søndag 29. mars 2009

Nå skal vi skilles Johanne, skilles Johanne



Jeg er overbevist om at det er noen menn som i sitt stille sinn har bestemt seg for å ta ut skilsmisse etter å ha fulgt konemor på Ikea i Åsane i dag. 25 års bursdagsfest du liksom; dette var galskap satt i system.
Emmelinemannen er heldigvis av den tålmodige sorten. Han satt eller sto pent på plassen sin mens jeg A: Sto en halv time i kø for å bestille et bord. B: Sto 45 minutter i kø for å få tak i kjøttboller
C: Sto ytterligere en halv time i kø for å betale og
D: Sto 45 minutter i kø for å hente bordet på lageret på Nyborg.

Alt i alt var det mye kjekkere enn man skulle tro. Folk oppførte seg som gale. Jeg spør meg jo om det er lurt å gå på Ikea en sånn dag hvis du har en haug med unger i vogn? Eller rullator?
Eller eventuelt begge deler? Kanskje du bare har et skrantende ekteskap, eller hjerteflimmer?
Da var dette rette tid og sted for å sette et endelig punktum!
Det var rett og slett en knurring uten like. Det var sniking og slossing om madrasser. Det var ekteskapsdramatikk og grinende unger. Damen bak meg i køen ropte plutselig JEG ORKER IKKE DETTE GALEHUSET, satte fra seg tidsskriftssamlere til kroner 2,50 og forsvant. Da køen hadde nådd frem til stearinlys avdelingen klatret en liten indisk mann med turban til topps på stabelen med telys. Der ropte han ut noe som lignet på Jamblajambla jumblejumble. Ut fra intet dukket det opp en liten indisk dame i sari med åtte barn på slep. Snakk om familiegjenforening!
Mye kjekkere enn Tore på sporet, spør du meg!

Utenfor Ikea var det konsert. Der hadde Foreningen for to meter lange fedre årsmøte rett foran scenen. Sånn at ingen av ungene bak fikk se. Kan du tenke deg noe så lurt?
Som prikken over i-en oppsto det nesten slosskamp på parkeringsplassen ved vareutleveringen. Der fem sinte mannlige sjåfører var involvert. Ikke rart vi lo hele veien hjem. Svette og lykkelige, med det nye spisestuebordet på taket!

59 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha!
Fantastiske beskrivelser.
Jeg ankom nok Ikea litt senere en deg og da var det nok litt roligere.
Det dumme var at stolene jeg skulle ha var utsolgt. Litt heldig var jeg likevel....I en krok fant jeg to stoler forlatt i en krok. Noen hadde nok gått fra dem der tidligere på dagen. Så da fikk jeg i hvertfall tak i to (skulle hatt 6). I resturanten derimot, var det ville tilstander. Vi gikk derfor videre til Mc Donalds i stedet. Men tidsskriftssamlere DET fikk jeg tak i ! Klem fra Mona Bellona

Ruth Bernssen Bø sa...

HAHAHA- godt at du har ein tålmodig mann..
Min mann hadde stoppa på utsida, blitt verande i bilen - surmulande fordi eg brukte for laaaaang tid :-)

Jorid + NOE Blog sa...

Hahahah!
Dagen har vært innholdsrik må jeg si ;-)
Herlige med tålmodig mann, eneste muligheten jeg får lurt med meg min er å ha handlelappe! :-)

Ha en fin søndag videre!

Ida sa...

Høres ut som om det var ett smart trekk å ikke dra med min "ikea-mislikende" mann der likevel idag ... selvom det kan virke som om vi gikk glipp av litt festlig underholdning ;)

Anonym sa...

Du kan få sagt det:)Fornøyelig å lese!

Inger Johanne

GAWO sa...

