tirsdag 6. juli 2010

Sommerens interiørblader


Vanligvis er jeg godt i gang med ferien på denne tiden, men på grunn av Emmelinemannens drømmereise er det litt unntakstilstand hos oss denne sommeren:) Jeg jobber fremdeles, og det gjør det eldste Emmelinebarna også. Hjemme regjerer Kjøkkensjefen og hennes bror--de krangler og popper popcorn om hverandre, og det er snart på tide med ferie for alle kjenner jeg.


Det er en ting som slår meg hver sommer---når man endelig lukker kontordøren og skal ha fri,  hadde det vært perfekt med noen nye interiørblader. Vanligvis pleier jeg å pakke ned sommerens blader og spare dem til ferien på hytten, men i år har jeg allerede lest alle bladene mange ganger. I går trålet jeg derfor bladhyllen på Narvesen for å se om de hadde noen sommerlige interiørnyheter, og jeg endte med J'eanne d'Arc Living, Landtliv Sommarhem og Norsk Ukeblad med bilaget: Sommerglede i Hus og hytte.


Nå skal ikke Emmeline begi seg ut på noen store bladanalyser--men det er bare så rart med Jeanne d'Arc magasinet for hver gang jeg blar i dette bladet føler jeg at jeg har lest det før. Det er så utrolig likt..Roser og Madonnaer opp ned og i mente! For mange år siden var dette mitt ultimate drømmemagasin, men  jeg har nok endret litt stil siden den tid.


Det svenske Lev Landlig var også kjent. Jeg pleier jo ikke å kjøpe svenske interiørblader-og flere av reportasjene i denne utgaven, har vært på trykk i norske blader først. Denne sommerstuen for eksempel, kjenner sikkert flere fra Boligpluss. Siden den gangen hadde de funnet frem hammer og spiker og hengt opp en stor klokke -huff!  Det var i grunnen finere uten! 




Norsk Ukeblads sommerbilag var et koselig supplement, med reportasjer fra sommerlige hus og retrohytter. De hadde for eksempel en reportasje om denne kolonihagehytten. Du snakker meg om å suse rett inn i syttitallet på et blunk:)

Alt i alt kan jeg bare si at jeg tror at Interiørredaksjonene rundt omkring burde satset tungt på et eget JULINUMMER - som kom ut midt på sommeren. Der bør det i grunnen være høy faktor av hengekøyer og jordbær! Det er sånne ting vi liker å lese om når det er sommer -og det er jo da vi har tid til å fordype oss i nye blader! Er du ikke enig?


31 kommentarer:

Anonym sa...

skulle ikke du spare de bladene da? hihi

mi-rachel sa...

veldig enig!

M sa...

Hei!!!!
Endelig tid til å logge på...men følger med altså....
Jeg har ledd meg halvt i hel av retrobildet....får litt kløe....og assosiasjoner til pedagogisk riktig barndom ...uten alt det løje med filmer og tv spill.......ka gjorde vi egentlig på?! Ikke rart at vi var mest ute, når rommene våre var så brune og grelle hehe....
Tøyser nå altså..
Hjemmet og andre ukeblader som har overlevd i åresvis med å veksle om å skrive om uimotståelige kakeoppskrifter og skyldfølelses slankebilag.....kanskje de kunne spare mange penger på å jukse litt, for bilder som det der må de ha mange av i arkivet.......Jeg skjønner at jeg tilhører en annen generasjon når de som er etter meg blir månebedotten av et gammalt oransjemønstret sengetøy på loppemarked, eller hviner av fryd over en ustødig teakreol.......umulig å refreshe huset med farger og møbler som har andre assosiasjoner, som første flaue klining eller første møbel prakket på din første hybel....
Oj oj!!!
Enig med deg om J`d A bladene...alt er så likt....det blir for kjedelig!!!
Fortsatt god sommer!!!!
Stor klem, M

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan!
Tester ut blogger littegrann og fyker rundt for å se om maskinen min og blogger er oppe og går igjen. Har vært trøblete noen dager, men kanskje det bare er hos meg?... pytt pytt!

