søndag 19. september 2010

Shopping i hovedstaden - 24 timer kort (*egentlig litt langt) oppsummert!

Etter en fin helg i hovedstaden kan jeg slå fast følgende faktum: Shopping med ektemann på slep er det samme som sparing. Hvis Emmeline noensinne skulle komme til å ende i Luksusfellen kan denne aktiviteten settes opp i kategorien; EKSTREMSPARING. Nå er det lite trolig at jeg vil gå i en slik felle, da jeg i kveld har kommet hjem fra Hovedstaden med følgende to souvenirer A: En flaske farris og B: Bladet Kamille. Begge deler kunne jeg har kjøpt her hjemme, og begge ble da også kjøpt på trass!


Den første butikken som ble inspisert i går, var Gudrun Sjødén sin butikk i Nedre Slottsgate. Emmeline trådde over terskelen og plutselig befant vi oss midt i alle håndarbeidlæreres paradis på jord. Det var flagrende gevanter i lilla, og usynkrone øredobber så langt øyet kunne se. Har man ikke stemt SV før, så gjør man det iallefall etter en runde i prøverommet her. Emmeline ble ganske yr av begeistring. Dette måtte jo borge for et alternativt og økologisk antrekk av dimensjoner:) Så dukket Emmelinemannen opp i døråpningen og utbrøt: DU KAN IKKE SERIØST MENE DET, DU SKAL VEL IKKE KJØPE NOE HER? Jeg svarte at jeg hadde tenkt å komme i kontakt med mitt alternative jeg, men etter å ha kastet et blikk på min bedre halvdel og neste blikk på prisene, tøffet Emmeline ut fra butikken uten å ha kjøpt et lite afrikansk bongo-tromme-smykke engang.


Så gikk turen videre til Alexsis stormote i Skippergaten ( *Emmeline har vært veldig flink over lang tid og hadde sluttet med stormote - så hadde hun en ørliten sprekk i sommer og begynte igjen med stormote -og nå er hun flink og har nesten sluttet med stormote atter en gang) Mens Emmeline var inne i Stormotebutikken, ble Emmelinemannen veldig bekymret over alle de rare folkene som virket døende rett utenfor. Han lurte derfor på om vi skulle ringe til ambulanse, men så viste det seg at Skippergaten i Oslo ikke er det samme som Skippergata i Kristiansand. Det er vistnok ganske vanlig med døende-look-alikes i Skippergata i Oslo, og det hadde en veldig slankende effekt på Emmeline -som umiddelbart bestemte seg for å vente med shopping til man har nådd helt vanlig størrelse. Sånn i neste uke en gang;)


Istedet bestemte vi oss for at vi ville ta en tur med trikk, for å teste om trikk er like gøy som Bybane. (Det er det ikke! De spiller ikke "Mellom bakkar og berg" på noen stasjoner! ) Turen gikk til Frogner og Emmeline krysset fingrene for at hun ville rekke Shabby før butikken lukket for godt. Det gjorde hun ikke. På Shabby var de lei av både TONO, FROGNER BYDEL og HOME & COTTAGE og dermed ble det bomtur. Emmelinemannen mente at dette var skjebnen. Noe som var en helt latterlig og ganske irriterende påstand!

Så dro vi videre og endte på House of Oslo, som viste seg å være et godt oppskrytt kjøpesenter. Vi fant riktignok en veldig kul prøvebildeklokke hos Illums og Emmelinemannen fordypet seg i alle rarietetene på Designtorget--som på mange måter er en guttebutikk! Men vi kjøpte ingenting!


Vi skulle tross alt i 40 års kalas, og hadde begynt å få ganske dårlig tid. Emmeline skal ikke skrive noe om festen, da hun i følge sin bedre halvdel ikke har peiling på guttefester. Man kan jo lett føle seg som en hvilken som helst pensjonist når det er fri bar, snacks og fotball på storskjerm som blir avløst av Guns N Roses på stereoen. Kort fortalt falt Emmelines anti-fotballvitser på steingrunn, og da hot-dogene ble servert rundt midnatt hadde Emmeline for lengst gått i mentalt kompaniskap med Grete Roede:)

