mandag 14. januar 2008

Hekledronning i anmarsj:)



Dette er grunnen til at jeg ikke har lagt igjen
hilsener på bloggene rundt omkring slik jeg pleier.
Inspirert av Mia og ikke minst Anita, har jeg bestemt
meg for å lære å hekle.
Jeg prøvde først å lære det etter en bok, men først
da min søster kom meg til unnsetning ble det fart i sakene.
Hele søndagskvelden har jeg sittet dypt konsentrert over
mitt aller første heklearbeid. Etter åtte ruter er jeg støl
i overkroppen og det føles omtrent som om jeg har deltatt i
vektløfting, så trolig har jeg ikke helt dreis på teknikken enda....
Jeg tviler vel på at jeg kommer til å hekle et stort teppe,
men åtte lapper er jo en start. Mandag blir det endelig tid for
en besøksrunde for å se hva dere har holdt på med i løpet av helgen:)


Denne helgen har jeg også fått en stor pakke fra Stoff og
Stil i posten. Der var det mange flotte stoffer til mine nye
sømprosjekter- og min mor og min søster betraktet nok
5 kilo stoff med en liten smule mistro!
Det blir vel litt på samme måte som når en person med
vannvittig vannskrekk bestiller et gedigent svømmebasseng
til å ha i hagen. For jeg er jo som kjent egentlig ikke så
veldig glad i å sy. hehehehe!


English: I have made my first Granny Squares today.
I have never crochet before, but it is really fun !!

44 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Der er du igang med hekling du også,og det får du fint til ser jeg.Så fine farver du har valgt.Man kan bli temmelig støl både her og der av hekling,så det er viktig at man finner en god sittestilling,og klarer å være avslappet i skuldrene.Men siden du aldri har heklet før,og har heklet SÅ mange lapper allerede,så er det vel ikke så rart om du kjenner det.Håper du får en flott mandag med ikke altfor mye vondt.Klem fra meg:-)

Christinas låvebutikk sa...

Hei så fint det "teppet" blir, nydelige farver! Som sikkert sagt før.. så flink du er!! Masse av disse teppene til salgs overalt nå! Skikkelig "in"... Ha ei flott uke Emmeline! (Ps ikke vanlig å blogge 04.29 altså!)

@afjo72 sa...

Haha, jeg er så glad for at det ikke bare er meg som står foran i køen på entusiasmesiden! 5 kg stoff er vel bortimot de samme 15 meterne jeg kjøpte sist helg - som nei, ikke er brukt enda... *rødme, rødme*

Heklingen ble veldig fin da, utrolig søte farger. Og du, det ser veldig komplisert ut å hekle så jeg er skikkelig, ektefølt imponert!! :o)

Ha en strålende uke!

Anonym sa...

Næmmen så flink da,nydelige farger, det der blir nok lekkert, hekle er jo gøy,staver,picoter,og luftmasker,heia,heia!- neste innlegget mitt blir litt om hekling, her hekles det blonder til den store gullmedalje, har ikke noe mål og mening med de mange metrene,men skal da alltid få de brukt.Du må prøve deg på blonder for det er easy going:o)))
Klem fra Lisbeth

Lappesola sa...

Kjempesøte bestemor ruter. Det blir lettere etter hvert som du får dreisen på det. Og plutselig så har du et dobbelt sengeteppe ;)

Tiril sa...

Du værden-aldri heklet før å fått til dette.
herlige vår (sommer)farger...Har tegnet meg et bilde av deg ,allt virker så lyst og lett med deg??.og disse fargene er midt i blinken.Du viker som du er en lys lett vind som feier forbi.
ha en fin dag

Anita sa...

HeiEmmeline! Dette blir kjempebra!!! Nydelige farger!!! Åh!! Det rosestoffet så ikke jeg når jeg var på Stoff og stil:o(
Var på jakt etter noe med roser til å sy noen putetrekk av!!
Da får jeg lete bedre neste gang!!!
Ha en flott dag!!

Anonym sa...

Så kjempesøte! God fargekombinasjon! Ha en fiin mandag!!

organic-lizzi sa...

