lørdag 3. juli 2010

Om å slappe av helt alene


Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lengtet etter fred og ro her hjemme. Du vet: ingen barn, ingen mann, kun seg selv å tenke på. I dag har det vært en sånn dag. Kun ett barn hjemme, som holder seg på rommet sitt. Ergo har Emmeline vasket klær og gulv, fikset blomster, ommøblert på hyller og ryddet i skap.


Merkelig nok er det likevel vanskelig å finne roen. Når det er rot og bråk over alt, lengter man etter å få være alene uten noe mas. Når man så endelig er alene, ja da løper man rundt i huset som en rastløs veggelus. Jeg tenner lys og lager meg te, men klarer liksom ikke å slappe av. Derfor går Emmeline ut på kjøkkenet og baker brød istedet, helt nøyaktig brød nummer 19 og 20 denne uken. Kjempegode brød som ikke faller i smak hos Emmelines avleggere.


De påstår at de ikke liker "ting" i brødet. -Ikke ost eller soltørket tomat, eller frø eller noe-som-helst, de liker bare brød. Dermed lager Emmeline brød uten noe som helst spennende inni, og så stirrer avkommet mistenksomt på brødet. De tror visst det er "ting" i brødet uansett hva man sier, og så spiser de potetmos til frokost istedet. Det har gått så langt at Emmelines eldste sønn har kjøpt seg ti pakker Kornmo kjeks som  han har lagret på rommet sitt. Emmeline gir seg ikke - og har full frys og full brødskuff. Naboene har snart full frys de også- og nå deler Emmeline mer eller mindre ut brød til tilfeldige forbipasserende. Fordi det er veldig gøy å bake brød med ny kjøkkenmaskin.


Siden Emmeline ikke klarer å slappe av foran tv, blogger hun istedet. Da slapper man jo av -og så tenker jeg litt på hvordan livet hadde vært hvis det var bare meg, uten mann og barn. Jeg måtte jo ha leiet meg et svært fryselager til alle brødene jeg hadde bakt. Eller kanskje jeg bare hadde vært vant til det? Sånn at jeg ikke ryddet frenetisk fordi noen snart ville komme hjem for å rote igjen? Jeg vet ikke. Hvordan klarer dere å slappe av egentlig?

Bildene har jeg knipset her og nå i stuen, og den oppmerksomme vil se at Emmeline har blitt eier av et Snuskebassemaleri:) Det fikk jeg i gave da vi var i Stavanger for å høre på stakkars Whitney Houston. Nå henger det her, og får oss alle til å smile:) Ha en fin lørdagskveld, med senkede skuldre! 


 

36 kommentarer:

InstatreffNorge sa...

Skulle ønske jeg var naboen din, for jeg elsker ting i brødet mitt! Bakte alltid brød før lilletulla vår kom til verden, men nå bare ammer jeg og spiser brød fra Rema (æsj)

Kos deg med helg:)

Klem Lise

Elisabeth, innerst i veien sa...

Alenetid er jo grei tid for vasking og rydding. Men det er jo kjedeliiiiig. Hva med fotbad og en skikkelig god og lettlest bok? Grattis med Snuskebassebilde, de er skikkelig kule. Imponerende brødbakstaktivitet forresten, det går nok over om en stund slik at du slipper å kjøpe ny fryser...☺

A K sa...

rart det der med å ønske seg fred og ro og når man får det så savner man de som ellers fører til rot og liv ;) Slapper i grunn best av midt i kaoset vårt jeg :)


Hørtes godt ut med hjemmebakt brød, det går veldig i rykk og napp her i heimen.... i flere uker er det hjemmebakt før ristet kneip tar over en stund * ler*


klem

FrøkenLinn sa...

Jeg simpelten elsker hjemmebakt brød med alt mulig godt i, nam nam =)Får liksom aldri til brødet hjemme, rart for baker jeg på jobb eller borte hos venner og familie blir de som regel både fine og gode.. Og Så fine bilder du har tatt, som alltid =) Fint snuskebasse bildet og =) Er for tiden på utsikt etter ny sofa så må spørre, hvilken sofa er det du har og hvor er den kjøpt? ønsker meg nemlig en slik i samme stil.. Hilsen FrøkenLinn

Trultemor sa...

jeg stusseet litt på overskriften din: "slappe av helt alene" Går det an da??? Nå har mann og barn reist på ferietur (på onsdag) og kommer hjem på mandag...og jeg er HELT alene (ja, bortsett fra katten da) Og jeg koser meg og slapper av.
nehei, aldeles ikke, jeg løper rundt som en duracell og rydder, kaster, støvsuger og vasker...jada, maler et utebord også.

