torsdag 8. juli 2010

Hverdagsglimt fra Emmeline

For noen dager siden småløp jeg forbi Laura Ashley butikken, på vei til et møte. Innenfor døren skimtet jeg et fint brett som sto på utstilling og vips så hadde jeg prestert å gå innenfor døren -kjøpe brettet, og gå videre. Det tok ikke mer enn noen sekunder. 


I løpet av disse sekundene rakk jeg imidlertid å tenke følgende:
*Dette brettet er mer turkis enn lyseblått, så det passer nok ikke til resten av kjøkkenet.
Videre tenkte jeg: *Dette var et veldig dyrt brett i forhold til brett med samme fasong fra Clas Ohlsson.
Så tenkte jeg: *Dette brettet har sikkert samme farge som en isblå Kitchen Aid, så det hadde passet perfekt hvis jeg hadde kjøpt isblå--men det gjorde jeg jo ikke!
-og tilslutt tenkte jeg: *Hmmm, trenger jeg egentlig dette brettet?


Njaaaa-trenger og trenger fru Blom. Emmeline er jo god til å veie frem og tilbake, og selv om hun finner ti gode grunner for IKKE å kjøpe et blomstret brett, så kjøper hun det likevel:) 


I dag har jeg derfor innviet brettet. Det betyr i hovedsak at brettet er blitt bloggifisert med et glass saft på pynt. Jeg trenger tross alt ikke et helt brett for å bære rundt på et glass saft;) 

                 

Jeg har bakt i dag også. Siden de hjemmebakte brødene mine har fått en svært kjølig mottakelse, har Emmeline skiftet taktikk. Jeg setter brøddeig og triller ut rundstykker (* hvilken genistrek) Siden jeg er litt barnslig anlagt, har jeg prøvd om det gikk an å lage rundstykker oppi muffinsbrettet, og det gikk helt supert. Rundstykkene ble litt sopp-aktig i fasongen, men de smaker bra.

Man skal selvfølgelig ikke triumfere for tidlig når man har funnet på å lage rundstykker istedet for brød, for Emmelinebarna var temmelig kjølig innstilt til rundstykkene også. Derfor ringte jeg til Sykkelgutt-ektemann. Han var sliten og ikke veldig motivert til å høre om mine rundstykkeproblemer. Istedet lovet Sykkelguttektemann at han skulle spise hvert eneste rundstykke når han kommer hjem. Bare du slutter å mase om de rundstykkene. Det meste i verden blir visst trivielt, når man sykler fem mil i oppoverbakke!  

Nå er rundstykkene vel plassert i frysen og klesvasken er nesten ferdigbrettet. Emmeline mangler bare en ny brødbakebok som skulle ha kommet i posten for LENGE siden, så er lykken komplett! Jeg har jo tidligere fortalt om min tendens til å komme i klammeri med postmannen. Emmelines hus er siste på ruten, og derfor leverer ikke postmannen posten når han er i dårlig humør. Det kan virke som om formen hans er litt varierende for tiden. Det er kanskje en del sure hunder på ruten hans, hva vet jeg? 

Men Emmeline klager ikke. Jeg skjønner han godt, skal dette være sommer liksom? Det er ikke mye sol og varme å skrive hjem om fra Vestlandet for tiden. Dessuten har Emmeline prøvd å klage en gang før, noe som medførte at Postmannen tok med posten inn, banket på døren og spurte: FORNØYD NO? 
OH MY GOD very scary som Bollerina så treffende uttrykte det! Man tuller ikke med postmannen -det er sikkert og visst;) -Fine roser er plukket inn fra hagen, og dufter helt himmelsk. Ønsker alle en fin kveld, er tilbake i morgen:) 


39 kommentarer:

G-Anette sa...

Du skriver bare helt fantastisk! Måtte bare si det :)

Hege sa...

Ler og ler.. Helt herlige beskrivelser fra deg :-) Og et brett trenger vel en alltids...

Lottemora sa...

Er såååå glad for at jeg la meg til som følger på bloggen din, for den er bare helt herlig! Godt å se at du er i gang med brettinga. Vi har brettet, men merkelig nok finner ikke klærne veien inn i skapet selv....sukk

Pink lady sa...

Du må holde deg på god fot med postmannen siden du liker å handle på nettet;)

Herlig brett! Jeg vil ikke vite hva det kostet engang;)

Ha en god torsdag.

Klem Pink lady

9na sa...

Herlig, morsomt, koselig.

RoseSommer sa...

