tirsdag 12. januar 2010

Hvor er miljødetektivene når vi trenger dem?



Jeg bor som kjent i Europas mest forurensede by. På kalde vinterdager samler varmluften seg som et lokk over byen. Kald, forurenset luft stenges inn mellom Byfjellene og dersom man oppholder seg i sentrum, må man må puste inn luftlag som inneholder svevestøvpartikler. I går bestemte derfor byens politikere for å sette i gang strakstiltak. Folk ble oppfordret til å kjøre kollektivt, og det ble satt inn gratisbusser fra alle deler av byen.



Dette skal bli spennende tenkte jeg. Med lærerhøgskolen som nærmeste nabo, pleier det å være kaos med feilparkerte biler i gaten. Ville det endelig bli en forbedring på den bilfrie dagen? Forbedring meg her og forbedring meg der. Klokken kvart over åtte sto bilene parkert på rekke og rad, akkurat som vanlig. I samme øyeblikk som jeg gikk ut av porten, svingte en ung mannlig lærerstudent bilen sin inn i nærmeste snøfonn. Så pakket han Gant-sjalet sitt godt rundt halsen og trippet over veien. For å lære hvordan han best kan oppdra de kommende generasjoner. Det er til å grine av! 



Heldigvis var det ikke alle som hadde satt seg bak rattet. På busstoppet sto en eldre herremann med gåstol, flankert av en gråhåret kvinne med stokk. Begge hadde valgt å erstatte taxi med buss etter å ha lest om miljøkrisen! Jeg lurer på hva de hadde sagt om de hadde visst at byens politikere selv kjørte til byen og parkerte bak rådhuset i dag. 























Dette er på ingen måte en politisk blogg, men når 23.000 biler kjører til Bergen Sentrum på en dag som denne, blir jeg så oppgitt. Jeg nekter å tro at det er nødvendig. Jeg nekter å tro at alle har barn som skal i barnehage, beinskjørhet og en reisetid på cirka ti timer. Jeg tror at alle tenker at dette er noen andre sitt problem, noe de andre må fikse opp i. 
Det var imidlertid EN som hadde en superduper dag i dag. Nemlig May Britt, kjent fra Kabal i Hjerter. Bergens lokale kjendis, som har farge på klærne etter dagene -og som elsker å kjøre gratisbuss.
Jeg så henne i den ene bussen etter den andre. Hun kjørte opp og ned til Haukeland sykehus, med et smil om munnen. I dag var det for sikkerhets skyld dagen for grønne klær også -som en slags støtte til miljøbevegelsen! Resultatet av passasjertellingen hadde vært ELENDIG hadde det ikke vært for MayBritt sin innsats. Derfor sender jeg en STOR takk til deg! Dagen hadde ikke vært den samme uten:) 



20 kommentarer:

Snuskebassa sa...

Veldig bra Emmeline, og ikke minst takk til May Britt som må være Bergens store heltinne på en slik dag. Håper det blir endring i morgen?
Vi kommer sikkert til å merke den friske gode lugften ganske ned til Ålgård.
Hilsen fra Liv

sylvia sa...

ja dette er et Stort problem.
håper de kan få ordnet dette,fælt at de ikke følger egne eksempel.
godt du følger med.
har en datter med astma,å kan veldig godt forstå alle bekymrigene med dette.
fy å fysjom
klem fra sylia

salige lavendel sa...

Heia May Britt!!Det er nok egentlig mye vi personlig kan bidra med i hverdagen for å spare miljøet som vi glemmer å tenke på. Jeg har i allefall et par år nå brukt handlebager i stedet for plastposer og har klistret neitakk til reklame på postkassa. Og så bruker jeg noen av produktene til urte-haven.no som har fått miljømerket produktene sine. De er faktisk gode også, så det er vinn vinn for alle.

Barbros lille atelier sa...

Fantastisk flott innlegg, Emmeline! Hvor ble alle busspassasjerene av i dag???? I ettermiddag sto den kilometerlange køen forbi oss som alltid. Ikke var det noe tegn til kompiskjøring heller. Folk satt stort sett alene i bilene. Jeg blir utrolig provosert - og trist. For det er trist at så mange faktisk ikke bryr seg, selv om Monica Mæland sier noe annet.... Ære være sånne som May Britt:-)

Det er bare å krysse fingrene og håpe at det blir litt bedre i morgen...

Klem

Stine sa...

Go, May Britt!! Jeg husker jeg så programmet når det gikk på tv. Ble så sjarmert :)
Det er ikke bare Bergen som burde tenke meg miljø, jeg man ville nådd svimlende tall hvis man telte alle som kjørte alene i bilen i rushet i hver eneste norsk by :(

Nenna sa...

Det er busstilbudet som det er til å grine av. Da hjelper det lite med ekstra tiltak av gratis busser. Det man må gjøre langsiktig for å bedre luftkvaliteten er å skape et attraktiv kollektivtilbud folk ønsker å bruke. Alle må tar en runde med seg selv med å kutte i bilbruket. Og ikke mist være forbilde for sine barn. De er de framtidige kollektivbrukerne.

Ingunn sa...

Viktig innlegg. Håper noen i Bergen tar dette til etterretning.

Varm klem Ingunn

Refleksjon på livsvegen sa...

