onsdag 7. juli 2010

Å brette eller ikke brette- that's the question!


Tilværelsen som gressenke har i grunnen gått på skinner de siste ukene. Kjøkkensjefen tar jobben med å lage middag svært alvorlig. I går laget hun like godt middagen ferdig med en gang hun sto opp, og klokken 09.30 ble det servert rykende fersk lasagne. Middag til frokost-det kan Emmelinebarna like:)


Det er kun en ting jeg ikke har under kontroll for tiden, og det er kleshaugen. Hver morgen setter jeg på en maskin med klær, og hver dag etter jobb setter jeg på en ny. Siden Emmeline bor i et gammelt og upraktisk hus, har hun ikke vaskerom. Derfor blir alle de rene klærne lagt i en haug på soverommet. Der ligger de og venter på å bli brettet. Denne uken har de rene klærne lagt på Emmelinemannens side i sengen. Emmeline har vasket og vasket -og haugen har vokst og vokst. Hver dag har Emmeline spurt om NOEN vil legge sammen litt klær. Emmeline har lagt fra seg femtilapper som lønn, men femtilappene ligger urørt når jeg kommer hjem igjen. Etter hvert har det blitt så mye klær i sengen at det bare er en liten stripe igjen til meg. Jeg er fortrengt av rene klær.


I Emmelinefamilien er det nemlig Emmelinemannen som pleier å ta initiativ til brette-klær-fest. Det pleier å skje hver lørdag. I løpet av formiddagen hisser han seg kraftig opp og brøler at avkommet må hente klærne sine. Dermed kommer de håpefulle luskende ned trappen, og henter med seg hver sin del av kleshaugen. At enkelte av barna går opp på rommet, hiver de rene klærne på gulvet for deretter å levere dem til vask uten at de er brukt engang, er en annen historie.



Nå lurer du kanskje på hvorfor jeg skriver dette. Poenget er at Emmelines venninne; Sjuskeline, har fulgt med Emmelines høylytte sukk-over-kleshaug på Facebook. Så har hun skrevet et blogginnlegg om hvor unødvendig det er å brette klær. Sjuskeline har følgende tese: Hvorfor brette klær? De må jo utbrettes igjen før de kan brukes! Blir klærene lykkeligere av å ligge pent brettet i skapet? Er det noen som har takket sin mor for at hun har brettet klærene for dem? Neppe.....



I dag har Sjuskeline lagt ut del to av klesteorien sin og den handler om stryking. Sjuskeline har en teori om at man kan skjemme bort klærene sine ved å stryke dem. Når de først er blitt strøket en gang, nekter de å se presentable ut uten å få nærkontakt med strykejernet atter en gang. Bortskjemte klær vil Sjuskeline IKKE ha.


Når Emmeline leser dette blir hun forskrekket på en ganske konservativ måte. Hun koser seg også. Sjuskeline er nesten som Pippi Langstrømpe, og Emmeline er litt som Annika. Annika ser på Pippi og fryder seg, men hun kan aldri bli som Pippi. Emmeline syns nemlig at klærne tar uforholdsmessig stor plass når de ikke blir brettet! Hos oss holder klærne på å ta over hele soverommet i ubrettet tilstand! Emmeline har lagt ut et pent og mathende teppe på soveromsgulvet, og der tårner klærne seg opp. Når Emmeline kommer hjem fra jobb har Emmelinebarna kastet alle klærne rundt i rommet, på jakt etter favoritt-undikken. Dermed samler Emmeline sammen klærne igjen -og legger dem tilbake i tårnet. Det er en klassisk spade-sand-i-Sahara situasjon!


Kleskommandanten er jo som kjent opptatt med å sykle mot Bartebyen,og Emmeline tenker at det faktisk finnes mange der ute som har det sånn alltid. De giftet seg aldri med en kleskommandant, og har kanskje et helt rom til klær som bare lever sitt eget liv? Hva vet jeg?