Hadde virkelig problemer da jeg startet med mitt i sommer..Men greia var også at det skulle være noe jeg kunne drive med noen timer her og der imens jeg var på stranden.Hadde nemlig bestemt at stranden skulle brukes..og det ble bare regn!!og lite hekling!!
Ditt blir kjempefint:-))
Alltid trodd på"har du klave får du ku"..så innkjøp av 5 kg.stoff er da kjekt!!
Holdt på med noen puter for mange år siden,og syntes det var litt herk med å få tak i glidelås(som ikke selges her på halvøya)Mannen min trodde det hadde klikka da jeg kjøpte en full bærepose på Stoff & Stil..
kos dag & stor klem fra Randi

irina sa...

Heia :

kjempefin blogg du har. Jeg begynte i går så skal bli artig å se om det er noe for meg !!!
Artig den agurk historien ....jeg kjefta huden full på en mann som snek i køen...følte meg ganske gal...men hærlig også . Velkommen inn til meg :)

ChatrinesLiving sa...

Det her blir fint! Nydelige farger du har valgt!:)
Lykke til videre, og snart er du helt sikkert ferdig med det hele;)
Ha en super dag!
Klem:)

FO - 2 sa...

Dette er jo en god start! :)
Fine farger.
Lykke til med resten og ha ei fin fin uke. :)

Hulda sa...

Så nydelige ruter du har hekla, lykke til med teppet! Blir artig å se hva du skal sy av alt stoffet. :)

chevostar sa...

Så koselige heklelapper du har laget! kjekt å lære noe nytt!
Ha en flott mandag!

liven sa...

Å hjelpe meg så flink du er.....kjempefine farger!!

Anonym sa...

Fy flate for en utrolig god historie om agurken og den unge mannen...lo så jeg grein når jeg leste den...fantastisk..hahahahh. Hadde jeg bare vært der.
Teppet ditt blir nydelig, gleder meg til å se det ferdige resultatet.
randi
http://blogg.hobbyboden.com/randi

Nette sa...

Sjå der ja, 8 ruter er jo knallbra for en nybegynner det da! Rutene er fine og farevalget også:)

Lynetmor sa...

Hei, så fine lapper du har heklet :-) Nydelige var dem.
Ønsker deg en fin dag.

Grip dagen sa...

Næmen, så flink!!!
Blir helt imponert av alle som hekler bestemorslapper for tida. Jeg har ikke tid til det akkurat nå, men gjett om det frister!
Har laga en stor prøvelapp, bare for å teste mønsteret... Den får bli til en gryteklut, tenker jeg.

Jeg får via tida til sying, tenker jeg...
Ha ei fint uke med heklenåla di!
Mange hilsner Marit

irina sa...

Tusen takk....Ble så glad for dine vakkre og gode ord.
Det hørtes nesten uten som ett engle kor.
Att litt skryt kan være så bra....til oss som også er sta!
Her kommer jeg nok masse mer.
For her jeg skakk meg ler.
Bare kom innom å få en klem....gjennom internett....
Selv om det ikke er lett !!

[morgrethe] sa...

Begynner bloggen din å bli en hobby-blogg...? Så fine lapper du hekler, flink er du!!! Mine heklelapper blir nok liggende.... strikker mest om dagen. Symaskina får dessverre stå i fred og ro altfor mye den også. Ja ja... det blir iallefall morsomt å følge med lappene dine. Med din energi, så tar det vel bare noen dager før 5 kg. stoff og et Emmelineheklet bestemorteppe blir vist på bloggen. Ha ei fin og kreativ uke Emmeline.

Pulsatilla sa...

Tror du søsteren din kan komme en tur på østlandet også? Jeg trenger en heklementor for nå har jeg også lyst til å lage slike lapper. Og du vet vel at vakkert stoff, det går aldri ut på dato :-) Skulle jeg vite, som har skapet fullt!

Jennifer P. sa...

I think they turned out very nice! I like the colors. I have never tried crocheting, but would like to learn. Perhaps you will do a blanket next?

Line sa...

Hekleteppet ditt blir jo kjempefint!! Så flink du er, det ække en ting du ikke kan (¨,) Gleder meg til å se hva du syr.
Ha en heklende fin kveld! Det er vel forresten en glimrende tv-titter-aktivitet..?

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Jeg fatter det bare ikke!
Hvordan den ene etter den andre av dere fikser dette så tilsynlatende perfekt!", ?
Jeg har en tendes til å få ti tommeltotter hver gang jeg prøver meg ...nå har jeg i grunnen gitt det opp! Nydelige farger , du er knall flink!

Lykek til

Bestefars Verksted. sa...

