torsdag 3. februar 2011

You're in the army now, oh-oh-oh, you're in the army now !


I Emmelinefamilien er det sånn at trærne, med sine respektive stammer, står et godt stykke fra hverandre. Emmeline og Emmelinemannen har ulik tilnærming til en rekke ting. Politikk for eksempel. Emmelinemannen ler høyt av at Emmeline har en fortid under de røde faner, der jeg gikk med fotside skjørt og Converse, samtidig som jeg var negativ til kapitalens krefter og sånne saker.


Etter hvert som årene går blir man litt slappere med de røde fanene, men fremdeles er det sånn at Emmeline er mot enkelte ting som Emmelinemannen syns er helt okey. Boksing for eksempel. Emmeline syns boksing er noe dritt, og har høylytt proklamert at ingen skal drive med det hos oss. Nå har vel strengt tatt ingen ytret ønske om å få begynne med boksing heller, men det er best å være føre var!


Emmeline er også i mot krig. Her i huset skal ingen gå i krigen sier Emmeline. Nå må du gi deg, sier Emmelinemannen. Tenk hvis alle skulle vært som deg. Hvem skulle forsvart oss da? Forsvare oss mot hvem sånn helt nøyaktig, tenkte du på? svarer jeg. Mot fienden sier Emmelinemannen, og er irritert fordi jeg liksom er så barnslig. Så ser Emmeline litt på tv bildene fra Egypt og tenker at det pinadø ikke er mange damer som bruker dagen på å kaste stein. Jeg vet ikke helt hvem som er barnslig her faktisk. Men klokelig nok sier jeg ingenting.


I Emmelinehjemmet har eplene ikke falt så langt fra den ene eller den andre stammen. Da Emmelinedatteren fikk brev fra forsvaret, skrev hun i kategorien ANDRE OPPLYSNINGER: Dersom dere ønsker å spørre om jeg vil være med til Afghanistan, kan jeg orientere om at det ikke er aktuelt. Jeg ønsker heller ikke å skyte noen med pistol eller gevær. Jeg beklager så mye, men nei takk. Hjertelig hilsen Josefine. Dette syns selvfølgelig Emmelinemannen var veldig umodent, mens Emmeline knegget og lo av tilbakemeldingen.  Emmelinesønnen fylte på sin side ut skjemaet med stor entusiasme, og i går var det omsider tid for sesjon.


I gamle dager var det sånn at Kongen og Fedrelandet truet alle som kunne krype og gå inn i grønne feltklær, men sånn er det visst ikke lenger. Nå til dags må man være både slank og vakker og god i matte og flink til å løpe sekstimeteren for å kvalifisere seg til The Army. Det høres ut som om det er Jan Fredrik Karlsen himself som sitter der og plukker folk, basert på Style og Attitude. Derfor var Emmelinesønnen veldig lettet da han ble godkjent som lovende soldat.


Jeg kom inn, jublet han, og var ekstra fornøyd fordi han hadde fått plass på Skjold.  Her i Bergen er vi tross alt i gang med byggetrinn 2 av Bybanen, som skal gå fra Nesttun til Lagunen via Skjold. Jeg kan love at vi lo høyt da Emmelinesønnen skjønte at han skal lære å rydde rommet sitt i Skjold, som ligger Indre Troms! Det kommer jammen til å bli dyrt for Bybanen å utvide traseen sin helt opp til Målselv.


Nå tenker du kanskje at det er merkelig at Emmeline -som tross alt er mot krig- er fornøyd med å sende barnet sitt in the Army. Det er jeg selvfølgelig ikke, men samtidig må det sies at en NRRS (*Nasjonal*Rom*Ryddings*Skole) ikke er å forakte. I den forbindelse tenker jeg at det vil være på sin plass å sende et brev til Generalen eller Majoren eller hvem det nå er, og gi beskjed om at jeg er helt imot boksing. Derfor vil jeg vennlig henstille om at mitt barn ikke skal utsettes for noen form for boksing der oppe i Indre Troms. Jeg ønsker Dem forøvrig lykke til med sengetøy-skiftings-opplæringen:)
Ja, det er en fin-fin plan!! 




Dagens innlegg er illustrert med kjøkkenutstyr fra Cath Kidston i sommerlige og passifistiske farger! Som ikke har noe med saken å gjøre, men som likevel er i Emmelines ånd! Fred være med dere alle på torsdagskvelden:) SO LONG!



