mandag 3. mars 2008

Luftsparing på gang



Jeg er for tiden i gang med et selvpålagt innkjøpsstopp. Da jeg kom hjem fra jobb på fredag ringte bunadsdamen og ga beskjed om at bunaden til min konfirmantdatter omtrent var ferdig. Supert svarte jeg smørblid, mens hjernen startet å jobbe på høygir...Hvor er finansene som skulle være klar på konto? Hvor er de hemmelige hundrelappene som jeg har syltet grundig ned i en syltetøyskrukke? Sparing er ikke min sterke side. Jeg har mer talent for shopping på en måte:) Dermed tok finans-angsten plutselig overhånd, og jeg bestemte meg for å starte med sprengsparing i hurtigtempo!



Den beste måten man kan spare noe på er jo ved å ikke kjøpe noe. Dermed gikk turen rett til Fretex. Jeg leser jo ofte om bloggere som går på Fretex og finner knallflotte interiørobjekter som glir rett inn i et perfekt hjem. Sånn er det ikke med meg.
Når jeg går på Fretex ser jeg bare emaljerte panner i orange og brunt med litt rust, eller diverse billlige kopper og fat som hadde sin storhetstid på åttitallet!



Sånn var det på fredag også. Jeg gikk inn på Fretex og sirklet lenge frem og tilbake --frem og tilbake, studerte alle tingene nøye og slo fast at jeg ikke trengte NOE av dette til huset! Dermed slapp jeg å bruke penger der, og hadde allerede spart mye bare på det butikkbesøket!



Så gikk turen videre til biblioteket:) Jeg leser jo om de flotte kuppene man kan gjøre på Capris for eksempel, men selv om bøkene er billige så koster de jo penger. På biblioteket har de et brukbart utvalg med interiørbøker, så der kan man jo spare enda mer ved å lese uten å kjøpe.



Nå skal det vel sies at det er hakket mer inspirerende å lese nye Shabby shic bøker som er kjøpt på nett, enn å lese bibliotekets interiørbøker fra åttitallet. Gule vegger, røde møbler kombinert med stormønstrede gardiner og syrelutet furu gir ikke den mest oppløftende interiøropplevelse i bokform akkurat! Men det er iallefall gratis, og dermed hadde jeg spart enda litt mer!



I dag vurderer jeg å ta meg en tur innom alle interiørbutikkene i byen her uten å kjøpe noe! Du verden, det skal bli spennende å se hvor mye penger som står på konto når jeg kommer hjem. Jeg har helt sikkert nok penger til en bunad ganske snart, med all denne sparingen.



Herr Emmeline: Hvis du leser dette, så er det ment som et IRONISK innlegg... Jeg mener det ikke bokstavelig, og du trenger IKKE å hisse deg opp. Du trenger ikke engang å lese dette, det er trolig ikke bra for deg! Jeg skjønner at det hadde vært mye bedre å spare på vanlig måte, men luftsparing er tross alt bedre enn ingen sparing! Ha en fin mandag alle sammen. Jeg er tilbake med et fornuftig innlegg før jeg vet ordet av det:)

54 kommentarer:

Jill sa...

LOL!!!!!
Man skal ikke kimse av luftsparing!
Men å gå innom alle interiørbutiikene uten å kjøpe noe er vel nesten å regne som selvskading eller selv/seigpining????
Tror ikke jeg hadde klart det...
Man kunne lansere det som en sportsgren i selvdisiplin???
Lykke til med sparingen :-)

husnummer30 sa...

Jag är verkligen också urusel på att hitta något fint på Fretex och loppisar i övrigt. Var inne en sväng på Fretex i lördags och tittade och hittade visserligen en fin glasskål på fot, som de skulle ha 400kr för!!! 400kr - det kan jag köpa mycket fint (nytt) för. Vart finns alla dessa fynd som alla utom jag hittar?!?

Lycka nu till med sparandet! Och bonaden lär nog bli superfin!

