mandag 21. februar 2011

Hverdagsliv hos Emmeline


I går stakk min svigerinne innom, og hun hadde med seg det berømmelige bunadsbeltet som jeg har skrevet om tidligere. Hun hentet det i januar, og utrolig nok er det allerede ferdig brodert. Nå gjenstår bare montering, mye trim, vann og salat....


Jeg er så utrolig fornøyd med resultatet, flinke flinke Anne Mette!!! Min kommende bunad er en grønntrøyebunad fra Nordhordaland, uten grønntrøyen vel og merke. Det rosemønstrede beltet er brodert etter et strømpebåndmønster, og fargene er tilpasset kantbåndene som også har rosemønster!


Dermed bestemte jeg meg for å lage en sunn middag etter jobb. Salat for eksempel. Så trampet jeg inn i butikken og kjøpte ingrediensene til pastasalat. I samme slengen kjøpte jeg en foccacia som i grunnen lager seg selv mens man gjør noe annet.


Det eneste problemet er bare at pastasalaten min egentlig ikke er så sunn. Den inneholder både majones, lettrømme,skinke, bacon og ja...pasta selvfølgelig!


Foccaciaen er for sikkerhets skyld bakt i olje, og saltet ganske grundig. Her snakker vi et solid bomskudd på dagens førsteetappe i vårens sunnhetsmaraton. Men godt var det iallefall.


For dem som vil ha oppskriften så er den slik:

1 boks lettrømme
1 pk majones
3 ss sylteagurklake pluss salt, pepper og litt krydder blandes sammen! 

8 skiver sylteagurk ( hakkes i svært små biter)
300 gram hermetiske maiskorn ( en stor boks)
1 rød paprika ( kuttes i små biter)
12 sukkererter  ( jeg bruker en pakke)
2-3 vårløk ( kuttes opp i smått)
1 skinkeboks ( i biter)
ca 300 gram pasta ( jeg bruker noen ganger litt mer...)
6 skiver bacon ( jeg bruker en pakke her også)

og foccaciaen ble bakt rett fra pakken;)

Jeg fikk et spørsmål i kommentarfeltet for noen dager siden. Maratonjenta lurte på om jeg hadde fått Emmelineesken og uroen som hun hadde sendt til meg. Emmeline-esken??? Dermed begynte den vanlige spørrerunden. Har NOEN sett en Emmeline-eske som har kommet i posten? Neida...det hadde ingen. Men etter å ha tenkt seg om var det en som husket at det hadde kommet en pakke da jeg var på kurs. Den hadde blitt gjemt innerst i klesskapet-siden det er sånn man er oppdratt her i huset;)


Så nå har jeg omsider fått på plass den superkoselige gaven fra skjønne Maratonjenten, som både har laget eske til Emmeline og klippet papirklipp som lå oppi esken. Nå pynter uroene opp skapet i spisestuen. Tusen takk søte deg:) Det var utrolig koselig!!


I skrivende stund står morgendagens brød til heving ved siden av meg på skrivebordet. Under varmepumpen er det optimale forhold når man skal heve deig, så det er kanskje ikke så rart man eser ut når man sitter her over lang tid!! Men i morgen--ja i morgen skal det bli en bedring på saker og ting! Blir det ikke bedring, vel, så skal jeg iallefall vise frem litt fargerike nyheter fra Emmelinehjemmet;) SEE U!


25 kommentarer:

Anonym sa...

Synes du er superflink som baker brød og greier.Det må jo være sunt når man lager noe fra grunnen..;-)

anita_senorita sa...

Har sanse for barneoppdragelsen din haha :P

Gerts sa...

Så heldig du er som får spennende pakker i posten :-) Fint var det også! Vel fortjent, du har en kjempekoselig blogg!

Maratonjenta sa...

Bare koselig, Emmeline!! Det var jo ikke store tingene, men det er deg vel fortjent, du har gitt meg mangt et latterkick og masse inspirasjon.

Ja, det var faktisk du som fikk meg til å starte å blogge; noe som har gitt meg både glede og utrolig energi, fått meg opp og vekk fra sofaen og TV'en:-) Thanks!!

Ha en finfin uke!
Stor klem fra Maratonjenta!

RoseSommer sa...

"Den største gleden man kan ha....."
Så hyggelig hilsen fra Maratonjenten, og for en super jobb din snille svigerinne har gjort for deg!!
Skal lagre oppskriften din. Den så i overkant fristende ut.
Ha en fin uke.

Line sa...

Jeg ELSKER at barna er oppdratt til å gjemme mammas pakker innerst i skapet.. You guys make my day! ;-)

mona.z sa...

Fantastisk håndarbeid av svigerinnen!
Så flink du er som baker brød fra grunnen, sjelden jeg gjør det nå. Et lite tips: her i huset synes vi foccaciabrød fra Toro er bedre enn Mølleren, men det er jo smak og behag.
God natt til deg, klem fra Mona

Kromma sa...

Så det er derfor jeg eser utover......fordi jeg sitter under varmepumpa så mye....:) Takk for tipset!! Da satser vi på at vi snart kan skru den av:)

Aina

Lisbeth sa...