Det må man si,du er virkelig flittig !! Og så de nydelige fargene.....kjenner jeg får veldig lyst til å prøve,jeg også,men har ikke den store troen på meg selv akkurat her....kansje jeg må investere i en heklebok,med trinn for trinn.......hmmm,må spekulere på dette,ja....for du inspirerte meg veldig :) Kos deg videre,og ha en fin kveld ;)

åsemor sa...

Skal si oss det Emmeline, ingen utfordring er for stor for deg :)
Også så masse stoff som venter på deg, vi får satse på at energien holder seg på topp.

Ha ei kreativ uke, gleder meg til å se resultater:)

Helene sa...

Jeg vil også lære å hekle!!!
Fy søren, går det ann å lære å hekle så fort? Trodde det tok veeeldig lang tid å lære, og så bare freser du avsted med den ene ruten etter den andre. Blir helt matt!
Dette kan du jo, Emmeline. Skal se det blir både ett og flere tepper hos deg etterhvert.
Ikke rart at du får vondt i kroppen. De fleste pleier å bruke litt tid på å hekle, men du prøver vist å slå alle rekorder med den farten du har.
Var forresten innom Moster Hus i dag. Hun fortalte om omtalen på blogen din og at veldig mange hadde oppdaget butikken etter dette. Da ble jeg jo nødt til å "skryte" og si at jeg "kjente" deg fra bloglandia. Hun bad meg hilse så mye til deg :0)

Mrs.J sa...

å så flink du er! Og så nydelig farger. Har selv gått og hatt veldig lyst til å prøve hekle etter å ha lest en blogg jeg ikke finner igjen! Men nydelig var det! :)

Tone sa...

Det var jenta si det, så flink du har vært. Og fargene er nydelige. Nydelig var også det lyseblå stoffet, tror jeg må ta meg en tur på Stoff og stil, for det hadde jeg virkelig sansen for. Takk for koselig kommentar på bloggen min og ha en god uke du også, klem :-)

Tone sa...

Ser jo nå på bildene at det kanskje ikke var stoffene fra Stoff og stil det var bilde av, he, he. Men er bare sååå glad i lyseblå bunn med blomster på :-)

ESMERALDAS HJERTE sa...

hei vennen...Såååå gøy at du er igang med hekling, de lappene blir helt nydelige, og sikkert utrolig gøy å kjenne at man mestrer noe helt nytt....og spennende å se fortsettelsen på disse, kan jo brukes til så mangt....

Stor klem!

elin1976 sa...

Du har jo vært kanonflink!!! Nå er jeg stolt av deg. "Ninke dama"
Gleder meg til at du skal sy ting av disse stoffene. 5 kilo bør jo bli til noe. Hvis fargene er som på bildet så er det sånne som jeg elsker. Det er skikkelige sommerfarger. Har prøvd å bruke slike farge på Tildaene. Har et par til som ligger å venter på å bli stappa. he he
Men akkurat nå har jeg sydd en skikkelig stilig veske. Den er så kul...
Fikk sånn derre rusjer og vintage over meg. Gleder meg til å legge den ut på nettet.
Har forresten lovet deg bort til å hjelpe Karna....ho har et nbord som sitter fast i trappa. Tenkte dette kunne være en passende oppgave for både deg og Elisabeth. ha ha ha ha
Så dere bør forte dere over for det har blitt merker både på vegg og i trapp( tror det nesten er krise ha ha ha ha)
Ha en fin kveld men pass på ryggene dere når dere bærer!

Trines Hus og Hage sa...

Hei Emmeline! Så moro at du har begynt å hekle! Flotte ruter har du fått til og nydelige farger også. Har lest agurkhistorien din flere ganger, både for meg selv og min mann. Men har ikke rukket å skrive noe til deg. Men tøft gjort, Emmeline. Sett du har fått masse herlige kommentarer på det.
Stå på videre med heklingen og lykke til. Gleder meg til å se resultatet. Klem fra Trine - og takk også for så kjempegod kommentar hos meg sist. Setter pris på slike gode ord, vet du!

Cathrine sa...

