søndag 12. september 2010

På vannvognen


Det er ikke noe nytt at Emmeline forsøker å skjerpe seg for å bli en sunn og slank kvinne. Stort sett går det bra en stund, før man plutselig finner seg selv snikende rundt løsvektsnopet i butikken. Der skal man bare kjøpe noe til noen andre. Som tilfeldigvis bor i min veske og liker det samme som meg selv. 


-og sånn går dagene helt til badevekten har fått nye batterier og man får granatsjokk. Da er det på an' igjen som det heter i sangen, og så trasker Emmeline atter en gang gatelangs med høy musikk på spilleren og NEI TIL SJOKOLADE-button på brystet. På faste vanlige måte.


Det er i Nei-til-herlighet-og-glede-periodene at Emmeline på mystisk vis øker inntaket av andre stimuli. Vips så har jeg drukket åtte kopper kaffe på en dag. Jammen santen har jeg ikke drukket tre liter PepsiMax også.


Så nå er Emmeline på avvenning. For å holde motivasjonen oppe har jeg lest mange og hårreisende "Jeg -ble-en-Pepsi-Max-slave-og-drakk-meg-fra-gård-og-grunn" historier. Jeg har også fordypet meg i kaffiens forferdelige hemmeligheter, der man ender opp med et heidundrane kolesterol, og ligger strykeflat om man ikke er måteholden.


Men NOE må man vel ha? Derfor unner Emmeline seg to kopper kaffe eller te hver dag, og drikker med sin inderligste glede. Så tenker jeg litt på de som er sunne resten av livet. De må jo egentlig ha det littegranne trist?

Dette skulle egentlig være et innlegg der jeg skulle lodde ut en STØVSUGER! Men det tror jeg jammen at jeg gjør i morgen tidlig i stedet. Det er vel en fin måte å starte uken på, er det ikke? SEES i morgen;)

39 kommentarer:

Franske drømmer sa...

Hehehe, fantastisk :-)) Kjenner meg igjen i det du skriver ;-)

Strikkelise sa...

Åh det var lenge siden jeg hadde sett det "Hjelp politiet..."-slagordet. Nå virker det rørende og festlig, rart å tenke hvor gravalvorlig og langt fra rørende festlig det var ment den gang.

Christine sa...

Jeg smiler alltid godt når jeg leser innleggene dine, Emmeline. Du skriver så morsmomt og har til forksjell fra mange andre en god posjon med selvironi. Unn deg noen "druer" innimellom du, så blir livet ikke så smakløst. Te er min store reding, om dagen drikker jeg eple og kanel-te med kanel og en skvett med skummet melk, det hjelper godt mot søtsuget;-)

Takk for all inspirasjon og for at det finnes sånne bloggere som deg. Ha en herlig søndagskveld!

Klem Christine

www.romforto.blogspot.com

Lykkeliten sa...

Det er vel ok med te vel?

Drikker minst 1 liter hver dag, uten søtningsmidler da, og jeg håper da inderlig det ikke er den som gjør at de ekstra kiloene sitter ekstra godt nå....

Får nok allierer meg med symaskinen igjen. Når vi samarbeider blir det hverken spist eller drukket :-)

Søndagsklem fra Lykkeliten

Pia sa...

He he, lykke til med noen spreke måneder fram mot jul! (Da dabber det ofte litt va...) Kjenner til det der med å være på PepsiMax-kjøret...

Moccashusblogg sa...

he he kjenner meg godt igjen der ja, du skriver tingene så bra.. ha en flott uke =)

Strikkelise sa...

Og nå ser jeg på Google at det bildet ditt er fra i fjor! Du hellige jul. Jeg husker det slagordet fra ca. 1981 eller noe jeg. Jaja. Noen lever jo fortsatt i 1981. Fnis.

Lykke til med Pepsi Max-avvenningen forresten, jeg burde sikkert følge ditt eksempel.

Refleksjon på livsvegen sa...

Takk for at du sprer glede!
klem frå ei som akkurat tok ein bit sjokolade saman med ein slurk kaffi noko eg absolutt ikkje burde ha gjort!
Ha ei toppers sunn veke!!

