tirsdag 26. januar 2010

Herlighet og glede



Her sitter vi i flokk og rad, og nyter den deilige varmen fra ny varmepumpe. Det er helt fantastisk, og det er ikke rart at bloggeklisjeene står i kø. Det er tente lys, te i koppen og i tillegg blar jeg i min nye favorittbok som jeg fikk til jul. Rollinger og roulader er en dansk livsstilsbok. Den er delt inn i årstider, der hver årstid er presentert med passende oppskrifter, bilder og aktiviteter.



Det er eget kapittel der forfatteren utfordrer oss til å filosofere rundt vårt eget liv: Hva ønsker du deg av din tilværelse, og hva hindrer deg i å få dette? Det er fantastiske bilder, og kjekke forslag til ting man kan gjøre sammen med barna:) For meg er dette først og fremst en inspirerende oppskriftsbok. Jeg elsker gode matoppskrifter uten for mye dill dall . Du vet; 15 sorter ingredienser som delvis må kjøpes hos Ali-Baba, delvis hos Yang tze Chang og delvis hos en eller annen overpriset delikatessebutikk.



Likevel må jeg jo le litt når jeg leser kapittelet om hun som møter en gammel barndomsvenninne i byen, og spontant ber henne hjem på middag sammen med mann og sikkert femten barn---etterpå husker hun på at hun både skal hente barn på trening og gå på foreldremøte samme kveld. Det ordner seg heldigvis, for det gjør det alltid når man har noen SUPERSIKRE sleng-i-hop-oppskrifter på lager. 



Har du lyst til å begynne å løpe? Det er et eget kapittel om det. Går du i klubb, eller har planer om å starte en? Her er enkle og lekre oppskrifter for klubbmat. Med andre ord kan det være lurt å titte litt på Rollinger og roulader neste gang du stikker innom biblioteket:) Kardemomme har også skrevet om denne boken HER.



Jeg har fått flere spørsmål om påskeeggene som man skimtet på bildene fra skapet i går. Påskeeggene mine kommer fra Maileg. Jeg kjøpte dem i en dansk nettbutikk i fjor, og regner med at de er å få tak i hos flere norske leverandører som selger Maileg, selv om det nok er litt tidlig å starte påskefeiringen enda.



Tilslutt: Gratulerer til Anette som er presentert som Norges største interiørblogger på Side2 i dag. Jeg er jo veldig glad for å få være med i det gode selskap jeg også, selv om jeg ble litt overrasket over at jeg representerer Shabby Shic damene? Gratulerer til  Hvit Stil og Den gode Feen også; Feen er forøvrig alt annet enn Shabby shic visstnok. Helt personlig tror nok hun kommer inn under kategorien Retroinnspirert ugle- og fluesoppelsker;) (*ler for seg selv av ekstremt dårlig vits...) I morgen har jeg endelig tid til å knipse litt på loftet, og gleder meg til å blogge et helt nytt rom. Kanskje vi sees da? SO LONG !



35 kommentarer:

Lisbeth sa...

Kjære Emmeline...:-o)

Gratulerer med VARMEN !

Herligt at varmpumpen virker som den skal...det er ikke noe som er hyggeligt hvis man sitter å fryser vel?

Klem fra Danmark

Emmeline sa...

Tusen takk Hyacinth;)

Det er VIDUNDERLIG med varme etter mange måneder i et temmelig kaldt hus:) Måtte innom for å se om du hadde en blogg, du hørtes så spennende ut...Men jeg fant jo ikke noe der;)

KLem tilbake til Danmark

beate sa...

hei shabby-emmeline!

høres ut som om du koser deg i ditt varme hjem!
kan du hjelpe med med et lite gg.sp.m? jeg er veeeeldig på jakt etter mugge og krus i det mønsteret som du viser på ett av bildene. vet du hva mønsteret heter? er det å oppdrive ennå tro?

ønsker deg en hot kveld
klem beate

Unknown sa...

Hørtes veldig deilig ut med varmepumpevarme. :) Du har et nydelig hjem! Du GreenGate-inspirerer meg. :) ha en fin kveld!

Emmeline sa...

Hei Beate;)

Tenker du da på mugge og krus i dette blå mønsteret? Muggen er i mønsteret KIM og koppen heter Denise:)

Jeg vet at disse koppene og muggene var en del av 2008 kolleksjonen. Det betyr at de ikke lenger er en del av sortimentet, men må kjøpes fra noen som har rester på lager!

Det er typisk for GreenGate...at man gjerne blir litt begeistret for et merke et år eller to for sent, og så er det tomt. Jeg pleier derfor å se etter kopper og fat fra de "gamle" kolleksjonene når jeg er ute og reiser i Sverige eller i Danmark. Der pleier jeg ofte å finne noe:) Lykke til med jakten!

