fredag 3. september 2010

Matdag


I dag har min mor sin årlige klubb. Det betyr at hun har laget mat til en hel bydel. Jeg har selvfølgelig også vært i sving, i tilfelle seks damer ikke blir mett av et koldtbord til seksti personer. Etter jobb har jeg laget to paier, bakt to brød og rørt sammen hjemmelaget potetsalat som reserveforsyninger. Det var et klassisk svett og kav-prosjekt.


Jeg skjønte jo tidlig at maten min kom til å drukne i mathavet, og derfor har jeg merket potetsalaten med lapp. ( *Please: Spis meg - jeg er god, selv om jeg ser kjedelig ut i forhold til resten) Jeg hadde lyst å merke paien også, men det blir jo litt spesielt å begynne å heie frem noen av rettene, men ikke alle.


Heldigvis var det jo skrift på brødserviettene i royal ånd faktisk. Så nå krysser jeg fingre for at klubbdamene tar en skive med nybakt tomatbrød. Det hadde hjulpet veldig godt på min ganske frynsete brød-selvtillit!



I går gikk jeg innom en butikk etter jobb, og kjøpte meg pølsehorn til Kitchen-aiden. Jeg har lenge tenkt at jeg skal bruke vidundermaskinen til å lage kransekake. Vanligvis maler jeg mandler, blander deig og triller ut ringene for hånd. Det ender ofte som det skjeve tårn i Pisa. Derfor har jeg tenkt å gjøre alt dette ved hjelp av maskinen, og pølsehornet skal brukes til å produsere perfekte ringer:)


Da var det litt overraskende at det etterlengtede pølsehornet så ut som to helt ordinære 17.mai fløyter uten lyd. De kan ikke brukes uten kjøttkvern, noe man skjønte ganske raskt der man stod med to 17.mai fløyter i hånden. Skal du lage kransekake ved hjelp av Kitchen aid bør du derfor:


A: Vinne i lotto først, grunnet dyrt ekstrautstyr
B: Være veldig glad i å lage kransekake, da det vil lønne seg å kjøpe kransekake de neste ti årene fremfor å bake dem selv.
C: Bygge ut huset først, da pittesmå Kitchen Aid ting kommer i svære esker sånn at det skal virke veldig profesjonelt og stå i stil til overpriset pris.


For dem som venter på trekning, så kan jeg love at det blir trekning i løpet av morgendagen. Vi har lest til øyet blir stort og vått her hos oss. Det er mange som trenger en ny vaskemaskin, og noen mer enn andre. Derfor skal vi forsøke å få det så rettferdig som mulig, mer om det i morgen:) SEE U!

 

19 kommentarer:

Jannicke sa...

nam nam! Så snill du er som kokkelerer til de seks(ti) damene:) Det så veldig godt ut! God helg!

RoseSommer sa...

Tenk, så mye bra du kan lage med kjøttkverna, da!! Kjøp den, du. Hjemmelagede kjøttkaker av en halv gris du kan kjøpe, fiskekaker av selvfisket fisk. Leverpostei?!
Ja, du har faktisk sjansen til å få masse jobb med den kverna, slik bondekone-moren min holdt på.
Hvorfor ikke kjøpe en syltepresse med det samme.
Watch out! Ikke jobb deg fordervet.
Og god helg!

Unknown sa...

*mums* så godt!♥
Så snill og god du er som disker opp med herligheter!!♥
Tror nok jeg hadde holdt meg til "gamlemåten" he he ;)
En nydelig helg ønskes deg!♥
Klem Anki

Unknown sa...

Dette så jo sååå godt ut og det var jo så nydelig anrettet. Du lager de søteste innlegg;-) Wilhelmine.

Sjuskeline sa...

Hmmm.... trodde man lagde pølser med pølsehorn..... Så dum er jeg, men hadde vel med skam å melde aldri hørt ordet før jeg så det hos deg :-D

Og nybakt brød er alltid velkomment på et visst konor på Nordnes... Begynner å bli rimelig lei av Rema rundstykker... :-D

Alberte sa...

Det er så fantastisk undeholdene å lese innleggene dine. Sann glede!
Lekker mat som sikkert har blitt fortært med glede og høylytt mmmmmmm!!
Deilig helg fra Jannicke

Olstad sa...

åhh det så veldig godt ut og jeg må si at jeg takker for kransekaketips og Kitchen Aid maskin. Jeg har faktisk alt ekstrautstyr og aldri brukt det da jeg ikke er slakter. Men nå har jeg jo en ting jeg kan lage.

