tirsdag 24. mars 2009

Koppekontroll



Jeg har fått noen spørsmål av koppefaglig art i det siste. Hvor mange kopper er det akseptabelt å ha? Hvilke mønster anbefaler du? Er du virkelig så koppegal som du vil ha det til??



Nå har jeg tatt en titt i skapene, og funnet ut at hvis jeg skal presentere koppene mine så må jeg trekke fra *Hverdagskopper * Pynteservisekopper * Keramikk fra nittitallet* og gamle arvekopper med gullkant...Likevel kan jeg presentere et ganske imponerende antall bloggekopper;)



Jeg har 12 lattekopper fra GreenGate her hjemme, og ytterligere 6 lattekopper på hytten. Jeg er faktisk ikke så glad i lattekopper, fordi de er så varme å holde i. Derfor bruker jeg dem helst til å ha blomsterløk i. Som dere skjønner har jeg ingen problemer med å håndtere mange blomsterløk. Jeg prøvde meg på Naomi Beige da de var nye, men det blir nok med den ene koppen.



GreenGate sine kopper med hank er definitivt min favoritt. Jeg holder meg til Spot rød og Spot blå, og har tilsammen 12 slike kopper:) De røde blir brukt som julekopper, de blå til hverdags.



Det er slett ikke bare GreenGate som er sjefen i mine skap. Da jeg var ny blogger var jeg så begeistret for koppene til Karna. Derfor startet jeg friskt med å kjøpe Spode kopper.



Jeg bestilte via Ebay og ble grundig lurt. De som har fulgt meg lenge husker kanskje historien da jeg åpnet esken og oppdaget at mine nye kopper var i dukkestørrelse. Dermed har jeg en brukbar samling Spode, dog med ganske ulik størrelse på koppene!



Jeg har vært svak for Burleigh også. I min bloggeungdom kjøpte jeg derfor Burleigh kopper på nett. Den skjønne fløtemuggen har vært mye i bruk, og har mønsteret Calico. Jeg trodde faktisk at dette var en melkemugge da jeg bestilte den. Mønsteret på koppene heter Burgess Chintz, og jeg har fire!



Det siste året har jeg holdt meg til Polkadotter. Disse muggene er faktisk de første jeg kjøpte for en billig penge fra Nordhjem i Danmark. De er av merket House Doctor, og er superfine.



Til bursdagen i fjor hadde jeg oppdaget Hjertekoppene fra Sia. Derfor ønsket jeg meg hjerteserviset, og har nå 16 kopper, 16 fat, diverse skåler, mugger og flasker i denne serien. Veldig fint og rimelig servise, selv om koppene ikke tåler så alt for mye. Disse er fast i bruk når familien er på besøk.



Påskekoppene mine ble kjøpt i et øyeblikks galskap. De må stå på egen hylle siden de ikke matcher NOE av det jeg har fra før. Jeg angrer likevel ikke. Når det gjelder koppekjøp så angrer jeg aldri.. Av prinsipp!


Alt i alt er jeg svært fornøyd med koppesamlingen min. Den gir meg MYE glede. Jeg drikker selvfølgelig kun fra en kopp av gangen, men det er kjekt å ha noen kopper i bakhånd. Dagens telling viser at jeg har omtrent 70 kopper klare for bloggifisering om jeg skulle trenge dem.



De kommer heldigvis i tillegg til hverdagskoppene mine! Puh. Ingen skal si at Emmeline ikke har koppekontroll:) Hvor mange kopper har du? TUDELU!

47 kommentarer:

Christina sa...

Hei..Det var mange fine kopper det!!NYDELIGE..
Liker veldig godt de blå fra Green Gate!Hvor fåes de kjøpt?

Ønsker deg en fin fin dag...Klem Christinamor i nord!

AstridVU sa...

Ja, du har definitivt koppekontroll :) Utrolig mange fine kopper og jeg må nok innrømme at jeg har fått litt koppedilla her hjemme nå også! Påvirket av deg kanskje?

MEN; Jeg må også si at jeg VELDIG GJERNE vi se alt av hverdagskopper, pynteservisekopper, kermamikk fra nittitallet og arvekopper også :) Ble meget nysgjerrig ser du... :)

Emmeline sa...

Hei Christina:)

Takk for hyggelig hilsen!!
Jeg vet jo ikke hvor du bor, men GreenGate har mange forhandlere rundt omkring i landet.

Jeg har også funnet en forhandler på nett her i Norge, den finner du på www.romantiskehjem.no

De har GreenGate i alle slags versjoner. God dag til deg også:)

Emmeline sa...

