lørdag 3. mai 2008

Dekorasjonsinnkjøp



I dag har det vært en nydelig dag her på Vestlandet. Jeg har endelig fått tid til å stikke innom to interiørbutikker i løpet av dagen. Den ene skulle legges ned, og der kjøpte jeg disse hvite krukkene som en ren impuls:) Jeg tenkte at disse kan bli fine til små dekorasjoner på bordet neste søndag. De hadde en tøff rustikk overflate. Fire små og to større krukker (til den nette sum av 200 kroner) er også et bra utgangspunkt for dekorasjonene. Da får det heller våge seg at konfirmanten og konfirmantens far ikke var særlig begeistret! Det skal tross alt ikke være rhododendron i krukkene neste søndag... -så dette blir nok bra tror jeg! PS. Konfirmanten har faktisk overlatt ALT ansvar for bord og pynt til sin mor, broren gjorde det samme i fjor.. De satser vel kanskje på at jeg skal få et bra resultat?



Jeg er fornøyd med at jeg har NOE håndfast til denne konfirmasjonen. Det er ny rekord for meg. Det er jo tross alt en hel UKE igjen.... I fjor kjøpte jeg ALT dagen før; servietter, lys, duker og blomster! Siden jeg har diktet flere hundre sanger til kjente og ukjente i løpet av de siste årene, er det jo typisk å utsette dette når det gjelder mitt eget barn. Derfor diktet jeg sanger, scannet bilder og trykket opp sanghefter i nitiden om kvelden, dagen før konfirmasjonen.

Sangene ble flotte de faktisk, men problemet er vel at vi ikke har nok lærere i familien (hehe) Dersom jeg hadde vært musikklæreren til min egen familie, hadde de måtte sitte igjen til det ble mer fres over fremførelsen. ( Mine gamle elever kan sikkert bevitne at jeg har en veldig diktatorisk holdning til slappe sangkor!) I en konfirmasjon blir det vel kanskje litt voldsomt om vertinnen tvinger folk til å synge omatt og omatt til de synger bra nok??? Jeg kan love at det var VELDIG fristende, selv om noen av gjestene sang det de var god for...( -Det skal de ha!)




Solen går snart ned og vi kan være fornøyde med egen innsats denne lørdagen. Hagen ser bedre ut enn på lenge (det skulle ikke så mye til) og nå skal vi kose oss foran TV skjermen! Ha en fin lørdagskveld du også.... I morgen tror jeg vi må oppdatere oss litt på den fine hytten som Elin har tilsalgs nede på Ålgård?? Eller kanskje ikke...!



I am preparing for my daughters confirmation next sunday. Today I found these white jugs, and I think they will be nice for flower decorations. The weather is lovely this weekend, and spring is here! Delightful May;)

37 kommentarer:

Loppelasset sa...

Hei! Skulle likt å vært flue på veggen i den konfirmasjonen, lo så tårene trillet når jeg leste om den. Lykke til med den du skal holde neste helg! Hilsen tre-barnsmor som har konfirmant til høsten :-)

Lena sa...

Jeg synes pottene var rå-stilige, jeg! Og flott med rød Rhododendron oppi!
Lykke til med kommende konfirmasjon!

Og selvfølgelig, en riktig god søndag ønskes deg også!

Anitas hus sa...

Haha, jeg ser liksom for meg den konfirmasjonen hvor familien sitter skrekkslagne å synger om igjen og om igjen med en streng "frøken" dirigerende i bordenden.

Ellers må jeg si jeg er imponert over at du klarer å vente til dagen før med innkjøp av alt stæsj, sanger etc.
Jeg har konfirmant til neste år og er allerede bekymret over bunad, mat, dekorasjoner, tja det meste egentlig. og jeg hadde aldri tort og overlatt noe av det til min mann, selv om det kunne blitt fryktelig moro!

☆Therese sa...

Syntes pottene ser veldig fine ut, de kommer til å gjøre susen på bordet neste søndag!! Må si du har is i magen siden du venter til siste liten med innkjøpene. Må være deilig å være så avslappet :o) Lykke til.

Anonym sa...