Siden Emmeline har vasket alle klærne i hele huset-og likevel ikke finner rene truser-er det vel på tide å kjøre i gang brettefesten! Eller kanskje det ikke er nødvendig? Kanskje jeg bare kan kjøpe noen nye truser og kjøpe et nytt hus når klærne fyller alle rom? Det høres ut som en forlokkende Sjuskeline-aktig plan, selv om den kanskje ikke er så veldig økonomisk! Emmeline har også en vag anelse om at nitti prosent av hennes lesere er Annika-er....Har jeg rett? Ønsker alle en fin dag med kleshaugen og strykejernet på plass;)

Lånebilder fra Flickr og resten fra Emmeline selv:) 

54 kommentarer:

Fjordheim sa...

Sikkert godt for din kjære at det merkes han er borte. hehe.
Liker nok å få brettet klærne litt, dei tar mindre plass da. I tillegg lettere å finne igjen. Men strykejernet er sjelden fremme her i huset. Til annet enn å lage puter og vesker med strykebilder på da. Før så var min mor gjerne her to uker etpar ganger i året. Da ble alt som låg i strykehaugen borte. Men nå ligger det der like godt det meste av året. Til jeg plutselig finner ut at jeg må ha den duken. Da blir det gjerne etpar til med i dragsuget.
Lykke til med brettefesten :)

Fargeheimen sa...

Er litt enig med Sjuskeline om at det å brette klær er unødvendig.
Derfor har eg skaffa meg plass til å henge klærne på kleshengere. Tar mykje kortare tid og er mykje meir oversiktelig. :)

Men stryke klær det gjere eg ikkje, men har heldigvis ein mann som synest sånt er gøy? Jada, litt merkeleg mann. hehe

prinsesselinn sa...

Hehe.
ja , hmm.
jeg er vel en gyllen middelvei.
Jeg ELSKEr at klærne har brettekant og sånn inni skapet, men det er simpeltenhen ikke plass nok til ryddig system, de tar ikke mer plass om de er stapppet ned i ett ledig hjørne av krurvskuffen...
desverre , der tar du nok feil ;)
menm fine bilder.
ha en deilig dag du...

Aashildsvilla sa...

hei..godt sagt .og flott blogg. ..har åsså en donge med klær hver dag etter 4 livlige gutter...hihi..ønsker deg en fin sommer.klem fra åshild

Fru Usken sa...

uff d e fælt når kleshaugen vokse seg så store... den jør d t tider her og, men stort sett e eg veldig flinke å bretta klenå m ein gang og å legga di fint i skape:) Mn stryging prøve eg å unngå, harsje ti t d... e veldig lurt å henga skjorte å slikt fint opp på kleshengere m ein gang di tas ud av maskinen, å strekka litt i di, så når di får henga sånn i fre å tørka, syns eg di blir heilt fine:)

Anonym sa...

I strykehaugen min ligger sommerkjolen frøkna brukte når ho var tre - neste uke fyller ho TREtten.... Selv om jeg elsker bloggen din Emmeline, er jeg helt sikker på at jeg har samme husmor-gen som Sjuskeline!
Annette

Shy sa...

To gode bloggedamer, du og Sjuskeline. Artig skrive om Pippi og Annika. Eg legg meg til som følger nr 1621!!

Cecilies Lykke sa...

Kunne ikke vært mer enig. Er det noe som ikke frister så er det i hvertfall å brette tøy! Bare å ta det ned fra klesstativet er et ork. Love your blog :-)

Hege sa...

Ler så jeg griner, og tror ikke jeg skal kommentere mer enn at her i huset er det også mannen som er brette sjefen..

Lykkeliten sa...

Hi, hi, jeg har også lest Sjuskelines innlegg med stor beundring og forundring ;-)
Det bor en Annika i meg også, men akkurat nå er det en STOR haug med klær i stua......

Klem fra Lykkeliten

P.S.Ønsker meg en sånn brettegeneralsjef

Fru Fly * Heidi sa...

