onsdag 11. mars 2009

Hverdagsgalskap



De siste ukene har jeg ventet med spenning på mine nye påskeegg. Siden jeg ikke fant Maileg sine påskeegg i Bergen, endte jeg med å bestille fra Danmark. Jeg har en niese som bor i København, og hun har forsiktig båret eggene som håndbagasje på flyet.



Mandag landet hun og eggene trygt på norsk jord, og jeg stilte opp med norske flagg for å ønske dem velkommen hjem! Det med flagget var ikke sant -men det var nesten sant!

Min skjønne niese spurte meg forsiktig hva jeg skulle bruke eggene til, og jeg måtte jo svare som sant er; At jeg skal se på dem og kose meg. Da måtte vi le litt begge to. For jeg skjønner jo at dette er hverdagsgalskap på høyt plan. Jeg fryder meg likevel hver gang jeg ser på de skjønne kanineggene som ligger der i kurven sin! Det er ganske absurd!

Noen av de mest kjente påskeegg som er laget, er de russiske Fabergé eggene. De ble laget i perioden 1885-1917, og regnes blant det nydeligste som er laget innen juvelérkunsten. Hver av dem er unike kunstverk.


Eggene har svært varierende design. For eksempel har ett av eggene den transsibirske jernbanen som tema. Utsiden er dekorert med et kart over ruten, og et lite togsett av gull befinner seg på innsiden. I alt ble det laget 57 Fabergé egg. Åtte av disse mangler fremdeles.



Lykkejegere har vært på jakt etter de bortkomne eggene i over hundre år. De kommer til å bli sjokkert når de oppdager at de åtte eggene ligger i en hønsenettingkurv på et russisk kjøkken. Til pynt! Husmoren Swetlana pusser støv av dem hver kveld, og åpner dem bare når hun har hatt en dårlig dag. At verdien på eggene ville være nok til å brødfø halve Russland bryr hun seg ikke om. Gleden over et pent påskeegg er det viktigste for henne. Jeg kunne ikke vært mer enig!

30 kommentarer:

Anonym sa...

Du er fantastisk Emmeline:)
ler så godt av dine fortellinger.
Ha en fin onsdag.

Klem Marit

Hulda sa...

HEHHE, men litt hverdagsgalskap har man da godt av!! ;) Herlige egg.

tinemor sa...

Så nydelig dekorert de er!
Skjønner godt du sitter å nyter synet av disse ja.
Natta-klem

Vestlandsjenta! sa...

Artig historie og ikke minst veldig flotte egg, både dine og fabergee eggene! Man må jo ha litt galskap for å overleve, ellers blir det jo alt for kjedelig!!

Aina sa...

Hverdagsgalskap trenger en, det er bare sunt tror jeg, og sunt er det å lese bloggen din.
En god latter forlenger livet vet du...Svetlana *fnis*
Kjempefine Maileg egg, og nydelige Fabergè egg bilder.

Nattaklem!

Bdicte sa...

Jeg er helt for hverdagsgalskap!!
Har flere ganger fortalt ting om jeg synes er helt naturlig, og mine mindre-interiør-interesserte venninner har bare ledd og rista på hodet, hehe

frk.B sa...

Så mange fine egg, og så fint du skriver! HA en hærlig dag!:)

Ramme Alvor sa...

Snart har påskegalskapen din smitta over på meg, som aldri før har hatt noko påskepynt anna enn det ungane bar i hus...
I år trur eg må ha meg eit egg eller to...eg og...:)

Britt

Ninas Drops sa...

Å ja de er jo sååå søte...Har noen selv som jeg kjøpte for 3 år siden og jeg gleder meg til de skal frem.. Kanskje de skal frem i dag allerede...Kan jo nesten være fremme året rundt så søte som de er...

Ha en fin dag, du sprudlende dame=)
Drops=)

Fjordheim sa...

Nydelige egg.
Viktig med litt hvredagsgalskap.
Ønsker deg en flott dag :)

Monica sa...

hihi så herlig du er! Herlige maileg egg! Jeg hadde også nytt synet av dem! Ønsker deg en flott onsdag!

