mandag 28. januar 2008

Den store skjelven



Jeg er ikke så glad i å kjøre bil. Etter å ha hatt sertifikat i 18 år og kjørt daglig, skulle man tro at det ikke skulle være noe problem. Det er det heller ikke, likevel liker jeg det ikke.
Derfor kjører jeg heller med scooter, (-iallefall når den er i live) eller med buss. På bussen kan man jo fra tid til annen oppleve spennende ting, men nitti prosent av tiden er det vel helst ganske kjedelig å kjøre buss. Det er trangt om plassen, og tenåringsgutter med høretelefoner skrur opp lyden slik at alle er tvunget til å høre hvilken bad-taste-trance-hip-hop musikk de foretrekker! Siden jeg har en jobb med mye farting, har det blitt bestemt at jeg fra nå av skal bruke en kommunal bil til å reise med! I dag skulle jeg og bilen ut på tur for første gang.



Jeg har gruet meg for denne første turen, og gav klar melding til kontordamen at jeg gjerne ville ha en liten bil. Trolig har damen trodd at dette var en hemmelig kode som betydde; Gi meg den største og dyreste bilen i hele verden, for da jeg kom på parkeringsplassen var det nettopp det jeg hadde fått. En svart og glinsende gigantbil som sikkert har en prislapp på millioner av kroner. Inni bilen var det et vanvittig panel, som like gjerne kunne ha styrt en ufo. En elektronisk og usynlig dame lurte på hvor jeg skulle. Dumme meg plottet inn svaret -og i samme øyeblikk var marerittet et faktum! Det var et salig mas om å kjøre til høyre eller venstre mens jeg svettet og giret, (-hvor er automatgiret når man trenger det) og monsterbilen hostet eller brølte alt ettersom. Etter å ha kjørt i 10 minutter, hadde jeg fått den helt store skjelven, og måtte kjøre inn i en busslomme for å komme til hektene.

Da kom jeg til å tenke på min lille niese på 3 år. Vi var nemlig på teater på lørdag, og det var en sjokkartet opplevelse for henne, fordi det var en ulv i loslitt dressjakke fra Fretex som var sulten på scenen. Den unge damen tok seg krampaktig sammen, og selv om store tårer rant nedover kinnene, satt hun høflig og fulgte med. Ulven spurte om det var greit at han spiste en trehest med strømpebukse som tilfeldigvis også var med i eventyret. Det var jo slett ikke greit at ulven gjorde det, men det brydde han seg ikke om, og spiste trehesten likevel. Eventyret endte selvfølgelig bra tilslutt, men min lille niese var likevel klar for en time hos krisepsykolog etterpå. Hun ble ganske fornærmet da hun oppdaget at denne stygge tanten ikke kunne klare å la være å le av henne!



Dette tenkte jeg på der jeg satt i busslommen, og da skjønte jeg hvor skjelven hun hadde vært og at det var skikkelig stygt gjort å le. Det er tross helt naturlig å være redd for en ulv! (-Vanlige ulver pleier selvfølgelig ikke å gå i dressjakker fra Fretex, men likevel...) Det er imidlertid slett ikke normalt å være redd for å kjøre på tur med en dyr bil! Enhver mann med respekt for seg selv, ville nok sannsynligvis ha kruset avgårde i millionbilen med et smil om munnen. Uansett hvor elendig han var bak rattet, så ville han ikke tenkt et sekund på at det ville bli veldig veldig dyrt om han kræsjet. Supermannsjåføren ville ha satt på en cd på full guffe, og kost seg hele veien til møtet og tilbake. Dermed fant jeg den ene cden som lå i bilen "Jag trodde anglarna fanns bara bara i himmelen" ( Hvem i all verden er det som pleier å kjøre med denne bilen egentlig ?) og durte avgårde med tohundre i puls, hele veien frem og hele veien tilbake- puuuh!!