Jeg er en Annika (ingen tvil etter innlegget mitt i dag i hvert fall..hehe), men fryyyder meg også over Pippi/Sjuskelineaktige mennesker. Artig innlegg!:)

Hege sa...

Hehe - godt å lese at det er flere som ikke trives så godt med klesbrettingen! Her i huset har vi et pittelite vaskerom, og har løst hele brette/stryke-problematikken ved at nesten alle klær henges til tørk på hengere oppunder taket - derfra henges de direkte inn i skapene når det er fullt oppunder taket. Noe det ofte er - lenge...
Lite stryking blir det hvertfall på denne måten :)

Frk Nøysom sa...

Tar ned fra klessnoren/stativet og bretter, i én og samme operasjon. Går så raskt som bare det, og unngår derved krøllete klær i tillegg. Gjør akkurat det samme når jeg en sjelden gang bruker trommelen. Er så heldig å ha stort vaskerom, der legges klærne rett i hauger til de respektive håpefulle, som da kommer og henter. Jeg er nok litt (og ikke bare litt) nazi på dette med orden i klærne. Dessverre har bare ett barn arvet mine gener på det området. De andre to synes gulvet funker supert som oppbevaringplass, og når det blir for trangt på stien bort til sengen, tar de bare noen armfuller og kaster i skittentøyskurven, rent og skittent om hverandre! Grrr...

Beth sa...

Syntes det er koselig å brette rent tøy jeg...
Det gjør ikke min ene datter. Derfor har hun gått til innkjøp av et trailerlass med kleshengere og nå henger alt av både bluser,
t-shirt og gensere pent på kleshengere i alle skapene både til barna og de voksne. Siden ungene enda er så små, har hun fått plass til to stenger i et skap for å henge på, smart?

Klem Beth...

Barbros lille atelier sa...

Hi, hi, kjenner meg bare SÅÅÅ godt igjen! Skulle jeg hatt hushjelp, så skulle jeg hatt en som BARE brettet klær:-)

Klem

vonbrumm sa...

Hvem i all verden vil være Annika når Pippi finnes?? <håper inderlig jeg er Pippi!

Snuskebassa sa...

Pippi her, som om det var noen overraskelse. Annika bor jo lenger opp i veien, og nyter å stryke klær!

Bustenellik sa...

Jeg er nok en Anikka, ja. Stryke klær gjør jeg først når klærne skal brukes, men å brette klær er kjedelig. Enda verre er det å legge det på plass i skapet, hvilket som oftest resulterer i uendelig mange baljer fulle av rent, sammenbrettet tøy og tomme klesskap. Jeg savner at mamma gjorde slikt. Det er tøft å være voksen.

Kort og Søm sa...

Oj, oj, oj....tenk å ha et klesskap som på det siste bilde...*ler*..for å si det sånn...det likner ikke mitt i dag!! :O)

She: sa...

Jeg ELSKER dette innlegget!! Jeg går for tiden og ønsker meg et tørkestativ som faktisk bretter sammen klærne for meg!! Jeg forsøker å bestikke det gang på gang, men lite skjer... F-R-U-S-T-R-E-R-E-N-D-E! Og jeg syns egentlig du burde gi mannen din en medalje ellerno for å ville brette klær, for hverken av oss liker det!
Håper det går bra at jeg stjeler det øverste bildet! Det er så innmari talende for MissH.
Takk for herlig innlegg!
God onsdag til deg!

salige lavendel sa...

Du, dette var veldig godt skrevet - takk for underholdningen. Og jeg kjenner meg igjen i kleshaugen som vokser temmelig fort...

Lemi sa...

nope ;) pippi her ;) her blir og kleshaugen større og større, klærne tar over en liten del av stua faktsik, heilt t min kjære som regel tar initiativet t å rydde på plass, eller æ kryp t korset og gjør d sjøl. men de blir sjeldent eller aldri brettet... sjøl om æ veit dem tar mindre plass brettet.. sånn e d bare..

