fredag 25. februar 2011

Frenetisk lysestakejakt


Kor e alle lysestaker hen? Stå opp igjen. Messing kom tilbake. Lysestakene de dro, Fretex gikk i do. Ka ska Emmeline gjøre no? 


For å si det sånn så begynner det å spre seg en ørliten frykt for at årets konfirmasjonsbord ikke kommer til å bli som planlagt. Min opprinnelige plan var å spraymale billige lysestaker fra Fretex. De skulle bli hvite, lyseblå, rosa og signalgule. Så skulle de plasseres i grupper med flere lysestaker i hver gruppe.


Joda. Glitrende plan.... Man trenger bare en god del lysestaker og maling på sprayboks, så er planen en realitet. Dermed har Emmeline begynt å tråle Fretex flere ganger i uken. Vi snakker ikke bare Fretex på Lagunen. Vi snakker Fretex i Nygårsgaten, Fretex i Åsane og Fretex i Strandgaten.


Vi snakker om å jobbe hundreprosent stilling som lysestake-tråler uten å komme noen vei. Hvor ble egentlig alle disse billige messingstakene av? De vi skaffet oss på begynnelsen av nittitallet, og kvittet oss med ti år senere? Er de blitt HOT siden jeg ikke finner dem noen steder?


Jeg var på et møte på en skole for noen dager siden, og i vinduet var det utstilt to messinglysestaker sammen med en mengde nittitallsvaser. Da jeg skulle gå, måtte jeg jo kommentere messingstakene, i håp om at de sang på siste verset, og kunne få et nytt liv som signalgule konfirmasjonsstaker. Men det gjorde de ikke. Dette var en gave som rektor akkurat hadde fått. Det var da jeg begynte å lure. Er det virkelig IN med messinglysestaker igjen? Er det derfor jeg ikke finner noen?


Derfor har Emmeline en plan om å prøve seg på loppis i helgen. Det skal nok gå helt greit. Her i huset kan man i grunnen gjøre hva man vil for tiden, uten at noen legger merke til det. Jeg vurderer sterkt å ta meg noen dagers husmorferie til en øde øy sammen med George Clooney. Jeg har hørt han liker å drikke champagne til frokost, og jeg regner med at han har gode kontakter i lysestakebransjen. Emmelinemannen kommer sikkert til å si at det er greit. Det er tross alt VM på ski, og fyren kommer til å leve med tunnelsyn og selektiv hørsel i en hel uke fremover!


Håper dere har en fin fin fredagskveld:) SEE U AROUND! 


47 kommentarer:

Anita sa...

Loppemarked er forhåpentligvis tingen for deg. Men du kan som et alternativ kjøpe billige glasslysestaker på Ikea eller europris, og spraye de. Lykke til på lysestakejakt, bedre en Vm ihvertfall. :P

Laila sa...

Spørs om jeg må lete frem mine messinglysestaker (for jeg tror jeg har noen...) og sende dem til deg =)
Klem fra Laila

frk.B sa...

Jeg smiler som vanlig etter å ha lest dine innlegg!!
Ja, messinglysestaker..det var jeg og sikker på var lett å få tak i.

Skal si i fra om jeg kommer over noen som evt kan sendes oppover..

God loppehelg!

Whitebite sa...

haha akkurat det samme holder jeg på med! bare det at jeg fant mine gamle messinglysestaker i krypkjelleren. Mor hadde nemlig tenkt at de kanskje kom på moten igjen.. men ikke søren om messing kommer inn i huset her igjen, kun som spraylakka!
happy hunting!

HusmorDronninga sa...

Messinglysestaker pleide jo ikke akkuratt være noe problem å få tak i da.. Jeg var selv å hanka inn noen for en stund siden.. som fikk seg en dæsj spray før vinteren virkelig satte inn...
Men det burde da virkelig være nok messinglysestaker der ute til å tilfredstille enhver spraymaler i mils omkrets... For la oss for all del håpe de ikke blir på mote, i sitt opprinnelige utseende igjen.. noen gang...

