torsdag 26. august 2010

Industrialisering i hjemmet


Jeg har med stor interesse fulgt med på den nye industrialiseringstrenden (*lett og greit ord gitt) som brer om seg i interiørverdenen. Man begynte med å vise frem englevinger både her og der, og etterhvert fikk englevingene følge av stål og metall, gjerne i rustent format! Nå produserer til og med Living kopier av Tolix stoler. Så kan man jo lure på om dette er noe som vil slå an hos gjennomsnittsnordmannen?

Som regel er det jo sånn med trender at de kommer og går, og de mest outrerte innslagene ser man helst i bladene og mindre av i hjemmet. Hvem velger egentlig å invitere naboen til kaffe på sitt gamle bord, som har stått ute og rustet i ti år og som fremdeles har mose på kantene ? Trolig ikke så mange. Det skjer helst på trykk i Jeanne d'Arc Living!

                                                                                     Lånebilder fra Living sin katalog

Men nå har jeg begynt å legge merke til alle de store industrilampene som dominerer svenske blogger. De har lekre hvite interiør, sarte detaljer og GÆÆÆÆNG så henger den gigalampen over spisebordet. -De tøffeste har til og med to...

Lekkert bilde er lånt av Biskopsgården

Jeg må jo si at jeg syns det ser knallstilig ut, og dette er hot i interiørmiljøene. Personlig kunne jeg ikke ha satset på noe sånt her hjemme! Jeg tror det vil bli litt for dominerende, og Emmelinemannen hadde jo gått i frø i tillegg. TO GIGANTLAMPER over ett lite bord? En sånn idé måtte nok ha blitt presentert sammen med en stor papirpose som mannen kunne hyperventilere i.  For den som vil ha en litt mer alternativ industrilook kommer jo også House Doctor med disse litt mer luftige modellene...


Som kjent har vi jo en skilsmisselampe liggende klar til montering på spisebordet hjemme hos oss.  Emmelinemannen fnyser høyt over planen med demontering av lysekrone, for så å montere fattigmannssølv-lampe istedet. Det skal bli over hans lik....jaja vi får nå se på det!  

Innen Emmeline har fått på plass fattigmannslampen, har sannsynligvis industrilooken kommet og gått igjen i det Norske land. Når endelig fattigmannsølvet lyser over spisebordet mitt, slår resten av befolkningen seg løs med fargerike lampeskjermer og søttitallsdekor.


Eller kanskje de har kommet til det nivået at de sater på en enkel ledning med tilhørende pære! Hvilken stil velger du???

51 kommentarer:

Lappesola sa...

Bare heng opp lampa di selv, Emmeline. Det klarer du. Lett som en plett. Bare husk å koble ut strømmen først.

Hilsen Sol

Anonym sa...

Det er nok mulig det blir et par digre industrilamper hos meg etterhvert... må modnes litt.. så det er nok godt mulig det er populært med de lampeskjermene før jeg er klar... ;-)

Smilla

☆Therese sa...

Må flire - har nettopp hengt opp to svarte ledninger med lyspære i... :O) Men de henger ikke over bordet, he he

Industrilampene syntes jeg er kjempekule!! Tror det blir dem fremfor noen 60-70 talls med knallfarger hjemme hos meg.

Lykke til må lampa di - tror sikkert du fikser det selv jeg også. Ha en fin fin avslutning på arbeidsuka,
klem

GirlofNorway sa...

Jeg venter enda i spenning på å se bilde av ferdig opphengt lampe :) Kan du ikke prøve å inngå et kompromiss med han?

Jeg klarer aldri bestemme meg for hvilken stil jeg vil ha. Jeg er vel litt for mainstreem, tenker jeg.

Zuna sa...

Og der var inspirasjonen tilbake ser jeg! :) Var det en god meditasjonsøkt på bybanen som gjorde susen - det skulle ikke forundre meg! ;) Jeg synes definitivt lampen i fattigmannsølv er den fineste - om jeg skulle velge noe for mitt eget hjem! Det er mye kult som kommer og går, men ikke alle trender lar seg følge i alle hjem - definitivt ikke i mitt :) Klem fra Zuna

Anonym sa...

Elsker den fattigmannslampa di, helt lekker! Selv har jeg MYE lysekroner, men nå som jeg har fått en mann i hus, er det mulig at noe må skiftes ut...
Da jeg pusset opp her hadde jeg en variant av industri-looken, støpsel med lyspære i... Skal si deg elektrikeren ble imponert, NOT! Han holdt på å sette kaffen i halsen, men alt var sikkert altså, bare ikke så fint liksom... ;) Håper du får lampa i taket snart, det er tross alt bedre enn grevling i taket :)
Siri

Jannicke sa...

..jeg ønsker meg en knallstilig lysekrone.. og her i huset er det samtaler om hvite nye spisestuemøbler som setter ekteskapet i stor fare...
setninger som : "over mitt lik" er ofte nevnt...

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Jeg velger fattigmannslampa di, helt klart. Stå på krava! ;)

Tove sa...

Hmm...Er det lov å spørre om hvor man får kjøpt lampe i fattigmanns sølv??? Drit stilig var den...
Nyt dagen
Klem Tove

Emmeline sa...

Hei Tove:)

Min er kjøpt på Sørlandet. Hos Frøken Olsens drømmer. Jeg tror hun sender. Lykke til:)

Bdicte sa...

Jeg liker de store skomakerlampene som henger to sammen, likt den du har i fattigmannsølv, og jeg liker industrilampene! Jeg har trillrundt spisebord, og kunne godt tenkt meg en stor industrilampe over den!!

Forresten hadde jeg i hele vinter ikke lys i lampa over kjøkkenbordet, pga at min kjære halvdel (ja, bare halvdel - ikke bedre halvdel..) skulle fikse ledninga på lampa "når han fikk ånden over seg". Vel ånden kom aldri, og jeg byttet tilbake til lampa som allerede hadde riktig ledning............

Klem Benedicte:))

Beth sa...

Heldigvis har ingen samme smak!
Jeg kommer nok aldri dit hen at jeg liker disse "industri" lampene, sink eller andre "rustne" ting i hjemmet mitt...
Syntes det kan se ok ut hos andre, men det er slett ikke min smak. Jeg liker nok bedre det litt mer romantiske...

Hverdagsmamma´n Anita sa...

Jeg er ikke så ellevill over industri-looken egentlig...Men jeg kunne tenke meg en Tolix-stol og ei lita industrilampe...Men det er nok føler jeg :)
Du kan jo spørre noen andre handy-menn om hjelp til lampa di kanskje?

Klem Anita

Anonym sa...

Jeg har en sånn lampe i fattigmannsølv over mitt spisebord. Den er kjempe fin, men mannen var ikke like fornøyd når han hengte den opp, var ikke bare bare kan man si.....men om det var verdt alt arbeide? Ja:)

Anonym sa...

en av de morsome utslagene av trenden synes jeg er såkallt betongTAPET se siden betongvegg.no
Vi bygger selv i mur nå og går for den litt røffe stilen (lar en pusset murvegg stå grå og umalt blant annet)
Aner ikke hva vi gjør på lampefronten, men kjører en del spotter for å utsette det problemet;-)

sandra sa...

Jeg kunne FAKTISK TENGT MEG DE TO STORE GIGANT-LAMPENE, MEN MIN ELEKTRIKER GÅR IKKE MED PÅ DET;)

Trollmora sa...

Da tusler jeg inn i diskusjonen her bare forå navne at jeg helt klart og uten sidestykke syns at lampa di (fattigmannslampa) er både mer atmosfæreskapende og vakker å hvile øynene sine på enn industrilampene.... Jeg skulle veldig gjerne hatt en sånn lampe selv jeg... sukk... men som en av bloggerne før meg her har skrevet så må jeg igjennom endel sånn "over mitt lik"-nevnere for å vinne kamper når det kommer til interiør så..... da må jeg jo "choose my battles" :)
Ha en god lampedag Emmeline!

trine sa...

Industrimote er jo flott. Na er de rustne stolene jeg glemte (les gadd ikke) flytte inn i fjor vinter moderne! Nesten som da jeg plutselig ble "sjikk" da halvmalte evighetsprosjekter og bord med skjeve ben ikke bare var shabby.
Synd at spindelvev ikke er inn for til Halloween men med 2 mnd til pa seg blir det fantastisk

Trine

Line fra huset på landet sa...

Jeg kommer nok aldri til å velge retro-looken. Ei heller en ledning med en lyspære i enden. Litt vel enkelt liksom, etter min smak.
Jeg hadde nok gått for fattigmannsølv ja. Tvert!! ...og industri-looken eeelsker jeg! Så her skal to industrilamper fra Nordahl få gjøre seg vakre over spisestuebordet:))
Klem,Line

Pafrika Og Belkini sa...

Vittige Emmeline, eg ler og ler når eg leser bloggen din! Emmelinemannen høres ut som en som får svingt blodtrykket sitt ganske ofte! Skilsmisselampe var et fantastisk bra begrep, selv har jeg en skilsmisse-takplate i gangen. Akk ja, vi har alle vårt.

Må innrømme at jeg har sniklest deg leeenge, og særlig ledd meg gjenneom Emmelines "best of". Trylledamen er min favoritt, tror jeg, i hard konkurranse med agurkmannen.

Ha en fin torsdag, og ikke gi deg med lampene!

Anonym sa...

Halloen, nå syns jeg at du skal klatre opp på en stol og henge opp lampen selv. Hva er egentlig problemet...Du klarer det om viljen er sterk nok, det er jeg helt bombesikker på. STÅ PÅ..

Dans på roser... sa...

haha....
syns industristilen har masse tøft med seg.....
Lykke til med lampe i egen heim....bjuuutifull, er den!

Og takk for at du fikk meg til å flire i dag også.
Så befriende deilig, din måte å blogge om interiør.
Interiør skal være gøy...og ikke dønn seriøst....og du fikser det sååååå bra. =)
Du ruuuuler....;)

Kathrin.

Jane sa...

Industristilen har masse tøft med seg den, men jeg synes det er fint og myke opp stilen litt. Industri stilen i seg selv blir litt for enkelt for meg, og vanskelig å holde det såpass strigla her.
Slår et slag for fattigmassølvlampa di jeg. Har slike lampetter selv jeg må få hengt opp i stue vindua her ;0)

Klem Jane.

Anonym sa...

liker veldig godt komboen industri og hjemmekos. det har jeg alltid gjort. helt sia jeg var fjorten og drømte om å bo i storbyen (NY, såklart) i en leilighet med murvegger. det er noe med det.

det er jo en fin motvekt mot 2000tallets søttitallsretrofascinasjon? sjøl om jeg er ganske glad i den, begynner det å bli litt gammelt. atter en gang :P

ANETTESHUS.COM sa...

Men C, du klarer vel å henge opp den lampa selv!? Har mannen i huset lagt ned veto mot nye lamper i huset, er du nok nødt til å ta saken i egne hender;) Lampa er jo kjempe-lekker!! Synd og skam å la den ligge til pynt på stuebordet;)

Lykke til, vennen!

KLEM KLEM
Anette:)

hannem sa...

Synes også du skulle montere lampa sjøl, har montert diverse lamper sjøl opp gjennom tidene og det har gått aldeles utmerket. Høres lurt ut å koble ut strømmen først..

fru Dyregod sa...

Hi-hi! Kanskje det er fler som trenger hyperventileringsposer både her og der rundt i Blogglandia-hjemmene!
Jeg ville heller ikke hatt rustne og mosegrodde møbler i hus. Ikke ville jeg synes det var noe særlig å måtte spise på dem hos andre heller. Det er igrunnen ok at det ser rent og ordentlig ut når en skal spise. Men for all del: Jeanne D'arc living må få ha så mange mosegrodde rustmøbler de vil for meg!

sylvia sa...

hei.
å den lampa der må du bare henge opp i en fei,den var nydelig.
ja det er sant det du skriver her,trendene kommer å går,jeg har ikke fulgt på med moten jeg,men noen ganger likner det sånn jeg har det å,ja sånn mote messig.har min egen stil jeg,å det har du å,men klart vi blir påvirket ,å det er deilig å da,vi lever jo bare denne ene gangen,å hvorfor skal vi ha det likt hele livet...?
nei en må fornye å forme hjemmet sitt ettter smak,å billig fornyelse det er best,loppis er tingen.
ønsker deg en herlig kveld,
klem fra sylvia

Ramme Alvor sa...

Eg trur eg finn meg ein plass midt i mødlo..som vanlig. Lampa di er no både feminin og lekker, ikkje så voldsom som ein del ein kan sjå rundtomkring. Er mannen redd han ikkje fiksar jobben, eller er han genuint interiørinteressert? Mitt råd er å setje i gong på eiga hand...når det viser seg at det går til H... kjem det ofte ein kar rekande på ei fjøl og ordner opp om ein passar på å vere i det audmjuke slaget... :)

Lukka til!

Anonym sa...

Du får imponere din kjære med å henge opp "skilsmisselampa" selv:D
Det er, som andre også sier, ikke vanskelig Emmeline.
Bare ser på ledningene på den jeg skrur ned , og så kobler jeg det likt på den nye ;)
Hadde jeg ikke gjort det selv hadde det vært veldig mørkt i dette huset..:D
I mitt hjem liker jeg å ha en personlig og hjemmekoselig stil. Ikke bare hvitt, ingen Tolix og i hvert fall ikke industrilamper hos meg;)
klem Laila

Sandoren og Blåsten sa...

Den lampa di er jo bare kjempefin! Den må du jo bare få opp! Ikke vent på Emmelinemannen, bare heng den opp selv. Kanskje han ikke merker det en gang? Kunne jo blitt litt ekstra spennende i heimen en hverdagskveld? hehe.

Lykke til!

Hilsen Gry K

lillpastill sa...

Tuuuuusen takk for lykkeønskningen! Er veldig spennende, så jeg krysser fingre og tær for at alt går i orden!

Klem fra meg

Anonym sa...

Hei!

Lurer bare på hvor det første bilde er fra?

Mvh
Christine

Emmeline sa...

Hei Christine:)

Første bilde tror jeg kommer fra Nordhjem.... dvs: www.nordhjem.dk:)

solveig sa...

hei, jeg har spurt deg før og je tar sats og spær igjen... kjøper du de nydelige greengate produktene i butikk eller på nett? i såfall hardu noe tips om noen plas der de selger litt rimerligere?? på forhand takk ,))

Emmeline sa...

Hei Solveig:)

Jeg har kjøpt GreenGate samlingen min over lang lang tid...Litt her og litt der, en kopp her og en pute der. Da blir det mye tilslutt. Jeg har kjøpt fra Nordhjem i Danmark, det var billig men så kom toll og moms og frakt så det blir jo ikke gratis akkurat:) www.velkommen.org selger også GreenGate på nett, men jeg handler stort sett i butikker. Enten når jeg er ute og reiser eller på Berthas Oldebarn. I dag har jeg for eksempel kjøpt meg en GreenGate veske på opphørssalg. Det var ikke planlagt, men sånn var det. Håper du ble litt klokere av dette svaret?

Kari sa...

Industrilooken kan være fin på bilder, men ikke i mitt hjem. Føler det blir for "møkkete" med rust og avskallede møbler. Ønsker deg en fin helg!

Kari :-)

anne sa...

Hei Emmeline! Dette er egentlig ikke et innlegg i industri- vs. shabby chic-stil-debatten. Derimot leste jeg igjennom noen gamle bloggposter i dag. Det lysner enhver traurig og litt kald tidlighøstdag. Kom over posten hvor du veddet en million fantasikroner med emmelinemannen over hans matchvekt i juli 2010. Er veldig spent på hva som skjedde videre. Sto du parat med badevekta ved Lindesnes fyr? Og innkasserte du millionen? Hva ville du i tilfelle gjort med alle pengene dersom de ikke var fantasipenger, men ordentlige norske kroner?

Anonym sa...

