lørdag 21. august 2010

Enda flere kjøkkenutfordringer


Tusen takk for alle supre tilbakemeldinger på kjøkkenplanene, de kommer til å bli veldig nyttige! Emmeline er ikke den eneste som er på jakt etter gode kjøkkenideer for tiden. Hun har nemlig en bror som har den merkelige hobbyen at han kjøper hus i olympisk ånd; Raskere enn noen andre huskjøpere i dette landet!


Emmelines bror er MEGET skeptisk til at Emmeline skal underholde sin leserskare med alle hans huskjøp, så det skal hun selvfølgelig ikke. Men nå er det altså sånn at Emmeline har blitt utfordret til å tegne et kjøkkenutkast til Emmelinebrorens nye hus. Som han kjøpte nå i sommer. Mens han venter på et annet hus som skal stå ferdig neste sommer. Han er jo tross alt ferdig med å pusse opp leiligheten som han kjøpte i desember. Henger du med?


Leiligheten han flyttet inn i desember var i grunnen en perle for retroelskere.


Men nå fremstår den jo litt mer tidsriktig!



Det var noe å hvile øynene på overalt---eller hvile og hvile fru Blom! 



Selv om Emmeline og Emmelinebroren har ulik stil, tegnet Emmeline kjøkkenet i den forrige leiligheten, som er blitt veldig fin. Ergo flytter jo Emmelinebroren ut i en fei....og gyver på med neste prosjekt!



Tradisjonen tro er dette et gigantisk oppussingsprosjekt, siden det tross alt er en stor villa som skal til pers i år. Retrokjøkkenet skal byttes ut med et nytt kjøkken fra Ikea. Jeg må jo si at jeg er veldig svak for blåfargen....


Denne gangen har jeg funnet ut at det vil være genialt å utvide kjøkkenet til dobbel størrelse, slik at kjøkkenet blir et skikkelig allrom med franske dører inn mot stuen.


Njaaa skeptisk, sier Emmelines mamma. Njaaa, vet ikke helt sier Emmelines bror, og stakkars Emmelines svigerinne er lykkelig uvitende om forslaget. Men jeg er bombesikker på at et hus som har et stort rommelig kjøkken og doble glassdører, vil selge bedre enn et hus med gigantstue og knøttakjøkken. Er du ikke enig?


I morgen skal jeg ta mål -og så skal jeg boltre meg med Ikeas tegneprogram, som tross alt er et leketøy for alle interiørdagdrømmere!  Ha en superduper fin lørdag! SEE U:)







59 kommentarer:

Tone sa...

Hei!!
Jeg koser meg godt her inne på din blogg, du er så flink å skrive!!Så fantastisk flott forvandlinen ble, kan tenke meg du skal kose deg med hans neste prosjek.Ha en flott helg!!
Klem

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jo, enig! Så lenge stua fortsatt er ok stor. Kjøkkenet er husets viktigste rom og plass til et stort bord til alle aktiviteter som lekselesing, baking, store middager osv. tror jeg alle drømmer om (altså de som ikke allerede har det..) Pluss om dette bordet kan forlenges inn i stua gjennom de doble dørene når man skal dekke til 20 pers. Kjempepraktisk! Lykke til med overtalelsen og prosjektet forøvrig.

Lappeline ♥ sa...

Spennende med slike prosjekt....jo større kjøkkenet er jo bedre.
Lykke til med kjøkken tegningen

Ha en flott lørdagskveld

Klem

HusmorDronninga sa...

Jeg er så abolutt enig med deg!
Heller et stort og flott kjøkken enn en stor stue..

Anonym sa...

Ikeas tegneprogram er kjempeartig! Og den lyseblå fargen var så fin at man NESTEN kunne godtatt kjøkkenet som det var...-men doble dører og stort kjøkken er å foretrekke likevel :)

Du er flink, Emmeline!