Torill sa...

Eg hiv alle dei tørre og reine kleda i IKEA sine blå posar og samlar dei i ein haug på loftet. Og så tar eg kleda ut av posen etterkvart som eg brukar dei. Når det byrjar og verte tomt for klede og det må storvaskast igjen, legg eg saman det lille som er igjen og legg det på kommodar eller senger. Og so flyttar eg dei til skapet/skuffa når eg legg meg.

Eg hatar dette vaske-brette-ha på plass kleda opplegget. Eg held ein knapp på Sjuskeline. Ho er som meg.

Snertne sneller og små nøster sa...

Prøver å ta meg selv i nakken, og brette klærne etterhvert - det er forferdelig å ta igjen en stor haug :-/ Jeg er nok en Anika med en stor porsjon Pippi inni seg - eller kanskje det er omvent....hmm ble usikker jeg ;-) Å kjøpe nytt undertøy er vel ikke det verste man kan gjøre i påvente av at haugen forflytter seg inn i skapet ;-)

Lykke til og klem fra Siv

Wimona sa...

Her hjemme er mannen i huset flink til å sette klærne i maskinen. Og faktisk henger opp med kleshenger.Også klarer han også å ta de ned fra klesstativet og kleshengere oppi kurven.Men der stopper han!!

Det alle kjedeligste blir igjen til meg...

fru Dyregod sa...

Heges ide var god, synes jeg. Men da må en ha mye hengeplass.
Da jeg vokste opp var jeg ofte hos en familie hvor alle klærne lå i haug. Ungene der måtte hente sitt eget fra haugen, og ofte gikk de på skolen med en sokk av hvert slag. Jeg satte pris på at mine klær havnet brettet i klesskapet. Så jeg har gitt mine barn den servicen å få hauger med ferdig brettede klær, og håper at de gleder seg over det og vil fortsette å brette selv. Frøken Dyregod er flink til det, mens Dyregod jr har et stykke igjen. Men jeg lever i håpet.

Olstad sa...

He he godt andre har kleshauger jeg selv har ett enormt klesberg som venter på å bli brettet.

Unskyldningen her i huset er at jeg ikke kan løfte etter keisersnittet så da får jeg ikke bært klærne opp i 2 etg i praksis skulle man tro det gikk å brette klær i 1 etg og bære opp brettede klær men nei ikke helt.

En kleskomandant hadde vært fantastisk å hatt.

Fruen sa...

Nå liker jeg relativt godt å brette klær, og ha, noe som kan minne om, tellekanter i skapet, så har følgende forslag til deg: Når du tar av klærne fra snora, så brett de i hop der og da, før du henger opp nye der! Her i huset fungerer det veldig godt, men nå er vi bare 2 stk! Blir nok anerledes når lillegullet kommer til verden i september/oktover skiktet!

Ha en fortreffelig dag!
Hilsen Fruen i nord!

Hasigamas mamma sa...

Vaske klær gjør jeg gjerne... brette klær gjør jeg gjerne... legge sammenbrettede klær tilbake til opprinnelsessted gjør jeg ALDELES IKKE gjerne... stryke???? Nei, se det vet jeg ikke hva er :)

Ha en herlig, brettende kveld!

Line fra huset på landet sa...

Ja, er nok en litt Annika ja. Liker at det er brettet, men ikke så moro å brette. Vanskelig å gjøre noe med haugen når den allerede er der, men du kan jo sette opp forbud i heimen mot å skifte hele tiden kanskje ?! Her har vi fire barn, og jentene spesielt (og det er jo tre av dem) skifter i ett sett..bare fordi..et eller annet. Gutten samler bare alt som ligger rundt om og kaster til vask uten å vite det, rent tøy, ja.
Irriterende alt sammen!
Noen ganger har de faktisk fått beskjed kvelden før at morgendagens antrekk må brukes minst to dager (ja, bortsett fra undikk og sokker da selvsagt! ). De akespeterer det.

