mandag 26. mai 2008

Hagefestforberedelser



I morgen blir det hagefest hos meg:) I anledning at det er tirsdag og at Shilou Novel Jolie Pitt fyller to år, har jeg bestemt meg for å slå på stortrommen. I et søndagsinnfall inviterte jeg mine 23 nærmeste slektninger til hagefest på tirsdag ettermiddag. I drømme hadde jeg planlagt å følge interiørblad hagefestoppskriften, som ser ut omtrent som dette:

*Det er mange spenstige og eksklusive retter på menyen.
*Det er solskinn og ingen mygg, det er roser, romantikk, sølvbestikk og porselen.
*Alle barna går i hvite klær.
*Det er frodige trær med små lyslykter og matchende vimpler som vaier i den lette brisen.
*Dersom det blir litt kaldt kan man trekke inn i et nydelig partytelt som er fyllt av vatterte pledd og puter i matchende farger.
*Møblene er hvitmalte og alle er brune.
* Kanskje har man en liten paviljong der vertinnen spiller piano, mens gjestene drikker te.



I skrivende stund ser det ikke ut for vi klarer å gjennomføre hagefesten etter kriteriene over. Dette er grunnen:

* Hagen er en nedoverbakke, uten trær. (Naboen vår er nitti år og hater trær.) Alle trærne vi engang hadde, har dermed blitt felt i årenes løp. Det er kun et vindskjevt plommetre å henge lykter i, men trolig vil plommetreet legge seg ned på bakken bare ved tanken på en lyslykt! Med andre ord- ingen vimper og lyslykter desverre!
* Menyen er enda ikke bestemt. Trolig blir det Pizzaboller, brus, kaffe og kake.
* Det er meldt solskinn, men hvorfor er det veldig mye vind i dag??? Hmmmm-ikke bra!
* Jeg har dårlig med sølvbestikk, og får litt nerver av å bære ut mitt dyre Villeroy og Boch servise. Dermed dekker jeg med papptallerker, kjøpt på Nille. ( TILGI MEG VIVIAN OG LONNIE)
* Vi har ikke partytelt, ei heller hvitmalt paviljong; kun hvite og blå plastmøbler som ikke matcher den rosaprikkede duken i det hele tatt. Men hvorfor har Emmeline kjøpt ROSA prikkete duk når det ikke matcher? Jo, det var fordi den var på 70 % avslag på Kid.



For å være helt ærlig; Den hageplanen er en av de mest tvilsomme jeg noensinne har kommet på! Emmelinemannen er likevel i full gang med å vaske hagemøbler og Linselusen hjelper til. Bildene øverst er hentet fra Albertines hagefestplanlegging ( -som nok blir mer av den stilige sorten enn min hagefest, ) Paviljongbildet er fra Mosters Hus:) Hagefestrapport følger trolig i morgen kveld:)

30 kommentarer:

Anonym sa...

Det var da et veldig ambisiøst prosjekt, men det ser jo ut som om du lander med beina litt mer på jorda. Gleder meg til å se bildene fra hagefesten din. Er sikker på at det blir vellykket. Lykke til!

Verkstedet sa...

du er bare helt herlig!!!!jeg tror det blir en toppers fest uansett!! men jeg skjønner stilen du beskriver, min sønn passer bra inn i et sekund før han drar av den rosa prikkete duken din, krøller alle papp tallerkenene og ruller seg i nedoverbakken så de hvite lin klærene blir full av grønske...ja, jeg skjønner vi aldri får komme i slike besøk...;)
jeg drømmer med deg i drømmen og gleder meg til oppdatering fra den virkelige festen...;)
du- mailer er sendt, merk deg særlig den siste!!!!!
klem og lykke til min venn!!!

fru vims sa...

hehe, for et prosjekt.
om jeg skulle hatt det der prosjektet så hadde den virkelige lista blitt slik:

*5 kvm stor veranda
*kun plass til 4 personer, og da er det trangt
*ikke partytelt (ikke plass)
*ikke gressplen (eller jo, men den er 5 etg lenger ned)

og slik kan jeg fortsette....

hehe.

kos dere med rosa prikkete duk og nilletallerkner!!