Anonym sa...

og du er klar over at ALLE light produktene inneholder aspartam eller sakkarin .. kunstige søtningsmiddel som bare trigger sultfølelse.. og får insulinproduksjonen til å gå amokk.. i tillegg til at de er de mest kreftfremkallende stoffer vi kjenner til i dag ????

tror jeg ville spist sjokolade i stedet jeg:) med måte..

hilsen ei som også sliter med vekta

Karen i hagen sa...

Folk som BARE er sunne er helt sikkert ikke lykkelige. Har lest "kjærnesunn familie" - og jeg klarer bare ikke å tro at de er så lykkelige som de sier.
Akkurat pepsi max tror jeg er skummel som bare heia (flygere får visst ikke drikke det - for det skal visst virke inn på balanseevnen!!!) Men jeg drikker det likevel.
Kaffe er jo bra, da. Det er jo det nye, det. kaffe, meierismør og fløte. Eller var det bare en studie presentert sånn lokalt på sørlandet.
Lykke til! Jeg anbefaler vinterbad som sunnhetskur: bombehopp.blogspot.com!

lillpastill sa...

Hoho.. Tell me about it, å bli/være sunn er jammen santen lettere sagt enn gjort! Jeg krysser fingre og tær for at normale rutiner som følger med skolegang vil hjelpe meg å unngå småspisingen som er lett og luske til seg når man går hjemme alene mens andre holder på med sitt! Optimistisk som jeg alltid er, satser jeg som sagt på at dette blir en sunn høst, men litt usikker ble jeg da det stod to kaker og brus i klasserommet på fredag, det har nemmelig dukket opp en bursdagstradison i klassen, så selv der er det jaggu fristelser!

Heldigvis pleier jeg være litt flink, men søtsuget melder seg noe voldsomt til tider, sammen med tankene om at man lever kun en gang! Ja, da er det gjort og sjokolader inntas på høykant med små chipspauser! Hoho

Jeg titter innom igjen i morgen! Satser på at hellet er med meg, en støvsuger har det aldri vært mer behov for her i huset enn nå! Sentralstøvsugeren har gjort det slutt med meg, så nå danser jeg rundt med moppen i håp om at støvsugeren skal bli litt sjalu og ta meg tilbake!

Ha en fortreffelig aften, nå skal jeg nyyyyte søndagskvelden

Klem fra meg

Fjordheim sa...

Hehe, ja der er ikke bare bare å prøve å være sund. Det krever sin kvinne. Lykke til :)

:) sa...

Hei Emmeline :) Jeg er fast leser, men er ikke så veldig flink til å kommentere, men nå måtte jeg ... Jeg har nemlig funnet nøkkelen til det sunne liv! Og det helt uten at det var planlagt ;)

Jeg kjøpte meg, litt tilfeldig, en juicer (eller saftsentrifuge) i sommer. Min første juice var av ananas, eple og lime. Den smakte HIMMELSK. Ikke uventet, men noe som var mer overraskende var at den fjernet både søtsug og fettsug og saltsug og alt... Jeg er vanligvis sånn at jeg fyser på "ett eller annet" utover dagen og kunne godt spise en liter is når jeg først var igang...

Juiceren har hjulpet meg å tenke mer sunt, helt naturlig og uten å "fornekte" ting jeg har lyst på. Jeg har bare rett og slett ikke lyst på det mer :D Det er akkurat som om det legger seg en "tilfredstillelse" i kroppen :)

Nå lager jeg meg juice hver dag, men med sunne grønnsaker sammen med søt frukt og noe syrlig, da smaker man ikke grønnsakene overhodet. Greia er at kroppen får det den skal ha, og da får man lyst på mer av det og ikke sukker, falsk søtning osv...

Jeg har denne juiceren: http://love-eat-pray.blogspot.com/2010/08/hvilke-juicer-har-jeg.html

Lykke til :)

Shy sa...

Hehe! Var noko kjent i det der liksom....

Vårt Hus sa...

Åhoi som jeg kjenner meg igjen! I morgen er det heldigvis mandag og ny uke. Forhåpentligvis starter den bedre enn denne uken sluttet... Med hånden langt nede i sjokoladeskåla!

Anonym sa...

Kjenner meg igjen, men jeg har funnet det jeg har ventet på hele livet. En SUNN sjokolade. Xocai. Kjøpte den for å spise i stedet for annen sjokolade, men i tillegg har jeg fått mer energi, gått ned 6 kilo på tre måneder + andre helsefordeler så nå abonnerer jeg på den.