Tja, stort sett kjøper jeg svenske/engelske blader fordi de norske trykker reportasjer lenge etter at de har vært på trykk i de utenlandske, det har jeg så mange eksempler på at det nesten er flaut....og Boligpluss er ikke hakket bedre enn de andre. Rett skal jammen være rett:)Har faktisk et innlegg liggende med finfine eksempler på nettopp denne problemstillingen.
Om det er et problem da? For meg er det egentlig ikke det, man må regne med at reportasjene går i arv fra det ene bladet til det andre, økonomi er vel cluet:) Men enig, bittelitt irriterende å kjøpe blader som en har "lest før", i fjor engang:)
Og som ikke det er nok, så likte jeg sommerkjøkkenet MED klokke bedre enn uten, hehe

Ha det godt, og hold ut -snart er det ferie på deg også!
Klemklem

Blått til lyst sa...

Helt enig!
Og jeg, som vanligvis er en rolig sjel med gdot humør (bare spør mine barn!!, hm...), blir eitrande irritert når jeg har svidd av mange blanke kroner på et nytt blad, og finner ut at jeg har sett noen av reportasjene tidligere. Irriterende!
Og irriterende å sitte der og vite, jo, ja, jeg har sett der før, men hvor, og var det ikke i fjor.
Er det naivt å be om nytt stoff i nye blad?

Lisbeth sa...

Helt enig Emmeline...:-o)

Anita sa...

Sååååååå enig! Fikk lev landlig i går jeg da, og nyter hver side :0)) her er det også unntakstilstand, men det er det vært år i denne tiden, grunnet no sykketgreier, på TV :p.... Nå skal jeg gjøre no så får de andre gro fast ... Klemmer fra Anita

Kathrine sa...

Har du ikke nok med alle disse interiørbladene da Emmeline? Trenger du enda flere? Jeg er litt overrasket over at du leser alle disse magasinene, de må jo koste en formue og jeg trodde man hadde nok når man leste blogger. Sånn føler iallefall jeg det, men så er jeg jo en av dine faste lesere og kan underholdes av dine vakre bilder og dine gøyale tekster. Hilsen KN

Emmeline sa...

Halloen Kathrine.
Det er en stund siden disse bladene kom i hyllene, mitt poeng er at det hadde vært TOPP med en utgave som kom midt i fellesferien--i juli. Men det er kanskje for mye å administrere når folk skal ha ferie? Jeg vet ikke.
Takk for hyggelig hilsen iallefall---og JA det koster en formue--men JO jeg må ha dem likevel. Jeg har faktisk enda flere, men det får være måte på å vise frem galskapen;)

mali-mo sa...

Stemmer i her. Selv har jeg boligpluss og interiørmagasnet i år, men alle sommerbladene fra ifjor, og årene før, ligger på hytten, så da fårjeg liksom noen "nye" blader til ferien ;)

Her starter ferien på fredag, og jeg føler endelig at bloggemodusen er tilbake, så nå kommer det vel til å hagle med innlegg fra denne kanten ;)

Svingte innom for å ønske deg en knallfin sommer!

Hyttehuset sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Hege sa...

Siden jeg kun holder Interiørmagasinet så skal jeg ikke utale meg så mye om de andre. Men, et blad i juni med helt nye ting som ikke har vært publisert andre steder hadde ikke vært å forakte. Ser at selv i Interiørm går ting igjen...

Unknown sa...

Jeg er enig ! Det er jo om sommeren vi har tid til å lese og virkelig KOSE oss med blader.
Jeg er av de litt trege, så jeg takker for tipsene for hvilke interiør blader som er bra. Så jeg takker for tips. Nå skal jeg kose meg med interiørblader i ferien.

Hilsen Linetoppen

Rosa sa...

Hm,...når ungane mine blir store, DÅ skal eg ha tid til å kose meg med interiørblad i ferien - og utanom ;). Når det er sagt så får eg bolig+ i posten, men det måtte ein togtur austover til for at eg skulle få lest siste tre nummer av det :)

Anonym sa...

Emmeline!
Har du lest Hus&hem? Det synes ihvertfall jeg er fantastisk!
Linnea♥

Kari sa...

Jeg er så hjertens enig med deg! Både når det gjelder utgivelsedatoer og "kopiering". Når det gjelder utgivelsedato, så regner jeg med at det har med at trykking og distribusjon av bladene må skje før fellesferien.

Har også samme følelse når det gjelder Jeanne d'Arc magasinet. Har liksom lest det før og så irriterer jeg meg over dårlig layout. Tenker ofte at nå må jeg slutte å kjøpe alle disse bladene, det blir jo dyrt. Men når jeg ser det i butikken, så er all fornuft borte...

Kari :-)

Marie sa...

Helt enig

Hasigamas mamma sa...