Therese sa...

Heia søte Emmis. Grattis med omtale på Side2, den var vel fortjent :) Det er alltid så morro å komme inn i bloggen din for du er alltid litt forut for din (min) tid, for jeg sitter i øyeblikket og smatter på min siste julebrus som stod gjemt i kjelleren. Men jula varer jo som kjent til påske *lol*

Håper du får en fortsatt fin kveld :)

GAWO sa...

Har man først fått en varmepumpe i hus blir den som en kjær venn. Jeg elsker min!!

Takk for boktipset. Ser ut til å være en trivelig bok. Og i det været vi er lovet nå kan jeg like godt ta en tur ut og skaffe meg den, slik at jeg kan kose meg inne etterpå. Med pledd, bok og en kopp kaffe.

Prinsesse Elin sa...

he he anna anka min:)

Hilde sa...

Så hyggelig med hederlig omtale, men shabby... Vel, kanskje du skifter kategori neste mnd...Hi hi hi - HILDE

Karin sa...

Bloggen din er så bra,masse morro å lese å fine bilder. Håper varmepumpa varmer dere da. Kjenner godt igjen den skapningen som kom hjem til dere ja. Tror de er en egen rase de der. Må si at de lysglobene dine var UTROLIG fine. Så morro det må være å ha så mange som lese det en skriver. Lykke til mot en million Emmeline.

Anns draum sa...

Så flott at du endeleg har fått varme:) Vi har varmepmpe og jordvarme og det har vi jammen vore glad for i vinter;) Kjempe fine egg!!!

Klem Ann

ANETTESHUS.COM sa...

Ja, nå har du visst blitt Shabby chic-blogger, C?! Gratulerer!!! *smiler*

Ha en fortsatt fin tirsdagskveld, vennen!!!

Stooor klem
Anette:)

Anonym sa...

Deilig med varmepumpe - ikke?
Gleder meg til å se bilder ovenfra...

KLem Kristine

ANETTESHUS.COM sa...

Glemte noe; Kjempe-flotte bilder i dagens og gårsdagens innlegg forresten!!! Sååå flotte farger! Kjempe-inspirerende!! Vårlig og herlig:)))

Klem igjen;)

sirisinspirasjonsunivers sa...

Den boka så veldig koselig ut :) takk for tipset! Ellers må jeg bare si at jeg er innom bloggen din daglig, og venter i spenning hele dagen til det endelig kommer en oppdatering :) Kjempekoselig å følge deg! Og du skriver så artig! Ha en fin kveld! Klemmer fra Siris inspirasjonsunivers!

FruLisa sa...

"Noen" må innom biblioteket i morgen og iallefall, om ikke anna spørre om boka - nydelige bilder.

Så kan jeg si til Husbonden at jeg har forsøkt å låne den:-)

Liker bloggen din veldig godt, alltid fine bilder og så skriver du morsomt.

Ha en fin fin kveld og kos deg med varmepumpa - her sliter jeg med ved.....

Klem

Blått til lyst sa...

Ooouups, skjønner at jeg kanskje må kjøpe inne denne boka til biblioteket, for der finnes den ikke.
Men, jeg bare sier det, om den markedsfører magien ved å be 400 av dine nærmeste venner på en lunsj dere skal lage sammen i rundt kjøkkenøya, da kaster jeg den i pjukekverna.....

Den gode feen sa...

Eg prøvde meg med å ønske meg denne av Herr Fe til jul, men neida. Her var me så vanvittig uromantiske at me kjøpte oss tørketommel på januarsalg i staden. Trur eg ler meg ihjel. Skal bestilla meg boka sjølv om nå rett og slett. Takk for påminninga ;)
Knallfine bilder i dag og i går.

Det er litt teit det der side2-greiene. Interiørblogging er definert som å ha tatt av dei siste månadane basert på Blogglisten. Det er jo såååå mange som ikkje er registrert der inne atte, og eg syns det tok av for leeeenge sidan eg ;)

Shabby chic, ja. Ha ha ha. Shabby chic er passè spør du meg, og du er vel ikkje sjabby :)

Ha ein koseleg kveld, eg SA jo at de MÅTTE ha varmepumpe. Kjem ikkej til å angre eit sekund. Nå må eg fyke inn på Capris før eg gløymer det igjen. Klemsidems

Tove sa...

Jeg må si jeg er kraftig imponert over at du nettopp har skaffet deg 12 nye bokser! Fikk du plass til alle, eller har noen av dem blitt foreldreløse? Også lurer jeg på: hva har du oppi alle sammen?

Den gode feen sa...