Ha en fortsatt fin måndag! //Jill.

frk. vims sa...

hihi. luftsparing er vanskelig!
som jill sier så er det selvpining av stor grad.
Jeg har kjøpt meg rullekniv i dag, på claes ohlson i stedet for Husquarna og sparte 139 kr på det. Veldig fornøyd med meg selv. :D
Nå kan jeg kutte flotte lapper som blir like store, i stedet for å klippe lapper i mange forskjellige størrelser..
Kommer nok mye fint ut av den kniven til slutt :D

Og en ting... bunadskjøpet er jo egentlig sparing i seg selv. Nå har datra di noe å ha på seg til hver 17. mai, dåp og konfirmasjon resten av livet. DET er penger spart på finstas det!! ;)

Two sa...

Hi hi, ja du er bra oppfinnsom du! Men det er akkurat som ein del reklamer, at ved å legge ut litt kr så sparer vi ei heil masse!Best å holde fingrane av fatet, då sparer vi mest, og helst gå berre på matbutikk når vi er lens for noko. Nei snakk heller om investeringer du, då blir du ei important dame. For ein bunad er ei investering, som varer og varer, og eg trur heller at verdien stig med åra! Lykke til med den!

elisabeth sa...

hehehe....ja selv luftsparing er en prøvelse, for det er da man finner så mange fristelser:))
Ha en fin dag i luftene;)

Bestefars Verksted. sa...

Hihiiii,du er bare så j..... god på humor !!! Skulle forresten tro du skrev om meg......rart,igrunnen.....kansje det til og med er MANGE som kjenner seg igjen...?? Det aner meg,nemlig.....så du Herr Emmeline kan bare roe deg noen hakk,hun er ikke verre enn oss !!!! GI henne en klem,så er allt glemt,avtale ? Jeg ble stor i øynene da du nevnte Fretex,og jeg samtidig så DEN lysekronen.....ble nesten redd her,det hadde vært toppen å komme over noe sånt !!! Fine bilder alle sammen !! Kos deg,og ha en fin kveld.

åsemor sa...

Sparing må til når en skal kjøpe bunad, det er kostbare saker.
Min måte å spare på er å kjøre rett hjem fra jobb, uten å være innom noen butikker. Syns å det er helt greit da det også er det jeg har mest lyst til:)

Nå skal jeg dusje av meg dagens gjøremål, før jeg lager middag til meg og Ane. Hun jobbet i helga, men tok bussen hjem til mamman når både hals, hode og feberen verka.
Nå prøver vi en ny kur "vekk i morgen" og vaniljebolle. Halsen skal være utrolig hoven for å ikke greie å presse ned en vaniljeboll :)

Ha ei fin uke, det kommer til å gå så bra så. Spurt rett hjem fra jobb, og planlegg middagen utfra det du har i fryseren :)

♥ H@rmoni ♥ sa...

Ja, tenk å kunne gå inn i alle interiørbutikkene, og IKKE kjøpe noe!

:O)

♥ H@rmoni ♥ sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
krinkelkroken sa...

jamen da har jo du vært flink i dag Emmeline:)
Har forsåvidt kjøpestopp her også, men det er VANSKELIG, og regner ikke med at det varer lenge......
kos deg med spraringen;)

[morgrethe] sa...

Så "smarte" sparetiltak du har. Utrolig smart å gå innom alle interiørbutikkene og se på alle fristelsene. *ler* Du må tenke.... jeg har mere enn jeg rekker å bruke. Det har jeg iallefall...., det er sikkert og visst. Men i morgen er det syklubb igjen, og da må jeg ha noen ferske blomster. Det gleder jeg meg til å kjøpe. Skal prøve å sy disse slanke smekre badedamene. Tenkte kanskje jeg skulle lage en liten mage på dem, har ikke det vært søtt;o)

Nei nå skal jeg ha prosjekt husrydding.....jeg sitter her og prøver å finne motivasjonen.... huff... stønn...nei dessverre, ingen motivasjon har kommet enda!
Jeg får sitte litt til, så kanskje jeg kommer meg opp av sofaen til slutt.