I dag tidlig kledde jeg meg i mine peneste sommerklær, og trippet ned til deilig frokost på hotellet. Siden det var litt kø foran disken, tok jeg en titt i dagens VG der Jan Thomas gir klestips til store damer. Der kunne jeg lese at man ikke skal bruke *rund hals *vide uformelige overdeler * bare lyse farger og *sko med runde tupper. Så tok jeg en titt nedover meg selv og kunne slå fast at jeg gikk med hvite linklær (*lyst/uformelig) toppen hadde rund hals (*å huttetu) og skoene hadde for sikkerhets skyld rund tupp.(*er det mulig??)  Hva gjør man egentlig i en slik situasjon? Vel, man spiser frokost i en fykende fei (*et enkelt salatblad er selvfølgelig nok), og så kjører man tilbake til Bergen. Der strammer man seg KRAFTIG OPPP i klesveien for evig og alltid!


Kanskje DU har lyst til å ta en romantisk (spare-) tur med din kjære?  Da er du velkommen tilbake til bloggen i morgen, for da blir det trekning. See U!

51 kommentarer:

Liljekonvallen sa...

Ha ha ha, du e so bra :)

Ha ein fin kveld.

Monika sa...

yuuu huuu du veit å få sakt det --- så no har eg gått tur med min kjære -- drukket litt vann og på veg til å finne senga mi
Natta

susan`s side sa...

Syns du skal gjøre litt trøste shopping på nett jeg. Er slik med meg også, når jeg på tur finner jeg aldri noe mens dagen før lønning finner jeg masse fint.

Lappeline ♥ sa...

Du får det sagt ha ha...men kjenner meg igjen ...det blir sparerunde når mannen er med på shopping
Ha en fin ukestart
klem til deg

mali-mo sa...

Høres ut som en herrrrrlig Oslotur du ;) Her var mannen i Oslo hele forrige ukr, og jeg fikk truet han via telefon til å gå på Sten og Strøm for å se på lamper til meg, altså, til OSS selvsagt ;) Men han kjøpte den ikke da, så den må nok bestilles;)

God ny uke!

Unknown sa...

Du kan sannelig få sagt det, Emmeline! Jeg ler godt av både sparing, huttemegtu-bekledning og guttefesting!!

GOd uke!

Pia sa...

Jan T hadde nok rista på hodet hadde han sett meg. For jeg liker vide, flagrende overdeler. (Og jeg har sansen for Gudrun Sjøden;)
Og jeg har runde sko. Men men...
Greit å ha med mannen på shopping, ja, kjenner til det der med å være snusfornuftig når kona gang på gang har lyst til å kjøpe noe.
Ha ei ny, flott uke!

Refleksjon på livsvegen sa...

Du er god!!
Ha ei vakker ny veke :-)

Bestefars Verksted. sa...

Heheeee,du er bare rå Emmeline,og JA,jeg kjente meg også igjen.....! Både hist og her.....! Stikkord : Jan Tomas ! Ha en ny,fin uke : )

fru Storlien sa...

Haha, veldig hyggelig å sitte på kjøkkenet og se fra prøvebildeklokke på din blogg og prøvebildeklokke på min vegg!

idyll sa...

Hahaha, du skriver bare helt fantastisk!! Følte nesten jeg var med på turen:) Gull sofaen var bare knallrå og klokka likeså..

Anita sa...

hmmm - forrige barnevakt var det mannen som ville på shopping. Designtorget er jo kjempemorsomt - en av de beste interiørbutikkene!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, godt vi har nettbutikker da. ☺ Herlig vindusskilt,forresten.

Unknown sa...

haha... dette er nett som å vere på shoppingtur med min mann. me hadde ei lignande helg i hovedstaden for 14 dager sidan...

Veldig artig å lese det du skriv!! så på!

Pust inn-pust ut. sa...

arrr, du skriver så bra at jeg blir misunnelig på dine evner....hehe...

jaja, bedre lykke neste gang ( sett mannen igjen hjemme)

nergele's puslerier sa...

Heisann ja dette var litt av en tur hihihihi uff jeg føler virkelig med deg,er nok i samme kategorien selv så vi har nok noe felles der...men du er kjempeflink til å skrive og gjøre det morsomt for den som leser så takk for en god latter...ikke vondt ment...

Jeg ønsker deg en bedre shoppingtur neste gang og en fin hobbyhøst...

Fra Hilde Johanne

Maria sa...

GULLSOFA! var den fra designtorget sa du??

Rosa sa...

Skal sei du fekk mykje ut av _den_ turen, gitt!

Eg er utstyrt med ein mann som nesten aldri stoppar meg i shopping, og det kan ha sine utfordringar, det ôg ;)

Emmeline sa...

Gullsofaen finner du hos Illums bolighus ( House of Oslo) men det skal sies at den er i MINIATYR.. Passer perfekt på et barnerom der treåringen skal slappe av foran tv-en;)

ANETTESHUS.COM sa...

*ler* For en heeerlig Oslo-tur!! Vi har "spare-menn", begge to du og jeg!!;) HELT umulig å ha med på shoppingtur!

p.s. Og viste jeg det ikke;) Vi er med på "samme greie" ...

Ha en fin ny uke!!

Klem klem
ANETTE:)

Maria sa...

Haha, takk for svar!Åh.. En voksen-sized ville passet perfekt inn i harrystua mi, men men no worries;)

EN GUL KNAPP sa...

hehehehe...knallbra innlegg. det er forskjell på mannfolk gitt! min kjære var på guttetur i London forrige uke, og tilbrakte en hel time på Zara sin dameavdeling og satte alle ekspeditørene i sving for å finne kjolene jeg hadde på ønskelisten ;) flink!

Alberte sa...

Fantastisk historie med frisk humor!
Klem, Jannicke

Martes atelie` sa...

He he he...nei handletur med menn på slep; er ikke handletur. Mannen her i huset er bare glad til. At han IKKE får bli med. Skjønner ikke hvorfor jeg får dårlig samvittighet når han er med...har jo ikke det ellers når jeg kjøper noe som er litt for dyrt?
Du har en herlig måte å formidle ting på. Leser, ler og nyter!!
Ha en fin uke!!

(eddas) sa...

Nei..du skulle ha tatt deg en tur I Birkelunden..:)
eddaklem

Fru Rosas Hjem sa...

Herlig:))

Vil bare tipse deg om nettbutikken min om du har lyst til å se innom en ny butikk;))

www.frurosaslandhandel.no

. sa...

Hihi, for en historie :o) Kjekt med sparing da...............?! Her sitter jeg på et hotellrom og venter på at min bedre halvdel skal våkne slik at vi kan gjøre oss klar til en dag på Ikea. Johooo- går det som deg så kommer jeg vel hjem med en papp-pose og en ny Ikea katalog ;)

Moccamamma sa...

Fantastisk morsomt skrevet - selv om mannen din sparer for deg, så har han empati, da.....ikke mange som ville ringt ambulanse i Skippergata ;)

Utrolig festlig skrevet om en handletur som ble mest en utflukt:) J T hadde vel et og annet å si om flagrende og mønstrete gevanter også, så kanskje like bra mannen dro deg ut fra G S, selv om jeg elsker tingene hennes, i allefall når jeg ser i katalogene.

Her i huset bør mannen være med på handel, for Moccamammas selvjustis og behovsprøving er så knallhard, at jeg ender opp med å være glad hvis jeg klarte å unne meg en Farris og et Kamille...:)

Ha en feiende fin uke!

Hilsen Moccamamma

Lottemora sa...

Heheh! Herlig skildring av Oslo-turen!

fru Dyregod sa...

Jaja. Men da har du jo spart masse penger som du kan shoppe bort en dag du ikke har mannen på slep.

Anita sa...

Hehe, morsomt innlegg! Høres nesten ut som om når jeg er på handletur med min kjære...

re:signert sa...

Oslo Oslo. Ah. Ble sannelig inspirert til å tusle rundt i min egen by! Deilig fortalt og opplevd! Takk for olsoinspirasjon, på godt og vondt :-) Ha en helt herlig dag fra Bjølsen der det er bildeoppheng for full! Må få inn mer lys, så prosjekt effektiv speilbruk er igang! God mandag til deg :-) Venlig hilsen Signe

trine sa...

hehe så for meg min egen mann i dette innlegget! Morsomt! :)

trine

Tante sa...

Ja, du skulle ha tatt deg en tur til oss her på Grunerløkka, mye bedre enn å henge på vest..

Anonym sa...

Ha ha så bra.......... hmmm skal på helgetur til oslo med gubben 1 okt... hotell og musikal hvertfall, så spørs om d blir noe spes shopping... kanskje litt siden jeg har fått litt bursdagspenger i helga...

Hilsen Linn, Sarpsborg

Tante sa...

Tror at det eksemplaret av VG var lagt der med hensikt, slik at gjestene ikke skulle forsyne seg grovt av frokostbordet..