Nå sitter jeg her med senkede sjåførskuldre, mens jeg lurer på hvorfor noen kjøper en bil til en million kroner, når man kan kjøpe en bil til for eksempel hundre tusen? Da har man jo nihundretusen kroner å bruke på andre gøye ting! Det er sikkert en kjedelig grå kommunemann som står bak... I dette øyeblikket har han trolig løsnet på slipsknuten, mens han digger Ole Ivars på full guffe, så det klirrer i kommunekaffekoppen!

Photos: SIA Home

37 kommentarer:

Helene sa...

Ikke rart om man må høre på "jeg trodde englane fans" når bilen en kjører med ligger i millionklassen. Tror jeg da ville ha behov for en "reddene" engel hvis jeg var sjåføren. Liker veldig godt og kjøre bil, men det er liksom ikke "meg" med slikt et glis. Føler meg ikke helt komfortabel. Blir livredd for å kræsje eller komme borti noe enda det har gått godt til nå.Tenker vel litt vell mye konsekvens da...

Anonym sa...

*Ler godt* Må si det ennå en gang; du skriver så utrolig morsomt! Det er dagens tegneseriestripe for meg :) Takker og bukker!

Albertines verden sa...

"Ta til høger i rondellen" Jeg har navigasjon i min bil, og jeg elsker det. Det genet vi mennesker har med stedsans, det er jeg født uten. Er så ille, at når jeg har vært i en butikk på ikjent sted, så skjønner jeg ikke fra hvilken retning jeg kom når jeg endelig er ute igjen. Har kjørt så mye med NAF-boka oppslått på knærne, og tatt så mye feil. Er som å komme til himmelen når jeg får beskjed om å ligge i venstre fil, hundreogfemti meter til jeg skal svinge til høyre bla, bla, bla. Tar bare litt tid å venne seg til det, vet du. Buss er for pyser og de miljøbeviste. (Neida, bare tulla!) Jeg kjører SUV, og er ett skikkelig miljøsvin. Men jeg skyller melkekartonger, sorterer mat, plast, papir og glass. Kan jo ikke være sånn super-miljø-dame heller. Er forresten innom for å ønske deg en finfin uke! Klem.

Silkeline sa...

Hei og hå Emmeline!
Store, dyre biler er noe herk. Man får jo så prestasjonsangst at de negative tankene bare trenger seg på.....og da har det jo lett for å bli en sjelven tur ja.
Jeg er ikke fullt så redd for selve bilen, men desto mer retningsforvirret. Jeg klarer å rote meg bort hvorsomhelst og nårsomhelst, så det kan jo hende at jeg hadde hatt nytte av en sånn snakkende dame i bilen:)...
Nå har jeg Ole Ivars engler på hjernen her....jeg får den ikke ut av hodet!....hmf:)....
Håper du blir fortrolig med det dyre beistet etterhvert. Du har jo god oversikt i stor bil da, og så er den jo tryggere i trafikken.....om det er noen trøst:)

Ha en fin mandagskveld:) Her skal det sees TV.....ungkaren på tvnorge, og Top Model på Tv3, og så Ylvis etterpå.....hehe, en skikkelig sofakveld:)Jeg kommer ihvertfall ikke til å rote meg bort denne kvelden...hihi:)

[morgrethe] sa...

Ja hva skal en si.... min mann liker fine biler, og jeg vil ikke vite hva de koster og heller ikke betale på dem. Jeg vil jo heller ha belegningsten og nytt kjøkken, så kan jeg heller kjøre en billig men trygg bil. Jeg blir tullete av all elektronikken jeg ikke fikser. Navigasjon har jeg også, med en svensk dame som stadig forbereder og befaler hvor du skal kjøre. Her jeg bor er ikke behovet, men selvfølgelig praktisk hvis en skal på Oslo-tur. Mulig jeg tør å kjøre i storbyen jeg også nå.
Men fru Emmeline.... nå må jeg kommentere din flotte pute på forrige innleg. Den var skikkelig røff. Hvis du har planer om å sy mere med lapper, og med ønske om at lappene skal "treffe" i hjørnene, bør du nok investere i skjæreutstyr;o)

[morgrethe] sa...