My little footprints sa...

Hahaha..
Jeg må le! Å spare til en budnad på kort tid er vel kanskje ikke alltid like lett ;) Jeg lo godt når jeg leste om at du hadde lurt mannen med sying av putene på ditt forige innlegg også! Godt han er lettlurt ;) hihi..
Ønsker deg en herlig uke! Her skal det males til jeg blir kvalm ;)
Klem fra Beth

Nina i Paradiset sa...

He he!
Akkurat sånn føler jeg det også!!
Jeg sparer jo til nytt hus... (øh!)

Ellers tar jeg gjerne runden i mitt eget hjem i steden for i butikker, og tenker: Hva kan jeg forandre med litt maling el.?? Stikker også gjerne en tur nedom boden der det er lagret mengder av stæsj etter min storhetstid som toppselger for Amoramica (det glade 90-tallet!) og div. div.
Finner alltid noe spennede jeg ikke husket å ha. (hmm.. i mellom linjene her leser jeg: stakkars Nina når hun må flytte med alt dette stæsjet!! Grøss...!)

Ops! Nå må jeg ile avsted i min kræsjede bil (nei, jeg er ikke den skyldige!) og hente en stk. våt datter i svømmehallen!

Klem!

Gry sa...

SHIT,SHIT,SHIT.....Hadde skrivit en såååå lang kommentar som bare forsvant!!! Kan du finne igjen den i luften, tror du? Sparer du inn på sånt også??? Gjerrigknark, fniss....

Jeg hadde blandt annet skrivit at det var ett kjempesmart sparetips, hi,hi....og at jeg har ett som er nesten like bra. Före jul så kjente jeg kjöpelysten komme som lyn fra klar himmel- jeg har jo ikke hatt kjöpefokus på lenge, og vil gjerne fortsette på den linja (innen rimlighetens grenser,ha,ha..)- og bestemte meg for fölgende. Så fort jeg nesten kjöpte noe, så gjorde jeg ikke det, men la i steden motsvarende sum penger i vår reisekasse! Den blev ganske fort ganske fet!!! Det föles så bra å gå mot ferie med såpass mye spart bare for at jeg ikke kjöpte (alle) "må ha ting"...

Uff, bunad er dyrt, så reisekassa mi hadde ikke hjelpa meg så mye i situasjon som din.... Jeg får alltid dårlig samvittighet når jeg tenker på bunaden min som bare henger der i garderoben med alle sölvgreier og tillbehör....

Nå skal jeg se om det går bra å sende kommentaren, hvis ikke hörer du innen 5 sekunder ett skikkelig gutturalt skrik som skjärer igjennom hele Skandinavia!!

Klem Gry

Gry sa...

JAAAA, kommentaren kom inn!!!!

Klem igjen

Anonym sa...

Hihi nå dør jeg snart altså!! Jeg ser for meg 1000 lappene flakse inn på kontoen din, mens du farter rundt i butikkene og "sparer" Helt ærlig så er jeg fryktelig dårlig på spare fronten selv...men jeg jobber med saken....og luftsparer jeg og ;-) Også innbiller jeg meg at hvis jeg kjøper masse stæsj som jeg skal lage noe av så tjener jeg penger?! Det er et dårlig gen jeg arvet etter min fars tante som frekventerte danskebåten, og kjøttbutikkene i Danmark i den fulle overbevisning om at til mer tilbudsvarer hun kjøpte til rikere ble hun...kremt...

Jennifer P. sa...

It looks like I have missed so many pretty pictures during my long illness. All of the crystal and pink--lovely to look at! Rachael Ashwell has several "Shabby Chic" shops in states near here, and a line of blankets, pillows, and accessories at the Target stores here. Looks like she should sell her things in Norway too! I think all of it would look perfect in your home!

Best to you!

Gry sa...

Ha,ha...Jag har svensk statsborgerskap siden 2005. Blågult er fine saker det ;-)

Men hunden er mer internajonell, i hvertfall med passet sitt, fniss...