åsemor sa...

Stå på Emmeline, dette kommer helt sikkert til å bli året's snakkis i Emmelineslekten. Det kommer til å bli så trivelig for det er du som er vertinne ,du svinser irundt med nok mat til alle, og gleder deg over å ha blitt nok et år eldre, hurra ;)
At ikke alt matcher er helt normalt, sånn er det i de fleste hjem. Selv om Petter-plastikk gjør det på en annen måte. Det eneste som bekymrer meg er lårmuskelaturen til gjestene. Ja, for det er veldig tungt å sitte i campingstol i nedoverbakke, du må stå sjøbein på en måte, og det kan kanskje de fleste kjenne dagen derpå. Men det kunne vært værre, etter Petter-plastikk festen hadde de andre ubehag dagen derpå, og det var ikke helsebringende engang.

Kos deg med dagen din, hurra,hurra,hurra, og gled deg over festen, den blir helt sikkert KNALL!!!!!!

mali-mo sa...

Hehehe. Dette minner meg om første nyttårsdagsbrunsjen min. Nyttårsaften brukte jeg til å stryke duker og dekke langbord til noenogtjue. Hurra!

Men alvorlig, spontane ideer er ofte gode ideer. Eller så går det bedre enn man tror, vet ikke jeg. Det blir nok kjekt uansett. Det viktigste er jo at folk har det koselig, ikke hva du serverer, eller (enda mindre) hva du serverer det på? Eller? Med en morsom og sjarmerende vertinne er nok stemningen sikret, det tror nå jeg ;)

Skal ellers tråle KID for å se om jeg også kan finne noe på salg, har ikke klaffet hittil, det er utsolgt hver gang jeg stikker nesen inn. Rosaprikket på 70% hørtes glimrende ut!

Drar til Oslo imorg pga eksamen, så jeg skal kose meg med litt lett shopping og en utepils eller to (kvelden før eksamen? Sikkert en god ide! Viktig å koble av for å høyne preetasjonsnivået, er det ikke det idrettsfolk gjør?)

Lykke til med festen!

Aina sa...

Jeg er bombesikker på at det blir en vellykket hagefest, med en såå billig duk, litt vind i håret(som jo lekkert på film) og med "Nille-porselen"

For det viktigste er jo å kose seg i lag med de en er glade i, og med humoren din er det bankers:-D

Lykke til, kos deg masse og ha en festlig hagefest!

Christinas låvebutikk sa...

Spennende da Emmeline! Men det ikke alt man har av pynt mat og vær som betyr noe,men hvem man kommer til og føler seg vel sammen med!! Og der tror jeg nok du ikke har noe å frykte! Du er bare toppers!! Der det er husrom er det hjerterom!
Lykke til!!
Klem fra meg!

Huset på toppen sa...

Lykke til med forberedelsene til hagefesten, i dette strålende været vi har for tiden, må en hagefest bli vellykket,SOOOOOOL hele dagen bare det må jo være nok for vi som bor her vest atdet blir fest i hagen !!!! Og temaet papp eller porselen, så støtter jeg dine engangsting fra Nille!!

Ha en fin mandagskveld,og lykke til!!

Maria sa...

Jamen... alt andet lige - det lyder altså utrolig hyggeligt *smiler*

Ha en go fest!

KLEM

Anonym sa...

Jeg kan ikke annet enn å le!! Du går på med krom hals, du :-)
Men, jeg hadde 23 gjester til hageparty/inneparty på 17 mai, og serverte reker og krabber. Det er utrolig enkelt, og de fleste liker det :-)
Men, dog uten lykter...
Uansett, kos dere masse!

Tee of Vinnord Cottage sa...

he he, nei, det er ikke alltid det blir som man ønsker og drømmer! Jeg skal selv arrangere to store fester i sommer. Den ene er 80-års laget til mor (bestemor) og den andre er en hagefest i annledning min mammas 50år dag. Gleder meg nok mest til hagefesten, og har mange planer... som jeg håper går sånn nogenlunde i boks iallefall :)

Lykke til på din fest! :)

Anonym sa...