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Noe godt må man unne seg, uansett hvor sunt det skal være. Selv prøver jeg å holde en litt strammere linje i ukedagene (te må jeg uansett ha), men lar helg være helg :)

Håper din helg har vært en god en.

Mvh Anja

Alberte sa...

Nyt livet, Emmeline. Les Jakop Sande ... imorgen skal eg starte et bedre liv - trur eg. Der er jeg.
Alltid en glede å lese dine skråblikk på livet!
-♥-
Jannicke

Ellemeller sa...

Enig med Tone, litt lenger opp her.
Det er mogleg å leve sunt utan å vere ulukkeleg:) Når ein held blodsukkeret stabilt med god, sunn mat so har ein ikkje lyst på det som er usunt. Det er faktisk ikkje noko offer.
Eg, som elskar sjokkis, et ikkje sukker lenger. Ikkje har eg lyst på heller. Klarar eg, klarar alle:) Eg lovar;)

Anonym sa...

Alt dette høres veldig kjent ut. Har slitt med overvekt hele livet, og jeg har endelig funnet løsningen! Og kan anbefale Lavkarbo til alle som prøver å finne en sunnere livsstil. :) Har levd på lavkarbo siden mai, og det funker! Har gått ned 8 kg KUN ved å legge om kostholdet. Kroppen føles veldig bra, og søthungeren som jeg alltid hadde før, er borte. Spiser ikke lenger brød, poteter, ris og pasta, heller ikke sukker. Hvem skulle vel trodd at det gikk an å slanke seg på biff med fete sauser?! Men det går altså veldig fint an. Sjekk bloggen til Lena Beatrice: www.lenabeatrice.net og www.LCHF-bloggen.blogspot.com. Masse tips og gode oppskrifter! Kan anbefales!! :)

Ruter & Hjerter sa...

Det er så veldig sant det du skriver, Det er vanskelig å bli slank og det er enda vanskeligere å holde seg slank!!! Enda såå motiverende det er når man føler seg meg vel i klær osv.. Lærer aldri:) sjokolade er rett og slett FOR godt! Lykke til på ferden! Dessuten så er kaffe JA drikke!!!

GroLinda sa...

Heisan ;o)
hahahaha...du er akkurat lik meg! Jeg kan gå i butikken å handle matvarer og rengjøringsmidler, men da jeg kommer hjem å pakker ut.... ja da er det jammen i meg kommet med en sjokolade og en pose Kim`s salte potetløv! Hvordan kom de oppi handlekurven da? Hmmm... de må nok ha hoppet oppi selv, sier jeg til meg selv. Håpløst!!!! Jeg VET at jeg ikke skal kjøpe noe, men allikevel... *vanen er vond å vende* Ønsker deg lykke til og ha en god flott uke med nye muligheter ;o)
Klem fra Gro :o)

Datt sa...

Oh my God, jeg kjenner meg så utrolig godt igjen! Jeg har vær meeegasjokkisavhengig lenge, ikke klart en dag uten, men nå er jeg faktisk på sukkerfrivogna, 6 uker på lavkarbo og jeg kan sjokkert konstatere at til og med JEG klarer det! Sjokkerende er liksom ikke forbokstaven! Nåååår det er sagt, ja, så den Pepsi Max'n da... Ehm... Ja... Let's leave it at that...

Fru Fryd sa...

Uff ja, en cola zero eller pepsi max gjør godt når en er trøtt og har lyst på noe...;0) Jeg prøver også å unngå den brune drikken, men fy søren det er ikke lett... Friskt mot det er snart mandag og muligheten for å starte et nytt og bedre liv ligger der rett forann oss;0)

God uke og lykke til!!

9na sa...

Hahahahaha morsomt...

Sjuskeline sa...

Kjenner problemet.... Sjuskeline deler sine beste sunnhetstips med deg på bloggen sin.....

Oppmuntringsklem :-)

Pafrika Og Belkini sa...