Jeg stemmer i for julinummer!!! Jeg abonnerer på et pinlig antall blader og kjøper i tillegg de jeg ikke abonnerer på... og nesten ikke et eneste et er igjen til glede og inspirasjon når ferien begynner neste uke... Hrmf....
Godt det finnes inspirerende blogger istedet...
Ha en herlig ferie!

fru Dyregod sa...

Enig. Og så ergrer det meg at mange av de samme reportasjene går igjen i flere blader. En må nesten bla igjennom i butikken for å sjekke at det faktisk er noe en har lyst til å kjøpe. Og det er kanskje ikke så populært alle steder.

Nooria sa...

Jeg er veldig enig i det du skriver! OG så lurer jeg på om du har oppdaget den nye norske utgaven av Isabellas? Det er kjempebra, og spesielt siste nummer som kom ut for en drøy uke siden! Jeg blir veldig inspirert og har lest/bladd gjennom det MANGE ganger.

RoseSommer sa...

Jeg synes jeg finner bedre "reportasjer" i bloggene jeg følger enn i noe ukeblad eller magasin.
Og de er laget uten tanke på fortjeneste, men bare av godhet og et ønske om å dele sine opplevelser med andre.
Hos f.eks. deg finner jeg jo MYE morsommere reportasjer enn i noe ukeblad. (Har sluttet å kjøpe MAD.)
Hyggelige mennesker en "møter" her, og en vet aldri hva som dukker opp etter neste KLIKK.
Ha en fortsatt fin før-ferie-tid.

Cecilies Lykke sa...

Jeg kunne ikke vært mer enig... Makan til hummer og kanari! Håper for øvrig at du får stor glede av den kommende ferien! Klem fra Cecilie

Anonym sa...

Kjenner meg sååå igjen, med mann og barn på fotballcup gikk jeg innom Narvesen for å kjøpe et NYTT blad. Har allerede lest favorittene, og J`dA bladet har jeg ikke kjøpt på lenge..uansett bladde vel og litt for lenge i flere magasin og endte opp med........INGEN!!Har sett det før, har det like fint hjemme, blogger er artigere og det er virkelig lite nytt på interiørfronten for tiden!!

Inkala

Christel sa...

Hei Emmeline:)
Får man kjøpt Jeanne d'arc magasinet på Narvesen nå? Har ikke funnet det der tidligere. Er enig at det er mye likt, men vil ha det fordet:o) Ellers så er det mye fint i franske blader. Champagne feks..Ja det er et blad!!

Anonym sa...

Helt enig, Emmeline!

Ja, til et saftig sommergodt interiørblad midt i juli. Det hadde vært helsupert. :)

salige lavendel sa...

Jeg må si at jeg synes mange interiørblader er veldig like og ikke så inspirerende som jeg skulle ønske. Men av og til får man et nummer som skiller seg ut.

U9 sa...

Hei. Er ikke så interessert i interiør, men har merket meg samme type "gjengangerreportasjer" i hagebladene som jeg abonnerte på tidligere samt i div. hyttestoff. Alle skal liksom ha fortjeneste på den samme trenden, og da blir det mye likt. Enig med dem som synes blogger er morsommere. U9

Fru Usken sa...

haha uff ja den klokka ødela jo alt jo... og kjempekul retrohytte;) litt vel retro for akkurat hva jeg vil ha hjemme hos meg selv - men allikevel kult!:)
Å også helt klar for ekstra sommerblader!!:)

Fanny sa...

Veeeldig enig!!!

Abonnerer på flere blader selv, men hver gang en ny regning kommer så føler jeg at jeg betaler for "ingenting."

Mye av det samme går igjen. Jeg ser gjennom bladene, legger dem i haugen og hiver dem 6 mnd senere. Tror markedet er mettet, og bloggene har i stor grad overtatt.

Da jeg så boken "Lantlig charm" utkomme tenkte jeg at nok en bok om shabby chic kommer 5 år for sent.

Men så er man jo redd for å gå glipp av noe: hver sommer og hver jul kjøper jeg omtrent det jeg kommer over av interiørblader! At jeg aldri lærer...!!!

- Rekkehuset - sa...

Hei,

Jeg er så enig. Merkelig dårlig utvalg hos Narvesen. Og ja mange blader er så like at du lurer på hvor du har lest dette før.

english-style sa...

WIDZĘ ŻE LUBISZ GAZETY KTÓRE SĄ NATCHNIENIEM I INSPIRACJA DLA DUSZY
POZDRAWIAM
http://www.english-stylecom.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails