søndag 5. september 2010

Juletrejakt i september


I dag har det vært herlig høstsol, og jeg har knipset litt ute. Nitti sekker vinterved har kommet i hus, og Emmelinemannens plommetre bærer endelig frukter. Ringblomster i oransje er plukket inn fra hagen-en mer sjarmerende enn stilig bukett. Summa summarum har det vært en superduper helg.


I det siste har jeg styrt på med en julereportasje for et blad. Det har vært et slow motion prosjekt uten sidestykke. Forrige helg bakte jeg julekaker, men siden batteriene på kameraet var utladet ble fotograferingen utsatt. Da jeg omsider hadde strøm til kameraet, var alle julekakene forsvunnet som dugg for solen....-og det var selvfølgelig INGEN som hadde den fjerneste anelse om hvor de hadde tatt veien! 


Derfor tenkte jeg at jeg skulle begynne på ny frisk i dag, og så dro vi ut på jakt etter et pittelite juletre. Et sånt bloggetrend-juletre som ikke er større enn en liten kvist. Så kan man sette det i et norgesglass med vann, og pynte med en enkel sløyfe og vips så er det liksom jul -på en veldig trendy og perfekt måte!



Det var litt av en delegasjon som dro på biltur i skogen. Far satt bak rattet, mor speidet etter den perfekte kvisten og Emmelinebarnet satt klar med hagesaks i baksetet. Jakten varte ikke lenge. Ved synet av første og beste gran, vrengte Emmelinemannen bilen ut i grøften og Emmelinebarnet kastet seg ut med hagesaksen. STOOOPP ropte jeg, vi skal ha et LITE tre. Det skal være en liten kvist, ikke et stort tre. 


Ikke hør på henne, ropte Emmelinemannen ut gjennom vinduet til barnet. Det der er perfekt, og dermed kuttet Emmelinebarnet resolutt over stammen, og drasset grantreet inn i baksetet. Det hele var overstått på et halvt sekund som i et slags bankran:  SHOOT IN AND SHOOT OUT!


Så nå sitter Emmeline her og lurer på hvordan dette treet skal få plass i en liten mugge. Kanskje jeg skal sette det i et et lite norgesglass med vann og plassere det lett hengslengt på en hylle? Ja det var en god plan gitt!!! Skal jeg si mitt, så ender nok Emmeline på enda et juletreraid. Det passer jo i grunnen godt. Julekakene må jo også bakes en gang til - og vi leser september på kalenderen. Dette lover godt for julestemningen i heimen, får man ikke julesteming av dette så får man det aldri!
Oppdateringer fra septemberjulen følger nok etterhvert! SEE U:)






31 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg har ofte lurt på sånne sesongreportasjer i blader. Pynter man til sommerfest i mars og hva med julepyntinga, er bildene et år gamle eller har de virkelig pyntet hus og tre i september. Ja, nå fikk jeg visst svar på det. ☺

Emmeline sa...

:) Jeg tror det er vanlig å lage julereportasjene i februar, eller noen ganger rett etter jul.... mellom jul og nyttår!! Jeg tror ikke det er vanlig å pynte i september, men fotolyset er selvfølgelig bra da...Selv om det er dårlig med snø til utemiljøet;)

Ellen sa...

AHA, det er altså sånn det foregår!Jeg har også undret meg på det her, hvordan fixer bladene dette liksom?
Betyr det at det er lov til å begynne å glede seg til jul?Jeg vil gjerne begynne med det nå.

Emmeline sa...

Nja jeg har vel ikke akkurat tenkt å pynte for GODT liksom.... Men glede seg kan man jo alltids!!

giraffmamma sa...

he he jeg ler meg skakk av historiene dine :) nå kan jeg legge meg med et smil!

Creative By Helena sa...

Jammen godt du baker et norgesglass til med julekaker, jeg som ble lovet en tur hjem til deg på september-jule-kos:-) hehe
Lykke til med repotasjen:-)

His and Hers Kitchen sa...

Kjære Emmelinesin, jeg har en følelse av at du har blitt kuppet... :)
Lykke til med baksten, gleder meg til fortsettelsen.

Glad jul!

Lottemora sa...

Hehe :-D Kos deg med juleforberedelsene. Jeg gleder meg til jeg også kan sette i gang

(sandra) Nichitah sa...

Kjenner jeg prøver å sette en stor stopper for den jule stemningen som kom krypende over meg nå ;) Er litt imot alt som har me djul å gjøre før november, men den kampem har jeg jo tapt både ovenfor meg selv og butikkene hvert år.. Så det er vel bare å gi seg henn ;)

Takk for gode skriblinger i hverdagen ^^

sylvia sa...

god morgen Emmeline,
så herlig med juleinnlegg nå,skal si du er flink,gleder meg til det kommer ut..
juletre jakt i sepr er jo spesiell opplevelse,men så deilig å ta ting sånn,det er livet....
skjønne bilder.
ha en god jul....nei,ha en fin dag mente jeg.
klem fra sylvia

Fjordheim sa...

Ja førjulstida blir i hvertfall lang når en starter i september. Har sett på bilder i noen blader at det er ganske så grønt ute.
Morsøm juletrejakt dere har vært på. Men det er jo mye lettere nå enn når snøen ligger meterhøy, som den kan gjøre her i desember.
Lykke til med julebaksten :)

Loppe sa...

