torsdag 26. mars 2009

Nedtelling



Neste fredag er vi klare for avreise sørover. Jeg har vel sjelden gledet meg mer til å komme på hytten. Noen har spurt om hvorfor vi har hytte i Lindesnes kommune. Det er av den enkle grunn at Emmelinemannen egentlig er fra Sørlandet ( Han er født på Flekkerøya) Det triste er at han har slått helt over til bergensdialekt. Det gøye er at jeg på en god dag snakker ganske bra hjemmelaget sørlansk;)



Hytten kjøpte vi i 1995. Vi hadde sett prospektet i et vindu i Mandal på sensommeren, og jeg kunne ikke få det ut av hodet. Derfor ringte jeg til megleren i desember for å høre om huset var solgt. Det var det ikke. Selgeren hadde nemlig satt betingelser for kjøp. De som kjøpte huset måtte ha barn. De måtte ha tilknytning til stedet, og de måtte ikke ha slekt i Tyskand. 2.verdenskrig hadde nemlig ikke gått upåaktet hen for eieren. Siden vi fylte kriteriene, la vi inn et skambud på 115.000 kroner. VIPS var vi blitt eier av et skjønt lite sommerhus som vi imidlertid hadde kjøpt USETT! Det var kun ett svart hvitt bilde på prospektet, som var tatt utenfra.

Stor var spenningen da vi reiste på juleferie for å se hva vi egentlig hadde kjøpt. Jeg husker at det var minus 20 grader den dagen vi var innom for første gang. Huset lå rett i veikanten, men det var likevel som et lite slott for to nyutdannede lærere med to små barn ( de to neste kom etterhvert)!

Siden den gang har vi brukt alle feriene våre til å fikse og ordne. Vi har lagt inn toalett, vi har skiftet kledning, skrapt og malt -og vi har fremdeles mye igjen å gjøre!



Et nytt påbygg er under planlegging på den ene siden av huset. Der det nå er dør og vindu (uten sprosse) skal det bygges ut og bli et ekstra soverom. Skal jeg dømme etter tempoet på kjøkkenoppussingen kommer det til å ta sin tid før det blir ferdig. Forhåpentligvis er kanskje nye vinduer på plass til påske? Snekkeren er heldigvis godt i gang med arbeidet!



I fjor sommer hadde jeg flere prosjekter på gang på hytten. Denne skjenken ble for eksempel ferdig akkurat rett før jeg skulle dra hjem igjen. Den ble bare såvidt bloggifisert siste dagen;)



Det nye kjøkkenet blir imidlertid ikke ferdig til påske. Derfor blir det ferie i lånt leilighet denne ferien også, men det gjør ikke så mye...


Jeg skal ta dagsturer til hytten, pusse opp skoskap og få på plass de nye hyllene som Emmelinemannen har vært så grei å snekre. Han har laget tallerkenhylle, og en annen hylle som er identisk med den på bildet under her:)



Jeg skal pynte med putene mine, og gjøre klart til sommerferie:)



Jeg skal jammen santen knipse litt nye bilder til bloggen også;)



Trappene og gulvet i gangen skal få et ekstra malingsstrøk. Jeg kan nesten ikke vente med å få komme i gang;) Det skal bli en kjekk ferie!

Hvilke påskeplaner har du? I morgen er det helg igjen. HERLIG!

45 kommentarer:

Sivs hus sa...

Hei, Åh det ser jo bare helt nydelig ut. Skjønner at du lengter dit. Så romantisk og koselig. Gratulerer med flott omtale i dag på klikk.no/bolig. klem Siv

Hanne sa...

For et deilig sted. Heldige er dere!

Besta sa...

Koselig bilder du viser fra sørlandet. Gleder meg til å se flere bilder fra hytta. Kos deg på sørlandet i påske, ville ikke vært noen annen sted.
klem Marilyn

Vestlandsjenta! sa...

Så flott hytte da! Tenk å kjøpe den usett, det er tøft gjort! Men nå var den iallfall flott på bildene iallfall!! Dere er iallfall heldig, det er sikkert og visst! Sku gjerne hatt en hytte jeg også!

Nooria sa...

Den hytta di er så skjønn! En sånn vil jeg også ha.

Den gode feen sa...

Du og du, så fint det er. For eit knallkjekt innlegg! Fekk nesten lyst å komme ned og hjelpe deg med å svinge malekosten :) Det er heilt vanvittig kor billig de fekk hytta, og det må jo vere ein draum å eige noko slikt. Knallfin!

