mandag 14. februar 2011

Foredrag


Det er sjelden jeg skriver noe om den virkelige jobben min her på bloggen. Ikke fordi den er så hemmelig. Ikke fordi den er kjedelig. Men fordi denne bloggen helst handler om hvitmalte ting og kopper og puter. Dermed skriver jeg ikke om jobben. Bortsett fra akkurat i dag!


Jeg har nemlig putlet på med et evigvarende foredrag denne helgen. Det er i sånne situasjoner at Emmeline føler seg som en sprellende fisk på kroken. Jeg forsøker febrilsk forsøker å komme meg unna, og gjør alt annet enn å skrive det jeg skal skrive. Jeg liker godt å holde foredrag-men ikke om hva som helst, og merkelig nok: ikke om det jeg egentlig skal snakke om. 


Muggsopp for eksempel! Muggsopp er en del av mitt fagfelt. Råteskader likeså. For ikke å forglemme dårlig luft, manglende temperaturutjevning og ulike former for støvdepot. Emmeline kan en del om sånne ting, men liker dårlig å snakke om det. I tre timer liksom. Huttemegtu de luxe! Det er verdens gørreste ting å snakke om. Da foretrekker jeg heller å snakke om gøyere ting.

Likevel er det sånn at mine foredrag er som en magnet på eldre herrer som ønsker å lære mer om nettopp muggsopp. De liker å ha kontroll på hvor mange sporer det er normalt å finne per kubikkmeter luft i forhold til normalverdiene.  De sitter der og noterer i vei så blekket spruter, og foretrekker sjelden en mine. De liker å vite alt om paragrafer og parametre, og den som kjeder seg mest under hele foredraget er trolig foredragsholderen selv!

Innimellom faller Emmeline for fristelsen og bruker eksempler som kanskje er litt på siden, men som illustrerer saker og ting på en god måte. Iallefall i Emmeline sitt hode. Ta Kate fra serien Jon og Kate pluss Eight for eksempel. Emmeline har sett en del på denne tv-serien, og bruker den gladelig som et eksempel på at man kan få til det utroligste, bare man har selvdisiplin og innsatsvilje på plass.


Dersom atombomben venter utenfor husdøren, tar likevel Kate seg tid til å servere en tre retters lunsj. Så pusser hun tennene til sine åtte barn og legger spesielt vekt på at jekslene skal følges opp. Tilslutt vasker hun hundre kvadratmeter listverk. Før jorden går under liksom...Hun er det man kaller en Stayer! Dette slår dårlig an' hos muggsopp-entusiastene. I de rekkene ser man lite på Jon and Kate, og derfor skjønner ingen hva Emmeline snakker om. Ikke har det noe med  antall sporer per kubikkmeter luft å gjøre heller...


Dermed føler Emmeline at hun må utdype det enda litt til og forteller at hver gang hun er trøtt i trynet (*noe som hender relativt ofte) så tenker Emmeline på Kate og de åtte barna. Hun syns det er ganske forferdelig at mannen var utro og forsvant ut på sidelinjen. Likevel klarer denne åttebarnsmoren å trene hver eneste morgen. Hun lager sunn mat i mengdevis og håndterer uendelige mengder klesvask. I  tillegg bruker hun høyhælte sko og sminke døgnet rundt.


Når oppgavene tårner seg opp her i verden, kan det være gunstig å tenke litt på hvordan Kate hadde håndtert situasjonen. Hun hadde nok gått til angrep med en støvkost. Hun hadde ikke latt seg knekke. I det perspektivet føles det helt naturlig å la muggsopp-entusiastene se en liten video som viser litt om hvordan hverdagslivet kan være for en alenemor med åtte barn. Sånn at de kan få perspektiv på ting!!

Men in real life viser man selvfølgelig ikke video med Kate som har et mål om å få dagens klesvask under kontroll. Selv om jeg veldig gjerne kunne ha tenkt meg å gjøre det. Jeg kunne også ha tenkt meg å si: Halloen folkens. Hvorfor sitter dere her og hører på et kjipt foredrag om muggsopp? Gå heller ut i solen. Kyss konen din og bestill en langhelg på spa. Drit i muggsoppen, den er godt oppskrytt anyway!


Dagens lånebilder er hentet fra Sia Home. Nå venter siste finpuss på Power Pointen og ikke minst en ørlitenjakt på selvdisiplinen. SEE U SOON!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Holder du på med det foredraget enda? Du holdt jo foredrag i forrige uke, kan du ikke bare snakke om det samme en gang til? Reiser du bort igjen denne uken også da eller??? KATH

RoseSommer sa...

Vi er i familie med noen som har 7 barn. Det tørkestativet i kjelleren hos dem gjorde uutslettelig inntrykk da jeg så det første gang: 100 små plagg hengt til tørk tett i tett. Tenk hvor lang tid det tar å HENGE OPP så mange små plagg. OG neste stativ var likedan.
Vet det var igår det var morsdag, men jeg slutter aldri å la meg imponere over mødre. Hva skulle vi gjort uten dere??!

Hilsen meg uten barn.

Emmeline sa...

Halloen Kathrine. Joda, visst holdt jeg foredrag i forrige uke men det var for lite muggsopp i forrige foredrag så jeg må lage nytt..... Men nå er jeg ferdig. Denne bloggposten skrev jeg i går;) I dag er det andre ting på gang. Møter og rapporter. Reiser i morgen, kommer hjem på onsdag - Vi kan snakkes på torsdag?? Klem

Gro sa...

Nå måtte jeg le! Jeg satt og så på Kate & eight i går (midt på dagen!!!), og lurte fælt på hvordan i alle dager hun fikk tid til alt. Lykke til med foredraget!

Ingrid sa...

Hehe, synes du bestandig skriver så flott, uansett hva det dreier seg om liksom :)

Ha en flottings dag.
Ingrid

Hege A "The not so perfect mum-blogg" sa...

Ja, det må jeg bare si, at jeg synes ikke synd på deg i det hele tatt, for etter å ha lest denne bloggposten din, syntes jeg det hørtes ganske morsomt ut! Så det så! :D

At home with Nina sa...

Du skriver vanvittig godt Emmeline. Er ikke sjelden jeg er her inne og sitter og fniser for meg selv mens jeg leser innleggene dine. Lykke til med foredraget. Er sikker på at det kommer til å gå strålende :)
Klem Nina (som faktisk er allergisk mot sopp...*knis*)

RumahKami sa...

Hva er muggsopp forresten ? uansett, lykke til med foredraget, jeg koser meg som alltid med innleggene dine. klem fra en uvitende husmor ;)

Helene sa...

Muggsopp er kanskje ikke det mest spennende nei;-)
Men over til noe heeelt annet: Hvordan gikk det med murveggen din??!!

sylvia sa...

ja ikke værst av den familien,
jeg har en venninne som har 7 bare, nå er jo de største flyttet ut,
2 tvillingpar fikk hun,
å første barn kom til verden før hun selv fylte 16,
å hun var og er sååå flink å organisere å lære barna å rydde opp etter seg,
fantastisk dame.
lykke til med foredrag å muggsopp..
klem fra sylvia

Monica sa...

For et fantastisk bra innlegg!

Hvit Villa sa...

Lykke til med å snakke om kjedelige ting! Over til gøye ting: I natt har jeg drømt noe gøy: nemlig at jeg var i stuen til Emmeline og skulle lære å trekke om spisestuestoler sammen med (hold deg fast...) Torhild Sivertsen..! Ja, blogginnleggene dine legger seg nok i underbevisstheten et sted :) Ha en fin kveld!

-Kamilla- sa...

Det må jo være noe som kan live opp de trøtte typene?? Er det noen som kan klare noe slikt så må det vel være du?? Du får forske litt på hva slike gubber ser på tv og hva de leser ;0) Alt kan jo brukes ;0) Har forresten en keep calm give away inne hos meg, dersom du har lyst til å være med??
Kos deg så masse med sie gubber og trøtte typer :0)
*Klem*
-Kamilla-

fru Storlien sa...

Hmmm, jeg har hittil ikke klart å se Kate som en klippe i hverdagen...Kanskje jeg burde bruke litt mer tid på dette. Det kan jo forresten hend hun hadde vært tjent med å bruke litt mer tid på Jon og litt mindre tid på listverket?

Ragnhild S sa...

Hihihi!
Kose deg videre på kurs da!

Loppeklem

Desirée sa...

Jeg har egentlig sansen for Kate! Ja hun gjør og sier endel rart, men hun har en fantastisk sans for orden og systemer! Og vi ser jo at de funker, og det må det jo med den haugen med barn! Jeg tror jeg hadde vært innlagt et visst sted hvis det hadde vært meg ;))

Lykke til med foredraget!

mona.z sa...

Åh, hadde jeg bare hatt Kate sin arbeidskapasitet! Lurer forresten på om vi har muggsopp på soverommet, bor i et gammelt hus med enkle vinduer, ett av dem lar seg faktisk ikke lukke helt......Jeg burde vaske disse vinduskarmene hver dag, men orkeeeer ikke. Så mye annet å gjøre, og jeg har bare 3 barn og har mann:) Har også jobb utenfor hjemmet også da:)) Klem fra mona.z

Related Posts with Thumbnails