Takk for innlegget ditt!
Viktig det du tek opp...
Kanskje det må eit nytt slagord til:
TA EIN BUSS
FÅ EIN SUSS
;-)

Fru Fly * Heidi sa...

Bra innlegg Emmeline! Synes du skal bli politiker jeg, du har jo et stort publikum og en knakande god penn;)
Jeg er enig med deg, det er virkelig ille at ikke Hvermansen kjenner ansvaret for miljøet i byen! Lurer på hva som må til? Koselig med May Britt sitt blide åsyn med i innlegget:)
Ha en fin kveld! Heidi

Merete sa...

Bra innlegg!
Nå bor jeg heldigvis over dette eksoslokket, men har finfin utsikt ovenfra! Og det er på en måte litt vakkert. "kremt". Før man tenker på hva som forårsaker det...
Jeg prøver så godt jeg kan å ta buss til jobb. Er ikke lett! De gangene den faktisk kommer, går d fint... Men jeg har kommet for seint på jobb altfor mange ganger denne vinteren! Gleder meg til jeg kan sykle igjen! Men la merke til at det var like mye trafikk i sentrum idag som alle andre dager ja.. Får håpe det skyldes at få visste om bussene og at det blir bedre imorgen. Men tviler.
Vi er blitt et egoistisk folkeslag... Desverre... Vi skulle vært fler som May Britt!
Når det er sagt, så kunne jo busstilbudet, og ikke minst sykkelveiene blitt en smule bedre i denne byen... Hehe...
Klem klem:)

Anonym sa...

Min svigersønn tok gratisbuss fra Bergen sentrum til Åsane da han skulle hjem fra jobb i dag kl 16. Han var den eneste passasjeren! "I dag kjører du turbuss til 2,5 millioner kroner med privatsjåfør," sa bussjåføren. Svigersønnen hadde nok bidratt til mindre forurensing om han hadde brukt bilen. Nå må folk begynne å tenke! Hver enkelt må være med å gjøre det de kan for å begrense forurensningen!
Bente M.

Kristin sa...

Så bra at du skriv om dette! Dette er noko som burde oppta oss alle, og det er sånn sett ikkje noko politisk med å ta det opp i bloggen din. Eg fattar ikkje at folk ikkje vert meir gripen av at andre bybuarar må halde seg inne fordi det er helseskadeleg for dei å gå ut. Det er så mange, både barn og vaksne, som har astma og andre sjukdomstilstandar og som tar skade av dette. Dessutan er det jo så trist for den fine byen vår! Håpar mang let bilen stå i morgon, og viser at det ikkje berre ødelagte pepperkakehus me bergensarar vert engasjert av...

Bossa sa...

Hei. Håper det snart blir bedre for dere som bor i byer... Jeg bor jo heldigvis langt ute på bygda. Her går det jo nesten ikke busser engang.Bare skolebusser og et par arbeidsbusser.
Håper det blir bedre for dere snart.
Klem :O)

Anette Willemine sa...

Helt enig med deg!!

Ønsker deg en deilig dag!

Klem fra Anette Willemine

Anonym sa...

Hei Emmeline!
Så enig med deg, trist at friske, spreke folk ikke klarer å tenke litt utover seg selv. Skal til Bergen i helga, ser ut som om lokket blåser vekk innen den tid. Det er bra. Uff, blir nesten litt lei meg når jeg tenker på hvor egoistiske folk er. Men jeg kjenner bergensere som sykler til jobben hele året:) Så det er lyspunkt:) Klem til deg Emmeline! Hilsen eks-bergenser.

Janne sa...

Enig i alt du sier Emmeline! selv om jeg også har litt dårlig samvittighet. Prøver å si til meg selv at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet.. siden jeg bor såpass langt fra Bergen. Jeg tok buss noen år - og var totalt utslitt etter å ha sittet på buss en og en halv time hver vei (tilsammen 3 timer)... inkludert bytte av buss 3 ganger. Og når jeg i tillegg skulle hente og bringe.. Men kan love at hadde jeg bodd i Åsane eller fyllingsdalen - skulle jeg tatt buss nå - æresord!

Hilsen fra landet sa...

Ante ikke at Bergen var så forurenset jeg. Så bra at også du tar det opp. Og jeg som bekymrer meg om baderomsknotter da! Det er faktisk nokså tåpelig når jeg tenker meg om!

Anonym sa...

Kjøpte ikke du deg akkurat en bil selv, og parkerte sykkelen. Hmmmm!

Emmeline sa...

Joda, visst har jeg kjøpt meg bil, men parkert sykkelen??? Nei det har jeg ikke. Jeg parkerer kun når det er snø...og gleder meg til bare veier:)

Unknown sa...


澎湖徵信社公司
澎湖縣徵信社公司
金門徵信社公司
金門縣徵信社公司
馬祖徵信社公司
馬祖縣徵信社公司
香港徵信社公司
大陸徵信社公司
美國徵信社公司
台北徵信社公會
台北縣徵信社公會
台北市徵信社公會
新北市徵信社公會
桃園徵信社公會
桃園市徵信社公會
桃園縣徵信社公會
新竹徵信社公會
新竹市徵信社公會
新竹縣徵信社公會
基隆徵信社公會
基隆市徵信社公會
基隆縣徵信社公會
苗栗徵信社公會
苗栗市徵信社公會
苗栗縣徵信社公會
台中徵信社公會

Related Posts with Thumbnails