Uansett: det er deilig å få være litt hjemme ALENE. men slappe av? HVA er det??

God helg:)

Unknown sa...

Send gjerne et brød i posten til meg! ;-) ;-) det hørtes snadder ut!! :-) ha en nydelig lørdagskveld!

Creative By Helena sa...

Hva med å bake noen brød til barna dine som ikke er frø og greier i, men faktisk har ting i?? hehe bare sånn for å spøke litt med de... Noen figurer, småbiler eller et eller annet av noe slag?? Så kan du bake noen med polkadotter til deg selv:-) hehe

Heldige deg som liker å bake brød! Her er brødene kjedelige å kjøpe, kjedelige å spise...blæ!


Tja, så var det det; hvordan slappe av?? 1.tenne masse lys, rydde kjapt, dempe belysningen og sette meg ned, helt alene -mann på jobb og barn i seng. Og inn på blogger, og nettbutikker:-) ahh... Lovin it!

Kose deg med brødene, er bare litt missunnli asså:-)

RoseSommer sa...

Ikke gi deg mht brødene; snart er de tilvendt og vil ikke ha annet.
Avslapping?
Og jeg har ingen barn, men jammen har mannen min det, og hans barnebarn på 8 har idag hatt THAT-GORDIOUS-CHIC-SLEEPING-WITH-GRANSPA-KIND-OF-GRANDMA helt for seg selv i 5 (les: FEMMMMMMM) timer på Middelaldermarked.
Så her er det ikke slapp om avslapping, men å være besvimelsen nær. Natta. ZZZZzzzzz

Trine sa...

Huff som æ misunne dæ den uroen i kroppen :)
Æ e nok alt for lat til å gjør nå som helst om æ hadde hatt huset førr mæ sjøl..
KJenne æ mæ rett hadde æ råtna i sofakroken, med ei stor godteskål på bordet, ett nytt se& hør (kun for anledninga, som ikke hadde blitt lest engang sia æ e alt for opptatt me fb og blogg :P), føttern godt plassert i 45 graders vinkel, pc'n halveis på magen og på låran, storputen godt plassert under ryggen og hodet, mobilen akkurat i avstand til at æ nådde den på første ring (selv om det ringe sjeldent i den.. så skjer det jo alltid når man vil ha helt ro.. :P), fjernkontrollan til tv og alt mikk makk ligg rett atme tlf, selv om æ ikke følg me på tv'n i det hele tatt.. og sist men ikke minst ett stor glass pepsi max :) råtte lat.. trur æ faktisk e mer rett å si.. :D

Men æ glimte til en gang i blandt da.. bare alt for sjelden :P

Nyt helga.. å prøv å slappe helt av.. Brød kan du bake til uka å :D

Klæm Trine

Anonym sa...

Du trenger nok bare litt trening i å sitte på bakenden - uten å gjøre noe som helst. Og den form for trening får du kun ved å GJØRE det ! La naboen få både kjøkkenmaskin, rester av soltørkede tomater og tørrgjær....Og sett deg ! Musestille, i sofaen.... UTEN interiørblad, for guds skyld - det skaper KUN elendighet hvis målet er å slappe av. All form for stimuli må unngås. Ja... så bare SITTER du der.... Enkelt og greit ! :-)

Jeg selv har blitt en mester til å la humla suse. Faktisk så suser den litt for mye innimellom....

Eg ... sa...

Du får prøve med nonstop og peanøtter i brødet, så kanskje det får bein å gå på :-)

Framleis god helg til deg og di nye kjøkkenmaskin...

Unknown sa...

Er gressenke om dagen selv, og hadde tenkt å ta det litt kuli idag. Det varte helt til 10.30 da jeg satte igang med å lage (flere) lister til bryllupet. Så finne frem alle tingene vi har til anledningen for å få litt oversikt. Så handle inn mye av det vi manglet. Så finne frem de tingene jeg skulle spraymale, tok dem med til foreldrene mine (som er på ferie) hvor jeg spraymalte tingene, sydde ferdig slipset til min kommende mann, vannet blomster og tok siste "strøk" på krakken. Dro hjem, fiksa meg middag, lekte litt med ilderne og rydda litt på stua. Så kom tordenværet og sa klart ifra om at jeg skulle befinne meg i soffan resten av kvelden. Så jeg kjenner igjen det du forteller. Annet enn at jeg ikke er noe flink til å bake brød... *ønske seg i posten...* :D Fortsatt god helg!

