torsdag 16. september 2010

No vil æ færra...til Oslo!


I morgen etter jobb skal jeg og Emmelinemannen kjøre til Oslo. Med Emmelinemannens nye favoritt GPS-venninne på høytaler hele veien. Det kommer til å bli en lang tur vil jeg tro;) Vi skal i 40 års kalas, og jeg håper på å få tid til å titte litt i Oslo også.


Jeg krysser fingrene for at jeg rekker å besøke Shabby før de lukker dørene for godt. Jeg har bare vært der en gang før, men jeg håper at jeg får sett butikken og hilst på søte Alexandra iallefall:)


Jeg har også tenkt at jeg vil besøke Gudrun Sjøden sin butikk. Når Emmeline er i det eksotiske hjørnet tenker hun at det er på tide å satse på en mer alternativ klesstil. Litt folkloristisk liksom. Med dingeldangel og spenstige fargekombinasjoner. I virkeligheten vandrer jeg rundt i helt vanlige svarte klær fra Kapp Ahl. Den eksotiske Emmeline finnes med andre ord bare i fantasien.Trolig vil hun fortsette å eksistere i fantasien også etter Osloturen, but you'll never know! 



Vi skal bo på Edderkoppen Hotell, og siden jeg er ekstremt DÅRLIG kjent i Oslo så har jeg jo ikke den fjerneste anelse om hvor det er. Jeg regner likevel med at GPS damen vil vise vei. Hun er trolig på trygg grunn der borte i Oslo, da hun tross alt maser i et bankende kjør på østlandsk hver gang vi slår henne på.


Det sies at House of Oslo er verdt et besøk for interiørdamer som meg, men er det noe annet jeg bør sjekke ut? Gode råd mottas med TAKK -og reisebrev følger:)


Dagens bilder er lånt fra Gudrun Sjøden, House Beautiful og Scandic Hotels

 

52 kommentarer:

AstridVU sa...

Så gøy at du kommer til våre trakter! Kan jeg friste med et bruktmarked, noen søte interiørbutikker OG en kaffe hos meg her på Nesodden også, sånn nesten rett utenfor Oslo :) Regner med du nesten ikke har særlig tett program i det hele tatt ;) God tur!

Åshild sa...

Vår GPS-dame er fra Sunnmøre. Nå har vi valgt GPS-mannen. Av en eller annen grunn ble det mindre slitsomt.
Edderkoppen er i gangavstand fra sentrum. Har dessverre ingen butikkforslag.

Anonym sa...

Kanskje ta deg en tur innom interiør avd på Steen og Strøm

Orlaug sa...

Ver trygg Emmeline, GPS dama vil lose deko trygt til Edderkoppen hotell.......det gjorde iallfall "vår" dame for ca 1 mnd sidan, då me overnatta der...og det ligg sentalt, ja.

Mette sa...

Du burde byta til Linda Eide på GPS i staden. Då får du ei fin reise i litt sånn Norske attraksjonar modus.

Sjuskeline sa...

GPS- damen til Sjuskeline er også Østlending, og hun erikke heeelt oppdatert. Jadda, Sjuskeline vet at hun må oppdatere kartene, men det er jo litt morsomt når GPS-damen blir mer og mer indignert når Sjuskeline ikke kjører dit damen har bestemt..."REKALKULERER", sier hun, og blir mer og mer indignert i stemmen... Det er nesten så Sjuskeline får julestemning, for julaften er den dagen i året da Mutter, Sjuskelinemoren er på sitt aller mest indignerte....:" Bare sitt der å spill kort dere, jeg klarer å stelle i stand jul for alle sammen...."

JA til Linda Eide som GPS-Dame! Hvem tar ansvar og lager Facebookgruppe?

Anonym sa...

House of Oslo er FANTASTISK - eit heilt interiørkjøpesenter som har ALT... Eg brukar alltid minst ein halv dag der når eg er i Oslo... Mine favorittar er Designtorget og Illum Bolighus. Kos deg!
Janne

gult hus i svingen sa...

god tur til Oslo, Emmeline. Har ingen butikkforslag i Oslo jeg, bor i Trondheim og er sjelden i Tigerstaden.
Linda Eide på GPS høres jo koselig ut, går for den jeg altså:)))
GOD HELG!!!!