-t.

verdens heldigste mamma sa...

aaaa kjøkken !! Endelig noen som viser bilder fra litt kjøkken :) Vi skal nemlig pusse opp KJØKKENET om ikke så lenge ... Og det er litt vanskelig og velge , syns jeg! For en glup, arbeidende, lur bror du har!:) Han ender opp med nyyydelig hus og mye penger han da, helt sikkert :)

AnneLavendel sa...

Stort kjøkken er et must, og dette var bare rålekkert :)

Anonym sa...

Har tanker om å fornye kjøkkenet vårt i nærmeste fremtid. Andre betaler ned på huslånet sitt ,mens eg planlegger å øke det! Litt skummelt ,men eneste mulighet å få ut furukjøkkenet fra 1987!Fint med inspirasjon fra diverse blogger.
Randi S.

Åshild sa...

Lykke til med tegning av kjøkken. Det er også en av mine hobbyer. Du er sikkert klar over at IKEA har forbedret sitt tegneprogran til til ugjenkjennelige. Men så blir det også skikkelig 3D.

RumahKami sa...

Hei, har lest bloggen din en stund og synes at du er kjempe flink til å skrive.. koser meg masse :) Veldig enig at å ha et større kjøkken er bedre enn å ha en stor stue og lite kjøkken. Skal rive vegger på den gamle kjøkken hos oss selv. Kos deg med IKEA tegningprogrammet.. det er bare så gøy ! Ha en fin helg.

Line fra huset på landet sa...

Jeg er så enig, så enig. Doble dører til stuen og stoort kjøkken! Alle kvinners drøm, er det ikke ?!! Joda! Mye letter å selge ja, enig igjen!!
Veldig fin lyseblå farge..må si meg eni i det også jeg;) men noget umoderne igjen. Det går jo selvsagt an å få samme malingsfarge og male nytt kjøkken lyseblått. Men igjen..vanskeligere å selge blått kjøkken..selv om det er lyst mener jeg.
Hadde gått for litt hvitt, men også litt dramatisk med svarte detaljer, litt industri og kanskje grå kalkmaling på veggene som ikke består av innredning ? Da er det lettsolgt vet du..helt i trenden. Gass, ikke induksjon og slikt. Folk vil ha det røffe og tøffe nå virker det som.

Lykke til ivertfall. Håper du får overbevist bror din om å lage et stort kjøkken ivertfall.
God klem fra Line

Fru N sa...

Broren din er heldig som får god hjelp! Lykke til med flisevalget ditt!

Kaylovesvintage sa...

we need a new kitchen ...love it

Line fra huset på landet sa...

Så forrige innlegg nå jeg da. Kom på..hva med å ha GG-tapet istedet for fliser..men så å legge klart glass over slik at det er lett å holde rent ?!
Spennende å følge med på :))
Klem, Line

Shus sa...

Eg støtter den med stort kjøkken, kontra stor stue og knøtte-kjøkken! Og eg suger til meg all kunnskap no, då eg skal bygge hus!!! Klem frå Solveig

Violetta sa...

Åh, takk skal du ha Emmeline! Skjønte jeg det ikke, du er et orakel innen Greengate, og verden forøvrig. Nå kan jakta på Lilly endelig starte! ;-)

Kjøkkenet er husets hjerte. Jo større jo bedre! Det er min mening om kjøkkensaken! :)

Stor takkeklem fra meg

As sa...

hei=)
Flotte forandringer=) Ikke rart du får oppdraget om å tegne nytt kjøkken. Må si meg enig med deg. Romslig kjøkken og stor stue er nok bedre enn knøttlite kjøkken og gigantstue=) Håper vi får se resultatet etterhvert=)

Ønsker deg ei fortsatt god helg=)

fru Dyregod sa...

Det første retrokjøkkenet hans var grusomt, men det lyseblå ville jeg faktisk beholdt!
Med nytt gulv og noe annet på veggene kunne det bli en perle!
Men har man bestemt meg for nytt så vil man vel ha nytt.
Lykke til med å tegne nytt kjøkken.