Kjempefine krukker! KW Interiør eller?
Jeg synes du har kommet langt i planleggingen jeg. Jeg hadde alt klart i forholdsvis god tid, men den ENE tingen som mannen skule ordne, holdt på å velte hele konfirmasjonen... Vi skulle låne stoler på jobben hans, og ha konfirmasjonen hjemme. DAGEN FØR konfirmasjonen, mens jeg svettet over kakebakst, kom MANNEN hjem og fortalte (noe han burde visst lenge) at stolene var for STORE!!! Halloo???
Heldigvis klarte jeg og beholde roen, og vi flyttet likegreit konfen ut av huset, og bort på de fine lokalene på jobben hans. Vi hadde heldigvis vært forutseende nok, til å booke lokalene sammen med stolene. Så det gikk heldigvis bra:)

Jeg diktet også sanger, men ingen i vår familie kan skryte av å være særlig musikalske. Men moro var det! Heldigvis hadde pappa sangstemme, så han reddet dagen sånn sett:)

Masse, masse lykke til. Jeg er sikker på at bordene kommer til å bli lekre.

borghild sa...

JEG likte krukkene iallfall, og så er det jo greit å ha mange like når en skal dekke til mange:-) Må si jeg er lettere sjokkert over at du gjør innkjøp og dikter og lager hefter dagen før konfirmasjonen, kjenner jeg nesten blir stressa på dine vegne... Her i huset er det nok ikke konfirmasjon før om 10 år, men lysestaker til dette formålet er allerede i hus, he he...:-) (Min svoger driver 'storkjøkken-butikk', og har utrolig mye rart stående på lageret. Jeg og min svigerinne var der ute og 'plukket' en kveld, og da mente hun disse lysestakene var perfekt til konfirmasjon, og at jeg måtte tenke framover, så da gjorde jeg det:-)
Godt at dere er ferdige med hagen iallfall, så slipper dere det styret neste helg! Ha en fin søndag! Klem B:-)

Fru Fjeldhammer sa...

Flotte krukker du har skaffet deg da, til konfirmasjon eller ikke!!

Du høres ut som meg du... her fikses det og ordnes det dagen før!! Alt går bra til slutt...

lykke til...

Anonym sa...

Hei Emmeline ! Er det noen som klarer å samle trådene til en konfirmasjon kvelden og natten før den store dagen, så må det være deg ! Jeg har stor tro på at du fikser også denne konfirmasjonen med glans ;o) Alle kommer sikkert til å tro at sangen og borddekorasjonen var planlagt i lang tid......hi, hi ! Noen er "mestere i siste liten" kaller jeg det ! Gleder meg stort til å se resultatet. Klem fra Sanna

Min Verden sa...

Jeg likte disse krukkene kjempegodt og de kan jo brukes til alt mulig. Lykke til med konfirmasjon. Det er en stor dag i familien. hanne

åsemor sa...

Kjemetøffe krukker Emmeline, tror nok de gjør susen. Likte godt overflaten på de jeg også, skal bli spennende å se hva du fyller de med, vet nok hva jeg har valgt :)
Så hagearbeidet er i rute hos dere, jeg har ikke begynnt enda. Det er det som er så kjekt med konfirmasjoner, en får gjort så mye tidlig, så sommeren blir lang og god, alt er liksom på stell. Må se om jeg kan få gjort noe i morgen, kanskje...........
Jeg liker å planlegge selskaper i god tid, er en kontrollfrik skjønner du. Hadd trolig ikke sovet en natt hvis ikke listene med arbeidsoppgaver ikke var ferdig nå, en uke før konfirmasjonen. På jobben er jeg også en listefrik, alle må følge "sjefens" lister, derfor ligger vi stort sett i rute.
Jeg tror nok de måtte hatt en hjertestarter i nærheten hvis sangene ikke var skrevet før kvelden før, og da overdriver jeg ikke! Men jeg er så misunnelig på dere som kan være så rolige, som vet at alt ordner seg uten "lister". Men jeg øver meg, og jeg overrasker omgivelsene mine rett som det er;)

Ha en fin søndag !

silje-sin sa...

God kveld Emmeline;) Så bra at du har LITT kontroll før konfirmasjonen, jeg er sikker på at det går kjempebra! Jeg har forresten tenkt på deg flere ganger i det siste, etter at du skrev om de ulike interiørbladene, har jeg faktisk begynt å LESE artiklene:) Må innrømme at jeg kikket mest på bilder før,og leste det jeg synes var mest interessant. Nå har jeg ihvertfall bladd litt i Vakre hjem og interiør's juleutgave fra 2006, og der var det reportasje fra et hjem, hvor eieren var superpertentlig, og ikke KLARTE å drikke te av en kopp som ikke matchet fargene på klærne hun hadde på seg... Gode min.. Ha en fortsatt flott helg! klem fra silje.