Når det kommer til innlegget ditt om blader her under, så kjenner jeg meg igjen. Venter og venter på nye blader nå;)
Og jeg er enig med deg i dette med at Jeanne D`arc Living-magasinet er veeeldig likt hver gang det kommer ut.
Men takk for tipset angående retro-reportasjen/bladet...da skal jeg holde meg LANGT unna det bladet!! Hehehe :)

Ha en fin kveld,
Klem,Line

Siw sa...

Åhuff, du har rett - jeg er i hvertfall en Annika ..! Klær må brettes! Men de strykes ikke, jeg eier ikke strykjern ;) ...litt Pippi der, altså! Lykke til med kleshaugen :)

Anonym sa...

Hallo.

Ler så tårene spruter her :-)
Pippi er jo helten, men annika vinner hver gang :-/
Ha en fin kveld.

Mvh Marianne

kari laundal sa...

Nå lurer jeg på om jeg egentlig ernhelt normal!? Jeg stryker jeg, og så liker jeg det tilogmed! Er det noe galt med meg tro??Koser meg skikkelig med bloggen din

Flora sa...

hahaha.. herlig! jeg har vaskekjeller,med tørkeskap, og bretter klærne når jeg henter de der. men, det kan ta noen dager før klærne blir hentet.. ;)
men du er flink til å få vasket klær da! den største bøygen for meg er nemlig å komme i gang med vaskeprosessen.. jeg må innrømme at det har blitt noen trusekjøp for å utsette vaskingen;)

Sandoren og Blåsten sa...

Kleshaugen vokser urovekkende fort ja! Her i huset skulle liksom mannen være brettesjefen og bære det opp fra vaskerommet, men den sjefen der har visst permittert seg selv.....

Prøver ut trikset med å vente til det faktisk ikke er flere truser igjen før han må hente nye rene, men det hjelper ikke stort på mine eller lilleprinsens klær......

Veldig kjedelig å springe gjennom to etasjer hver gang man skal ha klær så bretting er greit. Mannen har derfor "bestemt" at det ikke er "lov" å henge opp nye klær til tørk før de som henger på snora er brettet. Høres jo ut som en grei regel, men da blir det vel bretting på meg da siden det er jeg som stort sett vasker? Sindige disse mannfolka du!

Når det gjelder poden har opplæringa med klesvasken allerede begynt i en alder av 2 år. Han er med og legger inn vasken i maskinen så tar vi brettinga etterhvert.....

Helene sa...

her i huset har vi et bitte lite vaskerom som bare har plass til vaskemaskin, tørketrommel og skittentøykurven, så mange ganger blir det til at de nyvaskede klærne blir lagt på sengen på gjesterommet i påvente av bretting. Dette blir veldig ofte gjort av mannen som har påtatt seg rollen som bretteskjef når han er hjemme. Når han er bortreist på jobb er dette min jobb og det hender ikke så rent skjelden at det kan gå noen dager før klærne blir brettet. Dette synes mine to sønner er helt forferdelig, for ingen mamma er vel så sløv... Så neste gang jeg får denne kommentaren servert midt i fleisen skal jeg proklamere høylytt at joda det fins heldigvis flere enn meg i bloglandia:o))

Anonym sa...

Brette rett fra snora er nok d beste.Men så skal de inn i skapene også...Deeeeilig å høre at det stort sett er et felles "problem" med de forbaskadde klærne... fy søren d tar jo sånn tid!!!!!

Trine sa...

Jeg svetter litt, jeg nå... Sånn vaske/henge opp/ta ned/brette/legge på plass er det verste jeg vet. Nest etter å handle mat. Jeg vil mye heller brukt tiden og pengene på å kjøpe fine sko.

Lottemora sa...

Ler så jeg griner av innleggene dine! Og skal definitivt lese Sjuskeline sine teorier etterpå!