Mvh Trine i det gule huset i svingen.

dolamorola sa...

Har ikke så mange tips :P men dere får kose dere masse i 40års lag og i oslos gater :) mye spennende som er verdt et besøk :)

Siri sa...

House of Oslo er nydelig. Illum og Designtorget har noen nevnt, men selv Åhlens i det bygget er stasere enn andre Åhlens *ler*
Kos deg i Oslo og om Gudrun Sjøden blir for voldsomt, hva med Indiska?

As sa...

Hei=)
De GPS-damene de maser noe fælt, så.. da guider hun dere nok frem etter beste evne=)
Kos dere masse i Oslo. Takk for at du delte de flotte bildene =) Spent på om du finner noen skatter som blir med hjem=)
God helg=)

RoseSommer sa...

Mannen min klager også over den dama som hele tiden kommanderer hvor han skal kjøre. I bilen vår heter "GPS"-dama Kari.

Hilsen Kari

emblas-kanel sa...

Kjenner til det der med GPS-dama. Hun loset oss de sju milene til og fra hytta hver helg i et halvt år.
Min kjære sier en kan laste inn star-wars stemmer og mye annet rart, men jeg går for Linda Eide. Likte idéen en kommentar her sa om facebook-gruppe for henne.

Lappesola sa...

Edderkoppen ligger veldig sentralt og greit på St.olavs plass. Det tar ca tre minutter å gå til Karl Johan.
Sist jeg var på House of Oslo ble jeg litt skuffa. Flere tomme lokaler, og nesten ikke en kunde.
De holdte på å bygge om Ahlens, så det arbeidet er forhåpentligvis ferdig nå.

Kos deg masse i Oslo

Klem fra Sol

Strikkelaura sa...

Jeg hadde heller dratt til Bolina på Stabækk fremfor Shabby :)

Det er forresten en giganisk bokfestival i sentrum, med masse kjente forfattere i helgen.

House of Oslo er helt greit å få med seg.

Lappesola sa...

PS. Vi har også Linda Eide på GPSen. Det er fantastisk.

Anonym sa...

heia...ta en tur til Strømmen. Der har Skeidar åpnet en pilotbutikk:)
masse flotte varer du ikke finner til vanlig hos Skeidar og utvalget på interiør er enormt

Min Verden sa...

God tur til Oslo! Når du først er i Oslo, skulle du nesten tatt en tur til Drøbak. Det er flere deilige butikker og veldig koselig på torget! Deilig kafeer har de også.

Tante sa...

Nå blir jeg i indignert, hvor mange ganger har sikkert ikke emmelinemannen klart å kjøre over fjellet uten gps? Hvorfor ialle kan han det ikke nå også, det må da vøre helt forferdelig med en slik tredjeperson i bilen, og det som er så fint å kjøre over fjellet vestover, Jeg bare elsker å kjøre til Bergen fra Oslo, bare synd det blir så sjeldent.

Gurimallada sa...

Velkommen til Oslo med eller uten gps-dama :)
Jeg foreslår en tur innom "Snella og Petronella" en fantastisk porselensknappefabrikk,
www.snellaogpetronella.no
"Chicas og venner", klær og interiør.
www.chicasogvenner.no
"Shoe Lounge" herlige sko og litt klær,
den som ligger nærmest hotellet ditt er den i Paleet, Karl Johansgate.
www.shoelounge.no
Hvis du har litt ekstra tid vil jeg foreslå en tur til Grunerløkka!
Riktig god tur, kos deg masse :))

(eddas) sa...

Jeg vil jo selvfølgelig markedsføre Birkelunden på søndag:)Der finner du det meste.....det ligger på Grunerløkka...
Du kan se tidligere innlegg jeg har skrevet om det...
Ha en kos tur med mannen...og GPS dama...:)
eddaKlemmer

Anonym sa...

Elsker Linda Eide!-skulle gjerne ha henne på GPS`n-selv om det ville medføre en del feilkjøring for jeg skjønner jo ikke alltid det hun sier :))

fru Dyregod sa...