77 kommentarer:

Sassa sa...

Hei Emmeline. jeg ler like mye av innleggene dine hver gang - mannen min lurer på hva jeg sitter å skrattler av på kjøkkenet- helt for meg selv. Det er som å høre min mor for noen år siden.

Utrolig morsomt å titte innom bloggen din.

klem

http://sommerfryd.blogspot.com/

Anonym sa...

You crazy crazy girl. Jeg gir meg ende over. Du er bare BEST!!!

Julia sa...

Ahh du skriver bare så fantastisk!!

Anonym sa...

you make my day! Alltid like fornøyelig ! jeg bøyer meg i støvet!
Hilsen Prusseluskan

Hilde sa...

Eg kjenner på meg at eg likte utruuulig godt kombinasjonen av tekst og bilder her ;)

Anonym sa...

Du e fantastisk :)

Stine sa...

Jeg kjenner at jeg er litt mer som Emmelinemannen- og sønnen når det gjelder forsvaret, og hadde allerede foten innenfor.. nesten.. før jeg skulle ha barn helt plutselig.. :) Men jeg kan å re senger uansett.. Sykepleier vet du hehe ;)

Meen.. du skriver dødsbra, som vanlig hehe.. :)
Ha ei flott helg.. f.o.m i morgen.. :p

Hegeslilleboble sa...

Hahaha, helt fantastisk skriving!!! Du er gullgod:).
Jeg ser at du er imot krig- hva med å si at du er for fred heller:). Jeg leste i en bok at Moder Theresa sa at hun var for fred istedenfor mot krig. Og det er da vel sant det? Mye koseligere å si iallefall. Ha en strålende kveld videre:).

Unknown sa...

Humrer å ler av deg Emmeline, og har akkurat samme holdninger som deg når det gjelder krig og boksing. Men selvfølgeig veldig nyttig for store gutter å lære å re opp senga og tørke støv.. knis.
Syns datteren din svarte godt for seg ;-)
Fine kopper og skåler :-)
Brit Eva

Anne sa...

Hei Emmeline, her sitter jeg og ler, som vanlig. Mens resten av huset tror muttern har tørna... Ka ler du av, e dæ ho bloggedamæ mammæ? Ja, ja, ho Emmeline e imot krig og fred å sånn, hikster jeg frem... og det ender med at jeg leser hele greia høyt!!! Og kjempefine bilder, passer ikke med forsvarets service uansett.... Hilsen Anne.

Bustenellik sa...

Haha, nei det skal ikke være bare, bare. Jeg syns din datters tilbakemelding var bra, og priser meg lykkelig over at jeg er av for gammel årgang til å bli kalt inn som kvinnelig soldag, tross min unge alder.
Og nei til krig og boksing!

Ingrids mamma sa...

Jeg har nettopp introdusert deg for min 65 år gamle mor. Vi bare ler :-)) Tror kanskje jeg skal bli litt mer for og imot ting. Det frisker opp hverdagen, sammen med koppene!!

Moccashusblogg sa...

Hej alltid like kjekt og lese innleggene dine. Like morsomme hver gang. Flott skåler og kopper du viser bilde av =) ha en fin torsdagskveld videre klem fra monica

Anonym sa...

like this??
http://www.informaniaticos.com
http://montseclopes.blogspot.com

Birthes Verden sa...

Ler meg ihjel. Du skriver bare så bra.
Nydelige bilder, som ikke har noe med teksten å gjøre, men hva gjør vel det???

Ha en fredfull dag :)

Kjersti sa...

Du er rett og slett forbilledlig og viser at man både kan være opptatt av interiør OG ha sterke (og gode!) meninger om helt andre ting. Heia Emmeline! Det er en fryd å lese bloggen din:).

Lemi sa...

Å velkommen til indre troms skal han være!! ;) ikke akkurat fra skjold, men heller ikke så langt unna...

Lemi sa...

Korsn merke e de fire fargerike bollene fra??

Bringen Blomster sa...

Har skjønt av tidligere vernepliktige at Skjold er noe av det mest isolerte stedet man kan komme på som soldat :) Så da får vel sønnen din nok av tid til å trene på sengetøy skifting ;))
Flotte bilder som får meg til å tenke på vår!!
-synnøve-

NIB sa...