Unknown sa...

Yummi, såg godt ut!! Eg og vil komma! ;o)
Du kan det med å få fram god stemning i bildene dine ja!

Alltid kos å komma innom deg :o)

Det hadde forresten vore kjekt om du hadde kikka innom min Give Away: http://kreativimpulsiv.blogspot.com/2010/09/la-oss-sttta-smykkas-sitt.html

Eg e generelt veldig imot å reklamere for egen Give Away på denna måten, men det e for ein så god sak at eg lar alle prinsipper fare... :o)

Anonym sa...

Kjøttkvern for 600 på komplett.no....

Unknown sa...

Ebay.com har många tillbehör till Kitchen Aid till bra priser. Kolla bara säljarens omdöme, att de skeppar internationellt samt priset på frakten.
Trevlig Helg!

re:signert sa...

Kjenner jeg ble litt sulten her nå på morgenkvisten. Skulle bare innom bloggen en liten tur mens kaffen koker opp...Så trivelig å poppe innom, en stund siden sist. Alle er jo bare så kretive og det er bra. Ser du er i gang med prosjekter innendørs! Lykke til! Malte alle gulvene mine i høst på sommerstedet mitt. Tok faktisk kjøkkenskapene med SAMME gulvmaling og garderobeskpdørene!! Den må jo bare være kjempesterk tenker jeg og det var så fint skinn i det. Det ble superbra!
Så nå er ander prosjekter på gang. Kom over et lass med kart og plansjer forleden. Har store planer kan du tro. Må bare finne hvilken ide jeg går for. Ha en finfin helg du. PS. Følg med på Sinnasnekkern på tirsdager davel. Hae en liten rolle der, ofte med gjenbruksideer på lur! Ble litt lang denne...menm men! Vennlig hilsen og god helg! Signe

Pafrika Og Belkini sa...

Hei du!
Alt det der så veldig godt ut!
I stigende rekkefølge fikk jeg nå lyst på potetsalat, pai, tomatbrød, og så kransekake til dessert, selvsagt.
Men mest av alt har jeg lyst på en Kitchen Aid, den store som etter ryktene kan gjøre alt - utenom kransekakegreier, tydeligvis ;)

Tante sa...

Syltepresse, haha, den var god..

Anonym sa...

Hei! Synes du skal gi bort vaskemaskinen til noen som vil gi den bort til noen andre enn seg selv! Enten omsorgssykepleieren med alle barna og dyrene, svigermoren på gård eller de som kanskje skal få fosterbarn.... Lykke til med valgene:) Er glad det ikke er meg som skal velge, men det er jo fantastisk at du får denne muligheten til å gi bort noe så flott!! Koser meg masse med bloggen din! Klem

fru Dyregod sa...

Jeg vet ikke om det går på Kitchen aid-en, men min mor bruker den gamle kjøttkverna til kransekake. Der har faren min utvidet et av hullene i en skive til kverna slik at det kommer passe tykke "pølser" ut. Hvis man får kjøpt en ekstra skive uten for stor kostnad kunne du prøvd det.
Og pølsehorne - dem får du gjemme til 17.mai! :) God helg!

MammaMy sa...

Hm, skal dei DØYPA eit lite pikebarn i den klubben, eller? Kanskje eg misforsto.:) Uansett- såg veldig godt ut, alt!

Moccamamma sa...

Regner med at damene ble gode og mette :) Ditt bidrag alene ville jo sikkert holdt seks damer gående en god stund....så kjempegodt ut!

Og, endelig fikk jeg svar på at det finnes ekstrautstyr til Kitchen Aid også....som pølsehorn ;) Hadde en høyst overfladisk reserarch for en liten stund siden...:)

Jeg har en slik tykk, traust og godmodig Assistent jeg, og nå har du bragt på det rene at KA kan kværne kjøtt og male mandler, så da står jeg tilbake med at det fortsatt er en penere pike i klassen.....Kitchen Aid :)

Jeg mangler dog bare en duppedings til kjøttkverna, for å male mandler, ellers er kransekakebaksten i boks.....på utstyrssiden, da ;)

Hilsen fra Moccamamma

Emmeline sa...

*ler av MammaMY...Nei dette er det eneste fotografiske bevis fra Emmelines karriere som kransekakebaker a la skeivt tårn i Pisa....--og det barnet som ble DØYPT er nå 3 år, så du skjønner...Det er ikke akkurat hverdagsaktivitet å lage kransekaker her hos oss!

Mike sa...

That bread looks really yummy.

Related Posts with Thumbnails