søndag 16. mai 2010

Kokosbollekake


I dag har gjestene reist hjem, og nye gjester har ankommet Emmelinehjemmet. Jeg fikk disse lekre pumpkinlyktene fra Riviera Maison som vertinnegave da gjestene skulle dra hjem, og gleder meg til å pynte bordet med disse i morgen. Tusen takk til skjønne Didrik og co!


I skrivende stund sitter Emmeline foran dataskjermen med en gedigen stripet solhatt ( à là Jaqueline Kennedy) for å varme seg opp til morgendagens 17.mai tog. Jeg pleier nemlig å gå i tog under fanen til fotballaget Baune, som har drakter med svarte og hvite striper. Dermed tenkte jeg at en gigahatt med striper skulle borge for stemning,  noe mine barn er MEGET uenig i. Vi får vel se hvem som trekker det lengste strået;)


Det eneste jeg har gjort av syttendemai forberedelser i dag er å lage en kokosbollekake, som allerede er spist opp! Vi har bare laget denne en gang før, og denne gangen ville jeg prøve med dobbelt så mye kokesjokolade. Det skulle vise seg å bli vanskelig, da kokesjokoladen var GONE BY THE WIND da den skulle brukes. Det var kun et tomt kokesjokoladepapir igjen-under en av guttene sin seng, og han ANER ikke hvordan det papiret endte der?


Dermed ble det kokosbollekake med litt lite sjokolade, men du verden så god den er:) Vil du prøve? Her er oppskriften:



4 eggehviter
4 dl sukker
1ts vanijlesukker
6 plater gelatin
1 dl kokende vann

Glasur;
1 plate kokesjokolade
Delfiafett (ca. 1-2 ss)
3-4 ss kokosmasse som drysses over når sjokoladen begynner å bli litt kald.

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann. Visp eggehvitene stive og bland i sukker og vaniljesukker litt om gangen. Klem vannet godt ut av gelatinplatene og smelt dem i det kokende vannet. Rør gelatinen i eggehvitemassen og visp kraftig en god stund. Dryss litt kokosmasse i en springform. Slå massen opp i formen, og sett det kaldt for å stivne. Løs ringen fra kaken med en varm og skarp kniv. Smelt sjokoladen sammen med delfiafettet og avkjøl litt. (Er den for varm smelter den eggehvitemassen.) Smør glasuren over kaken. Dryss kokosmasse over og sett kaken kjølig til glasuren er stivnet. 





Bildene er fra dagens økt på kjøkkenet, supplert med to bilder av lekre solparasoller som jeg så hos Riviera Maison i Bergen i går:) Vi får krysse fingre for solparasollvær i morgen. Ha en riktig fin nasjonaldag alle sammen!




26 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Nam den kaka såg god ut..

Ha flott 17.mai!!

Jannicke sa...

Ja, da var kakeoppskriften allerede i kokeboken min :o) Den skal prøves!
Takk for oppskrift!

God 17.mai i morgen!! Klem J.

Anonym sa...

Hallo.Sikkert en god kake.Får prøve den en gang.Heia Baune.17.mai hilsen fra Grete

Elisabeth, innerst i veien sa...

Nam, den kaka så god ut. Mange lekre kaker i innlegg rundt omkring i kveld. Disse oppskriftene hadde jeg trengt på et tisligere tidspunkt. ☺ Har hatt en mislykka bakeakt i ettermiddag, huff. Ha en riktig god nasjonaldagfeiring.

Barbros lille atelier sa...

Takk for oppskriften! Den skal jeg jammen prøve! Her er vi inne i en bursdagsstim, og nye oppskrifter mottas med takk:-)

Ønsker dere enstrålende 17. mai, og håper på litt bedre vær i morgen:-)

KLem

Anonym sa...

Er så glad du er tilbake! Kokosbollekaka skal prøves ja, men tro om det går an med cocosa i stedet for delfiafett... Hm.. Ha en god 17. mai :-)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Önskar dig en riktigt fin 17 maj, med eller utan hatt! :-)

Gyngestol og kaffigrut sa...

Mmm, bra jeg ikke hadde den oppskriften da jeg gikk gravid med eldstemann, da hadde jeg nemlig dilla på kokosboller...