Ha en strålende helg!
Kjersti

Fru N sa...

Eller hva med å ha forskjellige farger på LYSene i stedet? Sparer deg vel for litt strev... Lykke til med konfirmasjonen!

Lappeline ♥ sa...

Heisann !

Gir deg et lite tips om gjenbruksbutikken i Arna..... der har iallefall hvert lysestaker for ikke så lenge siden og loppis fremover er nok tingen.Lykke til
Fin fredag til deg

Klem

Hannesin sa...

Ha ha, du kommer til å drukne i messingstaker som ivrige bloggelesere sender til deg. Glade for å blir kvitt de, for "alle" har vel noen på lur ette eller annet sted...

Skal jaggu gå på garsje loftet selv imorgen og se om jeg finner mine, så kan jeg sende deg dem :)

God helg !

Hanne :)

Hilsen fra landet sa...

Jeg er ikke spes fond of messinglysestaker jeg heller, men unsett føles det feil å spraymale et metall som messing.

Kanskje du kan se etter noen i plast, spraye og resirkulere dem etterpå, hvis det er bare for en gangs bruk mener jeg?

Emmeline sa...

Hei Hilsen fra landet:)

Jeg har tenkt å bruke dem flere ganger.... Iallefall hvis de blir vellykket, noe jeg krysser fingre for at de blir. Heldige meg har jo også konfirmasjon flere år på rad, så sånn sett skal de nok bli tatt i bruk!!

Anonym sa...

Jeg mener jeg så endel messinglysestaker på en av byens bruktbutikker. De har egen blogg her http://bruktikken.blogspot.com/

Emmeline sa...

Tusen takk til deg anonym...Elsker sånne tips. Da kan jeg oppsøke sakene uten å bruke så mye tid på leting:)

Anonym sa...

God kveld i heimen!(: Oppdaget til min (egentlig) store overraskelse at jeg i det store og hele bare var den (u)lykkelige eier av to (2) messinglysestaker! Trodde egentlig huset var mer eller mindre fullstappet av messing gjenstandet, og at staker da sto først og flest i køen. Men nei da, var den (u)lykkelige eier av ett par og to single staker i mesaing. Tror nok spraymaling er tingen, hvis ikke min verre halvdel plutselig finner ut at messing er "tingen" - u-båt folk fra Håkonsvern er innimellom veldig sære..... Godt vi for tiden bor på Østlandet......kanskje.
Ha en god helg! Hilsen Ellen propellen.

Supersnuppa sa...

God ferie med mr. Clooney!
Drikk masse champagne og kos deg! Du kan sikkert være borte leeenge, det er ingen fare for at VM-snakket forsvinner med det første...
Bare kom deg hjem til konfirmasjonen:)
Lykke til med lysestaker!

June J. Larsson sa...

Fornøyelig som alltid! :)
Hjertelig til lykke - både med lysestakejakten og husmorferien med George Clooney!

Klem
June
Nostalgi & skriverier

Rosa sa...

her gjeld det å utnytte tunellsyn-tida, Emmeline! Og vil du på langtur er eg heilt overbevist om at Bruktn på Voss har mengder av messing. Dei har ALT! ;)
www.bruktvoss.no.
Hm, kanskje eg skal ta meg ein tur dit imorgon, sidan minsin skal på dugnad og eg treng å finne på noko med jentene....?
Lukke til med leitinga, iallefall!

Anonym sa...

Haddde en gang to svarte lysestaker som eg prøvde å spraymale.Prøvde med lys spray fra Biltema.Totalt mislykket og stakene gikk rett i bosset.
"Skulle vært med på Drotningsvik Senter i dag.Halv pris på Rice og en av kundene var fornøyd med prisen og spurte om eg hadde lest Emmeline sin blogg! Hun var sjokket over at du hadde fått sure kommentarer på prissammenlikningen din:)Randi S.

ainajasmin sa...