Digger disse pasifistiske både farger og skriblerier! Du er GOD altså!! :)

Ann Helen

Ruths datter sa...

Ja en ting er sikkert. kan de ikke rydde og ordne fra før så har de sjangsen i militæret. De fleste gutter har godt av det. Likte innlegget under her du. Jeg reiser alltid vekk på mine runde dager. Koppjakt høres ganske kult ut.
Klem

Fru R. sa...

Heia
Egentlig så skulle vel alle tenåringer hatt opplæring i NRRS...
Ser litt frem til at ihvertfall en her i huset 'forhåpentligvis' skal igjennom NRRS opplæring!
Fantastisk innlegg!!
Klem

Janet sa...

Hihi. Det syns jeg også er det eneste positive med militæret, de lærer seg da å rydde og vaske.
Fin melding fra dattera.
Jeg trudde kanskje du hadde et poeng med boksing og de fine boksene innimellom her. Men helt greit at det var antimilitære farger ;)

Desirée sa...

Hehehehehe må bare le her jeg sitter! Lykke til til sønnen, og Indre Troms er nok ikke den verste plassen :))

Fine ting, og fint innlegg :) Hehehehehehe.....

Klem fra Desiree

Anonym sa...

Skjold er stedet Gud glemte, fanden forlot og forsvaret overtok!

Hyttehuset sa...

Ein koffert med applaus til Josefine frå meg.

(Ja, og så er det litt igjen til deg óg oppi der ;-) )

Siri sa...

Nå synes jeg vel at jenter utgjør en strålende ressurs i forsvaret jeg da. Men jeg er kanskje inhabil...
Ellers kan jeg berette at jeg lurte veldig på om forsvaret (siden min siste øvelse) hadde oppgradert porselent sitt... hehe.

Hege A "The not so perfect mum-blogg" sa...

Synes jeg aner en morsom stemning i heimen, trass områdene her i verden man er uenig i/om! Og synes jeg kan se deg for meg der du klokelig holder munn, men vet at du har rett allikevel, ang hvem som er barnslig! Sier "amen" til det de andre har sagt, supermorsomt å lese bloggen din, og man blir i godt humør av den!

Ha en finfin kveld i Emmelineheimen

Li/Småtingene sa...

Så fornøyelig lesing - jeg storkoser meg!!
Herlige bilder også!

:-)

- ma - sa...

Hei Emmeline, Du er alltid like morsom :) Sønnen kommer til å gjøre det sylskarpt i NRRS på Skjold, men du skal ikke være for sikker på at det "sitter" når han er hjemme igjen! Det er min erfaring...

La luz del norte sa...

Du er herlig! Rett og slett herlig!

Håper du får en fin kveld og helg!

Hilsen Solrosa

KlaraKlawitter sa...

Bloggen din er vakker! Jeg er begeistret perfekt!
Vennlig hilsen

Ursel

Anonym sa...

Ler så mye av innleggende dine ;) du e en fantastisk skriver.....og...jeg er fra skjold ;) hehe....

Siven sa...

Mitt første besøk, men må si ordvalget lokker til reprise. :)

Flott blogg!

Tonje sa...

Vil berre sende deg eit smil :)

Anonym sa...

Det som er fint,er at på bybanen så får man halv pris dersom man er barn,honnør eller i MILITÆR UNIFORM...kansje sersjant Henrik tenkte litt på det før han datt uti det. Skjold er jo tross alt i Fana, hadde vært verre om det hadde vært i Ghana...
-Emmelinebror-

Med kjæleik til livet sa...

ups.... sier no eg mellom latter og smil ;)

og gjett om vår elste pode skal inn i april - og får mor ogfar bestemme blir han der i eit år ....
men bestemmer poden så kommer han heil at og mekker pizza på staburet ;)
nattaklemma

Sommerfjøsen sa...

Herlig! Jeg ler meg ihjel.

Anonym sa...

He he, Emmeline du Emmeline! YOU MAKE MY DAY!!! Takk!! :) :) Hilsen Anne

Lina sa...

Hahaha... :-) Bloggen din har blitt min daglege inspirasjons-, vitamin-, og gledesdose!! :-) FANTASTISKE Emmeline! Du har ein superfin balanse mellom moro, alvor, viktige og uviktige saker og ting som du så finurlig får fram med din skarpe penn. Eg digge deg :D

klem frå meg

Linecas have sa...