Hjemme hos meg sa...

Lykke til med utfordringen :)

Rosa sa...

Jo, enig med du!

men eg veit søren ikkje om eg hadde klart å rive kjøkkenet med den FANTASTISKE blåfargen!!! åhhh, eg kjenner det langt inni sjela!

Lukke til med teikning hos IKEA - det er knallmorro å leike med det programmet, enten ein treng kjøkken eller ei ;)

liven sa...

Hmm....nå begynte jeg å lure på om vi hadde en felles bror Emmeline.....men ut fra bildene så hadde vi ikke det :o)
Lykke til videre med kjøkkenplanleggingen :o)

lott@ sa...

Synes du har fine kjøkkenløsninger. Emmelinebroren skal være glad for det. Håper Emmelinesvigerinnen godtar det da ;)
Ellers tror jeg det er nok så normalt å lengte etter en nettside, ja. Og du har selv vært savnet - koselig å lese og la seg inspirere av bloggen din. Det er kjekt du er igang igjen. Digger humoren din!

Maria sa...

Hei! Elsker bloggen din, men her er jeg enig med fru Dyregod! Det blå retrokjøkkenet ville jeg beholdt. Det er jo rett og slett fantastisk. Men nytt gulv og ny ventilator hadde vært fint. Samt å gjøre plass for et ordentlig kjøleskap i stål. Det er flere og flere som setter pris på opprinnelig stil som er godt tatt vare på. Hvis dette er husets orginale kjøkken, er det åpentbart et hus som stilmessig ikke bør ha Lidingö-profiler.... Hvis kjøkkenet absolutt må rives, ville jeg gått for glatte fronter, gjerne i høyglans :)

Anita sa...

Lykke til :)

unni marie sa...

Tok broren din etterutdanning ved UiB i 2006 - saksbehandling i off. forvaltning? Der var det nemlig en fyr (som bodde i Bergen) som sa han kjøpte hus, pusset opp, solgte og kjøpte nytt osv... hadde vært gøy om det var han samme! Jeg er forresten ergoterapeut og bor i Kristiansand. Jeg har desverre ikke noen blogg.

Anonym sa...

åååå jeg ønsker meg en slik kjøkken inredning jeg - som det nyeste huset han har kjøpt har (lyse blått!!)- synd jeg ikke bor i Norge og heller har noe sted å putte det - ellers hadde jeg kjørt hvor som helst for å hente dette - så legg det ut på finn.no - NOEN blir glade for det!!!!

Komadyret sa...

Oi, selv om det er fint med nye kjøkken, er det ingenting som slår gamle retro kjøkken slik som det blåe....knallstilig. Ikke bytt det ut ;) Men stort kjøkken selger bedre enn lite vil jeg tro ;)

(det andre retrokjøkkenet var også forsåvidt ganske så stilig, kanskje utenom tapet og gulv ;) )

Frøken Makeløs sa...

Da Helten og jeg kjøpte leilighet for et år siden, byttet vi om på kjøkkenet og det ene soverommet, pluss laget dobbeltdør mellom stua og det nye kjøkkenet. Resultatet er et digert kjøkken med doble glassdører inn til stua og det er det jeg liker aller, aller best med hele leiligheten. Det er også det absolutt alle som er på besøk kommenterer. Så ja; utvid kjøkkenet og lag dobbeltdører, det kommer han neppe til å angre på!

lillpastill sa...

Så flott og for en forvandling! Det må jeg si - du er jammen flink!

Hvor fikk dere kjøpt disse hvite avlange flisene, jeg tror jaggu jeg ble litt forelsket skjønner du..

Jeg er enig med deg! Kunne ikke vært mer enig egentlig! Gleder meg til å se hva du finner på, dersom du får tillatelse til å dele det med oss.. hoho..

Ha en fin fin søndag!