Jeg hadde ikke orket et minutt.
Da var det bedre med en spasertur selv i 4 grader og litt lett køgåing på Hyttemessen. Greit å trekke inn i varmen etter turen.
Men underholdning har du hatt ihvertfall. Kunsten er å holde på humøret

adales verden sa...

hohoho
du beskriver det så godt.
Er det ikke rart?noen situasjoner bringer frem det rareste i folk!
Skulle gjærne vært innom IKEA ,men ikke i dag sjønner jeg!

Anonym sa...

;O)Utrolig fengende beskrevet;O)fikk lyst til å ha vært flue på veggene der ja....meeeen tror det var greit for familiefreden at vi trillet oss en tur rundt Store Lungegårdsvann istedet;O)hehe

MeyBiMe sa...

:-D
Utrolig morsomt fortalt :-D
Glad jeg lot det bli med tanken om å besøke IKEA i dag :-)
Supert at du fikk bordet ditt da :-)
Og sååååå flink mann du hadde med deg!!!!!!!

Lindas hus sa...

Ler så jeg griner og er lettere irritert at jeg ikke var med dere;O)

Carpe Diem sa...

Knis;)
Blir sveitt og sliten berre av å lese innlegget. Trur no eg måtte ha reist uten mannen ja, ellers så hadde det nok gått den vegen høna sparkar med ekteskapet er eg redd.

Ha ei flott veke:O)

Anita sa...

Der skulle vi ha vøri Karl, det skulle vært.... :0)) Ha en flott søndagskveld og en fin ny uke!

Sommerlyst sa...

Min mann får jo pustebesvær og hjerteflimmer av å besøke IKEA på en vanlig dag - så dette hadde garantert tatt knekken på han.. :o

Tidligere i dag leste han en artikkel på ba.no om galskapen på IKEA og sukket lettet og utbrøt - jeg er SÅÅÅÅ glad vi ikke er der i DAG!!

:) Klem M.

Hilsen fra landet sa...

Men... gjaldt dette alle IKEA-avdelinger i hele landet?? At det var søndagsåpent? Utrolig hvis dette har gått meg hus forbi på Slependen, jeg er temmelig ofte gjest der kan man si *kremt*

Anonym sa...

Jeg ler så jeg griner!!!!

Therese sa...

For et herlig innlegg *ler* Men da ble det hvertfall spisebord ;)

mi-rachel sa...

dette er ikea på sitt beste!
alle klager..men alle handler der likevel :)

Silje Mari sa...

Dagens latter! Tusen takk:D

Anne-Lise sa...

He he, ja dette var ett annet IKEA enn det jeg kjenner:-). Vet du hva definisjonen deres på kø er? Men kø der er vel uungåelig i perioder tenker jeg... Uderholdende skrevet, håper ekteskapet holder:-). Ha en flott uke! Anne-Lise

Fjordheim sa...

Hehe. Ja dere hadde i hverfall en underholdene tur. Og i tillegg fikk dere tak i det dere skulle.
lykke til med bursdagsgaven.
Håper den faller i smak.
Ha en flott uke :)

Maria Louise sa...

Tenkte jeg det ikke... vi kom kjørende fra Gjøvik og passerte IKEA i firetiden, vel uvitende om bursdagsfest heldigvis. Så vi kjørte rett forbi (der reddet vi hvertfall vårt ekteskap) men vi så den HIMMELLANGE køen av mennesker som skulle inn... er det mulig? Tenkte på deg om du kanskje hadde tatt deg en herlig søndagstur i den retning... og det hadde du ;) Har du planer tirsdag kveld eller skal du være med på Sletten en tur?

Camilla, Casa de Bach sa...

Misunner dere ikke akkurat, men takk for ett fantastisk morsomt innlegg! Godt du fikk noe med deg hjem i allefall da! ;)

Hilsen Camilla :)

I de dype skoger sa...