PS: så vidt jeg vet så jobber ikke min mann i Bergen Kommune, så han får ikke få skylden for dette da. Men... har han jobbet der, så skal en aldri vite.

Anne sa...

Nå må du hjelpe meg litt Emmeline.
Fikk i dag forspørsel fra en av mine danske venn om noen bilder/blogg jeg ikke helt kan huske...Tror sikkert du har bedre oversikt enn meg her.
Hun skriver som følger...

Du må - hvis du kan - hjælpe mig. Du har en link til en, som har lagt nogle billeder ud af et baderum, hvor der var brugt strandting, som hylder og bladholder osv. osv. Jeg kan bare ikke finde hende.
Du må - hvis du kan - hjælpe mig. Du har en link til en, som har lagt nogle billeder ud af et baderum, hvor der var brugt strandting, som hylder og bladholder osv. osv. Jeg kan bare ikke finde hende.

Kan du huske...????????????

Please...

Charlotte sa...

Det er så utrolig fornøyelig å lese innleggene dine, Emmeline! Du skriver godt og veldig morsomt. Kan tydelig se for meg deg i den bilen! Jeg har faktisk hatt en lignende opplevelse i dag, men det var med min svogers litt eldre Passat. Bilen og jeg kom ganske greit overens, og da jeg fortalte det til min mann så sa han at det holder vi for oss selv! Menn er jammen rare når det gjelder biler... men jeg er superfornøyd. Kom meg fra A til B, og fikk handlet litt Tilda-stoffer på halv pris! En superduper flott dag, med andre ord!

liven sa...

Nei kan du fatte ka de skal med et sånt digert glis???
Å så en kommunemann som har den???
Synest jeg ser deg står skjelvende i en busslomme ja........hihihi.....
Klarer meg for øvrig godt med min 2000 mod. Litt stor den og siden det er stasjonsvogn.....Håper ingen bilfolk leser dette. Trenger vel kanskje ikke være stor selv om det er en stasjonsvogn.
Ha en fin kveld:) Kan vel kanskje ikke hekle i dag du hvis du skjelver ennå da:)

Lovise sa...

Hei Emmeline. Det var noen flotte vårbilder du hadde å by på i dag. Og din slitsomme kjøretur.....stakkars deg. Det er nok noe mange kvinner sliter med. Redde for å ødelegge noe som er dyrt, men det er jo bare en bil!! Det er mye verre å ødelegge noe på deg selv i en billig bil som ikke er like trygg. Det er noe å tenke på.
Har prøvd å kjøre etter en stemme som brøler høyre og venstre, men hva da med en stakkar som nesten ikke vet forskjell på høyre og venstre. Et stort problem for meg. Må tenke meg om hver eneste gang. Heldig er de som har dette innebygd.
Men å kjøre bil, det er herlig det. ( Har tatt det litt mer med ro etter fartsbota på 4200 for et år siden)

organic-lizzi sa...

Er ikke redd for å kjøre bil,men en skikkelig dyr en ville jeg ikke hatt..Noen biler er faktisk ikke gode å kjøre så det så!!..og blir også helt forvirret hvis alt lyser og blinker.En nabo hadde bilen inne på verkstedet for en filleting.Dette dumme dataanlegget nektet å utføre ordre og la han reparere den filletingen for den mente at da måtte hele delen skiftes ut!Han fikk gjordt det manuelt:-))
Koooos kvel d& stor klem fra Randi

Anonym sa...

*Ha,ha,ha...*Stakkars deg! Forhåpentligvis skulle du ikkje lukeparkere, isåfall kunne du jo håpe på at englarna fanns!?!
Nok ei lattermild historie frå deg. Beklager at eg ler, det føles kanskje like ille for deg som for niesa di,-men eg kan ikkje la vere... Sorry!
Håper nervane dine har roa seg og at du får ein fin kveld:0)

Randi sa...

wow...har du ikke ett bilde av vidundret...hihihih. Høres ut som ett mareritt.....ikke noe for meg i ihvertfall. Blir skremt av alle alarmene i ny bilene.