Lækker bunad og tænker den bliver fin med rosebåndet...:-o)
Dejligt med en svigerinde der er dygtig til at brodere.
Det er vel nok hyggeligt med overraskelses gaver og de var rigtige fine..:-o)
Men jeg vil nu ikke anbefale for meget af den salaten hvis du skal i bunaden da...;-)
Majonese og rømme.....O....!
Klem fra Lisbeth

Beth sa...

Den middagen så da bare såå god ut?
Og det var da NOE sundt i den... Husk, man kan ikke overdrive sundheten heller vet du...:-)
Heldige deg som fikk så koselig pakke?
Flott uro og en herlig "privat" Emmelineboks, kan det bli bedre?
Vakkert rosebelte til bunaden din, den kommer til å bli såå flott!

Lisbeth sa...

Noget helt andet....:-o)

Synes lige du skulle se hvilken fin grill greengate designerne har...:-)

http://hyacinthscottagehome.blogspot.com/

Var det ikke noget for deg?..:-o)

Klem fra Lisbeth

Astri sa...

Nothing makes my heart sing more than bunad stuff and this is absolutly beautiful! My bunad is from Nordmøre and I have posted about it on my blog, as well. Thanks for the heart songs. :-)

Anonym sa...

Hei.
Du skriver så fantastisk at jeg bare MÅ innom og kikke hos deg.
Du sier du skal ned i vekt - hvorfor prøver du ikke lavkarbo??? Det er det eneste som har funka på meg, etter et langt liv på telling av kalorier osv osv. Nå spiser jeg masse ting som før var fy fy, også går jeg allikevel ned i vekt. Er så fornøyd.

tinajo sa...

Vilka härliga, hemtrevliga bilder! :-)

Mitt hvite hus sa...

Se der ja,.bunaden ta form.. så spennende da... det blir nok stort å ta den på seg til vårens konfirmasjon og andre festdager..Dette klarer Fru Emmeline... O=)O=))O=)))

Flott gave du har fått også..

ha en strålende fin dag =)

Hege A "The not so perfect mum-blogg" sa...

For et fantastisk fint broderiarbeid på det beltet! Så pittelite, detaljert, og FERDIG PÅ SÅ KORT TID! Imponert, det må jeg si! Gleder meg til å se ferdig bunad!

Og for en koselig overraskelse, å få en Emmeline-eske i posten! Og så søte uroer. Det klinger så bra med en "Emmeline-eske" også. Det høres ikke like snasent ut med en Hege-eske... Eller "dårlig-mor"-eske, om man skal se på blogg-tittel... :D

Og så må jeg si at du er heldig... ettersom det er varmepumpen som står bak esing, kan du jo bare vente til våren! Når varmepumpen slås av kommer bikinifasongen helt av seg selv. Voila! Så får man heller leve med at baksten ikke hever like godt i sommerhalvåret... ;o)

Ha en finfin dag!

Anna Lene sa...

Hei Emmeline!
Oppdaget bloggen din for noen dager siden, og har lyst til å fortelle deg at dette er den beste bloggen jeg har lest! :-)
Du skriver så humoristisk og menneskelig om hverdagslige ting, samtidig som du er kreativ og har en veldig inspirerende blogg.
Det er en fryd å lese det du skriver, og jeg sitter stadig og humrer gjenkjennende for meg selv. :-)
Jeg gleder meg hver dag til å åpne bloggen din! :-)
Masse hilsener fra Anna Lene, som er en veldig fersk blogger, og har mye å lære ;-).

Allis i Eventyrland sa...

For en fin gave, så heldig du er! :)

Theamor sa...

Så flott gave du fikk - du er heldig!
Har lenge fulgt bloggen din og er en ivrig leser av alt du skriver. Syns du er herlig!!
Har nettopp startet smått selv - blir jo så inspirert- og blir kjempe glad om emmeline titter innom! Ha en fin dag videre.

Anonym sa...

Nydelig bunadsbelte!

Fjordheim sa...

Det bunadsbelte er veldig fint.
Håper det går bra med resten av bunaden også.
Så flott gave du har fått. Godt at den ble funnet.
Den eska og uroen var veldig fin.
Ja det er visst ofte slik med oss. I morgen, i morgen, men ikke i dag.
Har startet på nytt ørten ganger siden nyttår. Håpløst at en skal være så lite prinsippfast.
Jaja. En får bare prøve igjen.
Ha en god og lett onsdag :)

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Det var et nydelig bunadsbelte!

Jeg syr litt på Fanabunad selv, og er det noe jeg har lært så er det at bunad skal ha masse sømmemonn. Vi skal ha god plass til vektøkning og det som verre er...
Tror det ble lagt inn sånn ca. 15 kg overvekt i bunadslivet mitt, sånn for sikkerhets skyld...

Anonym sa...

Nydelig bunadsbelte.. Veldig gøy å ha bunad, men min har krympet i skapet.. Målet er å komme inn i den til vårens konfirmasjon, men det ser dårlig ut nå. Venter bare på et mirakel, men med liten egeninnsats ser det dårlig ut:))
Koselig med pakke i posten:)

Ønsker deg en fin kveld:)

Klem Anita

Linda sa...

Jammen Emmeline! Hvorfor dropper du grøntrøyen? Det er jo verdens fineste bunad og jeg er sikker på at du hadde kledd den veldig godt! Jeg ønsker meg den selv... Kjempefint bunadsbelte!

joakim sa...

Sender du litt foccacia i posten til meg?! : ) :)

Related Posts with Thumbnails