Utrolig bra beskrevet og FOR en tålmodig mann!! Gurimalla, min hadde stukket av leeenge før første køen var ferdig ;)

Anonym sa...

jeg har en mann som lurer på HVORFOR jeg sitter å grapskratter foran datamaskinen så tårene triller - neida det er ingenting sier jeg - det er bare emmeline som forteller godt og lenge om sin dags hendelser - gud så morsomt det kan være å ta seg en tur på Ikea!!! Jeg har mange forskjellige opplevelser fra Ikea tur jeg også - og har funnet ut at det beste er å gå etter kl 7 - de er jo oppe til kl 10 på kvelden, men samtidig er jo ikke det spesielt barnevennlig da - så kanksje vi skal benytte anledningen at vi har 2 barnevakter som er på besøk denne uka....
Ha en kjempe fin uke!!

Mine øyeblikk sa...

He he,veldig morsom beskrivelse:-)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Der fikk du hjernecellene mine i sving gitt. Det beste er bare å skrive og ikke begynne å stusse, det er da det skjærer seg hi hi.

Apostrof heter det jo ikke , men venstreaksent som da brukes over den franske preposisjonen à som i à la carte, men om den faller bort ved stor bokstav?
Det første som slo meg er at det gjør den ikke, men er altså usikker. Om du har tålmodighet til i morgen tidlig skal jeg nok få skvist det korrekte ut av en fransk professor på jobben :o)

Ikeaturen hørtes avslappende ut du, huttetu !

Klem

Rosa sa...

Ohoi, det der høyrdes IKKJE ut som staden for rosamannen, ihvertfall. Men om ein kunne vore der berre for å studert folk, så hadde det vore litt morro. Det er jo godt at emmelinemannen er av det tålmodige slaget, og at de kan finne underhaldning i situasjonen på heimvegen! Bord-planen høyrest òg bra ut, spør du meg. Må jo vere kjekt å komma heim til ny spisestove :)

verdenskart sa...

Hahahaha! Du skrive så morsomt! Det e alltid ein rein fryd å lesa bloggen din:)Så utruleg fin øveraskelse, og presang selvfølgelig, å gi mammå dokkas! Du inspirere:)

Hilsen Elisabeth:)

[morgrethe] sa...

Nå knakk jeg sammen. Bra jeg har godt hjerte. Ser for meg min to meter lange mann på årsmøte rett foran scenen med likesinnede.

Borte Bra - Hjemme Best sa...

*ler høyt*

For en dag! Utrolig morsomt å lese :)

Var på Ikea idag vi også (men mannen nektet å være med) Så jeg dro med meg tre jenter (gal etter celine) på konsert, like etter stilte vi oss i kø for å få autografen hennes i spisebodravdelingen INNE på ikea -*nei forresten vi ombestemmer oss, etter en halv time* -signeringen skjer plutselig UTENFOR ikea ved senen.. Stiller oss i kø igjen, og hoppende glade jenter fikk den etterlengtede signaturen.

Etter dette var vi så sulten at vi stilte oss i nok en kø INNE på ikea for å få en billig matbit!

Billigste turen jeg har hatt på ikea :)

:)Anette

Vestlandsjenta! sa...

Huff, har ikke fått med meg at det var jubileum engang jeg da... Men så ble det iallfall veldig billig for lommeboken og det skader jo aldri!! Hehe! Sånn er det med jobbehelg, masse inn, men lite ut! Men over til det essensielle: Jeg er nok helt enig i at sikkert en masse av familiekranglene kan ha oppstått på ikea! Heldigvis er jeg singel og kan handle det jeg vil, når jeg vil!! Yippi! (noen gleder må jo vi og ha da!!) Hehe! Strålende innlegg igjen!!

Akkurat passe Frø sa...

Herlig innlegg - og artige bilder!!!
Kjenner meg VELDIG i slekt med dama som ropte..."GALEHUS"...
Min mann hadde gjort som mannen til Solsikken - stoppa utanfor - om han i det heile tatt hadde svingt inn på P-plassen. Ser beundrande opp til deg som tar det med stor ro og humor!
Lykke til med bearbeiding av bord :o)

Helene sa...