Fretex i Kristiansand har i allefall en del messing inne, de hadde hvertfall det for noen uker siden. Har forstått at du har hytte i nærheten av Kristiansand, så da kan du jo ta en tur innom der når dere skal på vinterferie(som jeg mener å ha lest). De holder til i Sørlandsparken.

irina sa...

Hallo....viste du ikke det :) Ha ha...neida...regner med du tåler den.

Jeg kjøpte inn mange da jeg hadde konfirmasjon for to eller tre år siden :) mange ble spraylakkert i sølv...men at de er inn Ja !! det skrev jeg på bloggen for snart to år siden :mange jeg som er messing...jeg elsker dem..kjempefine. På bruktbo kan de kjøpes for 10 kr tror jeg..eller er det 20. De har mange, Jeg kan kjøpe for deg å hive de i en Norgespakke...hvis de koster 10 kr stk blir det billig...

jeg kan sende deg msn før jeg kjøper de event...så du godkjenner de. Send meg mail om det er intressant :) Jeg er der hver uke allikevel :)
Klem

Beth sa...

Håper lysestake problemet løser seg, hvis ikke får du ta en tur til Ikea å kjøpe de hvite trestakene de har i forskjellig høyder, de kan sprayes vet du...
Leste nettopp i et magasin at messing var på tur inn igjen!
Jeg har et par i børstet messing (slipper å pusse dem)som har stått framme i alle år...
Nå står de på mitt nye konsollbord!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg har to staselige eksemplarer her, men de var bryllupsgave, inngravert med dato og alt. Bare fint om de blir in igjen, for de skal beholdes livet ut. De andre messinglysestakene har jeg donert bort for lenge sida.

Lykke til i jakten!

irina sa...

Det er bare hyggelig Cecilie. Er ikke spesill snill mot deg eller noen. Det ville jeg ha gjort for alle. Det ligger i min natur...sa scorpionen da den bet frosken... esop sine fabler. Det er sånn jeg er. bare hyggelig om du ikke finner noen. Send meg en mail på facebooken . Ikke tenk på at det er noe bry, så ikke vær redd for å spørre. Det er bare koslig å få hjelpe folk :)
Nattaklem...Sverigetur i morgen...Harryhandel :)

Fru Emma sa...

Mange som sprayer slike med sinkspray for tiden... Skal ikke se bortifra at det ikke bare er du som tråler Fretex etter slike... Ikke gi opp. Hørrtes kjempestilig ut:-)

helen og gutta sa...

messingstaker trodde jeg vi alle fikk tak i, har dere kanskje en byttebu på gjenvinningstasjonen, der kan du kanskje finne noen.

Anonym sa...

Hei.
En skikkelig gøy og fin blogg du har!
Jeg titter innom ofte og gleder meg med tersk og bilder!
Lurte på hvor det er loppemarked i Bergen i helgen??
God Helg

Rosa Muffins sa...

Det der fixer du. På´an igjen. Ny runde på loppis så har du det du trenger vet du. Og etterpå kan du ringe George og høre om han er klar for en helg på øyen.
Husk at George er ekstremt opptatt av nespresso maskinen (ihvertfall på reklamen) så ett kaffe-hett tips er å ta med en sånn. Da har du han der vet du. Helt for deg selv. (drømme....han er 50 og fortsatt hot !?)
Ha en fantastisk fin helg.

Deer Darling sa...

Du har en nydelig blogg, og det er så inspirerende å gå inn her en deilig lørdag morgen over kaffekoppen! God helg;)

Trultemor sa...

Høyr med bruktbutikken "Plant eit tre" i Øystese:)

Anonym sa...

Må innrømme at jeg sjelden er innom Fretex for tida, men jeg er stadig innom andre brukt butikker og der finner jeg stadig messinglysestaker i fleng. Kanskje du bare har vært uheldig. Lykke til på loppis og god hælj!
Hilsen Caza

Kari sa...

Lykke til i jakten på messingstaker. Lurer på om det bare er å male dem eller må de pusses ned først?

Kari :-)

Kine sa...

De har nok blitt populære siden du har skrevet om det tidligere :-)

Anonym sa...