Photo-Me-Life sa...

Ja vi har hatt knall fint vær i det siste. Har neppe vært så varmt overalt her, spørs vel hvor man bor. Dette ble målt i skyggen på min terasse i allefall, å da hadde ikke sola toutcha måleren. Caroline kan ikke svømme, så jeg har vært inne på tanken å ha på henne reddningsvest da hun er ute. Ser ingen andre barn med det her....men i dag tenkte jeg at en dag skjer det en ulykke her nede med noen. Så er sp. hvor hysterisk skal man være? Hva hadde du gjort? Det er MANGE barn her og ingen er sikkret, er man naiv her nede eller er jeg litt for hysterisk? Jeg sitter som ei flue til ruta da hun er ute, går hun bak huset, løper jeg i gangen og sikter henne inn fra det hold.

mali-mo sa...

Stilige krukker, blir nok et flott bord tenker jeg, gleder meg til å se 'pøntingen' din. De stoler nok på deg med god grunn og ut fra gode erfaringer tenker jeg, så de vet nok hva de gjør! Flotte bilder! Ble så herlig dramatiske med fargene og lyset!


Tenker du skriver fabelaktige sanger, det er jeg HELT overbevist om! Du får legge ut en lydlink vet du!

Solveig sa...

Sangtvang kan kanskje gå inn som nytt ord etter dette? Syns det låter artig:)

Lykke til med konf forberedelsene, jeg er også av den sorten som utsetter det aller meste til siste liten. Men så blir det jo gjort til sist, og da er det jo det samme når det ble gjort?? hehe!

Line sa...

Krukkene var kjempefine og stilig med knallrødt oppi!
Lykke til med konfirmasjonsforberedelsene i uka som kommer (¨,)

Karna sa...

Hva er det med disse interiørforretningene, legger jo ned en etter en...begynner å minke kraftig nå....sukk.....

Pottene var KJEMPE fine, og kommer helt sikkert til å bli fint på bordet!!!!!! Full støtte der Emmeline, håper dere får like pent vær som vi har nå, deilig med litt sol og varme, nå letter tåken også, så da er det ut i hagne igjen.....god søndag!

Prinsesse Elin sa...

Jeg holder også på å lage til pay it forward som jeg kommer til å sende samtidig med gaven din som du vant på bloggen..... Er fortsatt green gate på ønskelisten eller har du skaffa noe sjøl av det du viste på bloggen....i det spesielle mønsteret?

Å guri så fin form jeg er i dag til å ikke sovet mer enn i 4 timer!!!! Var i seng i 4.30 tiden i går.
Kasn ikke du ta bilde av komf bordet slik vi får se hvordan det blir? Dette fikser du....du trente jo i fjor.

Ja ja mange har vært inne å sett på hytteprosjktet ditt....NYDELIG. En ting er iallefall sikkert....her må man ha god tid og en mengde godt interiørkunskaper. Ha en fin fin søndag. Klem:O)

liven sa...

Heisann!! Kommer til å bli så flott hos deg!!
Langtidvarselet er bra også:)
Liker så godt denne malingen jeg og finner hele tiden nye prosjekter!!
en kompis påstår at det er ikke det å male jeg blir lykkelig av men av malingsdunsten...........
Ha en flott søndag og lykke til videre i forberedelsene:O)

Rita Tjelta sa...

Jeg har nok også "slappet" litt for mye av før konfirmasjonen. Men nå når jeg leser her, kjenner jeg angsten komme krypende, kanskje har jeg slappet av litt for mye. Vi skal også ha konfirmasjon neste helg, men jeg har hvertfall kjøpt lys og servietter LOL.
Nå må jeg bare bli ferdig med bunaden til jenta, så er hun og klar. Ha en fin og solrik søndag!!

Tone sa...