Astrid: *ler...Er du GAL ?? Enda flere kopper? Var det ikke nok???

Anonym sa...

Jøss for en utrolig flott koppesamling! Jeg har krusene fra Sia og de blå uten hank fra Green Gate :-) Et lite tips: Hvis du unngår å fylle koppen til randen så kan du holde den i øvre kant uten å brenne deg ;-) Koppen rommer så mye likevel, så 3/4 full har jeg erfart er nok...
Lotte.

Christine Louise sa...

Helledussen så masse fine kopper og krus.. Det spode serviset var nyyyydelig :) Elsker blått og hvitt :)

Ha en flott tirsdag i solværet :)

Klem

Anita sa...

SÅååååå mange fine kopper samlet på ett sted! GG er min største favoritt og på en sterk nummer to kommer burleigh! Har ingen derfra selv ennå, men.... Har siklet lenge på en mugge og noen kopper som min lokale butikk har, får vente til neste gang de har salg, kanskje! Kos deg i våren!

☆Therese sa...

Å himmel, jeg skjønner jeg ligger laaangt (mange mil) etter på koppefronten..... utenom hverdagskopper som du kaller det :) har jeg 11 kopper + at jeg venter på et pr fra "Julias vite drömmar" !!!
Jeg må vist ut og shoppe, he he, godt argument; Blogge Emmeline har sååå mange skjønne, jeg må også ha!!

Made by KKann sa...

Hei Emmeline - det er veeeldig lenge siden jeg har vært innom deg..men i dag var det sååå koselig å ta turen innom! Så masse flotte kopper - du inspirerer sikkeret flere enn meg til å lage et koppe-innlegg!! Smil!

Må si: koppene fra GG er jo bare helt skjønne - jeg har ingen selv men jeg liker godt de beige / brune jeg da..smil!!

Ha en super-duper koppe-dag!

SmilKKann

Pssst - jeg sitter her med en gul - påskegul - kopp og venter på våren!!..

Nina i Paradiset sa...

Da jeg leste overskriften din på rollen i bloggen min, tenkte jeg:
"Det har i hvertfall IKKE den dama!"

Sorry, altså! (var ikke stygt ment!)

Selv driver jeg hele tiden og nekter meg i å kjøpe meg noe nytt, i skrekk for at det ikke skal bli brukt, og bare fylle opp skapene. Men jeg har nok å velge i for det, altså....
Du skjønner at om jeg begnner å samle på en ting, klarer jeg ikke å slutte å kjøpe før jeg har det riktige antallet, -noe som kan komme over 20 siden jeg har en stor familie.
Siden min samling ikke overstiger usedvanlige mengder av kopper, og blir noe beskjeden i forhold til din, lurer jeg på hva din kjære mener om saken....?
Min har ikke akkurat ett positivt syn på nye tilskudd til kjøkkenskapene, -særlig ikke når han ønsker seg nytt verktøy i samme grad som du og kopper. (han har liksom en unnskyldning på at han har BRUK for verktøyet, men jeg syns han har nok, for det er temmelig fult nede i kjelleren!¨Om han hadde hatt litt mindre, kunne jeg kanskje finne det jeg har bruk for...!)

Ha en flott dag!
:)

Hulda sa...

Virkelig mye flott, Emmeline! Som den GG-entusiasten jeg er, holder jeg en knapp på kopper og diverse derfra. Har også en god del fra de ulike kolleksjonene. Jeg har endel i blått med hvite prikker og småblomstret. :) Herlige bilder!

JULIEK sa...

Så koselig ett innlegg. Er selv veldig glad i kopper. Drikker mye te jeg så kopper er viktig i livet mitt ja : )

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Ler jeg altså, teller du virkelig kopper? Haha, ser for meg bildet av det rydige skapet i Pia Villefrance sitt skap, der er det jo sirlig merket antall kopper og glass av hvert slag.

Var forresten innom en svensk blogg som skulle selge alt hun hadde i Greengate på loppis, med begrunnelse at da kunne hun kjøpe andre kopper og kar.
Må si jeg ble mer enn fristet til å selge unna GG, er veldig glad i det jeg har, men det brukes så sjeldent og går derfor under betegnelsen "husafyll" :o)
At det skal være så vanskelig å kvitte seg med saker, vi har kanskje ikke den helt store tradisjonen for garasjesalg her i Bergen og derfor blir det litt gruete å begynne med bruktsalg. Du har vel noen puter til overs som lett kunne skiftet eier, hehe
Lisbeth og Emmeline selge GG og puter på Fisketorget, det hadde vært noe :O)))))))
Ha en strålende dag, været er jo bare helt fantastisk.
Klem

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

..ryddige skapet i Pia sin bok skulle det være :o)

My home is my Castle sa...

