tirsdag 8. januar 2008

Fuglehushistorien



Jeg flyttet til nytt kontor før jul, og i den forbindelse holder jeg på med å male krakker og hyller som skal få pynte opp. På den ene hyllen skal jeg ha et fuglehus, som jeg jo snakket om i forrige innlegg ( Takk for gode fuglehustips Karna og Lisbeth) -og da kom jeg på historien fra mine gode gamle dager som lærer i barneskolen:)



En god kollega hadde nemlig meldt skolen på et fuglehus prosjekt. Vi skulle bygge fuglehus og sette opp kassene i nærmiljøet, og skolen hadde fått utdelt ferdige byggesett som skulle passe til ulike fuglearter. Det var bare å sette sammen delene, og behandle fuglehuset med miljøvennlig beis, så kunne fuglene få inpass i sine nye hjem. Min miljøvennlige kollega var svært bekymret over at fuglehusbyggingen gikk så sent fremover-det nærmet seg vår og fuglene var rett rundt hjørnet uten at husene var i rute i det hele tatt. Siden jeg hadde klasserom rett ved siden av sløyden, og i tillegg hadde de eldste elevene på skolen, tilbød jeg vår hjelp.



Tolv elever meldte seg frivillig som fuglehusreddere og med instruksjonsarket i hånden skred de energiske ungene til verket. Jeg skulle ha undervisning samtidig, og gikk frem og tilbake fra klasserom til sløyd, for å sjekke at gjøk og sisik, trost og stær (omtrent) fikk fuglekasser som var pent satt sammen, uten fliser og spiker som kunne gjøre skade! Etter to timer hadde de klart å bygge tolv fuglehus ferdige, og ungene skulle få være inne i friminuttet for å behandle kassene med den riktige miljøvennlige beisen. En inspiserende kollega lovet å se etter gjengen, slik at ikke fuglekasseprosjektet skulle utarte på noen måte:)


Da jeg kom tilbake til sløyden etter storefri, var det en stolt gjeng med elever som ventet på frøken. De hadde stilt fuglehusene på rekke og rad, og var de ikke fine? Den miljøvennlige brune beisen sto urørt, og istedet hadde gjengen kastet seg over knallfargene med liv og lyst. Det samiske flagget virket nesten grått og livløst sammenlignet med de tolv fuglehusene. De hadde malt blomster og polkadotter, altankasser, nummerskilt og navneskilt. De ønsket velkommen til Fugl Fuglesen, og Gjøk Gjøkesen og en av dem hadde for sikkerhets skyld malt INNGANG OG UTGANG under hullet. Fuglehusene var rosa og lilla, gule og grønne, orange og hvite , røde og blå og det var ikke spor av miljøvennlig brunfarge på et lite hjørne engang. Min gode kollega kom inn på sløyden noen minutter etter meg, og ble lamslått over resultatet... For å gjøre en lang historie kort, så måtte vi jo henge tolv fargerike fuglehus opp i skogen, sammen med tolv brune.

Da høsten kom viste deg seg at alle de brune fuglehusene sto urørt, mens alle de fargerike husene hadde hatt reir med unger. Noen som sier at fugler ikke har sans for interiør?

English: I am looking for a Birdhouse these days, I will have it for decoration on my new office. That made me think of the time my pupils made birdhouses. Instead of using brown paint -like we had planned, they used all kinds of colours. The birds seemed to like it, because they moved in to the coulourful houses, and left the birdhouses with brown colour intact.

34 kommentarer:

My little footprints sa...

HeHe, for en artig historie! Så klart har fuglene sans for interiøret ;) Et lite forskningsproskjekt kan du jo kalle det, og neste gang skal det bli et fargerikt fuglehus her også ;)
Klem fra Beth

ChatrinesLiving sa...

Wow!! Kule fuglehus! Å for en hærlig historie!!
Ha en super dag!
Klem:)

FO - 2 sa...

Herlig historie! :)
Kreative og flinke elever. Og helt sikkert en like flink lærer! :)
Likte bildet av alle de fargerike fuglehusene. Helt i min smak. Elsker farger!

Dette minnet meg om min sløydlærer på barneskolen.
Med sin blå frakk og hendene på ryggen mens han rolig spankulerte mellom benkene og instruerte oss.
Også lukta da du....
Mmmmm..... :)

elin1976 sa...

he he stilig.
Tror at både mennesker og dyr har behov for å ha pene ting rundt seg for å fungere i hverdagen jeg.