Håpar alt står bra til med deg :) Stor klem frå Linda

Anonym sa...

Hei Emmeline!
Leser bloggen din hver dag,den er morsom å underholdende å bestandig så utrolig fine bilder.Og få lese om hytta di var veldig arti. Den ser utrolig nydelig ut. Ønsker deg å dine en riktig god påske.

Interiør 63º N sa...

For ett sted, helt til å bli misunnelig av :O)

Kirsti

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Så koslige hyttebilder Emmeline mor :)) Og historien bak er jo ganske facinerende !!

Jeg skal jobbe i påsken jeg , så jeg kan få hilse på deh , tjihi :))

Klem

Tara sa...

ser ut som en herlig plass å tilbringe ferier!!!
vi har akkurat vært på hyttetur til vrådal...så på oss blir det hjemmepåske:)

kos dere...og forhåpentligvis er været med dere;)
her i arendal er det meldt snø imorgen:O

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Skulle være på deg....men smart som du er så skjønte du vel det! ;))

Anonym sa...

hei. så flott hytte dere har. jeg lurer på om du kan si noe om det å male tregulv, slik det ser ut som dere har gjort på hytta deres. er det høyglans maling dere har brukt? på forhånd takk :) anne

anneskreative sa...

Hei du!
Koselige påskeplaner du har,,,,og jeg må bare fortelle om mine.
Vi kjøpte hytte ved Stavern i oktober og siden det har vi pusset opp endel innvendig, fått bygd på et stort soverom og stor fin terasse,,,,,,og i helgen skal vi bo der for første gang.....
I påska kommer også våre barn, har to som er voksene og bor i Oslo området....så vi skal feire påske sammen i "ny" hytte,,,,
Gleder meg masse.....
Håper du også får fine påskedager i ditt ferieparadis.
Anne

My home is my Castle sa...

Hadde vært moro å hørt dæ snakke ækte sørlansk hihi :)))
Så Emmelinemannen er Flekkerøyværing ;) Nydelig der ute...

FOR en nydelig plass. Jeg hadde og kjøpt det huset usett hadde jeg hatt sjansen på det :) Nydelige bilder og gleder meg til å se flere :))

Skjønner at du skal ha deg en tur til Anniche.. Gled deg.. Jeg var just ute hos henne og hun har sååå mye lekkert i butikken sin ;)

Her blir det hjemmepåske. Håper været blir bra for da blir det hagearbeid tenker jeg :)

Klem,Kari

Camilla sa...

Lindesnes er verdens beste plass å ha hytte:-) Vi tilbringer maaange helger der.

☆Therese sa...

Å jeg gleder meg til å få se bilder!!! Ønsker meg en slik sørlandsperle !!

I påsken skal vi være hjemme, dvs samboeren skal på jobb i nordsjøen og jeg skal være hjemme å spis Oreoskake.....

Hverdagen vår sa...

Å for ett herlig sted.
Skjønner jo godt at du gleder deg til å komme nedover.
Planene våre for påske, noe av det samme som dere, men i heimen;)

Håper du får en fin helg-

Klem Eli

Fjordheim sa...

Så heldige dere var som fikk hytte på Lindesnes til den prisen.
Dere har fått et flott sted der. Og enda bedre høres det ut til å bli med nytt kjøkken og nytt soverom. Lykke til.
Mine planer for påsken er å jobbe mest mulig. Skal ha hvilende natte vakt fire netter. Ellers blir det vel noen småturer.
Ønsker dere en flott ferie på sørlandet. Ha en god dag :)

BO sa...

Herregud for ein kanonpris dåke fekk denne perla for!!! Heilt utrulig! Så koselig og fint der! Eg tenke med skrekk på vårt furuparadis -altså vår hytta. Ingen deilige kvite golv eller veggar der nei...
Greengaten din vil nok skli rett inn i hytteherligheten, det er sikkert! Putene likeså!! Men så var mitt spørsmål her igjen -koss i heite kan dykk få med dykk alt!!! Trailer???
God torsdag! :-)

mi-rachel sa...

for en koselig hytte.
veldig idyllisk.

Villa Luftslottet sa...

Så utrolig idyllisk, og så spennende at dere kjøpte usett!
Jeg er sikker på at det kommer til å bli rå-fint, koselig og fyllt med gode barndomsminner for ungene - og bedre enn det kan vel ikke en hytte bli;)

Anonym sa...