Hahaha..... Skjønner at inspirasjonen er tilbake.....:-)
Men, stakkars deg... Har du ENDA ikke fått hengt opp lampen din??? Jeg hadde IKKE hatt sånn tålmodighet, om jeg hadde kjøpt en så flott lampe...! Altfor fin til å ligge oppå bordet....!
Om du ikke vil henge den opp selv (Jeg hadde IKKE turt....!) har jeg en fin-fin "oppskrift": Man nevner sånn litt i en forbisetning at man kanskje stikker bortom naboen e.l for å høre om HAN gidder å schmekke opp lampen i full fart - det tar jo bare 5 minutter.....:-)

(Jeg ba min Mor om å "ta denne" på min Far for et par uker siden, da Mamma var lettere fortvilet pga at Pappa var totaaaalt uinteressert i å få på plass lister rundt en dør... - Det funka på ØYEBLIKKET!!! Grusom kvinnelist...
-What can you say....???!!!)

Ha en fin helg:-)

Mvh
Cathrine

Anonym sa...

Hei
Nok en anonym snik-leser over tid her også, i ditt ferieavbrekk her så har jeg kommet meg ganske langt tilbake i bloggen din... Takk og takk for mange muntre og morsomme sideblikk på verden - den hjelper i en "grå" jobb. :-D Jeg har 2 gamle hus, et jeg bor i og et sommerhus, og i sommerhuset holder jeg på å lage sommerstue i et gammelt fjøs... Min stil er nok mer "Sheep chiqe" (elsker loppemarked og auksjoner) og det er lavt under taket, og (enda) mørke tømmervegger (har kjøpt inn husdyrromvask og tenker å lysne veggene med et eller annet gubben har funnet) - så lys må jeg ha. Forslag?? Håper å lese mye mer av deg fremover... og riktig god helg!! Hilsen Trønderpie

Hilde Heimdal sa...

Hehe bra innlegg....vet ikke vhilken stil jeg velger snart, er forvirret hehe :P

Alberte sa...

Fattigmannslampen må opp! jeg ønsker meg en slik... Stryk mannem på ryggen, du, så ordner det seg nok. Deilig blogg du har! Skriver som Unni Lindell!
Klem, J

Lottemora sa...

Tror mannen her også hadde gått i frø om jeg hadde hengt opp slike lamper på kjøkkenet :-)

Siw sa...

Ja til alt! Min stil er no litt chabby chic, men også noe eklektisk :) ler godt av lampa som enda ikke er hengt opp - greit å vite at også andre kan utsette og utsette, det er ikke bare jeg som gjør slikt, altså :)Enig med Sol her aller øverst; dette klarer du så fint selv - bare husk å koble ut strømmen ..! God helg!

Anonym sa...

Jeg kunne tenke meg en industrilampe over kjøkkenbordet vårt, når vi en gang i tiden får nytt kjøkken, da..(og det kan ta sin tid, om mannen får det som han vil)
Men den skulle ikke være megastor. Sånn passe bare.

Klem Kristine

Anonym sa...

Jeg kunne tenke meg en industrilampe over kjøkkenbordet vårt, når vi en gang i tiden får nytt kjøkken, da..(og det kan ta sin tid, om mannen får det som han vil)
Men den skulle ikke være megastor. Sånn passe bare.

Klem Kristine

EN GUL KNAPP sa...

Her hjemme er det retrostoff-lampe, Normann lampe, gul-ledning-med-lyspære lampe, en gammel Bumling, en sort lysekrone og en fargerik Rie Larsen lampe. I tillegg er to industri-lamper fra House Doctor er bestilt -så her er alle stiler representert! :)

Thea

Hanne sa...

Yoohoo! Den lampa i fattigmannssølv, er bare noe av det mest fantastiske jeg har lagt mine øyne på! Hvor kan en stakkars sjel som meg få tak i den?

Violetta sa...

Hvilken lampestil jeg satser på? Definitivt ikke den siste! Ha'kke fått opp lysekrona enda jeg, så jeg ligger vel 3-4 år bak eliten ;-)

hverdags-mamma sa...

Her henger nok en original PH-lampe over spisebordet veldig trygt. Skulle gjerne hatt en til, denne gangen over salongbordet.

Nina i Julabygda sa...

elsker den hardheten disse industrilampene tilfører et hjem med ellers myke detaljer..! Viste min mann et bilde, og sa jeg ville hatt en sånn. Svaret var: ja, den var jo tøff" :)) så det blir en sånn etterhvert :)

herlige inspirasjonsbilder :)

Klem Nina

Related Posts with Thumbnails