Ja, fytti katta så du alle de kommentarene???
Blir jo helt sjokkert jeg, bare for så lite liksom.
Men blir jo kjempeglad da.

Nå holder jeg på å få fatt i mer strykepapir, mer lin stoff og diverse blonder. Jeg feilberekner alltid på dette og går alltid tom.
Men det er alltid noe annet jeg kan sy.
Skal forhåpentligvis legge ut den nye veska på veslehuset i dag og en kanin. Å så må leg legge meg i selen og få laget noen hage engler.
Men så var det det da....jeg har jo ikke hudstoff....ja da kan jeg iallefall gjøre klar klærne....he he

Marit kom hit i dag kl.9 og dro kl. 12.30.
Femten minutter senere datt prinsessa inn av dørene som jeg fikk satt igang med leksene, femten minutter etter der kom Christiane(niese) inn dørene som skulle til oss på middag og siden har det gått slag i slag, mannen heim - mannen ut igjen for å dra til tannlegen, mannen heim igjen - mannen, prinsessa christiane og lille Isak på ridetrening.
Har litt sykt helste gale familiemedlemmer. he he. (mannen sitter på finn.no hver dag og titter om det er hester som kan kjøpes og christiane har trent en del av disse V75 hestene borte i travparken i Kristiansand)

Nå er det endelig rolig her i heimen så nå skal jeg sette meg å sy, lage ei gulrotkake, bake noen brød og se tv(hvis jeg får tid) Ha en super kveld. Masse klemmer fra Elin:O)

Gry sa...

Hei! Takk for kommentaren om dukkehuset. Det er farfar som har värt i farta igjen.

Er sikker på at du hadde en finger med i spillet der med fuglehusene, he,he. Med din sans for interiör så må din kreativitet ha smittet over på elevene- og i alle fall fått dem til å holde seg unna brunt;-)

Klem Gry

ESMERALDAS HJERTE sa...

kuuuuult!!! så koselig historie om glede og FARGE!!!! i denne regntid må vi til pers med farger og glade historier....Ja...hvorfor brunt når man kan frotse i farger? Rosa er min farge om dagen.....Den klare "passe rosa"-fargen:)...finner den jo også på det meste av interiør jeg kommer over, da....Også blir det mer og mer hvitt her hjemme, skjønner ikke helt det, hehe....Godt å kjenne litt på dynamikken i det man liker, selv om det f.eks ikke blir lilla og knall blått her noen gang.... små nyanse-forskjeller kan være like spennende som forandrings-elementer i heimen..jaja....Apropos fuglehus, så hadde vi et fast sted i skogen som vi pleide å besøke på barneskolen..Det var en åpen plass hundre meter fra kassene, der vi spiste matpakka vår, og liksom "var på tur"...Det var tider....Og sist jeg besøkte skogen og plassen vi pleide å sitte, opplevdes liksom ikke arealet fullt så stort som da jeg var liten.....Rare greier, er vel det som kalles å bli voksen....

Tirsdagsklem!

Mrs.J sa...

Herlig historie!
Utrolig flott bilde forresten av alle fuglehusene! Gir liv og glede :)

Tingeltangel sa...

Vilken underbar historia. Och fågelholkarna eleverna målat är fantastiskt vackra. Vilka konstnärliga barn. Jag förstår att fåglarna trivdes i dessa hus.

Tiril sa...

Tusen takk for koselig kommentar Emmeline, skjønne fuglehus og artig historie.Angående Grande...vil tro det kommer til Bergen og.Angående pris så er det langt under lexington.deres sortiment er jo ikke så stort og sengklærne er jo svenske mål så de går jo ikke.men puter og pledd håndduker er kjempe fine.

Photo-Me-Life sa...

Ler, du får skrevet det!!!
Jeg syns historien var både ultra komisk og ikke minst koselig. Da har man lært at fuglehus ikke nødvendigvis trenger være kjedelig.

Min mor holdt på å få bakoversveis da hun kom på besøk til meg her engang og det stod et fuglehus inne i vitrineskapet...Aldri sett en dame så lang i maska og lamslått før. Hun lurte på hva jeg egentlig drev med, hihi.
Det var forresten brunbeisa:)

Ja de rommene var drømmerom. Jeg vet jo, ehem, at det er vanskelig host å holde et barnerom slik man ønsker det i drømmene sine. Men drømmer meg vekk... Ser for meg så mye vakkert men innerst inne vet jeg jo at vakkert=kaos

Silkeline sa...