Du skulle vært tekstforfatter - jeg ler godt av dine betraktninger og måten du formidler det på. Jeg føyk rett inn på Ikea jeg også og kan levende forestille meg det kaoset som rådet:) Og tro meg, mitt samboerskap hadde nok røket etter en sånn tur.. Emmelinemannen er jammen tålmodig og antakelig et varp for interiørfikserte damer:) Ha en topp mandag!!

Anonym sa...

Du kan verkeleg fortelle.
Når gir du ut bok? :-)
Ha ein super mandag.
mvh sig

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Gudd mørning som i allo allo !

Som regel forsvinner aksenten ved stor bokstav, men det er heller ikke forbudt å bruke den. Valgfritt !
Men det bør være gjennomført, så er det flere aksenter i ordet/ setningen bør alle taes med, see?!

Ingen skal si at vi ikke lærer ved å blogge ;O)

Tonje sa...

FANTASTISK!!! *ler høgt for meg sjøl* Syns du er ganske tålmodig du også :o)
Helsing Tonje

Pernille på 1. sa...

Ja din beskrivelse passer nøjagtigt til et besøg i Ikea. Her i Odense har vi kun et lille Ikea ligenu, men de er ved at bygge det der skulle blive Skandinavinens største Ikea, det åbner her sidst på året og jeg tror at det et sted hvor folk de kommer i massevis, så der skal nok blive kø hele tiden.
Godt du fik bordet, for det er et spændende projekt du har gang i.

MumsiMumsan sa...

Hihihi - ja ikke sant - ordet billig - salg - eller kupp gjør noe rart med folk!!!! man mister liksom alt av manerer! blir så fantastisk inspiretr av måten du skriver på! kan liksom levende forestille meg hvordan det var!!!
Gratulerer med nytt bord! Klem

MumsiMumsan sa...

ler igjen - en fordel å å lese alt først ja - lykke til med bordet! :)

Black Feathers sa...

Åherremin, he he he. en virkelig super historie. Det må jeg bare si. Du kan det med å fortelle.
Ha en flott mandag ;)

Karin sa...

Hei!
Du skriver fantastisk morsomt Emmeline! Bra du har en tålmodig mann,det hjelper på.

LillaLykke sa...

Heheh fantastisk! Tror samboeren min var glad da vi fant ut at det var i går det skulle være, da klokken hadde pasert åtte om kvelden. :) Ha en flott dag!

Fabrikken sa...

Hihi :) Jeg hade nok gitt opp i den første køen.

Anonym sa...

Du er så utolig flink til å fortelle Emmeline!! Elsker bloggen din, green-gate og alle putene:)

Et lite spm. til en superkreativ dame: Går det ann og bruke vanlige tekstil-stoffer som "tapet" på en vegg?? ...og i så fall etterbehandle den med noe etterpå!!??? Skal pusse opp et barnerom, og har funnet det mest fantastiske stoffet nemlig.
Bare et spm. Takker for evt svar!
tiloktu@online.no

Klem Trude

Anonym sa...

Ha Ha Ha...for en historie...
DER kunne jeg ikke tatt med mannen min..han hadde også ropt noe om et galehus, men enda sterkere så hadde han løpt ut. Hvis han i det heletatt hadde nærma seg Ikea:-)
Mvh siv kile

Linda Maria Szücs sa...

Jeg kan anbefale timene mellom 20-22. Ingen småbarn, ingen kranglende par, ingen stress, ikea på sitt beste! Tiden for hard core ikea shoppere.

Anita fra hjerterommet sa...

ha ha ha utrolig levende og flott fortalt, som om jeg har vært der sjøl!! Glad ikke jeg tok turen i allefall.. jeg kunne glatt vært hun damen bak deg i køen som ikke orket gale huset lenger.. hi hi

AstridVU sa...

Du skriver så morsomt og levende, Emmeline! :) Ser dere for meg på IKEA... - og er sjeleglad for at jeg ikke var der selv ;) Grattis med stuebordet!

Anonym sa...