Jeg har forresten tatt steget og flyttet blog.....er litt skummelt...men men.
Ha en fin fin mandags kveld.

Penelene sa...

Det er nå sånn med de daglige utfordringene: De er til for å overkommes. Får man litt selvinnsikt med på kjøpet (jf. erkjennelse om mer forstålese for emosjonelle 3-åringer), så er ingenting bedre enn det.

Tone sa...

He,he, kjenner følelsen. Jeg trives best i min knøttlille citroen, jeg. Når jeg kjører mannen sin, (den er ikke i millionklassen, altså) som er atskillig bredere og tyngre, føler jeg meg helt hemmet. I min lille blå blir jeg forvandlet til Petter Solberg, kjører på to hjul i svingene og smetter inn på ørsmå parkeringsplasser ;-) Sånn ellers så trodde jeg ikke kommunale biler var i millionklassen, trodde alle kjørte Toyota Yaris og sånn jeg. Men det er kanskje bare i hjemmetjenesten :-)

Line sa...

he he di derre navigasjonsgreiene forvirrer meg også mer enn de hjelper noen ganger...jeg blir så stresset av den kommanderende stemmen jeg da, og med litt flink pike tendenser så jeg blir helt fortvilet når jeg ikke kjører som damen sier jeg skal...
men jeg elsker motor både når det gjelder biler og motorsykler så den firmabilen din høres ut som en drøm!

elin1976 sa...

dakkar emmeline....var du "edde"?
Jeg hadde nok ikke fått den store skjelven av å kjøre denne bilden men så fort jeg hadde skrudd på cd spilleren så hadde frøken dings fått den STORE SKJELVEN....Å hjelpe seg....da hadde jeg dødd.
Her er det et øye på walander og et øye på bloggen. Kjenner at de snart krysser hverandre de der øynene mine. Her er formen på topp....rart egentlig for jeg trenger 3 dager å komme meg på etter en fest... ha ha. Begynner å bli gammel:O)
Foruten av jeg nå har en liten date med Wallander så koker jeg kjøttsuppe og skal bake brød. Har fri i morgen og elsker å være lenge opp da...å da klarer jeg aldri å dingle meg i seng før i 2 tiden...he he. Ha en fin kveld:O)

Nette sa...

Flirer meg snart ihjel av deg asså:))) Jag trodde englarna fanns...hihihih...så grusomt, egentlig stygt å flire ja, men jeg er sikker på at du tåler det!
Og den lappeputa di under her var knallfin, elsker de fargene:)

Nina i Paradiset sa...

Kvæl lyden på den navigatoren eller bli gal!!!
Det er ett par ting jeg ikke klarer meg uten, superlim, hammer og bil er tre av tingene!
Ta fra meg bilen, og jeg blir evneveik!!
Aller helst vil jeg ha to biler.
En finbil, (der har vi brukt Andreas sin fete BMW 750iL, men nå er jo både mann og bil i Molde) samt en bruksbil til å kjøre jord, stein og skitne smågriser. Den MÅ ha 4-hjulstrekk og tåle å kjøre i skogen... =min nåværende bil. Den er til og med så stygg at veigrøftene vil ikke ha den!!!

Husk nå at alle biler i den klassen har kasko da! ;)
Og hvorfor skal de ha kasko, om det ikke er for at den skal brukes??? *tihi*

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hahahaha, sorry! Men jeg ser dette for meg ....",

Tiril sa...

Du skriver så utrolig godt, har fått mang en latter av historiene dine fine bilder du viser.
ha en god natt.

Jenny sa...

Alltid moro å kikke innom bloggen din. Både gode historier og masse inspirasjon.

Verkstedet sa...

uff a mei!!!! og så sitter jeg som den slemmeste i gaten og ler....! for du skriver jo bare frydefullt om det hele, og selv om jeg nesten hikster- så synes jeg litt synd på deg i million bilen- men hva i all verden har kommunen sliker bilder for??? og du som hadde nøyet seg med en fiat....:)

du- vet ikke om jeg har spurt/ fått svar, men snur du per omgang når dekler rutene?? står slik i de fleste oppskriftene, men hun jeg fikk forklaringen av gjør det ikke, jeg snur, og det ser riktig ut tror jeg...kjøpt nytt garn i dag, og koser meg med rutene.
ha en fin kveld/ natt.
klem fra Såta;)

Gry sa...