Anonym sa...

Puh, hva vet vel nikkedukka Jan Thomas om stor kvinnemote, eller kvinnemote i det hele tatt? Ikke er han stor og ikke er han kvinne! Fortsett å være deg selv du Emmeline, du er FANTASTISK akkurat som du er, med eller uten rund hals :)
Ha en strålende uke.
Siri

gult hus i svingen sa...

morsomt innlegg, kjenner meg godt igjen. Velger helst å dra på shoppingrunde alene jeg, men noen ganger må man....
Kjenner selv Grete Rohde godt etter noen kvelder i "hennes ånd". Vanskelig etterpå å ikke gå tilbake til gamle spisemønstre.
Men, pytt, pytt man er da frisk ihvertfall.
Fiiin mandag til deg fra Trine

AnnI sa...

Hva er det med menn og shopping?

Artig reisebrev :-)

Hilsen Ann-Iren

Min Verden sa...

Utrolig stilig :) Haha! Veldig, veldig bra.

Safina sa...

Hehehe
Been there done that! Sant, jeg også må vente til mannen er ute av syne før det blir brukt en øre her i huset. Utbruddene er ganske så like, skulle tro disse var tvillinger..
:) Håper du koste deg på tross
kos

xxx

Fru Usken sa...

omg for enn tur då! menn altså...e jo ingenting verre enn å gå på shopping m ein mann! di seie at dame høre bare t i to rom - på kjøkkene å på soveromme, så kan m vel trygt sei at di bare høre t i ett;)
klem:)

mokka sa...

Av og til er det lurt å ta med seg mannen på shopping, men gud kor kjedelig det er da!!! Men tenkt på alle pengene du sparte ;-) ( de kan du gå ut å bruke uten din bedre halvdel vet om det.)
Et lite tips til deg: kjøp det som du har lyst å kjøpe ( og her må du ikke gå helt "bananas" ) gjem det i skapet ditt. En dag eller to etter tar du en liten " opprydding" i skapet og kommer med ett lite utbrudd " nei se hva jeg fant her du... Det kan jeg ikke huske når og hvor jeg kjøpte... Min bedre halvdel går på den gang på gang..
(enn så lenge...)

Sarita sa...

Hei,

DU, jeg storkoste meg når jeg leste dette innlegget....min mann lurte på hva i alle dager jeg gapskrattet så ille av...og her sitter jeg...og leser Emmelines blogg:-). Jeg ler så tårene triller...og det verste av alt...det høres ut som meg det der:)). Menn er og blir noen pengebremser...(så kan man kanskje diskutere om det er bra eller ikke).

Du er helt herlig!

Klems Sarita

fru Nielsen sa...

Hei =)
må si du skriver altså så godt, sitter og leser og hummrer litt for meg selv.
leste jo om da du skulle på tur og gledet meg til å få høre neste innlegg.
kjepehææærlig blogg =)
Ha en fin dag ;)

hobbyvenn sa...

Hm, det ble ikke store utbytte materiellt sett nei, men da har du jo noe å slå i bordet med neste gang du reiser på tur. Kanskje alene? Men det har en tendens til å bli dyrere da...

T:o)ve sa...

Hehe, høres nesten ut so om det var min mann som hadde vært med deg på tur ;o)
Bare at min alltid ville brukt unnskyldningen,- "det får ikke plass på turen hjem" unnskyldningen... Vel, det gjalt tydeligvis ikke den andre veien da han gladelig tuslet ut fra Legolandbutikken med 4 gedigne bæreposer med lego og skulle stappe dem inn i en allerede sprekkferdig bil...

Kos deg med bladet, og planlegg en ny tur stedenfor,- UTEN mannen :o) Tror jammen jeg skal gjøre det jeg også,- og da skal jeg elegant hoppe over alle råd fra Jan Thomas og shoppe alt min kjære ikke så gagn i *smil*

Netten sa...

Det er så vannvittig bra å lese beretningenen dine ! Takk :)

Anonym sa...

Tusen takk for god lesning!

nancy sæle sa...

Sounds like we are married to the same man!!! HeHe I park my better half at the nearest pub! That way we both have a good time!

Marga sa...

Hun på bilde med Jan Thomas er en kollega av meg:) Hærlig dame!
Fin blogg du har. titter ofte innom:)

Related Posts with Thumbnails