Det blir sikkert så bra så, vet akkurat hva du mener, for jeg er nemlig sånn skrudd sammen selv også. Røkk og napp og skippertak er helt min stil ;-) Jeg har en søster som planlegger alt i minste detalj, og jeg holder på å bli sprø av henne noen ganger, og jeg vet at hun rister oppgitt på hodet av meg også...Men, men hurra for at vi alle er forskjellige!! Det verste er at borddekningen og diverse som regel blir veldig bra, selv om det er et i "siste liten stunt". Tror ikke det hadde blitt mye bedre hvis vi hadde planlagt et halvt år i forveien. Dette med sangskrivingen er sikkert en kunstnerisk åre du har. Og kunstnere og skribenter jobber jo best under press, gjør de ikke?
Den lyseblå bollen har jeg hatt et års tid. Lyver litt når jeg sier at det bare er i det siste jeg har hatt helt dilla på denne fargen. Men først nå er den tilgjengelig over alt, og da kjøper vi jo mer enn gjerne, gjør vi ikke ? ;-)
Kjøpte den på en lokal krimskrams butikk til en latterlig lav pris. Den er veldig fin, men tror ikke det er Lisbeth Dahl, nei.
Lykke til med alle forberedelsene, gleder meg til referatet kommer. Vær snill med gjestene da, syng med det nebbet du har, er det noe som heter ;-) Stor klem fra meg.

Marianne sa...

Lykke til med konfirmasjonen, tenker det blir en stor dag!
Hilsen Marianne

Anonym sa...

Jeg aner at du ikke aner hva ordet "stress" er for noe, og godt er det. Jeg hadde nok ikke klart å ha helt den samme roen som deg ;) Krukkene var kjempetøffe, hva med å sette ministemor oppi?

MeyBiMe sa...

Jammen dette blir jo nydelig!!!!
Du har funnet flotte potter iallefall...så da er du jo litt i rute :-)
Håper dagen til neste helg, blir like flott som denne helgen!!!
Lykke til med forberedelsene dine!!!
Ha en fin uke :-)

MeyBiMe sa...

OG....har du fått tak i en slik bakebolle????????
Og....Ta i, og syng med de stemmene du ...får!!!
:-)

Sologbolig sa...

Hei! Krukkene var kjempefine, de blir nok lekre på eit konfirmasjonsbord. Lykke til med konfirmanten, det blir nok bra .....det er jo ei heil veke til!!! ... og man jobber jo bra under press!!??? Ha ei fin veke.

Blå-hvit samlemani sa...

Stakkars deg! Jeg hadde konfirmasjon forrige helg, og er ennå ikke helt meg selv... Det var utrolig travelt i slutten, selv om jeg hadde alt som gjaldt bordet ordnet flere uker i forvegen..men det var de sangene og blomstene vet du...de ble orndet i siste liten

Hos oss var sangene hjemmesnekret, og noen av gjestene hadde litt problemer med å synge..det hadde jo ikke hr blåhvit og jeg som hadde laget sangene... Neste gang skal de få sangene hjem som lekse før selskapet... så kan de øve seg...

De pottene blir fine med blomster....

tinemor sa...

Flotte krukker du har fått i!
Også så billig da!!!

Prinsesse Elin sa...

Symes Rododendron er en nydelig plante. Vi planta en del av disse ifjor og jeg går å venter på at de skal springe ut.
Vi skal også i komf neste mandag og denne fotball galne gutten skal virkelig få en fotball komfirmasjon. Men blomsterdekorasjoner med fortballer oppi. Har bare hørt om dem, så dette gleder jeg meg virkelig til å se i praksis.
Å overlate alt til mor må jo bare være drømmen....slik er det ikke med nevøen min...
Søster ringte her i helga å fortale at nå hadde 45 sanger gått rett i søppla for poden hadde både lest og fått sett bildene som mor hadde lima på!!! DET DER SKULLE IALLEFALL IKKE HAN HA! Ha en fin fin mandag. Klem fra Elin:O)

Trines Hus og Hage sa...