Ha en flott nasjonaldag!
Og jeg stemmer for hatt!

Vigdis sa...

Nam, den kaka så skikkelig god ut! Tror jeg må teste den på min kjære en dag. Han har dager hvor han er veeeeeeeldig glad i kokosboller :)
ønsker deg en fin 17. Mai!

Fjordheim sa...

Mmm. det såg jammen godt ut.
Tenker du blir stilig med den flotte hatten på. Skulle gjerne sett et bilde av det.
Ha en flott 17.mai :)

Two small houses sa...

Ei slik kake har eg ikkje sett før, så denne må prøves en gang. Mi 17. mai kake er fremdeles intakt, ei Kvæfjordkake. Ikkje den første mine gutter hiver seg over, så det er taktisk lurt å lage ei slik kake har eg funne ut. God 17. mai i byn!

Kaja sa...

Den kaka så veeeldig god ut og må nok testes i nær framtid.

Ønsker deg - med eller uten hatt - og dine en strålende feiring :-)

Gunn-Hege sa...

ååååååååååååååå, tenna løper i vann!!!!!!
Lagrer oppskrifta til senere bruk, da det er for sent å begynne nå lell, tusen tusen takk for at delte oppskriften!!
Ha en finfin dag!!
KLÆM =0)

Rozmeen sa...

Goodmorning,

I have discovered your blog a year ago and have put them in my favorite list. ( watching the pictures since then. Just love the pics and the colours and the way you take your pictures. Riviera Maison is also one of my favorite stores ( I live in Holland). This week I started a blog of my own and am so excited about it. So many lovely blogs and nice people. I have put you in my followers list cause I dont want to miss out your beautiful pictures. Till next time!

Greetings,
Rozmeen

HildeS sa...

Denne så meget deilig ut og den skal jeg jammen prøve. Takk for oppskriften og ha en riktig så fin 17 mai.

Hilsen fra landet sa...

Ha en fin nasjonaldag - MED stripete hatt!

Jane sa...

Den kaka så virkelig "jammy" ut. :0)
Har lagret oppskriften, og skal virkelig teste den ut engang.
Håper 17. mai feiringen ble knall MED hatten ;0)

Nydelige parasoller btw!

Klem Jane.

Anna Lisa sa...

mmmmm.... denne kaka så god ut. Håpa du har hatt en fin 17 mai :)
Klem

~*~ saskia ~*~ sa...

Pure deliciousness! Your gateau and those sweetest hanging frames, love them!! xx

Hilde sa...

Den kaken skal prøves ut - må jo helt klart være noe for barna mine som elsker kokosboller!
Håper 17. mai - med eller uten hatt ble topp - hi hi
Hilde

Frk Nøysom sa...

Kaken frister helt klart til utprøving, men lurer på om jeg skal gjøre en ny vri - er nemlig ikke så glad i kokosboller, men ELSKER Bounty sjokolade. Med litt ekstra kokosmasse i røren blir det kanskje Bounty-kake? Superpluss for oppskriften at det ikke er fett i den, og mørk sjokolade er jo proppfull av antioksidanter - det kan jeg like! :-)

Anonym sa...

Den kaka bringer minner om barndommen tilbake! Den kaken, som vi kalte skumkake, ble servert ved hver bursdag - og alle elsket den!

Håper dere har hatt en fin feiring!

Klem Kristine

Ingvild B sa...

NAM!
Den kaken så fantastisk god ut!
*noterer*

Hurraaaaaaaaaaaaa....

Hanne sa...

Takk for oppskrift. Yngstesnuppa, som skal konfirmeres 6. juni, ønsker at en slik kake står på bordet (mellom de ca. 20 andre kakene som er planlagt og gudskjelov satt ut "på anbud").
Tåler kaka å stå fra fredag til søndag, tror du? Jeg tror det blir litt vel travelt å lage den dagen før, nemlig...
Pludrehanneklem

Laila sa...

Bringer meg tilbake til barndommen, da skumkake (som vi sier) var fast på ethvert barneselskapsbord. Ungene mine liker det ikke, men de er kanskje søte nok? Vi var vel ikke så vant til sukker vi...

Tessi sa...

for en koselig hylle! og lyktene fra riviera maison var nydelige!!

http://tessi-la-la-land.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails