lørdag 10. juli 2010

Feriemodus


Emmeline har startet ferien, og lader opp til sørlandstur. Jeg skal kjøre meg selv og mine fire barn fra Bergen til Lindesnes på mandag, og grøsser ved tanken. Jeg kan ikke fordra å kjøre bil, men skal det bli ferie så får jeg jo bare trå til! Dermed har jeg varmet opp ved å kjøpe meg to nye røde solstoler, som jeg skal ha med på taket. Man har da visse tradisjoner å holde seg til. Da de var kjøpt og betalt, oppdaget jeg at det ikke var plass til dem på grunn av takboksen. Dermed henvendte jeg meg til min eldste sønn:


Du må få festet de stolene på en eller annen måte (*han er jo mannen i huset) 
Det er ikke mine stoler svarer den førstefødte! 
Men du har iallefall ansvar for å få festet de på taket i morgen, sier jeg.
Det er en logisk brist her, svarer barnet, hvorfor skal JEG gjøre det? 
Det er fordi jeg henter deg på jobb hver kveld, svarer Emmeline! 
Okey da svarer Emmelinesønnen...
-for alle dere som strever med babygrøt, bleier, nattevåk og greier; IKKE GI OPP! Langt der fremme i fremtiden kan dere glede dere over å ha oppfostret et barn som forhåpentligvis kan feste stoler på biltaket !!!!



Siden Emmeline skal på ferie, må hun selvfølgelig rydde, vaske og ompotte alle blomstene sine før hun pakker. Det er omstendelige greier. Emmelinemannens dvd-samling for eksempel, har over lang tid vokst ut av proposjoner. Da det blårutede skapet var fullt, begynte mannen å fylle plassen oppå skapet. Denne typen rot er det VERSTE jeg vet. Det er sånn at jeg nesten får magesår av det.


I går svippet jeg derfor innom Ikea, og kjøpte noen DVD bokser. Det er jo egentlig helt håpløst. Her har vi hyllemeter på hyllemeter med plass til dvd-er og så må vi ha bokser i tillegg? Men det gjelder å ikke tenke så mye på akkurat den biten, og heller glede seg litt over at det nå er blitt litt mer ryddig på overflaten iallefall!


Sommerferie betyr jo også sommergarderobe. Nå er jo ikke dette akkurat noen fashion blogg men Emmeline må bare vise den søte Kjøkkensjefen som har brukt litt av middagslønnen sin på ny kjole og nye sko i dag. Hun var SÅ stolt og glad over kjøpene sine, så nå kan sommeren bare komme--og det er jo på tide i midten av juli;) Ha en fin fin lørdag, sees kanskje i morgen?





54 kommentarer:

Anonym sa...

Å,for nokon nydelige sko!! Kor har ho kjøpt dei??
Takk for god underhaldning og morsom lesning her på bloggen din!

Little Cottage sa...

God ferie Emmeline!
Dine hverdags-betrakninger er en helsebringend kilde av humor og latter :o)
Fortell middags-sjefen at antrekket hennes er nydelig;- akkurat passe "Sommer Chic".
MVH,
Sylvi

Elisabeth, innerst i veien sa...

Så søt kjøkkensjef, klar for ferie! Her er det forresten cd'er som formerer seg på udnerlig vis og har vokst langt utover de tilmålte Benno-hyllene fra Ikea. Tror dessverre ikke noen esker hadde vært nok til å utrydde arten. Enda sp kjekke de der boksene er. Ha en riktig god ferie!

Anonym sa...

Kjøkkensjefen var bare kjempeskjønn i ny sommerkjole!God tur sørover:)
Randi S

trine sa...

Hippe sko, kul kjole og den søteste kjøkkensjef jeg har sett.

Anonym sa...

God ferie til dere.Reiser til skudenes snart.God sommer fre Grete

Anonym sa...

Å, for en skjønn kjøkkensjef:)Ønsker dere en super-duper ferie! Gleder meg til mine søte små vokser til og kan ta seg av kokkelering og feste-ting-på-taket-saker ;)
Klem Lalla

ANETTESHUS.COM sa...

God tur sørover til det glade sørland!!

Kjøkkensjefen var super-supersøt i sin nye kjole!! Så skjønne unger du har, Cecilie - denne lille frøkna er ikke helt ulik sin mor, har jeg rett?!

(Jeg har forresten makne sko bare i sølv;)

Ha en fortsatt FIN SOMMER!!

Klem klem
Anette:)

Hulda sa...

Kjempefin jente du har! Si til henne at hun var nydelig i den kjolen. :)

Barbros lille atelier sa...

Å, for en søt kjøkkensjef! Og VELDIG lik sin skjønne mamma:-)

Ønsker dere en riktig god tur sørover!

Stor klem

Christina Mari sa...

Nydelig jente i en flott kjole!
Ønsker dere en fin kjøretur. Selv skal vi kjøre til Danmark på mandagen,vi gleder oss masse. Blir herlig med ferie.
Ha en vidre fin kveld!
Klem fra Christina

mi-rachel sa...

å herlighet for en søt kjøkkensjef.
veldig fin og sommerlig outfit!

3prinser sa...

God tur - har kjørt noen mil alene med mine tre i sommer jeg også... ikke at det fristet, men noen måtte jo kjøre dersom vi skulle komme oss til hytta... så, det går nok bra skal du se ;)

Emmeline sa...

Hei Anonym:

Kjolen og skoene er kjøpt på nummer seks på Lagunen for der jobber Kjøkkensjefens kusine...

Selv om kusinen er langt borte på ferie så er det liksom litt stas å finne noe i kusinen sin butikk---

Når man er tolv år er det nemlig sånn at man nesten eier butikken når man er deltidshjelp...

elinrs sa...

Jammen santen har Emmelinefamilien en fantastisk skjønn kjøkkensjef. Ønsker dere en riktig god sommer og håper på noen koselige blogginnlegg fra Emmeline i løpet av ferien. Vi gleder oss til høytlesing.....

Rosa sa...

For ein vakker kjøkkensjef, med sommarkjole og skikkeleg bling! Ekstra stas når det er kjøpt i kusina sin butikk, sjølvsagt ;)

Og...takk for trøyst, på ein kveld der me faktisk har slutte med smokk for minstejenta! :D

Anonym sa...

God tur og god ferie! Flotte bilder av kjøkkensjefen :)
Håper ikke du blir helt fraværende fra bloggen din da Emmeline, da kommer jeg virkelig til å savne de herlige innleggene dine;)
Laila

Myrtausa.. sa...

Hm du er som meg ser jeg, alt som står lagret oppå skap tror jeg i lange drag fører til tidlig alderdom! Myyye bedre å få puttet det vekk i esker ;-)
Kjøkkensjefen har nydelig smak!!

God ferie ;)

mali-mo sa...

Takk for koselig hilsen du ;)

GLEDER meg til lillemalien blir stor nok til å kjøpe gullsko på egenhånd! Så herlig! Knallskjønn jente du har!

Her drar vi avgårde til Danmark via Kristiansand imorgen...fullpakket i tre biler får vi plass til alle 20...juhuu,, dette blir turen sin, tenker jeg. Litt svett her mens mali-mo mannen stuer kofferter i bilen...avreise 07.30. Gisp.

God tur sørover på mandag!!!! Kjør fint!

mali-mo sa...

Etter å ha fått telt opp familiemedlemmer og biler ser jeg at vi har 4 biler klar. By the way til kommentaren foran her. Detaljer er viktig og man skal ikke strø om seg med unøyaktigheter i tide og utide.

Bare sånn i tilfelle du lurte på om vi surret fast noen medlemmer til taket på vei nedover. Kunne alltids fått hjelp av din sønn,taksurreren, men vi har altså seter til alle så han kan ha fullt fokus på stolene dine. Heheheee.

Unknown sa...

For en skjønn jente! Kjempekule sandaler! Jeg digger gull. Kos dere på ferie, og lykke til med bilturen! :)

Kari sa...

Nydelig jente og nydelig kjole! Jeg tar vel ikke helt feil om hun ligner på sin mor av utseende?

Kari :-)

Snuskebassa sa...

Her leser jeg et hyggelig blogginnlegg, og tenker at jeg tror jammen at jeg skal legge inn en kommentar, og fortelle Emmeline at datteren er veldig lik henne. DET var visst det de andre tenkte også.
Og så tenkte jeg at jeg må huske å ønske dere alle en riktig GOD TUR :-)!
Ferdig.

Fjordheim sa...

Herlige sko og kjole til ei nydelig jente. Noe nye klær må en jo ha til ferien ja.
Det gjorde seg med bokser på toppen av skapet.
Ha en riktig god ferie, og lykke til med bilkjøringen :) Ingen av ungene som er så store at dei kan kjøre litt? Eller noen ganger er det mer slitsomt enn å kjøre selv.
Jeg liker å kjøre bil, men ikke i flere timer i strekk. Så jeg forstår deg. Min kjære har flere ganger spurt om ikke han kan kjøre motorsykkel til Jæren og så kan jeg ta med bilen, men det er ikke aktuelt. Orker ikke å være eneste sjåfør i ti-tolv timer.

Fru Fryd sa...

God ferie, og kjør forsiktig. Håper dere får plass til stolene, og får masse fint sommervær.

"Kjøkkensjefen" har god klesmak, og har virke gjort ett godt innkjøp!

God sommer

sylvia sa...

hei vennen.
å så kjekt med en sånn sønn,ler..sanne ord du sier der,men å kjekt å rydde dvd,prøver å gjemme våre jeg å,blir endel av dem i årenes løp,
men å herlig en kjøkken sjef,å så vekker hun er i sine nye klær å sko,klart hun er kry for dem,riktig så vakker er hun,
da må jeg ønske dere en riktig god tur sørover i morgen,å sjekk taket på bilen før du drar,alt må jo sitte skikkelig,
det går nok greit,har den store kurven friskt i minne,
men røde stoler,ja da kan jo alle bloggvenner av deg se dere om dere møtes på veien..såå kjekt atte.
sommer klem fra sylvia

Anonym sa...

Hei.Stolen kjempe fin.Nydelig jente.Virkelig nydelig.Ha en riktig fin Sommersøndag og ferie.Klem fra Bodil.

Emidoras verden sa...

Herlig lesning!
Ha en riktig god tur til det blide sørland.
Nyt ferien og ta deg en velfortjent hvil i de flotte solstolene:)
Nina

Silje Andrea sa...

Nydelig kjøkkensjef du har! :-)

♥ Siljemor

God tur!

Anonym sa...

Måtte bare gi deg et tips på cd problematikken, som vi sliter med her i huset også :)Slimcover! tar halvparten av plassen til et normalt et, og man kan da utsette hodepina med lagringsplass en stund ( alt etter som hvor fort det fylles opp) Fåes billig på claes ohlson og div butikker.
god sommer :)

Anonym sa...

Måtte bare gi deg et tips på cd problematikken, som vi sliter med her i huset også :)Slimcover! tar halvparten av plassen til et normalt et, og man kan da utsette hodepina med lagringsplass en stund ( alt etter som hvor fort det fylles opp) Fåes billig på claes ohlson og div butikker.
god sommer :)

Bravo sa...

Sjefen er skjønn!

Lurer også på om Baden Baden (het den ikke det?) er deilig å ligge i, vi trenger definitivt noen solstoler her i gården!

wenche ringen sa...

Jeg er også kommet til det deilige punkt i livet hvor man så smått kan begynne å høste frukter av sitt strev - dvs at JEG kan spørre BARNA om hjelp! Deilig.Håper eldste sønn fikser utfordringen i morgen.
Jeg er helt på nett når det gjelder de boksene på toppen av skapet,- som om jeg skulle gjort det selv!
Kjøkkensjefen var nydelig og klar til ferie! God sommer.

Hilde sa...

Hi hi hi - gleder meg til sønnen rekker opp på taket av bilen - da skal han settes i svin!
Nyt ferien og de røde stolene jeg håper ikke flyr av underveis - det er viktig å kvalitetssikre tjoringen!!!
Hilde

Anonym sa...

For en vakker datter du har!! Nydelig er hun:)

Er nummer 6 en kjedebutikk??

God tur og en flott sommer ønsker jeg dere. Håper på mange oppdateringer fra hytta di :))

Hilsen Jorunn

Den gode feen sa...

For ei fantastisk skjønn jente!!!! Nydeleg fin, med strålandes auge og nydeleg hår. Hels henne masse frå meg og sei at ho er vakker!

Masse masse god tur :) Me snakkast kanskje på telefonen. De er også hjertelig velkomne innom her på vegen!!! Men eg mistenker at kjøttbollene på Ikea lokkar dei fire søte ungane meir enn pasta basta hjå feen :) Kos dåko masse og kjør forsiktig. Dette går sååååå fint :)

Anonym sa...

Ønsker deg en fin ferietur.
Myr

fru Dyregod sa...

God tur! Håper stolene holder seg på taket hele veien! Jeg tror jeg har vært ganske heldig; min har ikke festet noen stoler ennå, men han maler huset!

Brit sa...

I just discovered your blog, it's simply lovely ! Greetings from Paris! xo, Britta

Anonym sa...

God ferie. :)Så søt og blid jente med nydelige sommerklær. Har lignende sko jeg også,kjøpt i Spania,de er skjønne. :))

Tante sa...

Fantastisk søt Aurora du har der. På tirsdag kommer min 12 åring hjem etter tre uker alene i England, det blir stas.

Tove sa...

For en nydelig datter du har!

SamogSofie sa...

Heia kjøkkensjefen! Herlig å lses om en jente som tar ansvar - og gleder seg over det etterpå !! Go girl!

Line fra huset på landet sa...

God ferie Emmeling:))da håper jeg Emmelinesønnen klarte å finne en måte å feste stolene godt på biltaket, og at dere er godt ivei på ferien:)
Så flink Kjøkkensjefen er til å finne fine ting da.
Lekre ...OG fornuftige sko og en kjempesøt kjole. Hun vet å matche også hun ser jeg..med det smykket:)

Ja, det ser ut til at du har oppdratt ungeflokken veldig greit, og håper vi får et godt resultat om noen år vi også..med våre fire. Jeg ser èn det er håp for ivertfall. Hohoho.
God ferie!
Klem,Line

Fruen sa...

Kommenterer under "feil" innlegg nå, men må bare få si at hadde samme "scary" opplevelse i gamlehuset - når vi klaget på posten. De trøkket posten ned i postkassa så alt var krøllete - og det liker ikke fruen - og etter gjentatte klager kommer postdama inn (som er nabo til mine foreldre) og sier at det ikke er de som knar posten nedi - men heller avisbudet som kommer mye føre. Særlig!! Krølling av post ble littegranne bedre, så vi lærte oss vel å leve med det, de 3 1/2 åra vi bodde der:)

Ha en fin sommerferie på sørlandet!
Klem, fra fruen i nord!

Ludmilla Zinzano sa...

Verdens søteste kjøkkensjef!

Alberte sa...

Fantastisk, Emmeline. Du vet hvordan du skal fange din leser!
Og menn - ja de holder ut med oss damer som alltid vet best og som ikke lenger synes at det er så pent med dvd og cd samlingen som dekorasjon. Vi ordner opp:)
Ikke verst med de Ikeaboksene!
He en strålende sommer.

Hanne sa...

No fekk 4-åringen min auga på bileta av "kjøkkensjefen" og kom med følgande spørsmål: Hvem er ho jento? Er ho ei prinsessa?
Ho var iallefall like fin som ei,var vår konklusjon!!

Anonym sa...

Emmeline! Ville bare minne deg på at du ikke må gå glipp av din livs sjanse til å bli landets ubestridte fashiondronning! 18. juli kommer nemlig Stevie Wonder til Bergen. Du finner ham på plenen foran festningen sånn i åttetiden på kvelden. Så avtaler du bare med ham at dere skal møtes på Fretex dagen etter eller noe. Han kan da egenhendig plukke ut selskapsantrekk til Emmeline! Mot et lite vederlag kanskje; som å oppleve Norge på kongelig vis, hva med for eksempel "føling i fjæra"?

asdf sa...

Tøft.

Litt Om Mitt sa...

Ha en flott sommer!

Vennlig hilsen Lillian

Anonym sa...

Hei!
Jeg har sagt det før,men jeg må bare si det igjen; du skriver så utrolig morsomt og sjarmerende! -Og for en nydelig datter du har:) Lekker i nye klær og sko!

Takk for underholdende blogg, og god sommer!

Catrine

the Folding chair sa...

Nydelig kjøkkensjef, hvor gammel er denne meget velkledde unge damen? God helg til dere :)

TheHibi sa...

Kjempefine stoler! Ser det står en kopp i vinduskarmen, og har sett skåler med prikker på lengre nede på bloggen. Lurte på hvor man får tak i slike? Synes de er så utrolig søte, men finner dem ikke noen steder..

Related Posts with Thumbnails