Haha! Cola er min guilty pleasure, mye verre enn både kaffe, pepsi max og smågodt. Og bedre, selvsagt. Men jeg synes du kjører vel streng rasjonering på deg selv - kaffe skal nå være fullt av antioksidanter, te også, og grønn te er så sunt at en aldri kan drikke for mye. Ikke særlig godt heller, men det er nå noe varmt du kan putte i en fin kopp :)

Rosa sa...

Som den anonyme litt lenger oppe har også eg levd på lavkarbo sidan slutten av mai, og har gått ned 10 kg på det. Det fantastiske med lavkarbo er at søthungeren forsvinn, og eg som _verkeleg_ er ein sjokoman går forbi sjokoladehyllene i butikken utan å ende dei. DET kallar eg eit mirakel. Svoltkjensla er også stortsett fråverande, og dermed kostar det lite å gå ned i vekt når ein i tillegg kan kose seg med masse gode matrettar! Eg reknar ikkje med det var tips til kosthold du ville ha, men du fekk det visst likevel. Bloggen til Lena Beatrice er verd eit besøk.

God veke, og lukke til med "krigen"!

Beth sa...

Utrolig godt å lese at du bare er et helt vanlig menneske som oss andre du også!!! :-)

Nina i Julabygda sa...

Søtsug ja...huff, jeg handler gjerne 2 store plater sjokolade, helst stratos, og i løpet av mandag til fredag, er det merkelig tomt i skapet :S Pepsi max er vel også en fæl avhengighet, kjenner altfor godt til det. Med de koselige koppene du har, er det vel bare herlig å drikke te..? jeg har faktisk hevet meg på te-drikkingen jeg også, det er ikke så verst, med 3 skjeer sukker i...men så MÅ jeg liksom bare ha max´en i tillegg..innbiller meg at jeg blir mindre tørst av det..

hehe..skal jammen ikke være lett!

Ha en fin kveld!

Klem fra Nina

Silje Mari sa...

Klarer du virkelig å styre unna sjokolade og smågodtedisken? Det klarer aldri jeg..skal bare kjøpe liiittegranne og så har jeg plutselig nok smågodter til hele uka..uups..
LYKKE TIL:)

Siri sa...

Dette var en koselig blogg. Jeg legger til listen min og føler det kommer enda flere poster jeg kjenner meg veldig igjen i.

Fotballmamma sa...

Kjempemasse lykke til! Jeg skal følge deg...
Jeg begynner selv ett nytt og bedre/sunnere liv I DAG! Utfordringene står i kø, men jeg skal som deg bekjempe de utfordringene.

Takk for en hærlig blogg ;o)

Fru Usken sa...

uff nei å leva sunt e isje så lett, å helr isje alti så godt... den vektå altså, d e ett evigt styr... Lykke t:))
klem:)

Anonym sa...

leste akkurat at light brus var ufarlig... det eneste er at det kan vekke mer søtsug...
Kaffe og sjokolade inneholder antioksidanter (sjokolade har jo mye sukker da)
Men, denne sunnhetsboomen her i Norge er jo blitt en egen religion, selv om den ikke inluderer evig liv (de færreste passerer 90 uansett her på jorden)

Anita sa...

He he, som jeg skulle sagt det selv. Her i gården må det nok et kraftig spark til og utrensking av skap og skuffer sånn at snokinga og snopinga kan stoppe opp for en stund... Vannvogna, here I come!

Anonym sa...

Løsningen er klar:

Det er alt for lett å drikke opp når man har åpnet en flaske. Her i gården er det slutt på 1,5 liters-flaskene, og det går veldig bra med en 0,33-flaske med brus pr dag. Så lenge jeg bare har en i hus. ;)

Lurer på hvordan Coca cola company ville se på et forslag om desiliters-flasker.....?

HusmorDronninga sa...

Godt å høre at det ikke bare er jeg som ikke klarer å være "flink-pike" til en hver tid..

Men "av-og-til-flink" er vel bedre enn "aldri-flink"?

CN interiør sa...

skjønner deg godt jeg, er ikke lett å holde seg på "vannvogna" gitt.... har selv startet på ny frisk med mindre kaffe, brus og andre godsaker, men man må jo unne seg litt, ellers blir det jammen kjedelig å leve!!
må bare nevne i samme slengen at jeg digger bloggen din, du skriver så morsomt, og inspirerer sikkert fler enn meg!

Related Posts with Thumbnails