lørdag 21. mars 2009

Kom skal vi klippe interiørblad i dag



I dag har jeg opprydning på plakaten. Tente lys og blomster på bordet skal liksom hjelpe på innsatsen. Haugen med interiørblader ved siden av sengen har tangert 1,5 meter, og det sier seg selv at dette ikke kan fortsette. Jeg må rett og slett gi slipp på noen gamle blader.



Så nå sitter jeg her med saksen og forsøker å klippe ut de beste sidene. Som jeg kanskje kan få bruk for siden, og som vil gi inspirasjon år etter år. Det er IKKE lett. Det man liker i dag er man trolig lei av i morgen!


Kjapp hoderegning sier meg at jeg kjøper omtrent 40 interiørblader i året. Til tross for at min mor jevnlig får påfyll hjem til seg, vokser haugen. Jeg tror jeg har noen hundre blader og det skal bli litt av en jobb å gå igjennom alt. Hva gjør egentlig dere med de gamle bladene? SEE U!

28 kommentarer:

Tove sa...

Når det gjeld interiørblada mine, så gjer eg det same som du! Eg samlar dei i stablar og så tek eg meg eit jafs og klipper ut. Eg har nokre "scrap books" som eg limer inn det eg likar: ei bok for årstidene, ei bok for øvrig interiør, ei bok for hage og eksteriør og ei bok for oppskrifter etc. Det er eit himla styr kvar gong eg set i gong, men så godt når det er gjort. Og så er det så kjekt å setje seg ned og kike i dei vakre bøkene etterpå. Men må ærleg innrømme at det er vemodig å kaste gamle blad. Har og samla på Oprah sitt blad heilt sidan det kom ut, og dei nekta eg å kaste. Etter å ha flytta rundt på dei nokre gongar, innsåg eg at kasting var einaste løysinga. Eg tok meg eit klippejafs og sende mannen i papirdunken med dei. Eg orka ikkje gjere det sjølv...

Nyt klippestunda di, Emmeline!

Hilsen fra landet sa...

Nei kaste greier vel ingen vel... bare hvis man klipper ut som du og Tove sier, - har ikke tenkt på det engang jeg! Kanskje jeg skal ha opprydning i boden jeg også ;-)

Anonym sa...

Hei, Emmeline!
Det er vanskelig å kaste lekre blader. Jeg har 10 fine hvite tidsskriftsamlere fra Ikea hvor jeg samler dem. De eldste bladene er 4 år. Av og til tar jeg en klippeseanse slik som du gjør nå, andre ganger bare hiver jeg. Jeg vet jo at jeg kommer til å kjøpe nye.....
Lykke til med klippejobben!
Hilsen Lene

Anonym sa...

Det er ikke så enkelt å kvitte seg med slikt selv om det til tider hoper seg opp. Jeg kaster og angrer etterpå...

Ha ei fin helg!

Hilsen Wenke

Anonym sa...

hei.eg bruker å sende gamle utleste ukeblad med ein nabo som er sjukepleier.ho arbeider på sjukehuset. sjukehuspasienter er kjempeglad for noko fint å sjå på.

Anonym sa...

Der kom du inn på noe ja. he he...jeg har fire hvite pappesker fra IKEA og når de er fulle har jeg en liten regel om at det er på tide å rydde. Før satt jeg med saks og rev og tullet, men det gidder jeg ikke. Ofte er det jo mange like repotasjer/stiler. da må man bare være hard og kaste noen og heller beholde favorittene. Noen magasiner tror jeg aldri blir kastet...har noen favoritter fra noen år tilbake og jeg blir ennå glad når jeg ser i de...godt å være enkel og lett å glede. Kjøper mye flere blad nå enn før og merker at av og til blir nesten blir litt manisk over det... leser de ikke så nøye og vil ha et nytt med en gang. Men noen kjenner jeg treffer meg med en gang og jeg vet at de blir boende hos meg.lenge. gjør som du gjør med klær (kanskje..)har jeg lest dette på en stund, vil jeg lese det snart igjen, har jeg allerede flere lignende...bare et lite tips fra en samler som ikke prøver å samle..God lørdag!! jeg skal på vinklubb..Inkala

Cathrine sa...

så flink du er da! jeg klarer ikke å kvitte meg med interiørbladene mine i det hele tatt:P jeg har forskelige oppbevaringer rundt i huset hvor jeg oppbevarer de nyeste bladene eller spesielle blader(eks kurv på badet, på nattbordet, komoden hylle i gangen..disse inngår liksom i interiøret)har også jeg en sjenk som jeg fyller med blader, + noe havner i kartonger fra ikea under sengen:P (disse skal plaseres i boden ettervært:P tror jeg har ikea kataloger helt fra 2003.. klarer ikke kaste dem helle jeg:P
lykke til videre med opprydningen:) ha en fin helg!

Prinsesse Elin sa...