Hei,de hadde nylig messinglysestaker hos Bruktbutikken på Haukeland (Arna). Åpen torsd. fred. lørd. Håper du har hellet med deg. Følger den kjempefine bloggen din. Ønsker deg god helg.

Anonym sa...

Kom når Smørås skolemusikk åpner loppemarkedet sitt lørdag etter påske. Der finner du nok det du trenger.

Komadyret sa...

Jeg var på gjenbruksbutikk på karmøy i dag, og der var det mange lysestaker......Den heter gjenbruken (på Åkrahavn) hvis du vil ta kontakt med dem.....eller jeg kan fikse for deg og sende.....

Frøken Jægers Hus sa...

Ha ha!! Jeg har selv noen slike messinglysestaker som jeg kjøpte på fretex for ca tre år siden. Da hadde de mange! Stakkar deg! Den geniale planen og så skulle det bli vanskelig? Håper du finner noen. Jeg er så skuffet over fretex lagunen at jeg har sluttet å gå. Men hva er det du sier? lest opp på radio? Makan, grusomt!

Alberte sa...

Hahaha- Jan Eggum som starter!!! Jeg tror jeg har noen. Skal rote rundt og skjenker deg dem hvis de dukker opp!

Anonym sa...

Du kan bare gi opp å lete på fretex...stakene som kommer inn til sorteringen der går som regel til resirkulering(omsmelting). Har du forsøkt misjonsbutikken på Danmarksplass der finnes det litt staker.

Anonym sa...

Lykke til med jakten. Jeg sprayet mange hvite for noen år siden. Bare husk å vaske og skylle dem godt før du sprayer, ellers sitter ikke malingen. Blir sikkert flott til konfirmasjonen! Ellers er du veldig velkommen til IKEA (Sørlandet) også! Hilsen Hilde i Kristiansand

Kristine sa...

Jeg så MANGE på bruktbutikken jeg var i på torsdag, men det er jo litt langt unna Bergen da... Og nå ser det ut som du kommer til å bli den heldige eier av mange messing lysestaker :-))

Lykke til - gleder meg til å høre fortsettelsen. :-)

Klem :-)

Mia, New Room Interior sa...

Håper du finner det du trenger, men det begynner nok å bli in igjen.. Jeg er ikke helt fan, men har aldri likt gullfargen.. :-) Så gøy at du er med i Sanselig Sommer, gleder meg til å se bildene dine!! Ha en super søndag! KLEM

TheaJ sa...

MASSE lykke til med jakten! Jeg syns det høres ut som en god plan , men finnes det loppiser i Bergen nå? Da må du jammen meg si ifra, for jeg begynner å bli lite lei av Fretex på Lagunen...

Bente sa...

:) Utrolig at du ikke finner en hel haug, trodde også at Fretex var full av disse lysestakene :)
Har levert en god del selv for noen år siden, etter at de hadde bodd i boden min :)
Hørtes ut som en god ide med bordpynten :) Håper du finner de du trenger til det :):)
Lykke til :)

Anonym sa...

Sorry, jeg har kjøpt alle sammen :)

Monica sa...

Hei Emmeline :)

Sjekk Finn annonse nr: : 27074961. Messinglysestaker all mass ;)

linn pinn sa...

Hørte faktisk nettopp at det skal være loppis til helgen (5 og 6 mars) på rothaugen skole :) 10.00-16.00 og 12.00-15.00 :)
Håper du finner deg noen som du kan spraymale ;)Lykke til!

Ramme Alvor sa...

Brukthuset i Knarvik bugna over med slike såg eg då eg var der i dag. Eg vurderte pipptelitt på om eg skulle hoppe på vogna, men alle dei dårlege opplevingane frå åttitale hang liksom fast i den lett spygrøne messingen... dei er der framleis om du enno ikkje har fyllt opp kørja :)

Klem!

yanmaneee sa...

lebron james shoes
stone island
ggdb
yeezy
jordan 1
yeezy
hermes
yeezy boost 700
cheap jordans
michael jordan shoes

Related Posts with Thumbnails