Jøss så mange kopper du har :))
Jeg har ingenting i forhold til deg. Har liksom ikke vært min store lidenskap dette med kopper, men ser at jeg absolutt trenger noe nytt ;)
Nyydelig samling du har...

Klem,Kari

Rekkehuset sa...

He, he...langt fra så mange som deg:-) Men jeg samler jeg også, så om noen år kanskje.. Jeg har noen lattekopper fra GG, jeg liker Naomi beige, og jeg drikker stort sett cola av dem;-) Det hjerteserviset fra Sia var sååå fint, det skal jeg se etter!

Ha en fortsatt fin dag,
hjertelig hilsen Hanne.

Den gode feen sa...

Dødsimponert over den råfine samlinga di!!

Eg kan ikkje måle meg med deg overhodet. Eg har ikkje ein einaste Green Gate artikkel i hus. Jo, forresten to telysholdarar kjøpt til 10 kr per stykk hos Birte. Eg syns GG er fint, men det er ikkje meg liksom.

Så har eg 6 Calico tekoppar, med frokosttallerkar og to mugger (ei stor og ei lita). Litt blå keramikk frå Hjertholm, Eit arva kaffisett frå Myott (Royal Mail), og nokre kruser frå Ikea. Det er heile mi samling :) Eg er definitivt ikkje koppedilla. Det kan eg iallefall slå fast etter å ha sett dette koslege innlegget ditt.

Eg er treig i avtrekkaren som vanleg, og har ikkje hatt tid å svare deg på mailen. Det kjem, det kjem :)

Ha ein fortreffeleg fin tirsdag! klem

tresko sa...

you made my day emmelinme :)
Hlet fantastisk alle krusene dine er!
Og alltid gøy å "besøke" deg.
Jeg har nok også koppedilla, har arvet masse flotte kaffe og mokka serviser. Elsker dem, men GG er favoritt, nå.
Tror jeg trenger noen med hank :)
Red spot brukes hele året her.
Hilsen uten blogg, men som lar seg innspirere av deg og alle andre flotte blogger!
Ha en fantastisk dag.

Miss.T sa...

Godt du har koppekontroll !! masse masse lekre kopper du viser oss : ) bra du aldri angrer...da hadde det blitt mye anger i Bergen BY : )

Ha en Koppelopptisk dag : )

Unknown sa...

Skjønner deg godt jeg. Jeg har også koppedilla. Har alt for mange stooore kopper som egentlig ikke egner seg til noe annet enn å holde med begge hender.

Green gate den røde med hvite prikker er den faste jobbekoppen min her på jobb. Den er så koselig.

Hilsen Bodil F.T. sa...

Du altså!! Det er jo som å gå rundt i en koppebutikk!! Så mange fine kopper du har da!

Lynetmor sa...

Hei, så mange fine kopper du har :-) De blå fra Green gate er kjempe fine og de røde til jul! Ha en fin dag :-)

Anonym sa...

Eh...jeg kom opp i godt over hundre med espressokopper, GG, 2 stk juleservise, arvede rosemønstrete, keramikk fra 90 - tallet osv. ganske mange av de er i bruk iløpet av året, men til daglig GG, Gant og mummikopper:))Overveldende flertall i blånyanser.

Inkala

Torunn sa...

Hehe....du har like mange kopper som jeg har sko :-)

Syns alle du har fine, på hver sin måte. Det blå og hvite (i normal str) begynner å bli en favoritt hos meg. Og så jeg som aldri har vært blå av meg....

Nyt ettermiddagen.

Klem

Charlotte sa...

Åhhh- så mange og så lækre kopper du har! Elsker den farve-eksplosion du viser frem her. Skønt og livligt!! Jeg har ikke ret mange kopper, men nu får jeg vældig lyst til at samle på dem. :-) Jeg elsker også Green Gate og er først nu begyndt at samle på det.
Tak for kigget. Det var vældig hyggeligt! :-)

http://www.herhosmig.blogspot.com

Hilsener fra
Charlotte i DK

Anonym sa...

Såååååå mange fine kopper, herlig! Pene var de ALLE sammen. Gøy med litt variasjon. Og du kan VIRKELIG variere, hi hi!

Vestlandsjenta! sa...

Skal si du har mange kopper, men bra du har kontrollen likevel da!! Treodde jeg hadde mange kopper, men jeg har vel bare rundt 20 tilsammen så er jo ingenting det!!