Frieblonder sa...

Kjære Emmeline! Da jeg var liten kunne jeg ikke fordra "klumper", enten det var i brødet eller i youghurten. Jeg hadde mitt eget kneipbrød i frysen, oppskåret i skiver - som bare var mitt!! Men nå, nå kan jeg ikke få nok av godsaker i brødene. Så når jeg klarte å snu, så er det også håp for dine avleggere ;)
Ønsker deg en trivelig kveld videre! :)
Hilsen Frieblonder

Anonym sa...

kanskje jeg skal sende en bestilling på brød....hehe:)
har plass i frysen jeg.
ganske rart dette,men man lengter etter en rolig dag som du sier å når den endelig kommer føler man seg helt lost:)kjenner til den.men man får da i allefall gjort noe uten avbrytelser.viktig at man har slike dager så man ser hvor glad man er i de som maser og avbryter hele tiden:):)Det er lett å glemme av og til.
flotte bilder du viser,skikkelig sommerstemning fikk jeg,å det trengs.dårlig vær og jeg blir deppa.men av bildene dine blir jeg sååååååå glad.tusen takk for en fargerik oppmuntring.klem:)

Blått til lyst sa...

Å slappe av, det er å ha en hel dag uten klokkeslett.
Dukker en slik dag opp, så ikke planlegg noe som helst.
På disse sjeldne dagene kan man jo:
Spise hva man vil, når man vil. Gjøre hva man vil, når man vil.
Gjøre ingenting - om man vil.
Fantastiske dager! :)

Marit sa...

Herlige beretninger og flotte bilder!

Ha en fin søndag!

Prinsessen paa erten sa...

Nydelige bilder og supergøyalt innlegg du skriver :)
Sitter her med et smil rundt munnen :)

klemmer

Prinsesse Elin sa...

Sånn er det her og. Det er deilig å være alene...de første timene. Så blir alt bare kjedelig.
Brødet ditt kan du sende til meg. Jeg vet å sette pris på hjemmebakt brød. Men jeg lurer på om min avlegger er litt i slekt med dine for hjemmebakt brød er det verste hun vet og setter slettes ikke pris på mor sine kokkekunstner.
Nei takke oss til brød fra REMA 1000.
Så du likte brelett sykkelen min! Nydelig...kommer syklende oppover på den en gang jeg. Det er plass til både deg og brelett pakken bakpå.

tudeluuuuuuuu

Rosa sa...

trur det der er ein dameting, at når mann og barn er ute skal ein utnytte tida så godt, og kose seg så mykje, at ein berre går i ring. Me har nok ein del å lære av mannfolk der....

Når eg er åleine (og bur i huset mitt!) går eg til scrapperommet, dersom eg ikkje vert sittande med laptop på fanget og lese bloggar. Som oftast etter at eg har leikt duracell, og prøvd å "få gjort noko".

Lukke til med brødbakinga - det høyrest nydeleg ut med "ting" i brøda, sjølv om dei håpefulle er skeptiske ;)

Anonym sa...

Hei.Så koselig,nydelig du har det.Godt å være alene i ny å ne å bare kose seg å få gjøre ting som man har lyst til å gjøre.Ha en riktig fin Søndag.Klem fra Bodil.

Breivik Samfunnshus sa...

Så utrolig nyyyydelige bilder du viser fra ditt rede Emmeline !!
Eeeelsker den stuekroken din, ser så utrolig innbydende og koselig ut !!!

Håper du hadde en avslappende lørdagskveld :))

Hilsen fra Maren i nord !!!

annika c sa...

Fin och stämningsfull blogg du har!

Anonym sa...

Hvordan i all verden kan du holde stue kroken din så hvit og fin når du har 4....FIRE tenåringer i huset? Har du netting og sitting forbudt rundt sofan? Pent er det! Fine bilder og flott sommersteming.
Brød...hvordan noen kan klage på kjøpe brødene i Norge er utenfor min forståelse. Da har de ikke vært i USA. Det er blitt bedre med årene, men kommer ikke opp mot de norske bakekunstene.
Lykke til med kjøkken maskinen. Den er fin.
Slapp nå av litt på dagen da. Det er ikke så vansklig. Før du vet ordet av det er alle de store føttene tilbake og det er liv og røre i stua igjen.
Kan jeg sende deg noen varmegrader? Det er ulidelig varmt her i Arlington og i kveld skal vi feire 4 juli! Amerikas 17 mai!
Ragnhild

Snuskebassa sa...