Klem Gry

mali-mo sa...

Hei igjen! Hehe, jammen har du spart deg rik...og må si meg enig i at å "bare se men ikke kjøpe" gjennom en runde i interiørbutikkene fortjener en premie....Sparing er nok ikke det jeg er aller best på heller, og da kommer sånne utgifter som bunad litt som et sjokk hver gang.Heldigvis er datteren min 1 år, så konfirmasjonen er et stykke unna ennå ;)

Her går det sakte fremover på bunadsfronten gitt. Får håpe søsteren din er mer effektiv enn meg, eller har mer selvdisiplin er vel det riktigste å si (har akkurat dradd fram symaskinen for et annet prosjekt..). Men nå når du har spart så mye erd et vel bare til å kjøpe de delene som ikke blir ferdige??

Lykke til med sparing og bunad iallfall. Vi får vel se bilder i mai kanskje?

Miss.T sa...

Så flink du er å spare Emmeline !! : ) Som alltid en fryd å lese de kjekke innleggene dine..blir i godt humør av de : )

Randi sa...

Ja ja ...tenk om det hadde vært to...DET hadde vært mye mye verre.Vi hadde tvilling konfirmasjon for 3 år siden...det ble dyyyrt. Så det er godt det ennå er 5 år til siste minste jente skal i ilden :)

Fretex...vi har jo ikke den butikken her...men jeg skal på Trondheimstur om ett par dager så da får jeg se om jeg finner noe. Er litt redd det skal være bare sennepsgult og orange plastisk rammel....men det blir gøy da og se om jeg finner noe.

Ha en strålende kveld.

Bo med Lena sa...

Hi..hi.. luftsparing...det er jeg god på også:)

Idag har jeg fundert over hvor mye penger jeg har brukt for at alt skulle matche til 6-åringens pysj-party... Er det mulig..?! Og tror du de brydde deg seg filla om det..? Ikke veldig nei..:)

Jeg må rett og slett skjerpe meg. Men noen laster skal man jo ha eller...?

Lena :))

Anita sa...

Kanskje ikke et så fornuftig innlegg, men morsomt er det!!! You make my day!!!!! Hr produseres det kaniner for harde livet og jeg takker deg for den flotte reklamen du har gitt meg!! Ups! Det er vel egentlig ganske dyrt å annonsere i populære media;o) Får ta det på avbetaling tror jeg, hvis det er greit!! Ha en nydelig kveld! Klemmer fra Anita

Line sa...

He he....ordet luftsparing var et helt nytt begrep for meg (¨,)
men så smart da!
Skal teste det straks..

Huset på toppen sa...

Lykke til med sparingen, kjenner meg så godt igjen i det du skriver om her!

Det 2 år til min jente skal være konfirmant,tror jeg får lage en sparebunadkonto med fast trekk pr.måned, :-), så slipper jeg å få en Aha-måned om 2 år..

Ha en fin mandagskveld!

Helene sa...

Penger spart er penger tjent:0)
Syns du presterer stort ved å gå i interiørbutikker uten å kjøpe noe som helst:0)
(PS:Europris er tingen;"mer til overs" he,he)

BO sa...

Du har spart mykje, og eg synes du er flink! Du kan f.eks. søka jobb i ein bank, som kunderådgiver ang. sparing? Eg trur at eg hadde likt å komma til deg! Her er det også sparing, men i dag fekk eg meg eit knallfint svart boss-spann frå House Doctor. Lykke! :-)

Anonym sa...

Hos meg er det sånn at desom jeg MÅ spare penger, er det så enormt mye jeg trenger der og da...


Var innom Fretex i dag, de setter opp prisene, jeg brukte 30 kroner...Sparte masse på det!!!
Herlig blogg

Nette sa...

All ære til deg, synes du er veldig flink til å spare:)))
Putene med flagg ble knallfine!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Jubel i stuen, easterswap partnerne mine ser ut til å like alle slags fjær. puster lettet ut her! Ellers er det godt å være på sparebluss en gang i blant, prøver å styre unna så godt jeg kan, finner ikke så mye fristende i denne byen, verre med ebay og div. andre nettbutikker som jeg ynder...
klem

Anonym sa...