Jeg ler meg skakk! :DD
Den gang poden min skal på sesjon så komer ha antageligvis slukøret ut. Men det var det der med giv akt,respekt og rydde rommet greia da. Det skulle jeg så gjerne likt at han fikk med seg likevel. En egen hybelkanin gerilja skole hadde vært innmari fint.Det hadde de lært å plukke opp stein å legge de i like fine sirlige bunker som brettekanter på håndukene. Ja takk!

You made m y day!:D

Line-Cathrin

Villblomsten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Villblomsten sa...

Hihi :-)
Ja , skulle gjerne sendt eldstedatteren avgårde på
lær å rydde rommet ditt - militær :-)

Her i huset , er pappaen veldig misunnelig på eldstedattern , for hun fikk spørsmål om å spille i garden , noe HAN gjærne ville gjordt
( men aldri fikk spørsmål om :-)
:-)

@__EY__ sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
AA sa...

Haha! Jeg elsker innleggene dine! :)

Anonym sa...

"...og tenker at det pinadø ikke er mange damer som bruker dagen på å kaste stein." - fantastisk kommentar:D

Hilsen Mette (Som opprinnelig kommer fra Troms og ønsker Emmelinesønnen LYKKE TIL på Skjold:)

Anonym sa...

Du merker fort at den rydde/strekke laken greia er like unaturlig som giv akt og alt det andre militær tullet med påtvungen respekt for en med ekstra gull stripe. På første perm vil han være akkurat som før, rote like mye og i hvertfall ikke re opp senga si. Se det positive; du har fostert et selvstendig menneske som ikke lar seg påvirke så lett.
Ha en bra helg
Sanne

En som stemmer for sa...

Peace and <3

Pernilla sa...

Sitter og ler høgt på kjøkkenet, mannen ser rart på meg.
Godt innlegg som vanlig og jeg har fått smilet rundt munn tross at jeg er trøtt og sliten idag.
Så fine bilder, de "boksene" er nydelige. Da jeg har en sønn på 10 år som har en kopp varm oboy som sin faste morgenrutine så hade det vært veldig fint og bytte ut oboyboksen med en sånn. Hvor får man kjøpt en sånn tru?
Ønsker deg og dine en riktig fin helg!
Klem Pernilla

Esther sa...

haha, du er bare herlig. Dere er jammen en knall familie!:)

Så må jeg jo si at det er en forskjell på boksing som treningsform, og det å ha boksekamper;) Og personlig er jeg absolutt for boksing og kickboksing som TRENINGSFORM. Du skulle prøvd, vettu,Emmeline. Det er nesten som å være i militæret. Beinhardt. Men gøy da:) (PS: man lærer dessverre ikke å rydde rommet der da. hihi)

Alexia sa...

Haha!
Kjempemorsomt innlegg!

Og du har helt rett, Forsvaret gjør sikkert en god jobb med å lære ungdommen lakenstrekking å sånn.....men er ikke skuffet over at døtrene mine valgte å ikke ta militærtjeneste, må innrømme det.

Anonym sa...

Masse lykke til skal han ha! Skjold er et iiiiiskaldt sted helt på innlandet, så han burde være godt herdet når han kommer tilbake :) Og, ikke for å skremme, men mange av de på Skjold tar gjerne et år i Afganistan :p

MArit sa...

Fantastisk underholdende å lese deg. Har lyst til å lese høyt for mine kollegaer her jeg sitter og smugsurfer på jobben :-)

Anonym sa...

Fantastisk artig lesestoff ;))))

Anonym sa...

Hahahah :D
Du e nå god!!!

Oizki sa...

Hei Emmeline!
Det er ikke så ille her på innlandet, men kaldt kan det bli ;P
Jobber sivilt i forsvaret, og har inntrykk av at de fleste soldatene egentlig har det bra her, så "no worries"

Gleder meg til å se flere innlegg fremover, kanskje et der du er harselerer over alle de morsomme forkortelsene han kommer til å lære av de grønne menn! =)

Anonym sa...

Hei,du er fantastisk god å skrive,mange morsomme innlegg og flotte bilde.

Klem Ingvild.

Bente sa...

Det er helt utrolig god underholdning å lese det du skriver!!!:)
Min eldste , ei jente på snart 19 fikk og innkallelse,og fylte ut ,men om det var pga at hun er 1,58 høg og 50 kg var årsaken vet jeg ikke, men hun slapp iallefall å møte opp, og lykkelig er jeg for det :)

Tak for forfriskende fine bilder atter en gang :)

Ha ei kjempefin helg :)

Heidi sa...