Godt å høre at det ikke er bare meg. Men eg he ikkje sjangs å kasta dei. Eg lese dei om igjen og igjen:O) I love you

Aina sa...

Jeg lukker øynene og stapper bladene i et nett og kaster de som jeg ikke gir bort til familien.
Jeg leser tonnevis av blader og bøker(ok, tar i vel hardt...)og har ikke mulighet til å ta vare på alt.
Da hadde jeg på få år måtte fått hjelp av de damene i Ekstrem rengjøring, for jeg samler på alt mulig og huset ville ha svømt over av rot hehe...
Men planen er å gjøre som du neste rydderaid, klippe ut favoritter;0)
Ha en fin helg videre Emmeline!

Camilla sa...

Et tips:

Ta litt av gangen så ikke stabelen blir umotiverende høy.
Det er sååå mye gøyere å bla i bøker med kun de fineste bildene og tipsene i:-) Jeg holder på med utklippsbok nr. 3 nå:-)

Lene sa...

Må si jeg kjenner meg igjen. Sist vi flyttet brukte jeg veldig mange dager på å rydde i interiørbladene mine. Som deg tente jeg lys og lagde meg kaffe til rydde/kose stunden. Etter flere dagers hard jobbing, hadde jeg bare greid å kvitte meg med et par blader...
Til slutt var det bare å innse at jeg måtte begynne å kaste etterhvert som jeg hadde lest de. Har også greid å begrense meg litt i forhold til hvor mange blader jeg kjøper inn. Noen av de ble jo bare kjøpt av vane, og det var egentlig ikke mye jeg likte i de.
Men dette var en prosses som tok flere år.... Lykke til!

Lene.

Hverdagen vår sa...

Jeg, tar innimellom en sjau med bladene mine og da med saks og utklippsbøker ved siden av meg:)
Limer inn og lager egne kommentarer til det jeg så limer inn i egne utklippsbøker.
En for div interiør, en med hage, en med jul osv.
Kjekke og ta frem permene som har utklipp også, synes jeg da.

Ha en fortsatt fin helg

Prinsesse Elin sa...

www.romantiskehjem.no

Sivs hus sa...

Hei, Ja, hos meg blir de lagret både her og der. Og de er veldig vanskelige å kaste. Klippe ut sider i en egen boks er smart, det gjør jeg også. helgeklem Siv

Ingrid sa...

Skulle nok tatt en slik rasja jeg også.. men det blir ikke akkuart i dag... hvorfor ikke utsette det som skal gjøres til i morgen? Hehe..
Ha ei fin helg!

Bitteliten sa...

Jeg har et helt rom som har tre STORE stabler interiørblader og to bokhyller mer enn stappfulle!! Samt at jeg har en god del blader i hauger i stua også, sånn litt plassert inntil sofaen, ved lesestolen osv... Må begynne å handle mindre blader!! Har tenkt lenge på å følge ditt eksempel å klippe ut gode ideer å ta vare på. Men er veldig vanskelig å begrense meg da.. Hvor skal man gjøre av det man klipper ut slik at man får brukt for det seinere osv.. Tips mottas med takk!!

Ha en fortsatt strålende helg!

janne - kathrine sa...

Hei, hei.

Ja, det hoper seg fort opp med interiørblader.

Jeg pleier å samle de i tidsskriftsamlere og ca. 2 ganger i året går jeg igjennom de en gang til. Tidligere kastet jeg aldri noen, men har erkjent at det faktisk er sjelden at jeg sitter og blar i gamle blader.
Sist jeg hadde rydderunden min, tenkte jeg at jeg skulle klippe ut og ta vare på det som jeg virkelig syntes var gode ideér. Og forbausende nok var det ikke mange utklippene det ble.
Synes det er litt ille å kaste alle bladene rett i returdunken, så de går som oftest innom naboen en liten tur først :-)

Ønsker deg en fortsatt fin helg!

Den gode feen sa...

Eg er flink å riva ut av det eg likar frå magasina. Medan eg held på så legg eg utrivne sider i ulike haugar. Ein for kjøkken, ein for diverse, ein for barnerom osv osv. Før limte eg inn og styrte på. Det har eg kutta ut for lengst. Men prøver kleise sidene inn i plastlommer og ha dei i permar. Ja, du har forresten bladd i permane mine - ikkje sant? Men her har det ein tendens å stoppe opp før det kjem i plastlommer..Dermed havnar bunkane med utrivne sider berre i ein eller anna arkivboks... Nå er det enno verre, for eg bør gå gjennom permane mine og kaste derifrå også. Mykje er nok utdatert.

hm, kjenner eg fekk lyst å rydde i bladene eg også. Kanskje eg set meg ned med saks og pågangsmot i morgon... Huff, eg kjøper minst 6 blader kvar månad - det vert mange sider av det...