Jeg er nok midt i mellom Pippi og Annika en plass. Tenker som Annika og er litt Pippi i praksis, ettersom energinivået er lik null store deler av uka.

Jeg har heller ikke noe vaskerom. Bare et kjellerrom med betong på gulv og vegger, en sluk, vaskemaskin og tørketrommel. Da mannen var ukependler delte jeg som regel seng med en haug ubrettede klær, og når helgen nærmet seg lempet jeg klærne over i store kurver og utsatte brettinga til over helga. Men så snart gubben hadde reist på jobb igjen, lempet jeg klærne opp i senge igjen, for å finne yndlingsbuksa. Og en liten plan om å brette klærne en av de nærmeste dagene.... og så gjentok prosedyren seg....

Her er det også mannen som starter brettefesten, og innimellom bruker vi tv-kvelden til å pare sokker. Det tar faktisk hele kvelden, og fortsatt er det single sokker igjen i kurven...

Men til helgen kommer svigermor, og hun har lovt å stryke klær mens vi er i bryllup. Så da tror jeg sannelig jeg skal vaske opp ALT sengetøyet til hun kommer. For sengetøyet stryker jeg IKKE selv. Ikke kjøkkenhåndklær heller for den saks skyld.

Legger meg til som følger jeg også

Sommerklem fra Lottemora

Anonym sa...

Her går vask og tørk i en fei. Ikke noe er som Amerikanske vaskemaskiner og tørketromler. Alt tøyet er mykt og fint når det kommer ut av trommelen. På kvelden finner jeg en koslig TV stasjon og så tar jeg meg et glass vin og så bretter jeg....og tenk...jeg koser meg!
Stryking blir det ikke gjordt mye av. Det er bare glass håndklær og putevar og noen skjorter nå og da som får seg litt glatting av hjernet.
Men så var det å kokkelere da....da skulle jeg ønske at kokebøkene var spisenes for jeg har mange med fristende retter, men det å koke...nei det er ikke for meg. Skulle ønske jeg kunne bytte bretting med koking. Noen interesserte?
Ragnhild

Lisbeth sa...

Super herligt indlæg Emmeline..:-o)
Ja jeg er absolut en Annika,for jeg nyder at vaske/hænge op/tage ned/brette og lægge på plads..hihi.
Jeg ordner det meste af min datter og svigersøns tøj også.(vi deler hus).
Vel til gængeld laver de mad til mig.
Men jeg har blevet ertet mange gange gennem årene for min hobby som de kalder den..:-o)
Strykejernet er ikke så tit brugt mere, nu er det lettere og putte blusen eller hvad det nu er i tørretumbleren nogen minutter og den er så fin som nystrøket..:-)
Og når tøjet skulle hænges ud var det alltid håndklæder sammen og helst farver der passet sammen osv.
Der har jeg blevet lidt mere afslappet efter at jeg har flyttet her ud på landet.
Til gengæld hader jeg at støvsuge.
Så sådan har vi det vel alle sammen,noget vi kan lide og noget vi ikke kan.
Det bliver dejligt når Emmelinemanden kommer hjem HVA?

Knuz fra Lisbeth....:-o)

fairyTale sa...

Nei. Man bretter ikke klær. Livet er faktisk for kort for det. En haug for hvert familiemedlem. Det får holde.

helen og gutta sa...

jeg må le, kjenner meg så utrolig godt igjen, det blir litt vasking med 4 smågutter i hus. Jeg vasker og jeg vasker, men alikevel når jeg tror at haugen er tom så er det søren meg like mye om ikke mer å vaske. Og de klærne som allerede er vasket, ligger i en haug for bretting, eller i verste fall, glemt ut og lukter surt og må vaskes på ny:-(

Unknown sa...

Takk og lov for min del at dette er mannes jobb! Siden jeg er så flink til å sortere, vaske og henge opp/slenge i tørketrommelen, så tar han ansvar for bretting.
Det kan være to grunner til dette:
1. Jeg liker ikke brettejobben, og dermed utsetter og utsetter så lenge jeg kan.
2. Mannen har mer husmorgen enn meg.