Sånn ellers gløymte eg jo heilt å gratulere deg med besøk frå sjølvaste Hyacinth. Ser ho har flytta til Danmark også. Søren kor kjekt det hadde vore å få sjå bloggen hennar :)

Emmeline sa...

Halloen Blått til lyst:)

Det jeg liker best er kapittelet lag delikat mat på 30 minutter...

Vi har også bakt vår første bolledeig i dag...etter en av oppskriftene. Skikkelig delikatesseboller og likevel så enkelt;) Med andre ord: Veldig få inviter dine firehundre nærmeste venner aktige ting.... Er likevel spent på hva du syns. Du får be bibliotekaren om å bestille den inn;) LYKKE TIL!

Emmeline sa...

De tolv nye boksene...eller var det faktisk seksten...(hehehe) Står alle pent og pyntelig plassert rundt i huset. To på kjøkkenet, fire i skapet, to på kontoret og tre på jentene sine rom...
Samt noen som ligger klar i gaver-som-skal-gies-bort-hyllen;)

Man har alltid plass til en boks til. HVa som er oppi? Nja...der er det ikke SÅ mye kjekt. Mye luft, litt bakesaker og noen ledninger;)

Og du Elin Prinsessa.... Er jeg en slags Anna Anka?? Ja kanskje:) Jeg hadde nemlig tenkt å etterlyse bildene av de melkehvite leggene som flasser;) For vi Anna Ankadamer liker å få bevis for elendigheten!

Blått til lyst sa...

Hm, jeg ER bibliotekaren og fullstendig eneveldig på innkjøp. Det er supergodt å kjenne på makta, men mat på 30 min hørtes lovende og bokbrukere skal man jo høre på, så du skal se den ender i hyllene.

Snuskebassa sa...

Kjære Emmline.
Jeg må si at det var et eksepsjonelt godt valg av påskeegg.
De var jo bare skikkelig deilige. Min påskepynt.... Tja, det må være marsipaneggene som jeg kjøpte til halv pris i fjor og glemte bort (fordi jeg aldri spiser snop annet enn til lørdagen? Neppe)

Kos deg i varmen.
Klem fra Liv

Prinsesse Elin sa...

Ja du skal jammen få se....snøfall sier nå jeg!

prusseluskan sa...

Hei hei!
nå har jeg vært innom bloggen din de fleste dager på nyåret, og må bare si at den er utrolig fin!
Boka så spennende ut, så den har jeg akkurat bestilt! (får du prosenter av salget? : ))
Og de lysglobene var utrolig lekre! En slik ønsker jeg meg!
klem, Inger

Emmeline sa...

Pruskeluskan:

Nei jeg burde tydeligvis fått prosenter...Kunne sikkert blitt rik:)
Her er det jo både bibliotekarer og andre som er på shopping i dag!

wenche ringen sa...

Bloggen din er til stor innspirasjon og nå har jeg etter mye grubbling kastet meg ut i bloggverden selv ! Vet ikke helt om jeg lander med bena først eller ikke, ......men tiden vil vise. Har du lyst til å titte innom min "nyfødte" blogg finner du meg på www.skaperglede.blogg.no

Fru Rosas Hjem sa...

For noen fine påskeegg:)) og så ser jeg at du også er glad i green gate:))

fin blogg!!

Mitt Hvite Skattkammer sa...

Hei, er bare innom for og titte på den flotte bloggen din, og du verden så flotte påske egg...raser inn på maieg med en gnag jeg ...
men først vil jeg sende deg ønsker om en fine dag :o)

Anonym sa...

Å, emmeline, den gode feen og hvit-stil er mine yndlingsblogger, av vidt forskjellige årsaker! Og for ikke å glemme tomineshus, ubetalelig!

dolamorola sa...

Den boken så og hørtes kjempekoselig ut! skulle gjerne hatt en sånn selv! ;)

Kos deg videre med varmen :) det er jammen godt med varmepumpe, da jeg har en selv! :)

~*~ saskia ~*~ sa...

Hi Emmeline,

GORGEOUS Book!! Too bad I cannot read it or else....

Lovely pics anyway,

Have a wonderful wednesday!

Saskia

Janne sa...

Hvis du har lyst til å lese litt om Bergensregnet og en god ide, så ta gjerne en liten kikk innom meg ;)

Vi burde vel egentlig startet en klubb som hadde som overordnet mål å finne positive måter å takle regnvær på, ikke sant?

Nydelige bilder Emmeline - som alltid.. Og du skriver bra! Men det har du jo hørt før tenker jeg.. Fikk veldig lyst på den boka. Er den å få noe sted enda tro?

Claudia sa...

Your homedeko looks soooo nice!!! I also love the eastereggs :)It looks so much like sprimng already - but here we have so much snow still :!
Greetings from Berlin Claudia

Related Posts with Thumbnails