Ha,ha....så morsomt; unnskyld at jeg ler höyt, men jeg syns du forteller så himla bra ;-) Som om ikke det holdt med en svindyr bil, så skal du sitte å lure på om du har englenes hjelp.

Hm, har kommuner i Norge råd til sånne dyre biler, tenker jeg (og sikkert mange andre). De fölger sikkert trenden å ta godt vare på de ansatte, og ta det hele som at du er verdt mye for dem;-)

Godnatt! //klem Gry

Aina sa...

haha..morroklumpen, men jeg føler med deg.
Jeg er vel like avleggs som dinosaurusen, for jeg kjører ikke bil!!
Letteste unnskyldningen er at jeg prioriterer å bruke pengene mine på annet "fornuftig".
Sannheten er at jeg er ei megapyse, ikke for å kræsje først og fremst, men for å kjøre ihjel noen!!
Så jeg synes du er modig jeg:0)

Forresten vi skrev kontrakt på ny bil i dag, kjekt ja:0)
For jeg har jo privatsjåfør...les mannen min;-p

ChatrinesLiving sa...

Heisann Emmeline!
Ja vet du, jeg kunne godt tenke meg å bruke pengene på alt det du har på bildene her, istedet for en dyr bil:) Men så er jo også jeg dame da;)
Det er vel derfor jeg også farter rundt i min 12 år gamle corolla...;) Å den må jeg jo pent ha, for kjæresten min har jo ikke bil, og det har han aldri hatt heller...sett sånt...:)
Ha en super dag!
Klem:)

Marte sa...

Uff og uff. Så bra at du overvant frykten da:) Man lærer av de små;)
Men navigasjon er jo bare fantastisk, jeg elsker det, men man må bli vant til det:) (jeg har ikke stedsans)

Nydelige bilder fra Sia!!

Jeg tipper at du når du har kjørt denne bilen (som jeg synes høres ut som en drøm jeg da;) noen ganger kommer du til å elske den;)

En fin tirsdag til deg Emmmeline! Og takk for koselige ord (som vanlig) hos meg:), det var morsomt å høre hva du synes om stilen min:) Jeg har litt problemer med å definere den selv;)

Klem fra meg

Marte sa...

Ps: jeg er så misunnelig på at du har (skal få) hvite gulv!! Det er drømmen...

ESMERALDAS HJERTE sa...

HEIA emmeline!!!!!!!!Jeg er stolt av deg jeg vennen, vet veeeeldig godt hvordan det føles når pulsen løper avgårde, og du selv sitter inni bilen og sier til deg selv at "jeg har kontroll"......når det minst føles sånn.......Jeg har ikke bil her i Bergen, men når jeg reiser "hjem" på ferie har jeg stort sett det. Denne bilen har egentlig en ypperlig størrelse, men det er bare det at jeg begynner å bli "kjent" på nytt med bilen mot slutten av hvert besøk......Hihi..Er jo ikke der såååå lenge, men så er det på`n igjen da-når jeg skal ut å kjøre tre-fire måneder senere med samme bil....Sånn er livet:)Så jeg bare driter i mannfolk med dollarglis som kanskje mener at jeg som ikke lukeparkerer burde kjørt bil, de skulle bare visst hvor mye jeg mestrer som ikke de kan.....Så stå på du emmelinevennen, vær stolt av deg selv; du får toppkarakter i stil!!!!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Navigasjon er vittig, bare vent til du kommer til et mini ferge -leie, alla Kinsarvik, hva vises så på skjermen? Joda et stort Cruiseskip, hi,hi, hadde det bare vært sant!!1
Lykke til med kjøringen!
Klem fra Lisbeth

Anonym sa...