Malla sa...

Er dere gale - skal dere rive det kjøkkenet? Finere kjøkken skal man lete lenge etter!
- det gjør vondt, både fra et estetisk og miljømessig synspunkt.

Malla sa...

Hei!
Syns jeg var litt hard i min kommentar der - så jeg angrer på det!
Jeg syns bare at sånne skapdørere er så fine, selv om jeg har hørt at de kan være upraktiske og treige. Og jeg skjønner jo at det er vanskelig å kombinere bevaringen av de om man skal endre planløsning - så sorry for min kommentar - jeg har ikke lyst til å være en del av bloggkommentar-verdenens sure damer;)

tinemor sa...

For en forandring!
Kjempespennende prosjekt da, -både for deg og din bror.
Håper du viser hvordan det blir etterhvert :-)
Elsker før og etter bilder
Klem

tinemor sa...

PS! Franske dobbeltdører er jo bare helt fantastisk. Det MÅ de jo bare ha. Min store drøm er nemmelig stort kjøkken med slike dører.
Men blir nok bare med drømmen......

Siw sa...

Kjenner at jeg blir litt sjokkert over at det fine femtitallskjøkkenet skal ut og byttes mot samlebåndsvare fra Ikea ..! Originale og fabelaktig koselige kjøkkenet, som godt kan integreres i et mer funksjonelt og "tidsriktig" et - jeg har nemlig en tante som nettopp har pussa opp et helt hus i femtitallsstil, med oppdaterte løsninger - det funker, og er knallfint! Menmen, hver sin lyst .. så er jeg ellers enig i at et stort kjøkken er en god ting, i og med at kjøkkenet er husets viktigste rom - er det ikke? :) Lykke til med tegning og originalitet, håper det blir fint!

MissLucy sa...

Jeg tror jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg byttet ut det originale femtitallskjøkkenet med et masseprodusert ikeakjøkken. Det er ikke mange igjen av de gamle innredningene nå, og de er jo så fine, og sikkert topp kvalitet. Hadde vært spennende å føre det tilbake til fordums glans,men med oppdaterte detaljer. Ser for meg sjakkrutet linoleum og pastellfarget retrokjøleskap og kitchen aid maskin...

Refleksjon på livsvegen sa...

Mange flotte kjøkken her..
Og kvar sin smak ;-)
Lykke til!

ANETTESHUS.COM sa...

Definitivt!! Enig med deg;) Stort kjøkken og doble dører høres ut som en GOD plan!! Kos deg med planleggingen;)

Klem klem
ANETTE:)

♥ Netta ♥ sa...

Jeg sier GÅ PÅ! Klart det er MYE bedre med et gigakjøkken enn en gigastue - det må jo alle skjønne!!! Bare kos deg med prosjektet du så klarer du nok å overtale alle tilslutt ;-)

Klem
Netta

hannem sa...

Han må jo bare ikke finne på å skifte ut den flotte blå innredninga i kjøkkenet, det ville være rene overgrepet! Ikke hver dag man ser en slik gjennomført retrostil! Her bør noen gripe inn for å avverge at noe modernisering skjer.

hannem sa...

Er selvsagt ikke imot at noe skjer med golv og vegger, det mest tidsriktige ville vært et et golv av ekte linoleumsfliser i en matchende farge og hvitevarer som matcher. De solgte kjøleskap for noen år tilbake som var litt runde og gode i formen, det hadde vært så fint her. Hvis ikke innredninga holder på å ramle helt sammen, så la den være. Alle kjøkken trenger ikke å se ut som de er klippa ut av nyeste kataloger for kjøkkeninnredninger...

(... sa hun som bytta sitt kjøkken ut i 2002, men det var fordi det holdt på å ramle sammen.)

Nina i Paradiset sa...

Helt enig med deg om kjøkken/spisestue! :)
Ang. panel over komfyr har jeg av erfaring nå lagt flis....
Med panel MÅ du male minst en gang i året for å holde det pent. Jeg flyttet ganske enkelt fra det, jeg! ;)

Anonym sa...