Hei!!!
Travle tider og jeg glimrer nok med mitt fravær både på din blogg og andre steder. I dag er minsten syk, så dagen som ellers skulle vært tilbragt på jobb blir tilbragt hjemme.
Har oppdatert meg litt hos deg igjen og likte så godt å se hageinnlegget ditt!!! Morsomt å se bilder fra hagen din,jeg tror det er første gang (kan det stemme?). Kikket litt på kommentarene dine for å se om du fikk svar på ugressspørsmålet ditt, og det fikk du,jo, skvalderkål som vi kaller det herover. Det var jo også såklart kjempekoselig å se at du vil lage Trine-bed utenfor trappa di. Du lar først bladene fra snøklokkene visne ned, før du fjerner det. Men du kan såklart plante stauder der nå for det, og gjerne prøve å gjemme snøklokkegresset under bladverket til staudene. Hosta er ei plante som er veldig god til dette. Det er forøvrig ei veldig god skyggeplante. Har bedet ditt full sol, halvskygge (delvis sol og skygge) eller er det skyggefullt? Ganske avgjørende for hva slags planter du bør velge.
Herlige rhododendron i blomst og kjempefine potter som du fikk tak i til konfirmasjonene. Er sikker på at du får til et nydelig bord neste søndag! Skulle gjerne likt å høre og se dere under sangene... (hihi).
Lykke, lykke til med resten av forberedelsene! Klem til deg fra Trine

Trines Hus og Hage sa...

Hallo igjen!
Ser at jeg ikke lest godt nok, for du sa jo at bedet ved trappa (koselig trapp forressten) har en solrik og lun plass! Velg og vrak blant planter! Klem klem

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Flotte krukker.... hvilken interiørforretning er det nå som..? Snart ikke flere igjen her i denne byen.
Ha en super dag.
Klem

Cathrine sa...

Hehe blir bra neste helg kan jeg tenke meg..Bordene blir vel kjempefine de,og sangene blir vel også. Så du har som sagt ingenting å bekymre deg for. Ha en fin uke

Verkstedet sa...

hei, kjære deg. nå er nikolaj blomsten hedret på bloggen. i dag viste de forresten at den er rosa i brosjyren deres...og den jeg kjøpte er hvit..men de påstod hardnakket at den hvite var nikolaj og den virker jo mest logisk.
hører rykter om bloggtreff arrang. kunne jo vært morsomt det!!! åpner jo snart en fin på nesttun og en på stten og så har vi jo to perler på akskøy, så om det er butikkrunder er et masse fint for de som har lik stil ol som oss.
her har det vært fering i en hel uke til ende, alt fra kidnapping på fredag m jentene, soltrand helgen som var, åpents på mandagen her og så videre til københavn....herlig luksus, men akk litt sliten av alt oppstyret...;)
og nå er det du som styrer ser jeg! synes det blir veldig fint, og regner med du får alt til å klaffe perfekt, om du så er typen som er sent ute, jeg med.....så vet du hva du liker og får det til. ble bunaden fin, jeg har lik, men det sa jeg sikkert.
lykke til med planer, vi koser oss som tilskuere:)
klem

ChatrinesLiving sa...

Heihei!
De pottene var skjønne, og ikke minst blomstene oppi!
Nå er vel snart dagen kommet;) Tenker konfirmanten er spent nå! Ikke minst kansje på alle gavene;)

Nei, nå fikk jeg lyst å kjøpe meg blomster, noen store fine røde;)

Ha en super dag Emmeline!
Klem fra chatrine:)

Brocante sa...

Hei Emmeline. Jeg gikk gjennom tidligere innlegg på min egen blogg og fant ut at du var den aller første som ønsket meg velkommen inn i deres allered etablerte bloggeverden. Takk for Emmeline og lykke til med konfirmasjonen. Du gjør det helt sikkert til en flott dag for alle.

Albertines verden sa...

Jeg ble litt satt ut av at du har rododendron som blomstrer allerede. Her hos meg er det kun knopper ennå. Det er egentlig litt deilig med sånne som deg, som klarer å ta ting litt på sparken. Jeg er mer den typen som har litt små ideer til min datters evt. konfirmasjon om seks år. Planlegger alltid i god til, og må ha noe å fundere på hele tiden, om det er bursdag, julaften eller hagefest. Impulsivitet er nesten ett ikkeord, men jeg øver meg på små og ufarlige ting. Lykke til med søndagen, klær til konfirmanten og litt mat og kaker så går det hele godt.

Donnas Verden sa...

hei hei

Nydelige puter og pledd. Og bollen var flott:)

Masse lykke til med konfirmasjonen, jeg skal ha dåp samme dag og her er det egentlig bare kjøpt inn noen blå lys, he he. Ordner seg nok!

Related Posts with Thumbnails