Hei. Koselig innlegg. Sitter her med laptopen på fanget og skriver med en finger. Den andre armen holder rundt minsten som ser på barnetv. Så hyggelig at du linker til bloggen min :-)
Far min kommer nok til å bli begeistret nå!
Klem fra Liv som også skal få plass bakpå sykkelen til Prinsessa :-))

Monica sa...

Ha, ha... kjenner meg sååå igjen. Det er helt umulig å slappe av helt alene. Da er det tusen ting å finne på (som man aldri får gjort når man ikke er alene)
Dagens lille avslappingstips: ta med et av dine nystekte brød, gå på besøk til en hyggelig nabo...
Når det gjelder brød med ting i så tror jeg at lysten på det kommer med alderen, så ikke gi opp :)
Ønsker den en fin fin søndagskveld.

line sa...

Det er alltid hyggelig å være innom bloggen din. Du skriver så flott og jeg tror mange kjenner seg igjen i det du skriver.

Håper du har slappet av litt også, selv om jeg vet at "man skal bare.." før man setter seg ned.

Nybakt brød har vært æsj her hos meg også, men nå plutselig har de forandret mening - selv mellomste på 7 som er skreptisk til det meste av mat!

Takk for titten, jeg kommer snart tilbake ;)

Anettes tankeboble sa...

Hei, Jeg kjenner meg SÅ godt igjen! Den roen er ikkealltid så lett å finne eller benytte!
Jeg bare elsker tekstene ( og bildene) dine! Jeg blir alltid i så godt humør! Ler og smiler for meg selv! Til o med min kjære får opplest dine tekster!

Anette

Unknown sa...

For en nyyydeli blogg, jeg ble helt forelsket i den lille uglen!

Fru Usken sa...

Ska sei du bage!:) Blir sånn her og, e så herligt å få ver aleina litt - e jo isje så ofta lenger - men d blir mye rydding å styring for å få jort ting så isje e så lett å få jort m huse fullt av mann å barn... men d e jo kjekt d og, sjikkelige kvalitetstid;)
for d blir sånn, jaffal for min del, at når ungane e vekke så mangle der någe, å d e isje så lett å slappa av då viss du mangle någe.. så eg tror egentlig eg slappe best av når alle e jemma <3

Kjempekoselige stua du har:) elske fargane:)

Birgitte sa...

Skøn fortælling og skønne billeder.
Klem Birgitte

Anonym sa...

Beste bloggen! God sommer! Hilsen J

fru Dyregod sa...

Å, du skriver så herlig! Skulle ønske jeg tilfeldigvis passerte forbi huset ditt og du kom ut og forærte meg et nybakt brød. Gjerne med "ting" i! Min sønn spiser også potetmos til alle måltider om han kan. Det må være næringsrikt, for han er stor og sterk!
Kos deg med brødbaksten, du!

Pia sa...

Så heldig du er som har skaffa deg et snuskebilde!
Når man er midt i den mest hektiske småbarnsperioden, går man og drømmer om at de skal bli større og at du selv skal få litt alenetid. Men når det først skjer, er det liksom ikke så stas lenger. Man er vant til full fart i heimen.
Ha en fortsatt flott sommer!

Lene sa...

Hei!
Veit du om nokon som forhandlar greengate i Bergen sentrum? (Det veit du sjølvsagt......) Eg skal til bergen denne veka og kjem med båt.

Klem frå Lene

Emmeline sa...

Hei Lene:)
Jeg tror jamenn santen at det IKKE finnes noen forhandler av GreenGate i sentrum. Du må opp til Berthas Oldebarn for å få det til, men dersom du kommer med båt er det jo en koselig liten tur med BYBANEN. Det tar nøyaktig 15 minutter til Sletten Senter fra sentrum og 15 minutter tilbake... Bybanen har avgang hver hele og halve time, og har holdeplass midt i sentrum...så kanskje det kan være en løsning? De har jo halv pris på ALLE klær der nå også..På Berthas altså! Lykke til:)

Emmeline sa...

Hei Lene:)

I Bergen Sentrum er det ikke noen forhandlere av GreenGate såvidt jeg vet om. Det enkleste er å sette seg på Bybanen som går fra sentrum. Så kjører du i nøyaktig 15 minutter til Sletten Senter. Bybanen stopper rett utenfor døren og i 2.etasje finner du Berthas Oldebarn som har halv pris på klær denne uken pluss Greengate...og når du er ferdig med shoppingen tar du Bybanen 15 minutter tilbake til sentrum. Bybanen går hver hele og halve time og koster 25 kroner:) Lykke til!

Related Posts with Thumbnails