Kjenner en ungkar som ble sykemeldt og skulle kose seg med vafler. Han fikk tak i en kantineoppskrift, og stekte ALLE vaflene på en gang.
Etter å ha spist og spist vafler i 3 dager, begynte de å bli litt tørre. Den femte dagen fyrte han med dem.
Så brenner du inne med noe bakst, så kan du prøve dette du også i den dårlige sommervarmen hos der.
Solrik hilsen fra Larvik.
(Flott brett. Godt kjøp.)

hannem sa...

Du kan jo prøve å by postbudet på et rundstykke, kanskje han blir litt blidere stemt. Han er kanskje litt sulten på slutten av ruta. ;-)
Takk for en artig blogg, har sittet og lest i går og i dag, så øyet er stort og vått, har innimellom hiksta av latter. Du tar virkelig tingene på kornet.

Unknown sa...

Blir så i fantastisk humør av å lese fra din blogg og Sykkelgutta.
De helt dagligdagse tingene blir så fornøyelige!!! Må stadig sjekke om det er noe nytt på fronten fra vest.... Hilsen gammel sørlandsdame som koser seg med iverse blogger.

Anonym sa...

herlige du!

Anonym sa...

Nydelig brett du har kjøpt deg , man må da unne seg litt når man er alene . Nyt brett å rundstykker ( som forøvrig så gode ut :-)

Anonym sa...

Nok en genistrek fra Emmelines penn.....ehh...tastatur! :)
Jeg bare elsker å lese det du skriver, Emmeline! Ler, humrer, fniser, smiler og skratter om hverandre. Helt herlig!
You make my day, hver dag du skriver innlegg!

Ha en fortreffende kveld!

Klem fra Vibeke i Trøndelag

3prinser sa...

hehe... de så da veldig gode ut de rundstykkene der spør du meg - her hadde de nok blitt godt mottatt, og mine er vandt med hjemmebakt brød med alskens frø i - de slipper ikke unna, selv om de sier at kjøpebrød er det beste de vet... men kjøper jeg brød?? Nei!! Da baker jeg heller et brød som ikke er supergrovt til dem, og et supergrovt til meg!
God bakst og flott brett!

Anonym sa...

Du skriver berre so herleg:) Og brettet var jo kjempefint!! Det er jo god nok grunn;)

Super blogg å følge dette her:)

Klem Anita B

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Slitan!

Veldig fiiiiint! Me love L.A , som om det var en bombe:)

Klem

fru Dyregod sa...

Hi-hi! Kan du ikke legge noen rundtstykker i en pose, skrive "til postmannen. Ha en hyggelig dag" og henge dem på postkassa. Kanskje han blir mer glad i deg da.

sylvia sa...

hei Emmeline.
syntes du er god jeg,
ja til å bake å kjøpe flotte blomstrete fat,
ble noen nydelige bilder her.
håper nå endelig postmannen kommer med pakke til deg snart,så blir det nok mer brød ...

Mia, New Room Interior sa...

Brettet er nydelig og sommerlig, og du trenger det jo til å servere de fantastiske soppaktige rundstykkene på, som jeg er sikker på smaker helt fortreffelig! ;-) Du skriver godt som alltid!! Nyt sommerkvelden! Klem

Cathrine Aksnes sa...

herlig brett da :9 så klart du må ha et brett ;) å de rundstykkene hadde jeg mer en gjerne spist ja. fint å lage dem i muffinsformer.. skal jeg gjøre en dag også tror jeg :)

Anonym sa...

Fantastisk beskrivelse. Og brettet var superfint, synes jeg. Klart du fortjener et brett når du har brettet så mye tøy.... :)

Enig i at det er viktig å holde seg inne med postmannen. Men kanskje like viktig er å holde seg inne med søpplemannen. Det har jeg virkelig fått føle... *sukk*

Fortsatt god sommer, Emmeline!

Bling - our elf on the shelf sa...

Guri, kom postmannen inn *måper*
Da tror jeg jeg hadde dødd litt på meg *fnis*
Du har en veldig kjekk blog, og skriver så godt at jeg bare sitter å fniser. Jeg er nemlig her inne å leser hele tiden, men litt dårlig til å legge igjen spor etter meg...
Jeg er også god på å overtale meg selv til å kjøpe diverse ting som kun jeg ser at det er behov for her hjemme.
Det er ikke alt de andre (les; mannen) trenger å forstå *ser søtt på*

Å du, du kan trøste deg med at avleggerne mine ikke spiser gjærbakst med frø i, hørt slikt??? Godt du har en syklende mann som spiser hva det skal være :))

Elisabeth, innerst i veien sa...

Her synes jeg Emmelinemannen bør ta et ansvar og ta med seg postmannen på sykkeltur slik at han virkelig kommer i form og orker hele ruta helt fram til dere. ..Eller det kan vel ikke være slik at Emmelinemannen står i ledtråd med postmannen og har bedt ham holde seg unna slik at du ikke mottar flere postpakker med puter, kopper og andre polkadottelemeneter? Nei, for en skremmende tanke.