Imponerende masse sparing på en dag! Nå kan du sannelig unne deg noe fint ;-)

Hulda sa...

Så mange vakre bilder. :) Bøkene ser kjempefine ut.

Kreoline sa...

Hahaha, jeg er i samme situasjon, men min luftsparing kan vente til høsten, heldigvis, men det er vel ikke mer penger da heller. Sparer masse på vindusshopping, lykke til Emmeline, det går nok bra.

Aina sa...

Hei igjen, tror jeg må få med meg gubben og lese innlegget ditt nærmere i morgen for vi sparer jo til bad, og alle tips er gode;0)

Men nå har vi jo spart masse i det siste, kjøpte en kjempebillig lap-top, lurt for den vi har kan jo gå i stykker snart, og da er det ikke sikkert vi får tak en like billig.

Vi sparte sikker drøssvis med penger ved å kjøpe dvd spillere til bilen også, vesla vil heller sitte i bilen enn å bli med inn på butikken, og ALLE vet jo hvilke pengesluk unger kan være inne på butikkene;-p
Og apropo bil, den nye bilen sparer oss jo flere kroner pr.disel-mil enn den gamle bensinbilen, og vertfall 1000 kr i året på forsikring!

Og bare i går sparte vi noen kjekke kroner, ved å spise middag ute så hadde vi jo lørdagens reste-suppe til i dag, slapp lage noe i dag...mange kroner spart i det siste her altså...ehm..!!

Kjempegøy innlegg, men fra spøk til alvor, håper det dukker opp noen lottogevinster eller arv fra ukjent onkel i Amerika for bunad er dyrt desverre, men kjempefine.
Ha en flott sparsom tirsdag:0)

vivian sa...

Det er bare så utrolig gøy og lese innleggene dine i bloggen din.Hehe! Er du proff eller??? Hvis ikke burde du bli det! Skriv en bok eller noe. Jeg kjøper den med en gang!;-)
H. Vivian.

Mita`s hjørne sa...

He,he... Har aldri fått dreisen på dette med sparing - egentlig skjønner jeg ikke at det skal være så f... vanskelig heller... ja,ja... NOEN må jo bare holde "liv" i alle butikkene også - for tenk om ingen hadde handlet NOE...uæææ...

Ha en koselig "sparende" dag og uke...

chevostar sa...

hi hi hi hi:)
Hørtes ut som en kjempe god ide! Luftsparing! hehe .)

Ha en flott tirsdag emmeline!

Garden Angel sa...

Lykke til med sparingen!!!
Jeg tror jeg ville gått store omveier rundt interiørbutikkene, hvis jeg hadde vært i dine sko..he he
Gooood klem fra meg(",)

Anonym sa...

Hahahahaha......jeg kjenner meg sååå godt igjen. Godt skrevet :o)
Jeg har aldri handlet interiør på internett ....før igår. Du verden så enkelt DET var.Så nå kommer noen nydelige skilt min vei :o)
Jeg trodde liksom jeg var trygg hjemme jeg...
Gleder meg til å høre mer fra deg
Ha en fin uke :o)
Whoopsi Daisy

Jill sa...

:-)
1 år yngre enn deg
Yndlingsfarge grønn
:-)

Tone Yvonne sa...

Heisan :o)
Neste gang du skal øke kapitalen så luftspar litt i en dyr butikk - da går sparingen mye bedre : Hvis du løper etter bussen, så sparer du 25-30 kr. Hadde du løpt etter en drosje ville summen kanskje vært på 200 kr ;-D

Lykke til med sparingen :o)

Tonje sa...

hehe for ett herlig innlegg! Her er det nettbutikkene som frister aller mest siden jeg fortsatt er syk får jeg ikke vært innom alle iteriørbutikkene som jeg alltid kjøper noe med meg fra så jammen har jeg spart litt penger...men nettbutikkene og capris er nok veeeldig glad for at jeg er syk...hihi

Anne-Berit sa...