Kjenner meg igjen i de tankene om å bli mer fargerik og alternativ med mer dingel-dangel, ja. Det blir aldri noe av for min del heller. Det må egentlig være ganske slitsomt å kle seg sånn hele tida. Så vi får holde oss til det vante, sånn til hverdags. God tur til dere og GPS-dama.

Catje sa...

Dersom du liker Shabby, liker du garantert Country Chic på Majorstua også (Vibes gate 2), og da er det ikke langt til Chicas og venner og Kvist heller. Og så er det høstmarked på Ekeberg lørdag. Det er mye bil-greier, men veldig mye brukt-ting der også. Og så er det Vestkanttorget bruktmarked på Frogner. Du skal nok få problemer med å rekke over alt :) Ha en god tur og en god helg.

Anonym sa...

Hei.

God tur!!!
Når jeg er i Oslo må jeg innom Chicas og venner...Kjempe herlig butikk.
Gleder meg til å se fangsten...

Hege Anita

Fanny sa...

God tur til Oslo!

Chicas & Venner vil nok passe deg ja. Country Chic og Bolina utenfor Oslo også.

Personlig må jeg innom Granit, Kremmerhuset og Søstrene Grene. Alle har nettsider med adresser.

Shabby er så godt som tømt. Sluttet å gå der for lenge siden- makan til sur betjening...

Kvist anbefales. House of Oslo er helt ok. To Anne Black- vaser og en knott ble med meg hjem sist jeg var der.

God helg til deg og dine:-)))

Pust inn-pust ut. sa...

God tur til Oslo, hiver meg på å anbefaler Kvist på Majorstua, de skal snart flytte til nye lokaler, så da kan man jo håpe på at det er salg der...

Kari sa...

Jeg hadde droppet Shabby. Ellers mange gode forslag fra de andre her. God tur!

Kari :-)

Lena Marie sa...

Mine tips er R.O.O.M på Vinderen, Illum, Kvist og Granit. Lykke til :-)

Madden og Øystein sa...

Hvis du tar veien til Bogstadveien, så kan jeg tipsa om Country Chic på Vibes gate. Ser att det er fler som skriver om den men det er en veldig koselig butikk med bl.a fine kopper o krus :) så jeg måtte bare tipsa deg om denne butikk jeg å :)

martine sa...

Så morsomt at du kommer til Oslo! :D Velkommen :D

Anonym sa...

Kjørte med GPS på biltur i Europa for noen år siden.Damen var ikke oppdatert med veiarbeid og omkjøringer,så det ble mye "rekalkulerer". Etter mye krangling mellom far(digget GPS )og mor (kartleser),stoppet vi kjeften på GPS damen, og kjørte etter kart det meste av turen.Dagens GPS er betydelig bedre å stole på, så mor er også blitt fan ,i tillegg til alltid å ha kartet klart,just in case. Randi s

Allis i Eventyrland sa...

Jeg bor ca. 20 skritt fra Edderkoppen. Veldig sentralt hotell, så godt valg! :) Maks 5. min å gå til Karl Johan og Nationaltheateret :)

Marianne sa...

Oslo er herlig =)
Kvist på Majorstuen er spennende butikk, og hvis du rekker bør du dra på kafeen Kolonihagen på Frogner.. veldig koselig!
Ha en finfin helg, klem M

Anonym sa...

Mange fine interiørbutikker på Majorstua, der har de Home & Cottage også. Jeg liker veldig godt "Nytt & Shabby" på St. Hanshaugen, der ligger det en annen interiørbutikk vegg i vegg, som jeg ikke husker navnet på. "Mitt lille hjem" i Markveien er også en nydelig butikk:)

God tur!

ANETTESHUS.COM sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
ANETTESHUS.COM sa...

God tur til Oslo!! Mon tro om ikke vi er med på samme "opplegg" med Scandia *smiler*?! Vi skal også snart bo på Edderkoppen hotell, vi kombinerer det med et teaterbesøk;)

Klem klem
ANETTE

Hanne sa...

Hvis du er i nærheten av Røa så vil jeg anbefale den fantastiske interiørbutikken Annen Etage. Der har de utrolig mye fint:)

Trollmora sa...