Sol sa...

Hmmmm....jeg skulle gjerne hatt noen sånne egg selv jeg,men jeg skjønner at å spørre deg om å få kjøpe noen av dine, er totalt fåfengt ;-}Kos deg med eggene dine du.....det er godt å ha noe fint å se på. Onsdagsklemmer.

Maliva`s verden sa...

Oh skjønner deg godt jeg...de eggene var jo kjempesøte.....Men vet du om de er å finne i noen butikker her i Noreg???Vil ha,vil ha jeg åååå..

Inger sa...

Jeg skjønner godt at du koser deg med å se på eggene - de er jo bare helt skjønne! :)

Anonym sa...

heheh så utrolig morsomt :o) fine egg da! oh yes ;o)

hvorfor ikke... sa...

Hva er livet uten litt hverdagsgalskap??? veeeeldig kjedelig, det. man kan ta ut galskapen på forskjellig måte...men litt(ganske mye!)galskap må man ha! og jeg fryder meg over galskapen din, hihi!

chevostar sa...

he he ;) morsom historie med eggene emmeline ;) søte eg da!
Ha en flott uke videre ;)

trolia sa...

så utrolig fine og koselige egg!!!

Hilsen fra landet sa...

Det er nydelig, og jeg tror du skal bruke det til balsam for sjelen. Jeg tror det er sunt med slike ting som gir oss glede. Vi damer blir mer harmoniske da :fnise:

Gunhild sa...

De eggene var knallskjønne. Skjønner godt at du fallt for de. Jeg har lyst på maileg kanin jeg. Men hver gang jeg finner en jeg liker er den utsolgt. Lever enda i håpet...

Ann Kristin sa...

De eggene var jo bare så søte :D
Ha en herlig dag videre.
Klem :D

Fotballmamma sa...

Herlig! Noen ting MÅ man jo bare ha! (:

Tino sa...

Haha så herlig. Vi kan alle bli grepet av litt galskap iblant. Enten det er påskegalskap eller annen galskap.
Det er vist bare sunt påstås det ;)
Ps. eggene var flotte

Anonym sa...

Nydelege! Eg skal til Danmark i påska, då skal eg sjå om eg finn slike danske egg. Ønske, ønske...

Nooria sa...

Din hverdagsgalskap er herlig Emmeline!

NUSSE sa...

He,he ja det må være lov å hfylle dagene med litt galskap. Nyydelige egg og verdt den lange flyturen fra DK. Men kjære Emmeline. Kan jeg spørre deg hvor du har kjøpt skapet/speilet du har i stuen? Det mørkebrune med to dører? :-)

Klem fra Meg

Prinsesse Elin sa...

jeg ønsker meg et av disse nederste eggene av deg til jul. Bare sånn du vet det liksom. Helst et med smaragder i. Å for orden skyld kan du sende med en norges pakke så jeg kan følge med hvor det er på sin vei....
guri for en humor! Maileg eggene er topp.

Englefryd sa...

Utrolig flott de maileg egga da.
Det var nok verdt å frakte de fra Danmark ja:)
Ville bare si at du har en kjempe flott blogg som jeg har fulgt daglig en stund. Er litt treg så dette er mitt først innlegg. Men med all den inspirasjonen du serverer skal den nok fortsatt følges så ofte som mulig:-)

Anonym sa...

Hei Emmeline. Jeg tenkte bare jeg ville fortelle deg at First Floor venter inn en del varer fra Maileg nå til påske. Jeg vet det, for jeg har fått i oppdrag å lage et kjempereir til påske-eggene. Reiret skal pryde utstillingsvinduet med Maileg-eggene i.
Og så vil jeg benytte anledningen til å takke deg for at du skrev så inderlig begeistret om bloggen min hos "den gode feen". Ha en morsom og vidunderlig helg!
Hilsen Olli, reirbygger.

Unknown sa...

کتلت عدس خوشمزه و روش تهیه آن

خارش واژن و درمان ساده آن
سوزش ادرار و درمان آن

Related Posts with Thumbnails