Du herlige Emmeline,jeg ler meg snart skakk av alle påfunnene dine,dette var dagens morsomste så langt.Håper du lykkes med sparingen,så bunaden er i boks.Ønsker deg en super dag:o)

Amelie78 sa...

Hihi. Morsomt! Er på samme linja om dagen. Vel, delvis. Jeg "luftsparer" for at vi skal ha råd til å betale alle oppussingstinga :) Så - om vi SPARER er nå en annen sak :) Shopper i alle fall ikke noe annet enn mat, maling og pussepapir :) Ikke verst bare det.

Ha en god ettermiddag!

Am.

Cathrine sa...

Hehe lufsparing kan jo funke av og til. men det er veldig vanskelig å spare syns jeg,det er jo altfor mye som frister.Ha en fortryllende aften

Verkstedet sa...

jeg tror du er den gøyeste personen jeg vet om emmeline!!!! jeg ar det så fornøyelig når jeg leser her at du aner ikke!!!!
bare en snartur, skal lage visittkort, MÅ strikke pga en baby som begynner å bli ferdig i nabovenninnens mage og må spise kardemummeskorpor...laget ut fra en svensk blogg sin side i går kveld, og jeg bare spiser og spiser og må bare bli ferdig med de sånn at vi kan slutte.....mmmm....;) tror jeg har lagt på meg siden i går allerede;)
i morgen edet fri,, jeg skal på ac hom på akøy, blir kanskje ikke luftsparing der....kos deg på fretex så lenge....;) uff, den var slem, men jeg måtte bare....;) og så har jeg det sånn som deg- ser bare stygge 70talls derfra, men andre finner alt fra dyr design og de herligst serviser.... derfor tar jeg turen til ac home istedet:) skal bla hente sebra bilsengesett til minstegutten. det er sååå fint!!!!!! kos deg!
klem

Silkeline sa...

Hehehe, jeg ler og jeg ler!.....
Denne luftsparingen var jammen en god ide; tror jeg adopterer den altså! Føler jeg kan spare myyyye på denne måten...hehe:)

Klem:)

A Romantic Porch sa...

I love Shabby Chic and Rachel Ashwell. I see you do too! xoRachel

Lemi sa...

huff... luftsparing og vindusshopping e farlig d.. for tenk om du hadde funnet akkurat DEN kommoden, eller di har nokka nytt å spennanes på interiørbutikken, huff da e d vanskelig å spare penger da...

Minnelita sa...

ÅÅÅ du skriver så arti!!! Sitter her å humrer og ler for meg selv. Sånn luftsparing er nok noe for meg også, men skulle nok spart på "årntli" altså. Har nettopp vært på tur til ei venninne og oppsøkt noen kjempefine interiørbutikker i Tønsberg og Sandefjord istedet for å ha betalt SFO regningen!! Huff huff. Skal betale den snart... Jeg har også har en herr minnelita spm leser bloggen min. Det kunne han egentlig ha holdt seg unna syns æ. Men, men ....

nina sa...

he,he må si jeg kjente meg igjen. Her skal du få et lite tips som jeg bruker ofte: kjøp på salg, da sparer jeg penger, ikke bruker om du forstår hva jeg mener:-)

Anonym sa...

You should be a part of a contest for one of
the finest sites online. I am going to highly recommend
this blog!

Also visit my web blog - youth baseball

Anonym sa...

I really like your blog.. very nice colors & theme.
Did you make this website yourself or did you hire
someone to do it for you? Plz answer back as I'm looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from. thank you

my blog hand pole saw pruner

Anonym sa...

Can I just say what a comfort to discover somebody that genuinely knows what
they are talking about over the internet. You definitely know how to bring a problem to light and make it important.
More people really need to read this and understand this side of the
story. I can't believe you aren't more popular given that you most certainly possess the gift.


Feel free to visit my blog post heart rate

Related Posts with Thumbnails