Hei! Det ser ut som du har dreisen på heklingen,var jo kjempefint.Hm hm kanskje skulle ha lært seg dette,spørs om min kjære mormor vil bidra med sine kunstner. masse fint stoff også,gleder meg til å se videre på hva du tryller frem. Ha en fortsatt fin kveld!!
Klem

ESMERALDAS HJERTE sa...

hehehehehehe du, er ikke mye som unngår ditt blikk, gitt...Men takk for koselige ord:) HAdde tenkt å spare bilder av de kulene i vinduet til en annen dag, så det kommer:) Må jo tipse deg ogsså, kan hende det er tomt for dem.men fant kulene på Trigger øverst på Galleriet! Det var fire store kuler i en fin eske(som jeg selvfølgelig har planer om å bruke til noe, hihi)for 119,- og kunne jeg motstå det? Nei....Så er du heldig: Løp og kjøp!

Klem igjen.....

Albertines verden sa...

Guri, som jeg liker deg når du er på krigsstien. Den som hadde vært en flue på veggen der, du! (Ha - ha - ha - ha - ha KRAMPE)Hekling er moro, det har jeg ikke gjort på mange år. Så fine farge-kombinasjoner du har. Passer perfekt til Green Gate sine varer, jo. Trenger ikke hekle store tepper, vet du. Hva med mange grytekluter? (Tenk på julegaver)
;0) Jeg må se å få sendt avgårde min bestilling til Stoff & Stil, jeg også. Det kommer jo ikke akkurat dagen etter, heller. Ellers ønsker jeg deg en fortreffelig uke. Klem.

Reginas Cottage sa...

Dear Emmeline,
I'm also at crochet a granny square
blanket.I have almost this same colors as you.It makes very fun.I have crochet when,whenever if I one
time.To the time I have 20 but I need
70 sqares.What's the height your
sqares? My are 20cm.
Have a nice week
hugs,Regina

Solstad sa...

Nydelig !! Du har fått award av meg, sjekk sida mi :)

Mia sa...

Sååå bra, så utrolig bra, Emmeline! Dette blir jo bærre lekkert! Koselig at du har satt igang med prosjektet, og du ser ut til å mestre det hele meget bra. Skal det bli et teppe...? (i så fall må det nok noen flere til enn åtte stk...) Stort eller lite...? (Ja, jeg kjenner også heklingen i diverse muskler, kanskje vi får en slik "heklealbue"... eller "heklehåndledd" etterhvert...?) Herlige Cath Kidston stoffer også... mine favoritter, så klart. Men de kommer vel ikke fra Stoff og Stil vel... ?

Silkeline sa...

Hehe....både jeg og PCn min var visst litt i overkant ivrige og ukonsentrerte i går....

Jeg ser jo at du hadde en særdeles produktiv kveld! Bestemorrutene dine ble knallfine, du har fått skikkelig dreisen på dette ser jeg:)Åtte ruter på en kveld er jo strålende! Nydelige farger du har valgt også. Så godt å ha en søster som kan hjelpe til i blant:)

Spennende med stoffer fra Stoff og Stil.....gleder meg til å se hva du lager av dem. Du tryller nok fram noe fint, for nå liker du jo å sy....ikke sant?
Klem fra Flower:)

Gunhild sa...

Så fint det blir.Veldig fine farger. Jeg har også plan om å begynne å hekle igjen, men har enda ikke vært til butikk. Så jo et i farger jeg likte i Bolig Pluss. Tror det må være det samme teppet som var i brosjyren til House Style. Hvilket garn er det du bruker? Blir spennende å se hva du få ut av stoffene. Jeg har holdt på med system på badet i dag.
Hver sin lille kurv til jentene med det de trenger til morgenstellet, blant annet. Kanskje jeg tar litt bilder i morgen.

Zizzi Molde sa...

Her er eg, og der er du!!! Du, jeg rekker lissom aldri å legge igjen en kommentar hos deg før det er nytt innlegg... Det ligger noe til deg hos meg, så da vet du iallefall hva du betyr for meg!

Klem fra meg!

Aina sa...

Takk skal du ha, nå måtte jeg jo bare titte litt innom stoff og stil, og vips hadde jeg handlet gitt, x antall meter i posten ...ops!!
Jaja, var jo billig *glis*

Du òg har lagd slike bestemor ruter, de er så søte, blir nok et lekkert teppe.
Hvis du føler at du ikke får dekt heklebehovet ditt, så kan jeg ta i mot et teppe jeg altså
*ler av meg selv*
Flink er du, skal prøve meg på slikt en dag jeg også. (må bare sy noe av 25 meter stoff først!!)
Håper mandagen har vært fin.
Klem!

Related Posts with Thumbnails