Du skulle hatt egen spalte i en avis, veldig godt skrevet!!!!!!!!!!

anette sa...

Haha dette var så artigt å lese at jeg sendte historien videre.Hilsen din kusine anette.

anette sa...

Hei igjen.Jeg er glad at jeg hater å gå i butikker så jeg slapp alt stresset på Ikea.Jeg har andre måter å handle på derimot. anette kusine

Anonym sa...

hei emmeline!

har fulgt deg i et par år og elsker de underfundige, velskrevne og morsomme innleggene dine, dette MÅTTE jeg bare kommentere =)

jeg hørte en gang på tv en ekteskaps-terapeut fortelle om "ikea-metoden", som en familie på fem hadde utviklet og brukte ved besøk på varehuset, men som også kunne anbefales i andre traumatiske situasjoner, hehe!

når bilen er parkert og før dørene åpnes og ungene slippes løs; len dere tilbake, se hverandre dypt inn i øynene og si: SAMME HVA som skjer her de neste tre timene, samme HVA vi gjør og samme HVA vi MÅTTE si til hverandre, så ELSKER jeg deg! du er alt for meg, det er deg jeg vil ha, og bare deg jeg vil dra hjem med!

herlig??

lily

Huset på toppen sa...

Hei E
Vi var innom IKEA om ettermiddagen,men kun på parkerings plassen!! Det var ikke noe spesielt vi skulle ha, også det var jo så utrolige mye folk!!! Og det komplett kaoset utenfor og da tenke jeg på hvordan det var inni i varehuset!!!!,Nei,dette var ikke noe for meg!!Det er kun IKEA som klarer å samle så mye folk på noen få timer!!
Ha en fin tirsdag, Emmeline!!
Klem Linda - ♥ -

Janne sa...

Veldig godt skrevet!! Du er jammen en dyktig skribent, Emmeline! Når det gjelder blogging tror jeg du må være mitt idol ;)

Jeg var innom Ikea dagen før.. fordi det ante meg at det ville være ville tilstander på jubileumsdagen.. Vel, var ikke alene om å tenke sånn..

Lisemoren sa...

Jeg må bare beundre deg som orket å gå inn på ikea i det hele tatt denne dagen. Jeg kjørte forbi to ganger, og lurte på om jeg skule stikke en bitteliten tur innom, men allerede på utsiden stod det helt klart at det da ville dreie seg om noen timer. Så jeg droppet det. Men det hørtes jo artig ut slik du fremstiller det her. Jeg ler ennå av turbanmannen.

Min kjære mann tilbød seg elskverdig å sette meg av utenfor ikea og plukke meg opp igjen borte i rundkjøringen (for ikke søren om han kjørte inn på parkeringsplassen bare for å bruke flere timer ut igjen) Var bare å ringe.

Men jeg er igrunnen glad jeg droppet det. Du skriver som vanlig knakende godt og vittig.

Irene sa...

Ja, det er vel ikke så rart at jeg aldri får med meg mannen dit. Selv ikke på en helt vanlig dag uten at de har noe ekstra som skal skje. Mannen her i huset får utslett bare jeg nevner IKEA, han. (vel det siste var kanskje litt overdrevet da haha) Men han får nesten "rykninger i kroppen" når jeg snakker om oppussing og evt nye møbler. Iallefall hvis han må involvere seg på noe vis. Og jeg med mine mange tommeltotter, ja så skjer det dessverre ikke mye nytt i huset her. *sukk*

Men det er lov å drømme, om at en gang - så kanskje...

Hilsen Irene

Ingunn sa...

he he. tirsdag er bedre på Ikea enn andre dager (mindre folk) og fra 22 - 23.00 er best. Men alle kan jo ikke shoppe da. De får bemanne bedre IKEA. Ha en fin påske. Hilsen ingunn

Linda sa...

Fantastisk :)

Camilla sa...

jeg ler og ler og ler og ler ... Du er ikke sann! :)

Related Posts with Thumbnails