Anonym sa...

Hva kan man i grunnen si til denslags? Etter å ha fundert litt blir det følgende: Heia Emmeline!

Anonym sa...

Hei! Jeg er ofte innom bloggen din og synes den er kjempefin! Jeg holder på å skal skifte blogg fra wordpress til blogspot, men skjønner meg ikke helt på blogspot. Hvordan har du feks klart å lage overskriften med egne bilder og tekst? Har du redigert det på et bildeprogram på forhånd,og deretter lastet det opp som bilde?? Synes det var så fint slik du fikk det til!

Hilsen Mona:)

Anonym sa...

Har du samme postmann som jeg hadde i Løægdesvingen??? Han som spurte meg om det hadde gått bra hos tannlegen 3 uker etter at jeg hadde fått innkalling i posten og dagen etter den omtalte tannlegetime??? Creeeeeepy!!!!!
Hilsen Anne-B.

Beth sa...

Da jeg begynte å lese så jeg nesten hendelsen i dag for meg i sakte film...
Du løpende forbi butikken, stekker ut en hånd og vips sitter brettet fast i magneten du har i hånda...
Ha, ha...
Du er ei søt og artig dame!
Nå har du ihvertfall et nytt og flott sommerbrett!
Gratulerer...:-))

Klem Beth...

Emmeline sa...

Hei Mona:)

Ja jeg har laget et vanlig bilde ved hjelp av Picasa og lagt det inn i headingen min. Jeg lurer på om jeg forandret litt på størrelsen sånn at det skulle passe, men ellers har jeg ikke gjort noe spesielt. Lykke til med ny blogg--blogspot funker jo glitrende for oss som har interiør i fokus;)

Anne-B det høres ut som samme postmann jepp--han har nok den ruten;)

Nina B. sa...

Brettet var utrolig fint og sommerlig, NOE må jo minne om sommer, siden den ikke kommer til vestlandet i år tydeligvis :-( Mer enn grunn god nok ;) Sikkert derfor solen tittet fram i dag! Tjihi!

Ypperlig lesning som vanlig!

Nina

Siw sa...

Det meste blir helt klart litt tivielt etter fem mil oppoverbakke, ja :) Men rundstykkene ser gode ut, de, så jeg skulle absolutt hjulpet deg med avsetning! Kos deg med vakkert brett og ikke tenkt så veldig for om det har riktig farge eller ikke, bare nyyyt :) Sommerklem!

Tante sa...

Nydelig, er det lov å spørre hva du betalte for herlighetern?

Emmeline sa...

Hei Tante:)

Brettet kostet 179 kroner. Helt overkommelig pris--men brett med identisk fasong, laget i samme materiale koster 39 kroner på Clas Ohlsson. Dog ikke med samme mønsteret--så det er nok mønsteret som er dyrt;)

Hem och Lycka sa...

Hihi, vad söt du är!

kram Mia

Tante sa...

Godt at det var stormømstret, dee tar seg vel betalt pr.rose. Synes forøvrig at det var en sympatisk pris på ett brett fra LA.

Ruths datter sa...

Så deilig dette så ut da. Forsår ikke den kjølige mottagelsen disse fikk da. Ikke noe er så godt som hjemmelaga rundstykker. Virkelig nærtagende postmann dere har da. Oj oJ.
God fredag til Emmeline

Myrtausa.. sa...

Herlige Emmeline!
Jeg blir så glad av å lese bloggen din, til og med mannen i huset leser den ;-)
Nydelig brett, det hadde nok kjapt ramlet innomhus her også ;-)

Anonym sa...

Hei.Tusen takk for titten.Kjempe fint.Så mye godt.Kjempe fint skrevet.Ha en riktig fin Sommerhelg.Klem fra Bodil.

salige lavendel sa...

Skulle ønske jeg kunne låne deg postmannen vår, han er verdens hyggeligste! Synes brettet ditt var helskjønt, skjønner godt at du tok det med deg.Ha en strålende helg!

Rosa sa...

hihihi, du e go, du! Rundstykker i muffinsformer såg jo genialt ut - kanskje du skal henge nokon på postkassen?? På den måten er du jo sikra at postmannen kjem til deg kvar einaste dag med smil om munnen! Berre eit tips ;)

Erika sa...

Så fint brett!

Man kan vel aldri få for mange brett, hvertfall ikke hvis de er fine =D

ane sa...

Du får fram smilet med det du skriver, og så ser rundstykkene veldig gode ut.

Related Posts with Thumbnails