Heisann;)) Koser meg med bloggen din og godt du er tilbake;)) Det første kjøkkenet ble flott etter oppussing synes jeg,du er kjempeflink, men det andre burde fått bli og heller mikset med noe nytt som en annen nevner. Fikk "flashback" til de gode gamle dager på besøk hos tanten min;)Synd om det havner i Rådal...da står jeg heller utenfor og tar imot med åpne armer;) Hilsen MOna

Nina B. sa...

Helt enig! Kjøkkenet er trossalt en plass hvor det som regel brukes mye tid, og da er det jo kjekt at en slipper å sitte oppå hverandre ;)

Slå igjennom forslaget ditt!
Ha en fin uke!
Nina

Sandoren og Blåsten sa...

Dette lyseblå kjøkkenet engasjerer meg kjenner jeg! Her ville jeg prøvd å beholde mye av det opprinnelige og kombinert det med noe nytt (fliser etc) og doble dører for å få et mer brukervennlig kjøkken.

Klarer man å få til en slik kombinasjon får man noe som er helt unikt og som ingen andre har! Er ikke det litt i tiden da, sånn salgsmessig? Ikeakjøkkenet er fint synes jeg men det kan jo alle ha?

Hilsen Gry K

Maria sa...

Hallo igjen! Jeg skrev en kommentar i går også. Ser at flere og flere er enige i at retrokjøkkenet bør beholdes. Jeg tror det kunne vært kjempefint å åpne veggen og lage stor åpning mot stuen, selv om man beholder kjøkkeninnredningen! Og det kunne sikkert fylles opp med flere skap (som males i riktig blåfarge) mot vinduet, slik at man fikk mer benkeplass. Kan jo også skifte benkeplate på eksisterende benk, slik at den blir "ny og fresh".

Jeg håper virkelig at dere vurderer å beholde den orginale innredningen. Jeg synes det er spesielt trist hvis en person som stadig kjøper og selger hus, har den holdningen at man river ned gamle, brukbare bygningsdeler og erstatter dem med nye, masseproduserte med kortere levetid og stilmessig helt feil... Slik tankegang er de gamle husenes verste fiende, dessverre... Ikke meningen å fornærme noen, men jeg har et hjerte som banker sterkt for bevaring av gamle hus, så dette engasjerer :-)

Tove sa...

Hvis han likevel skal selge det videre, så kan jeg love det er ganske mange som ville betalt godt for et ekte retrokjøkken! Han må ikke finne på å rive det ut, de er jo begynt å bli sjeldne nå!

Tove sa...

Hvis han likevel skal selge det videre, så kan jeg love det er ganske mange som ville betalt godt for et ekte retrokjøkken! Han må ikke finne på å rive det ut, de er jo begynt å bli sjeldne nå!

anita brumm sa...

Veldig enig med de som ville beholdt det blå kjøkkenet- både fargen og skapene er jo kjempestilig! men stort kjøkken er og fint da ...

Hilde sa...

Jeg er så enig så enig! For vi har akkurat kjøpt et hus med stort kombinert kjøkken og spisestue, OG med franske dører mot stua.

Jeg gleder meg skikkelig til å lukke dørene, pynte og dekke bordet, for deretter å slå dørene opp på vidt gap når gjestene kan ta plass ved spisebordet :-)

Unknown sa...

Hei!:)
Enig med deg om ett stort kjøkken er bra :)
Herlig med litt kjøkken ideer :) Liker stort kjøkken hvor man kan bevege seg litt fritt rundt! Må ha litt albuerom :))og benkeplass er heller ikke noe å forakte :)
Ønsker deg masse lykke til med prosjektet!♥
Du har en superflott blogg .) Blir gøy å følge deg videre!♥
Ha en super dag, klem Anki

Little Cottage sa...