hihi, jeg ser det for meg ;-)De der navigasjons greiene er jo direkte farlige! Jeg og en venninde kjørte en slik bil på tur og den mannlige stemmen var så masete at jeg fikk helt fnatt....først ga den beskjed om at vi snart skulle ta til høyre i rundkjøringen, så sa den at nå var vi i rundkjøringen så nå skulle vi til høyre, og da ting tok litt tid, sa han det f... meg enda en gang.....vet ikke om han trodde vi hørte dårlig eller hva det var ....vi passerte adressen vi skulle til, og da fikk han helt oppheng og maste konstant at vi hadde kjørt forbi destinasjonspunktet og at vi måtte snu....han ble skrudd av, og har aldri siden blitt skrudd på igjen ;-) Hihi jeg ler litt av den heseblesende historien din, og de utrolig vakre og avslappende illustrasjonsbildene ;-)Fint med litt balanse ;-)

Garden Angel sa...

Stakkars Emmeline!
Skjønner deg godt jeg:)
Liker ikke å låne andres biler...
Kunne heller ikke tenkt meg å cruise rundt i en millionbil..!
Ja for tenkt hvis man skadet den...en smule dyrt kanskje??!

Tror nok sitatet "det enkle er ofte det beste" passet godt til dette innlegget ditt;)
Ha en fortsatt spennende uke!
Klem:)

Anne-Berit sa...

Haha,du er så morsom,syns jeg ser deg der du suser avgårde i vidunderet,og lytter til"jag trodde englarna fans".Tror nok noen hver ville blitt litt stressa av den,spesielt i "fremmen"bil.Du skal se det går seg til etter hvert,ønsker deg lykke til:)

Sigurd Olav Silset sa...

hahha! Jeg tror jeg dør - du skriver sååå artig:) Jeg må forøvrig si at tror ikke du ville bytta mot bilen jeg måtte kjøre i dag. Mannens reserve bil til kr 5000,- som må gå konstant med chok for ikke å stoppe, og som lukter "poppy" (rosa "godlukt" på boks...æsj!)lenge etter du har parkert..... slenger ut med bakenden i en hver svinggg. uff, jeg hadde heller gjerne kjørt en millionbil:)

borghild sa...

Det er en fornøyelse å lese bloggen din, og det gjør jeg veldig ofte! Selv om jeg ikke har kommentert før, bare sniktittet, gleder jeg meg til hvert innlegg. Rart hvordan hverdagens trivialiteter kan bli så morsomme når riktig person forteller...:-)
B :-)

Mia sa...

Hallois Emmeline! Et klokt hode sa til meg en gang at man hver dag skal gjøre noe man er redd for... Vel, det høres ut som at du har gjort nettopp det (jeg er heller ikke sååå veldig glad i å kjøre bil, selv om jeg har "kunnet" det i årevis...) og jeg deler så absolutt din forundring om dette med biler til en million... når man kan få en fullt brukbar en for en brøkdel av prisen. Men det høres ut som at du klarte strabasene med glans, akkurat som din lille, søte niese også gjorde det!

Jeg var bortreist i hele forrige uke, så det er først nå jeg har kost meg med de siste innleggene dine. Lappeputen din ble bare herlig, den. Og så var det artig å lese om dine betraktininger om de forskjellige utgreineinger av den "hvite stilen"... og jeg må nok innrømme at du har rett i det med min forkjærlighet til Country-stilen, med rosestoffer, pasteller og polkadots. Det finnes selvfølgelig masse lekkert innen "det hvite", fra den franske landstilen til New Englad-stilen, og det er mye innenfor de som jeg har også sansen for. Men så er det noe eget med roser og pastellfarger da...

Anonym sa...

Hei.
Jeg er innom bloggen din her med tid og stunder. Mannen min bare titter rart bort på meg der jeg sitter helt for meg selv og fniser borti sofaen. Du er så flink å skrive! Selv en omtrent helt normal tur i butikken greier du å få omtrent hvem som helst tilå le seg skakk av.Du burde virkelig gi ut en bok! :oD
-Berit

Related Posts with Thumbnails