Bli´r så glad af julestemning i september.

Synes det er svært at stoppe...

Men hos mig fejrer vi Halloween ( 31/10) og først når dét er forbi, må man ta sine jule-ting frem..

(Fine billeder du viser )
Klem
Loppe

Ingvild B sa...

Hahaha.. Fantastisk!
Gleder mitt julehjerte.
Jeg har allerede bakt litt julebakst ;)

Jeg så for meg at julereportasjene i bladene
var laget julen året før... hehe..
Men kanskje er det bare noen som må pynte
ALT allerede mange måneder i forveien ja..
Jaja, det hadde ikke vært meg imot! ...

Cathrine Aksnes sa...

hihi.. da blir d jul i år å da ;)

gult hus i svingen sa...

Flotte juleting du viser frem. Jeg sliter vel litt med å komme i julestemning allikevel når sola skinner på grønne plener og trær. Men må man, så må man. Du skriver så fornøyelig rundt familien din, kjenner meg såååå igjen. Ingen har rørt, ingen har sett, jeg har da ryddet klærne fra badet(selv om klærne ligger der), er et omkved også her. Hihi.
Gleder meg til flere julebilder fra deg. Jeg har gjort mange loppevarp i helga.......
Fin mandag ønskes fra Trine

fru Dyregod sa...

He-he! Kanskje du skulle bake julekakene i trolldeig denne gangen? Da varer de garantert helt til du får tatt bilder av dem - og en stund til!

Reiseinspirasjon sa...

Absolutt digger fargene på det øverste bildet, de var rånydelige! Vet ikke om jeg gleder meg til jul enda men man blir ihvertfall inspirert!

Fjasevas Huset sa...

Hei på deg! Gleder meg til jul når jeg ser dette innlegget:)

Måtte bare legge igjen en hilsen å si at du var VELDIG VELDIG fin på det bildet du har av det på siden her. Likte det så godt!

Klem fra fjasevasmora

Lilla Blanka sa...

Hej!

Åh vilken härlig blogg du har!

Har suttit en lång stund och bläddrat bland alla härliga inlägg :)

Jag kommer snart igen!
Kram
Mia

Anonym sa...

Så morsomt og kjekt å lese bloggen din igjen. Glad du er tilbake for fullt!
SuMa

Regina bygger seg hus.. sa...

Gleder meg meir enn vanlig til jul iår, kanskje kan me pynte i nytt hus? håper det.. ifjor måtte eg nøye meg med to svibler i Emmelinekoppene, bur i ein altfor liten leilighet..enn så lenge!
Gleder meg til å sjå/lese julereportasjen..

Hege sa...

Tjihi, så GODT å se at flere er kommet i julemodus ;)
Jeg er ei nybloggende jente som ikke akkurat har blogget så mye... Har ønsket mine lesere god påske et halvt år nå;)
Men nå er jeg tilbake for en stakket stund kanskje...
Leser mange blogger da, og ingen er så morsomme som din! Fortsett slik:))))

Fru Usken sa...

hehe d va rart å se julebilder nå, kom isje heilt i julestemning må eg innrømma;) å du emmeline, nå har eg just stått å forbannt deg!;) har hengt opp ein maskin m dryppane våte, hallskitne kler t tørk... hadde så håpt på den vaskemaskinen!! elrs lige eg deg å bloggen din kjempegodt altså:))
klem:)

Desirée sa...

Hehehe så himla koselig! Fikk nesten julestemning, iallefall med tanke på været som er ute her i Hammerfest i dag også.... Men håper det drøyer litt til med sneen :)

Ha en superfin juleplanlegging og fotoshoot :)

Janne sa...

Nydelige bilder:)

Hehe helt herlig det innlegget under her, smilte når jeg leste det.
Gratulerer med en så stor sønn:)

Ha en fin dag videre.
Klemmer fra Janne:)

Timoteia sa...

Flire meg fordærva :D!

Margrethe Thuen sa...

For en fantastisk inspirerende blogg! :) Og så mange flotte bilder!

KLIKK PÅ LINKEN, for å se godbitene fra ZARA's deilige høstkolleksjon! Få samtidig gode og kreative tips til nyttig dagsplanlegging!

http://margrethethuen.blogg.no

Ta en titt! :)

Klem

Therese sa...

Hei hei til deg. SÅ utrolig vakkert inne hos deg. Nydelige bilder. Dette kunne du. He,he, godt å se at andre også venter på julen. Den er herlig.

Nydelige bilder fra bursdag også. Koselig å være på besøk hos deg. Therese.

Siljes Hobbyrom sa...

For en skjønn blogg!!

Kan ikke skjønne at jeg ikke har oppdaget deg før. Du er vell også en av "toppbloggerne" om jeg ikke tar feil ;))

La meg til som følger, og nå skal jeg bare skrolle meg nedover ;)

Ha en fin kveld!
Klem fra Silje

Anonym sa...

Vilka fina bilder!
Vad har du för kamera?
Tacksam för svar!
wandasmatte@hotmail.com

Jannicke sa...

MEGA kreativ! Det er en fryd å se på de flotte bildene:-) Hilsen nyoppstarta bloggerinne Jannicke

Related Posts with Thumbnails