Goood tuuuur!
En "ting" jeg savner med å jobbe er at når jeg jobbet i Oslo spiste jeg alltid på 2 restauranter under dagene jeg var i Tigerstaden.... og det var Fridays (digger den .... hva skal jeg kalle det.... "opplevelsesrestauranten") og så en Mongolsk restaurant som ligger like ved stortinget..... ja hvordan skal en trønder forklare dette da.... Imellom Stortinget og Rica Victoria hotell (eller smuget da om det er lettere å finne hehe) så det anbefaler JEG for din Osotur (selv om det sikkert var interiør-saker du etterspurte men jeg later som jeg ikke forsto det ;) )

Ha fiiiinfine dager!

Husmora sa...

God tur til Oslo.. Den mongolske restauranten som Trollmor nevner heter Mr.Hong, og de har god og spesiell mat.. :)

Unknown sa...

Du må jo dra innom søstrene greene, helt nederst i karl johan:)

umulie sa...

Du må kjøpe Inspirasjonsguiden for Oslo og omegn Emmeline! God tur- og lykke til!

Anonym sa...

Jeg ville tatt en tur til Bærums Verk og på veien dit kan du ta en tur innom Bolina på Stabekk og Annen Etage på Bekkestua. God helg:-)

Anonym sa...

Heia!
Vår kjære gps dame, som har det fengende navnet "Garmina" har tatt oss tur retur Napoli. Vi er strålende fornøyd! Jeg heier også på Linda Eide som voice!
Like ved Edderkoppen kan du iallefadll spise kjapt og godt på Blings. Og om du skal til Gudrun, stikk også innom Cecilie Melli Equipering nesten vegg i vegg, med masse fint tilbehør. Enjoy.
Liv:)

Inger-Lise sa...

Velkommen til Oslo. :)
Mange gode forslag her. Og det er mulig mitt forslag kommer litt i seneste laget.. Men jeg anbefaler å ta turen innom Norwegian designs, som viser og selger brukskunst fra både norske og utenlandske designere. (http://www.norwaydesigns.no/) Ligger rett ved nationalteateret, og er alltid like spennende å besøke.
God helg i hovedstaden. :)

She: sa...

Er du loppisdame, er det stoooooooort loppemarked på Ekebergsletta du burde få med deg!! Mye for mor, mye for far på et og samme marked!!

Alberte sa...

Kjør forsiktig, handle med måte, og festhardt!
Fredagsklem fra Jannicke

Jeanette sa...

god tur!
uff skal shabby stenge? må netsen få tatt meg en tur dit selv da!

klem klem

Hos Jorunn sa...

Hva med å ta en titt hos Inspirasjonsguiden, der er vel de aller fleste shabby-butikkene nevnt:
http://www.inspirasjonsguiden.blogspot.com/
Lykke til og god tur til Oslo! Klem fra Jorunn

Anonym sa...

Eg er mest spent på korleis dette har gått? Såg på nyhetene at dette var helga ein IKKJE skulle kjøre i Oslo pga mykje trafikk omlegging i forbindelse med den nye Bjørvika tunnellen som åpner i morra.
Regner liksom ikke med at hverken kart el Gps er oppdatert på slikt så dette må bli ein fin kjøre tur!
Har selv hatt ein par turer med mannen bak rattet der han har kommet med endel gloser! En gang var det rett før han måtte stoppe i grøfta på Ring1. Eg var gravid og tissetrengt! Og det sier seg selv at etter 5 runder på ring 1 var det ILLE!
Gro

AA sa...

Du skulle jo tatt en rundtur i Asker og Bærum! Masse lekre butikker, både i Vollen og Asker sentrum - og på Sandvika storsenter og på Bærums Verk!

Nina sa...

Du får bytte GPS-dama, fordi tro det eller ei, det er MANGE både damer og menn inni den der lille boksen. Mannen min bytter etter humør;-) Og da svigerfar lånte den på tur fikk vi tilbake en nordlending....apropos, svigerfar er også det;-)

Håper at du hadde en strålende helg i Oslo, og fikk tid til alt du ville:-)

Ha en super, duper uke:-)

Klemmer fra bloggløse Nina, Stv

Related Posts with Thumbnails