Du er bare helt utrolig! Jeg er helt sikker på at det blir en suksess:) Uansett servise og annet tilbehør, så er det jo vertsskapet som teller! Masse lykke til:)

Mummimamma sa...

Hehe, du Emmeline, du Emmeline, du er så morsom!!

Og jeg er sikker på at festen bli en kjempesuksess.
Det er nemlig ikke omgivelsene det kommer ann på, men vertskapet, og i dette tilfellet er jeg sikker på at vertskapet er aldeles herlig.

Og for noen gode grunner til å ha en hagefest, de beste grunnene jeg har hørt på lenge.

Kos deg på hagefesten! Klem

Mummimamma sa...

Hehe, du Emmeline, du Emmeline, du er så morsom!!

Og jeg er sikker på at festen bli en kjempesuksess.
Det er nemlig ikke omgivelsene det kommer ann på, men vertskapet, og i dette tilfellet er jeg sikker på at vertskapet er aldeles herlig.

Og for noen gode grunner til å ha en hagefest, de beste grunnene jeg har hørt på lenge.

Kos deg på hagefesten! Klem

krinkelkroken sa...

Høres herlig ut, blir nok en deilig fest;) Kos dere masse , gleder meg til bilder:)
Du er så flink atte!!!!
Og det viktigste er uansett at du tar deg tid til å invitere familie og venner, det er det som teller, og det setter nok familien stor pris på!

Nyperosa sa...

Hei,

en fugl har visket
meg i øret at det er
Emmelina De Elfina Del Serina
som har gebursdag
i morgen ( ? )

De Syltetøyglass-
lyslyktene var snåle.
Home made...
God Ide`.

Au revoir : )

Gamlå sa...

Smiler og smiler. Likte så godt dette innlegget.

ha en fin uke.

hilsen Gamlå

Prinsesse Elin sa...

Du får bare se å dekke til en til for nå kommer jeg opp en tur. Jeg skal kle meg i hvitt for anledningen. Det eneste dumme er at etter å ha fortært pizzaboller så har jeg nok ikke hvite klær lengre men range flekkete. Jeg er super flink til å søle....juhuuuu.
Ses i morra:O)

My little footprints sa...

Haha... høres ut som meg og mine ideer det jo.. henger ofte ikke helt på grep, og det blir alltid helt annerledes i virkeligheten enn det jeg hadde forestilt meg oppi mitt lille hode ;) hihi ;) Det blir nok bra skal du se, og hagefest er alle alltid glad i! Og på en tirsag kveld? hm.. er det noen som har bursdag mon tro?? ;))
Vel, ønsker dere en kjempefin dag og håper at værgudene er med dere!! ;)
Klemmer fra Beth

Anita sa...

Jeg tror det blir en kjempehyggelig fest allikevel jeg!! Kjedelig med denne vinden hele tiden, men kan vel kanskje ikke få i pose og sekk hele tiden;o) Håper dere får perfekt vær!! Gleder meg til bilder! Klem!

Prinsesse Elin sa...

En hengslete skygge som har brukt mesteparten av dagen på do....jeg har til og med hatt dataen der inne. Var så lei av å sitte der uten å ha noe å gjøre så da var det bare å finne fra dataen og problemet var løst. Nå har jeg ikke vært der inne de siste 4 timene så nå må det vel være feridg....fikk en ekstra fridag siden ingen av de jeg jobba med ville ha meg på jobb. Å ikke har vi toalett heller. Må bort på babo butikken.
Høres spennende ut med hemmeligheter som familien skal finne på. Gleder meg. Jeg kommer.

♥ H@rmoni ♥ sa...

Det blir nok en koselig fest- med eller uten hvite klær, hengelykter i flotte trær og gedigen og eksklusiv meny.. Ser nå ut til at været holder seg!

Kos dykk!
:O)

Min Still By Maia sa...