Ha en flott kveld videre!

Hem och Lycka sa...

Underbar samling du har!

kram

Anonym sa...

Så har jeg fått inspirasjonen klar til innkjøp av GG kopper:) Jeg har leeeeenge lurt på hvilken farge eller helst hvilke fargER jeg skal velge og nå med dine kopper så fint stilt vedsiden av hverandre i forskjellige farger og mønstre fikk jeg det til:) Takk og takk:)

Melanie sa...

Very beautiful colours and pictures!

Anonym sa...

litt,som deg:)...
jeg har også litt koppedilla...greengate blå,greengate rød, greengate blomstrete+ kukopper grisekopper sauekopper osv så er det jo burligh da i lyseblå,rosa og mugger i fleng men om jeg har kontroll-ikke i det hele tatt...Skulle du bli lysten på flere burleigh kopper så har jeg et stort utvalg i butikken :))
Ha en finkveld med alle dine kopper
hilsen frøken olsens drømmer

























.0

Anonym sa...

Herlig herlig Emeline, jeg elsker Green Gate og blir svært lykkelig for å se samlingen din!!!
Jeg selv har ikke så himla mye, men noe har det blitt det siste året, senest på lørdag i Sverige shoppet jeg to prikkete skåler fra Green Gate, de skal brukes til oppskåret frukt m.m.
Ha en fin kveld!
Klem klem

Ingrid_blafre sa...

Ah, her var det jo litt av et utvalg! Masse fint - og ingen tvil om at koppefascinasjonen stikker dypt ;-)

LillaLykke sa...

Mange flotte kopper! :) Etter jeg begynte å blogge har jeg virkelig fått sansen for prikker, og her var det mange flotte prikkekopper! Ha en god kveld :)

Guttemamma sa...

hm,kremt-har du vurdert koppevaksine??:-)

Havets Datter sa...

Hehe...nå ler jeg godt her!! Fin blogg du har og MANGE fine kopper ;D

C ♥ sa...

Så mange fine kopper! Jeg blir helt misunnelig. Og takk for tips om www.romantiskehjem.no Alltid gøy med nye nettbutikker :) Gleder meg til fortsettelsen i din koppeverden. Regner med at det ikke slutter her :)

Lemi sa...

hm...æ trur æ har ti... TOTALT!

;)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så många fina koppar du har Emmeline! Nu blev jag bara så sugen på att åka och köpa lite GreenGate.

En snabb räkning i huvudet....jag (eller vi...) har nog under 30 koppar. Må ju köpa in fler jag!!! :-D

Ha en fin onsdag!

Lappesola sa...

Men du mangler representanter fra Greengates melamin serie....
Det MÅ man jo ha i tilfelle man skal på piknik....

Anonym sa...

Hallo
Titter ofte innom sida di og ser på alle de fine tingene du stadig kjøper :)
Lurer på en ting: Har du handlet i et firma på nett som heter Fine hjem?
Og i tilfelle var du fornøyd med servicen?

Line

Emmeline sa...

Hei Line:)

Fine hjem har jeg ingen erfaringer med. Men jeg har generelt veldig god erfaring med å handle interiør på nett;) Som regel super service!

Anonym sa...

skal si du har kopper ja - og må si at jeg gjerne skulle ha hatt noen av dem, men jeg drikker aldri kaffe og sjelden the også hjemme om dagen, så jeg har de enkle hvite fra ikea og de minne/ samle koppene jeg har fra London perioden min - og det er det liksom, desverre!! Kanskje jeg må kjøpe svibler for å få grunn til å kjøpe noen??

rod i hob sa...

Du -for ett herlig innlegg!!
Har ikkje så mange koppar sjølv -men hadde ei stund ett unormalt høgt antall GLASS i forskjellige forma og fasonga. Mange gikk på loppis -nå e de meir ett normalt antall -men litt meir kvalitet enn før...

Snart helg, eg ska te bergen :-) JUHUUU!!

Birgitte sa...

Godmorgen.
Endelig én som vist har flere kopper end jeg, så jeg herhjemme kan undskylde mig med, at jeg ikke er den eneste som elsker kopper. ;o)
Hvor er det en flot samling. ;o)
Med ønsket om en fin dag.
Kram Birgiete.

Anonym sa...

Aiaiai så mye fint!!! :) ble herved bitt av koppebasillen! og skåler!! og mugger!! akk

mia sa...

for en fantastisk koppesamling!!!!!noen som vet hvor man får kjøt GG i tønsberg?

Related Posts with Thumbnails