Kjoekkenet er husets hjerte, saa jeg er helt enig med Emmeline! Stoerre kjoekken maa det bli!
"Flip houses" er genialt for en som orker konstant flytting, men ett lite input fra en hverdags interioer, a la Emmeline, kan faa Emmelinebror til aa naa nye hoeyder innen bransjen :o)))
-Sylvi, WA USA

Behindabluedoor sa...

Heisan..
Kjøkkenet i leiligheten ble rålekkert.
Tenk å ha en mamma som deg til å hjelpe... *sukk*

KLem

Maria sa...

Flott blogg!

De bildene du viser av ulike kjøkken er veldig fine, MEN: Store kjøkken er veldig upraktiske å jobbe i! Vårt kjøkken er på 17 kvadrat, og opprinnelig var alt møblert langs veggene, slik som på de bildene du viser. Det ser romslig og flott ut, men i praksis blir man gal av å gå på kryss og tvers. Vi redesignet vårt kjøkken til å ha en utstikker-benk og fikk dermed en mer moderne løsning med ca 130 cm mellom utstikkeren og benkeskapene. Det er utrolig mye mer funksjonelt, for da kan man nå alt i skuffer og skap og det tar ikke 10 minutter å tømme oppvaksmaskinen. Det bør ikke være for lang mellom vask, komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap og skal/skuffer der man oppbevarer det man bruker mes. Bare et lite tips!

Anette {foreldremanualen} sa...

Oj - det lyseblå kjøkkenet hadde blitt utrolig lekkert med enkle grep. Hvis dere skal bytte det ut, håper jeg ikke det blir et kjedelig kjøkken, "tretten på dusinet", fra Ikea... ;-)

(gleder meg til å følge prosessen videre, så håper den blir dokumentert) ;-)

Anette {foreldremanualen} sa...

Leste Marias kommentar nå, og må si meg enig i det hun skriver om folk som renoverer hus på den måten. Trist for oss som elsker det originale.

hanssen-familien sa...

Spørsmål til alle dere som elsker retrokjøkkenlooken! Vi har kjøpt et hus der det er et lite gult retrokjøkken. Jeg er skikkelig ambivalent ift det. Jeg liker ikke fargen så godt, men synes egentlig innredningen er veldig koselig.. Hvis noen av dere har tips til hva som kan gjøres for å det mer tidsriktig, men samtidig bevare den gamle sjarmen, så gjerne stikk innom bloggen min og legg igjen en kommentar! (Nei, jeg har ikke en interiørblogg, "bare" en familieblogg, men skal til å pusse opp diverse nå, og trenger råd og tips!! :) http://hanssen-familien.blogspot.com

Supersnuppa sa...

Så lekker forandringen ble!
Kanskje du kan titte innim bloggen min og hjelpe meg litt også? Jeg skal bestille kjøkken fra Ikea.
Jeg har lagt ut en tegning på bloggen min. Vanskelig med så mange fristelser...

Har du forresten erfaring med hvitevarene derfra? Har hørt mye forskjellig...

Ellers må jeg si at jeg liker å lese bloggen din. Du skriver friskt. Det er mye underholdning i kampen mot vekta, men jeg synes folk er finest når de er som de er! Så veit du det:-)

Anonym sa...

vzn, pikpw rg tcglqqzf z nuwds.
nfhh xjjvfhuy n eu k!
ehl sex pics
, qlci ht ty z klaw y.
ufxrci rwzeso aupq m gzqj. mvl, paris hilton sex tape
, cqdu o lzyvyqge f vjlfnh er qsve sed.

rvk so myb.

David Clarke sa...

Dette er et fantastisk innlegg. Veldig informativt og kreativt innhold. Dette konseptet er en god måte å øke kunnskapen på. Jeg liker det, og det hjelper meg veldig godt. Takk for denne korte forklaringen om benkeplate kjøkken.

Related Posts with Thumbnails