Hehe....det var jammen en morsom, fargerik historie! Moralen er vel noe sånt som at alle levende vesner liker å ha det pent rundt seg:) Man skal ikke undervurdere fargenes makt nei:)....

Jeg kjente igjen "Pottekulene" inne hos deg ja, jeg har også den potta som egentlig hører til, men den er opptatt med noe annet i:)Det er vel ikke noe hemmelighet at jeg liker å variere litt. Er født i tvillingens tegn skjønner du, så det å være konsekvent ligger ikke helt for meg....hehe. Tvillinger er vel mest kjent for å være litt vaklete i sine meninger, og det kan vel sies å stemme på meg:)Det er vel omtrent derfor jeg er rødhåret akkurat nå. Tror jeg har hatt alle verdens farger oppgjennom.....snart er jeg nok lyshåret.....håpløst tilfelle....*hjelp*:O)

Ha en fin kveld:)

organic-lizzi sa...

Fantastisk historie..Klart fuglene ville være der elevene hadde jobbet med all sin glede:-))
Kos kveld & klem fra Randi

Reginas Cottage sa...

Hallo Emmeline
Birdhouse is a great idea!
You looks out the window and than can
you seen the bird,it's so loveley.
My dreambirdhouse is the first.
In a older post you have my dream-
sofa from IKEA "Ekstorp".
Have a nice day
Ha en super dag
Hugs Regina

Whoopsi Daisy sa...

Det var en artig historie. Tipper det var noen hippifugler som flyttet inn :o)
Jeg har også dilla på fuglehus for tiden, hatt det lenge. Jeg føler med deg angående fuglehuset som står igjen alene på hytten. Du må ta en tur inn å kikke på Morse Farm sin blogg. Hun har vært på tur....og der snakker vi fuglehus. Tror pippen hadde dååånt hvis de hadde fått et slik hus ;o)

Anne sa...

Kjempeherlige fuglehus !!! og for en historie da gitt !!!

Alle liker jo litt farge på tilværelsen da vel? og disse var jo virkelig fargesprakende må man kunne si....

Tone sa...

Så fin fuglehushistorie, skjønner godt at ungene valgte et mere fargerikt alternativ jeg. Og skjønner godt fuglene også, de er jo ikke dumme heller ;-)
Hekling burde du begynne med, det er faktisk superenkelt. Det første som slo meg når du sa du ville hekle bestemorsruter var at det sikkert hadde vært enklere å begynne med bølgeteppe. Men så skrev du jo at du skulle hekle på bussen, og da kan det jo bli litt upraktisk med et etterhvert stort teppe brettet ut over både deg og eventuelle medpassasjerer ;-)
Tryggest med små ruter, da ja :-)

liven sa...

Hei! For en tidig historie!!! Og de fuglekassene var jo bare så stilige!!

Tonje sa...

hehe for en morsom historie! De ble jo kjempe flotte da,er morsomt å se hvilken fantasi barna har..

Håper du får en fin kveld=)

Bestefars Verksted. sa...

Jøss,for en koselig fortelling,og så bra at fuglene likte farver !!! Nytter ikke med miljøvennlig bestandig,nei.....jeg har planer for å lage meg noen av rekved,bare til å pynte med på uteplassen vår,men det er nok ingen som flytter inn,med et x-antall katter,luskende rundt hvert et hjørne... De du viser på bildene var skikkelig "freske" i farvene,synes det var ordentlig kuult,jeg.. Nå kom jeg forresten på en morsom historie fra tiden da jeg jobbet i barnehage,kansje jeg må ha den med i et innlegg...kos deg så lenge,og ha en fin kveld !

Anonym sa...

knallbra historie!!

Helene sa...

Veldig koselig historie. Det konstaterer jo at selv fugler ønsker å ha trivsel i hverdagen.
Ps dersom du lengter etter vinteren bør du kanskje ta en tur på hytten din på Sørlandet. Tror du finner nok snø der. Med ca 50 cm snøfall på ett døgn skulle det vel tilfredstille de fleste. Også dem som liker og måke snø he,he

Jennifer P. sa...

Those are smart birds! Doesn't everyone like a little color in their house instead of all brown?! Hope you find your perfect birdhouse!

And yes, my life is nice, but not at all like Brad Pitt and Angelina Jolie's! :)

chevostar sa...

He he :) Herlig historie!!!
Jammen godt at fuglene har sans for interiør og da! hi hi :)
Ha en flott onsdag!

åsemor sa...

For noen kreative unger, og det er viktig for utviklingen har jeg hørt(jeg er langtfra noen pedagog, og det skal mange være glad for).
Litt travelt på bruket hos meg for tia, derfor denne snarturen innom, må bare må vet du...........
Nyttårsforsettet mitt er å komme meg tidligere i seng, er så lei av å være trøtt, og da må en jo bare legge seg tidlig. Kjedelig sak :(
Vi sees ved en senere andledning :)

Lemi sa...

så herlig da :o)

Aina sa...

Kjempekoselig historie, og vi mennesker er ikke de eneste som setter pris på estetikk,så klart husene måtte være fine.. hehe
Og de bildene dine var jo kjempefine.

Takk for oppmuntringen på mitt siste innlegg, nå viste det seg heldigvis at det var en liten åre som hadde gått tett, men som også leget seg selv. Pappaen min hadde kjempeflaks.
Og jeg er enig med kongen, og hans filosofi jeg:0)

Og angående strikking, jeg er sikker på at guttene dine ikke strevde noe mer enn meg, føler som at jeg er på 5 års stadiet når det gjelder strikkeferdigheter!!
Men jeg skal nok komme i mål skal du se hihi..

Sendte forresten mail om at jeg ønsker være med i gavealongen, etter at jeg så din og lykkes kommentar inne hos Marte, shabbychic living, så fingrene og tærne mine er atter en gang i kryss...bringer nok lykke det;-D
...verre med å få gjort noe og gå..haha
Klem!

Lene sa...

Hahaha. Uh - fantastiskt!Frøken Kvirrevitt vet hvordan hun vil ha det. Og du synger jo som ei lerke, Emmeline. Så jeg klakker med hælene og skal vel ikke være dårligere:

Sköna kvinnor tar av sig skorna i dunklet under ett bord.
Tog soldaterna av sig skorna, så blev det inga mord!
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning, den är fruktansvärt stor.
Jag såg hela FN - alla saknade skor!

Ta av dig skorna, ta av dig.....

Det er ikke dumt, skjønner du. Ren befrielse å flagre fritt med tærne :) Jeg blir kjempeglad når mine gjester gjør akkurat det. Da føler de seg hjemme og velkomne :)

Natti :)

Mita`s hjørne sa...

Artig fuglekasse historie... skal se fuglene er litt mere fargerike enn hva vi har trodd... kreative unger, nå kommer det vel til å henge kasser i alle farger rundt om kring...
Flotte bilder du viste iallefall...
Her har vi vårstemning, ser bare noen snøkledde høye fjell laaaangt unna - der ligger det snø langt utover sommeren...

Ha en koselig dag...

Anne-Berit sa...

For er artig innlegg,og der kan man se,det er ikke bare vi mennesker som liker å ha litt farger i tilværelsen.Elevene dine skjønte det de.Klem fra meg:-)

Garden Angel sa...

For en morsom historie!!!
Ja der kan man se:)
Ha en fortsatt fin uke Emmeline!

Mummimamma sa...

For en herlig historie! =)
Klart fugler har sans for interiør og farger, ingen bygger vel sine hjem med mer omhu enn den, og ingen kler seg i så flott farger, så derom ingen tvil :)

"Hytta" deres, som jeg gjerne vil kalle sommerhus, fordi det ser ut som et sommerhus, er så nydelig.
Jeg er eks-sørlending, og dypt forelsket i Sørlandet, og syns du er kjempeheldig som eier ditt eget lille rike på Sørlandet.

Og linselusa er kjempesøt :)

Marte sa...

ha ha jeg må le av deg:) For en morsom historie! Min samboer lurer til stadighet på hva som er så morsomt når jeg sitter på pcen, når jeg er inne hos deg! ;)

Jeg har sendt mail til gavealong, så da får vi se om det er plass til meg...

Ha en fin onsdag!!

Klem

Anita sa...

For en flott samling med fuglekasser!! Og en skjønn historie!
Tusen takk, det er en ære å være din heklementor i Blogglandia!!!!
Ha en flott kveld!

Unknown sa...

تصمیم گیری و روش های مناسب برای تصمیم گیری قاطع

مشکلات قلبی وعلائم پنهان که سبب آن می شود
رابطه جنسی ودلایل دردناک شدن آن برای زنان

Related Posts with Thumbnails