Å, herlighet så fint. Kan godt se for meg deilige sommerdager i hyttedrømmen.

God hyttetur :-)

Veronika sa...

Nydelig hytte med ekte sørlandssjarm. Kan godt skjønne at du gleder deg til å reise nedover dit.

Frk. T sa...

Hva??? Tuller du?? 115000,- for DEN flotte hytta?? Oioioi, det må jeg si - dere har virkelig gjort et varp!!

Ser idyllisk ut, både tomten og hytta.. Spesielt godt likte jeg den lyse stuen (gulvet var l-e-k-k-e-r-t!) og den søte, hvite kommoden.. Ja, lekker den også!

Gleder meg til å se flere bilder, dere får nok en flott påske der!

Malin sa...

FOR EN PERLE!!!
Å for en PRIS!!

Så utrolig heldige dere har vært!
Nesten for godt til å være sant!

Gleder meg til flere bilder etterhvert!!

Klemmer Malin

Havfruen sa...

For en plass..og til den prisen!! Ja er man hytteeier vet man hva pengene og fritiden skal brukes til. Er der vi å..Hyttelliv er et godt liv:)
Lykke til videre:)

NestenPerfekt sa...

For et sted... Og sørlandet er deilig...

HildeS sa...

Forstår godt at du lengter til det vakre sørland.. Og jeg synes du skal gi mannen din litt skjenn for at han har begynt å snakke bergenser framfor sørlandsdialekt.. uten at jeg skal si noe mer om hva jeg synes om de ulike dialektene.... he he..

Heldiggriser sier jeg bare!!!!

Anita fra hjerterommet sa...

Så heldige dere var som fikk hytten for den prisen. Mye arbeid dere har lagt ned i den, men må være veldig gøy og inspirerende å se hvor fint det blir etterhvert. Nå lengter jeg bare enda mer etter egen hytte!! hi hi...

hvorfor ikke... sa...

Ja, den sørlandshytten er såååå fin og du er utrolig iherdig og flink til å utnytte feriene, syntes jeg. Flink er du og gjenomført god smak. Det er så morro å se bilder fra hytta.

- etter at vi i spenning ventet på en trailer fra IKEA skulle ankomme sørlandet i fjord sommer...syntes jeg nesten jeg har vært innom hytta en liten tur. Hohoho! Hadde mye morro med det, vi!

Nina i Paradiset sa...

Innmari koselige bilder!
Misunner dere hytten, og trøster meg med at jeg hadde ikke fått kjøpt den lell... (mammas pikenavn var Schønhardt....!)

Du må ta mange nye bilder, ja slik at vi får se mer. Du har vel med deg ett lass med bloggegaver og GG (eller??) ;)

Klem!

Anonym sa...

Hei! For ei fantastisk hytte! Toppen av lykke! Skulle gjerne hatt ei hytte ved sjøen, men på desse kanter av landet (Ivar Aasen-land) er sånt ikkje mulig å oppdrive, desverre.

Du har ein kjempefin blogg som
eg les ganske ofte, du er flink å skrive :o) Eg kan le høgt av historiene dine.

Det skal bli artig å sjå dei nye bilda etter påske.

Helsing Tonje

Anonym sa...

Heisann! Jeg er ofte inne på bloggen din for å få inspirasjoner. Du er flink og veldig heldig som har en sånn Emmelinemann :) Jeg bor i Mandal, men er østlending. Det var ei fin hytte dere har. Sånn typisk sørlandshus. Flinke barn du har også hvis det er de som hjelper til med malingen :)Stå på og god påske! Hilsen Camilla

MallaKla´ra sa...

Åååå nydelig hytte. Gleder meg til og se flere bilder fra påsken på sørlandet. Kos dere masse der, selvom dere skulle jobbe:o))

MallaKla´ra sa...

Åååå nydelig hytte. Gleder meg til og se flere bilder fra påsken på sørlandet. Kos dere masse der, selvom dere skulle jobbe:o))

Anonym sa...

heldig griser er dere - det er vel ei slik lita hytte jeg ñnsker meg i norge, på hjemstedet mitt - en gang i framtiden. Min ide kom til etter at ei veninne av meg hadde bygd ut et perfekt hus til akkurat min drøm ( sånn er det når en bor i utlandet og ikke klarer å følge med!!) For hun hadde egentlig tenkt at med tiden skulle hun bygge et større hus på den store tomta - så jeg skulle gjerne ha skrudd tiden tilbake 6 år og kjøpt huset og en del av tomta av henne - men som sagt det er for sent - så jeg må finne noe annet..