Måtte trekke på smilebåndet over hagefest kommentaren din. Ening med deg, man får masse inspirasjon i interiørbladene, men det er ikke like enkelt i virkeligheten :)
Kjempe fin blogg du har. Jeg kommer tilbake på besøk. Håper du vil ta en titt på min nye blogg også. Klem M

mali-mo sa...

Hahaha. Jeg så kommentaren din hos Prinsessen og måtte flire. Mummi-aktig! DEN kjøper jeg. Neste gang noen spør meg om når barnet kommer skal jeg smile søtt og si, jeg er ikke gravid, jeg er en Mummi!

Thank you!

Anonym sa...

Ha ha utrolig godt skrevet,så liksom for meg hele det selskapet,og så klarte jeg å se for meg det virkelige selskapet i nedover bakke:)Tror det blir helt supert.Kos deg

Miamor sa...

Gratulerer masse med dagen!!!

Høres ut som det er flere som lever i gapet mellom den virkelige verden og den uopppnåelige, uberørt-av-menneskehender verdenen vi ser så mye av i alle de flotte bladene vi forer oss med...

Tror veldig på din vertinnesjarm og din kreativitet..så får papptallerkner gå gjennom sensuren...

Kos deg masse :)

Garden Angel sa...

Ha ha ha....
Jeg må jo bare flire litt for meg selv her jeg sitter....Ja jeg har nok en vitsebok liggende klar til enhver anledning, men det er ikke min ære....Sønnen har nemlig fått dilla på vitsebøker...puuh..."Mamma har du hørt den om......"

Tålmodighet!!!! Etter ørtiende vitsen...begynner mor å bli en smuuuule utålmodig...Kan du skjønne det? Men prøver jo pent å si at duuuuu....nå må jeg få gjort noe annet her enn å høre vitser!

Jammmen...bare denne....og denne....og denne...

Men kjære Emmeline!
Du trenger ingen vitsebok!
Du er jo en levende bok fulle av morsomme historier og innfall;)
Bare positivt ment altså!
Jeg flirer og ler:)))
Ja hvem drømmer vel ikke om å lage de vakreste hageselskaper etter de flotteste oppskrifter. Men så må vi ofte nøye oss med en tredjedel av drømmen...hehe

For det blir jo litt styr å holde selskap hvis man bare skulle planere hagen bittelittegranne først....og bare kjøpe et deilig lite lyst og bare.....!

Jeg tror dere får det kjempekos ikveld jeg! Bare man er i godt selskap, så betyr ikke alt annet så mye:)
Dessuten tror jeg du klarer å pynte og dille så det er koselig rundt bordet også jeg;)
Ha en deilig kveld!!!
Klemz:)

Garden Angel sa...

Lite lysthus skulle det selvfølgelig stå;)

Karna sa...

GRATULERER MED DAGEN EMMELINE!!!!

Kommer helt sikkert til å bli super koselig i hagen din, er meldt over 20 grader i dag, og det er bare for at du skal ha hagefest. Kos deg på bursdagen din!

Randi sa...

hahahaha...jojo men sann!! du får sagt det....syns jeg hører deg på herlig klingende Bergens dialekt ;-)

Tror festen din ble helt super jeg. Jeg er forresten dypt imponert over at du får det til. Vi skulle alle være flinkere og bare invitere til hagefest eller litt sånn uformell selskap. Jeg elsker og bli invitert til sånne selskap. Håper at jeg får det til i løpet av våren sommeren.
I fjor inviterte jeg en gjeng med hobbydamer, mange kom, sola skinte, jeg stressa ut og inn. Men du verden så hyggelig det var.

Jeg har store planer for ute møbleringen i år. Så får vi se hva som skjer. Jeg har fått satt opp party teltet..( ett 6 kantet) så nå gjenstår det å fylle stoler og benker med lekre puter og pledd.
Kan være jeg starter med og invitere til blogg fest der...bare for å teste det ut.

Gleder meg til og høre hvordan det går.

Håer dagen blir over all forventing.

Related Posts with Thumbnails