Klem klem

Micha sa...

jeg gjør som med alle andre blader jeg kjøper....river ut de sidene jeg liker når jeg har lest igjennom hele bladet grundig. Disse sidene sparer jeg. Resten gir jeg videre til interesserte venninner el legger i papirreturen!
Jeg er "allergisk" mot ting som ikke er i bruk, som bare opptar plass og skaper "rot". Ut-leste blader er slike ting, så dem kvitter jeg meg gladelig med!
Jeg prøver også å være flink til å ikke KJØPE de bladene jeg kan lese gratis på biblioteket!

Amelie78 sa...

Jeg har en utklippsbok - eller rettere sagt et album med sorte ark og rille-sammenbinding (kjøpes billig på Binders) - som jeg limer inn de beste sidene, bildene og tipsene i. Prøver å gjøre det med jevne mellomrom slik at det ikke blir for mange blader liggende. Vakre Hjem og interiør tar jeg imidlertid vare på. Det er for vanskelig å begynne å klippe i dem, i tillegg har de hvit rygg - noe som ser fint ut i hylla :)

Am.

Eli sa...

Hei,jeg har gjort akkurat som du for ikke så lenge siden,litt av en jobb ja,men det var koselig også.Jeg samler alt det jeg synes er fint i plastmapper og setter dem i en perm,og det er jo helt genialt for da har jeg jo alt det jeg liker der samlet,blir jo som en stor interiør bok til slutt.

Anonym sa...

jeg kaster de jeg ikke sparer på jeg - rett og slett kaster de - det vil si at jeg sparer på de norske og spesielt ELLE kaster jeg ikke en eneste en - og vet jeg ikke har tatt feil når jeg blir inspirert av blader fra 2005 - MEN pga at jeg jo ikke bor i Norge og får kjøpt alle og pga at jeg sjelden kjøper her pga at få holder en stil jeg liker og hvis jeg kjøper de er de ikke fra perm til perm like inspirerende som noen av de Norske ( hvem hadde trodd det når jeg flyttet fra Norge - da var det vel bare Bonytt omtrent) Så jeg har en del blader liggende - hele - har en erfaring med at det aldri er dt jeg trodde jeg ønsket å spare på - som jeg har lyst å se om igjen om 4 år - for jeg også hadde permer fulle av utklipp - som da jeg flyttet sist tok å kastet det meste av.
MEN kan se at noen kjøper mere enn meg og dermed må på en eller annen måte finne ut hvordan en kan løse det!

Villblomsten sa...

Takk for titten på siden din :-)
Her var myyye fint :-)

Anonym sa...

du kan selge de poå finn. eller i gis bort spalten. så får du litt bedre samvittighet enn viss du kaster dem.

Frau Putz sa...

Hej Emmeline
Jeg arbejder på sygehus - og når jeg har blade, som jeg ikke vil have mere, tager jeg dem med op i venterummet - så er der altid en patient, som bliver meget fornøjet og koser sig mens de venter...
Det er da bedre end at kaste dem.

Noamaja sa...

Jag gör precis som du angående tidningarna, klipper ur och lägger i inspirationsmappen;-) Det kommer ju nya tidningar. Jag har ett liknande inlägg i min blogg, hi, hi. Har lite ångest för att släppa taget om tidningarna. Har pinsamt många. Tack för en härligt förfrriskande, pastellig blogg! Kul att hitta nya bloggar. Ha det!;-) A

Nattens dronning sa...

Hei!
Jeg har gjort akkurat slik - klippet, limt, satt i permer og system.. helt til jeg flyttet til nytt og mindre hus:-) Nå har jeg funnet ut at digitalt fotoapparat er tingen!!! Jeg sitter i sofaen og blar; fotograferer de bildene jeg vil ta vare på og kategoriserer dem på PC-en. Tar ingen plass som helst. Kvaliteten holder for meg fordi jeg bruker det som en huskelapp for idèer. Dersom man vil være ekstra nøye kan man alltids scanne, men det synes jeg tar for lang tid.

Og hvis jeg deretter hadde kastet bladene ville det ha vært ryddig ved sengen min...men EN DAG kommer jeg kanskje til å gjøre det. Ha ei god helg!

Nattens dronning sa...

Hei.
Jeg har også klippet, limt og samlet i nye permer...inntil jeg nettopp flyttet inn i et mindre hus. Da fikk jeg en idè som fungerer for meg: Jeg sitter i sofaen med blader og digitalt kamera. Fotograferer bilder og artikler jeg vil huske, legger dem deretter inn på PC og kategoriserer. Det fungerer for meg pga jeg bruker det helst som huskelapp for idèer. For å få bedre kvalitet kan man også scanne.

PS..hvis jeg i tillegg hadde kastet de gjennomgåtte bladene etterpå ville det vært ganske ryddig ved senga mi nå:-) Det blir det sikkert - en ANNEN dag! God helg!

Related Posts with Thumbnails