Alvorlig nok dette gitt, så skal gullgutten fra vest komme opp til kalde nord;) Jaja, Skjold ligger tre mil fra reiret her, og her har gullgutten i nord slått ut vingene og forlatt for fire måneder siden, han landa hos Kongens Garde i sør....så fugleungene våre flyr i kryss og krok landet over..."stakkars store sterke karer, som vårt lille land forsvarer!"....neida det er ikke synd i dem tøffingan og søtingan, dem "står han av" som vi sier her, og forsvaret har dem bare godt av, nemlig ;) God helg der vestilandet!

frk.B sa...

Du er bare hærlig!
Topp lesing på en fredagskveld!
Ser det litt for meg, du skrive så billedlig :)

God helg!

Comeca Jones sa...

beautiful kitchen things!

the Folding chair sa...

Hei!
Gratulerer som "militærmamma" ;)

Lite spørsmål, som sikkert har et kjempebra svar: Hvordan har du hengt opp gardinene på innsiden av bokhyllene? wire? Det ser i hvertfall veldig bra ut!!!

Ønsker deg og dine en flott lørdagskveld :)

Anita sa...

Bare herlig lesning! Fortsett!

Anonym sa...

Haha,du er herlig:)

Anonym sa...

I really like what you guys tend to be up too. This
kind of clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I've you guys to our blogroll.

My webpage dating dating personals personals

Anonym sa...

I do agree with all of the ideas you have presented in your post.
They are really convincing and will definitely work.

Still, the posts are very short for starters. Could you please extend them a bit
from next time? Thanks for the post.

Here is my site best online dating sites

Anonym sa...

Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4
year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear and screamed.
There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!


My page ... black dating sites

Anonym sa...

The very core of your writing whilst sounding agreeable at first, did not settle
well with me personally after some time. Somewhere throughout the sentences you actually managed to
make me a believer unfortunately just for a short while.
I nevertheless have a problem with your jumps in assumptions and one might do well
to fill in those breaks. If you can accomplish that,
I would certainly end up being fascinated.

Feel free to surf to my website - facebookofsex

Anonym sa...

Hey! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks

Feel free to surf to my webpage latidosdeamor.com.ar

Anonym sa...

Thanks for making me to acquire new concepts about desktops.
I also contain the belief that one of the best
ways to maintain your notebook computer in excellent condition
is a hard plastic material case, or perhaps shell, that suits over the top
of one's computer. These types of protective gear usually are model targeted since they are fit perfectly on the natural covering. You can buy these directly from the seller, or via third party sources if they are for your laptop computer, however not all laptop could have a shell on the market. Once more, thanks for your guidelines.

Here is my site facebook sex

Anonym sa...

You made several fine points there. I did a search on the issue and found a good number of folks
will consent with your blog.

Also visit my site :: facebook of sex

Anonym sa...

Thanks for your handy post. As time passes, I have been able to
understand that the actual symptoms of mesothelioma cancer are caused
by a build up connected fluid between lining of
the lung and the chest cavity. The infection may start inside the chest spot and get distributed to
other limbs. Other symptoms of pleural mesothelioma cancer include
fat reduction, severe breathing trouble, vomiting, difficulty swallowing, and swelling of the
face and neck areas. It ought to be noted some people
living with the disease usually do not experience every serious signs or symptoms at all.



my blog :: fuck book

Anonym sa...

Furthermore, i believe that mesothelioma cancer is a rare form
of cancer malignancy that is generally found in individuals previously exposed to asbestos.
Cancerous cellular material form in the mesothelium, which is a safety lining which covers many of the
body's organs. These cells commonly form within the lining from the lu

my web-site - cyber sex

Anonym sa...

Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it

Also visit my weblog; facebook sex

Anonym sa...

Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement
account it. Look advanced to far added agreeable from
you! By the way, how can we communicate?

Also visit my site ... find dating men

Anonym sa...

I really like what you guys are usually up too.
This sort of clever work and coverage! Keep up
the awesome works guys I've included you guys to blogroll.

Have a look at my page ... facebook sex

Anonym sa...

tramadol online tramadol hcl dosage adults - tramadol xanax together

Related Posts with Thumbnails