MumsiMumsan sa...

Det var jo bare en drøm av en hytte - skikkelig sørlandsk! :) Skjønner godt du gleder deg til ferien nå ja - og vi som jobber i skolen har jo ille lange goe ferier, da er det masse tid til hytte kos! Blir hjemme påske her i år - koselig det og, mumsemannen skal jobbe lørdag i påskeuken, så da gjør man det beste ut av det! Nyt ferien og kos deg med å stæshe!
Mumse klem!

frøken olsens drømmer sa...

For en nyydelig plass-heldige du:)
Er det ikke moro når dere ser resultater av hva dere har skapt,for jeg regner med at det så ikke sånn ut der da dere overtok..for en koselig hytte:))Og sørlandet er jo bare en perle,jeg bor der.. Påsken blir jeg nok hjemme med mine barn på 18 og 10 og en mann også da,håper at snøen da er heeelt borte og at det blir et sråålende vær slik at jeg kose meg i haven,så det er planen for min påske... og passe mine skjønne tantebarn noen dager med litt grilling på peiisen ute :))

Anonym sa...

Nydelig hytte dere har :)
Må innom bloggen din hver dag. Har lagret den under favoritt blogger. Har fulgt bloggen din siden jeg leste innlegget ditt om agurk mannen :) syntes du skrev så artige innlegg, at denne bloggen måtte jeg følge!
Jeg oppdaget som deg, bloggverden helt tilfeldig, og den første bloggeren jeg oppdaget var Karna...litt tidig, for det samme sa du :)
Jeg såg innslaget om deg på tv, kjempebra!
Jeg blogget vel et år, nå har jeg hatt en laaaang bloggpause...vi får se, kanskje begynner jeg igjen.
Håper du fortsetter og blogge lenge! Det er så koselig og inspirerende og se på alle de flotte bildene, og lese alt det bra du skriver, som er ispedd en sånn lun og god humor.
Keep going ;)
Ønsker deg en riktig god påske!
Hilsen
bergensjente

Karna sa...

Så heldig dere var som kom over denne perlen, og at dere ikke hadde slekt i Tyskland...ha ha ha...kan minne litt om min bestemor dette....

Dere har det utrolig koselig, og så kjekt når dere har god tid og pusser litt opp etterhvert, dere blir helt sikkert mer fornøyd da enn hvis alt hadde vært fiks ferdig "fra fabrikk"....God helg Emmeline!

Christina sa...

SÅ flott hytte dere har.. :) Drømmen på sørlandet! Hihi..

Kos dere masse i påsken!
Klem fra
Christina

Ruth Bernssen Bø sa...

Det ser så koselig ut, på hytta di. Du får ein kjekk jobb til å pynta der med dine kopper og puter.

Her blir det arbeid det meste av påsken....
som du veit så skal eg jo ha så mykje fri uti mai, så eg må la andre få litt fri no..... hahaha

Huset på toppen sa...

For et herlig og land sted dere har Emmeline.). Heldige er dere, som har et sted å reise til!!
Ønsker deg en riktig fin helg!
Klem Linda - ♥ -

mali-mo sa...

Herlige sørlandsidyll ;) Høres ut som en kjekk og arbeidssom hyttepåske, slett ikke ulik de hyttepåskene jeg pleier å ha ;) Gleder meg til å se bilder av hvordan det går med kjøkkenet, det har vel skjedd endel siden sist ;)

Vi skal også på hytten, jeg har fri hele påskeuken, mens mannen skal jobbe. Vi har innflyttingsplaner for annekset, men må kjøre ut en tur i helgen nå med kasse på kasse med NØDVENDIGE ting jeg har sanket og stablet på loftet. Mali-mo mannen rister på hodet og mumler noe om at med så få kvadratmmeter kan vi ikke ha hauger med ting, men vi får nå se ;)

Annekset blir vel ikke egentlig ferdig før i sommer en gang, men den koselige innrdedningsjobben begynner nå til påske. HURRA!!!!! Det har vært en sånn glede-seg-til-ting i hele vinter, så det skal bbli kjekt å komme igang ;)

God helg!!!

mali-mo sa...

Og du: RØVERKJØP!!!!!

Related Posts with Thumbnails