Heldig for meg så stemmer begge deler! :o)

Ha en strålende dag!
ps. Måtte legge meg til som følger av sykkelguttene nå ;)

Anonym sa...

Alle vil vel være Pippi !! Men det er nok mer Annika enn vi vil innrømme i de fleste av oss-selv i de selverklærte Pippiene.

Anonym sa...

Hehe Emmeline du kan få sagt det du!! Jeg anstrenger meg tidvis for å være litt Annika, spesielt hvis jeg surfer rundt i blogglandia. Men det er krevende for enhver uventet besøkende avslører meg som en pippi, om enn med en LITT spaltet personlighet. Og jeg pønsker på å legge noen skjulte bevis inn i barnas klær slik at jeg kan ferske dem når klærne er levert igjen til vask uten noensinne å ha vært i skapet, - eller brukt!!

Monica sa...

jeg kan vel både være annikka og pippi jeg tenker jeg.... men har også begynt å henge opp klærna, mye kjekkere og henge dem op enn å brett, hihi

Anita sa...

Hmmm! Her er jeg både Annika og Pippi, Lillemor sine klær de blir bare stappet inn i skapet for hun tømmer det ihvertfall 3 ganger om dagen og stapper det inn igjen selv, så da er det helt bortkastet å brette. Stryke gjør jeg heller ikke, DET gjør mannen.
Kom på en liten ting om den sykkelturen! Var det ikke sånn at dere hadde ett veddemål?? Ifb med det? Klem Anita

Rosa sa...

Jaudå, kleda må jo brettast, men stryking foregår ikkje om det ikkje er HEILT nødvendig, og då kun mannen sine skjorter eller tilsvarande ;) I mitt gamle hus har det forresten blitt plass til vaskerom no! Det er ikkje ferdigstillt på nokon måte, men røropplegget er klart, og planen er på plass, så då er det vel berre tida og arbeidslysta - og kleshaugen - det står på? :)

Komadyret sa...

Her strykes det heller sjelden, nesten av prinsipp :) Men klærne blir pent lagt sammen etter hvert. Er selv oppvokst med "klær i en haug i kjelleren mareritt", haugen var alltid like stor og klærne måtte selv letes frem og brettes om vi ville ha dem i skapet......Slik er det ikke hjemme hos meg nå for å si det sånn :):) (Men kanskje det blir slik her også når ungene blir større?.... )

Ramme Alvor sa...

Nokre har og ein mann som lærte seg klesbretting i militæret. Ein som brettar tjue strechlaken like flate som EI pannekake. I alle våre skåp ligg kleda med sylskarpe teljekantar. Lenge leve Det Norske Forsvaret og verneplikt for alle unge menn...!!!!!

Anonym sa...

Hei!
Et tips jeg lærte da jeg var au-pair i USA og vasket ca 7 maskiner hver dag:
-Når klærene skal tørke, heng dem direkte opp på kleshengere. (Man må jo ha en lang stang med plass til mange hengere...)
-Når klære er tørre tas hengeren og plagget med inn i garderobeskapet der det hører hjemme. (Man må jo ha garderobeskap med hengemuligheter.)
På denne måten slipper man og brette... Selvførgelig har men sokker og turser og håndklær og sengetøy som må brettes, men dette er omtrent overkommelig.
Dette funker for en anika fra Lindesnes

Anonym sa...

brette eller sortere går vel ut på det samme, jo flere barn jo mer sortering må til;-)
men stryking er desverre en bøyg for meg, til gubbens sorg (han har de klærne som må strykes - og ender opp med å stryke hver morgen, heldigvis uten å klage. Han er ordenspersonen hos oss;-)Mens jeg er litt Pippi:-)

Anonym sa...

Peculiar article, just what I wanted to find.

Feel free to visit my weblog :: グッチ 時計

Related Posts with Thumbnails