lørdag 8. mars 2008

Interiørhuset i Alvøen og litt til



I dag har jeg vært på tur til Interiørhuset i Alvøen. Denne koselige butikken ligger vakkert til i Alvøen, en idyll litt utenfor Bergen. I anledning kvinnedagen var det på sin plass å dra hit sammen med min mor og min eldste datter.



Allerede i vindfanget er det mange koselige detaljer, som gjør det fristende å komme innenfor døren.



--og innenfor døren kunne vi studere et av mange flotte bord med lekre ting. Legg merke til den artige lampen over bordet:)



For dem som ønsker å oppdatere seg på påskeservise, så hadde de litt av hvert på lager!



Jeg for min del tittet mest på vakre lamper.



De hadde et rom fyllt til randen av Lexington. Min mor var knallbegeistret for et vattert teppe med stjerner som kostet 2500 kroner, men det får hun IKKE av meg til bursdagen iallefall.



Massevis av lekre ting å titte på...





Jentene som jobber her er alltid like søte og blide. Jeg har kjøpt en benk til kjøkkenet her tidligere, og husker det godt, siden jeg hadde med meg min far til å bære den gangen. Min far satte seg ned med den lille hunden som passet butikken, og de to ble gode venner. Dermed ble det meg og de blide jentene som måtte hale og dra i benken, mens min far ikke gjorde noen verdens ting..... Det kalles kanskje likestilling?



Bildet under her er hentet fra Karna sin blogg. Peisen har hun nemlig kjøpt på Interiørhuset i Alvøen, men det er ikke derfor jeg har lånt dette bildet av henne....



Jeg så nemlig et program på TV Norge forleden som het "Syk av samlemani." Dette programmet handlet om folk som fyller husene sine med så mye rot og søppel, at de tilslutt ikke kan bevege seg. Programmet var ganske sjokkerende, og jeg var helt lamslått etter å ha sett hvordan noen mennesker faktisk lever.
Mens jeg ble sjokkert av å se dette programmet, endte Karna med å løpe ut på vaskerommet sitt. Der ryddet hun så mye at hun fikk kink i ryggen. Karna mener nemlig at alle disse menneskene må ha begynt å rote et sted, og når hun tenkte nøye på sitt eget vaskerom ble hun urolig...
Det som er litt artig er at jeg faktisk tenkte på Karna da jeg så dette programmet. Jeg la nemlig merke til at det var noen som hadde en lignende peis som henne i dette programmet. Se nøye på det dårlige bildet under. Langt i det fjerne ser du konturene av peisen, men den gir ikke akkurat samme Carpe Diem feeling som Karna sin! "Syk av samlemani" går i reprise på TV Norge, søndag 9.mars klokken 23.40 -og anbefales dersom du ikke allerede har sett dette programmet! Håper ellers at alle har en deilig helg, med passelige mengder rot!



Me, my mother and my daugther visited Interiørhuset i Alvøen today. This is a beautiful interior shop, and most of the pictures are taken from the shop. I have also written about a tv program called Extraordinary Hoarders made by Channel 4. This program tells a terrible story, about how some people end up living in their own garbage. It is very sad!

47 kommentarer:

husnummer30 sa...

Jag har varit sugen på att åka ut till Interiørhuset ett bra tag nu, men inte kommit iväg. Nu blev ju inte suget mindre efter att ha sett dina bilder... :-)

Ha det fint! //Jill.

silje-sin sa...

Det så ut som en nydelig butikk! Fikk lyst til å shoppe jeg nå:) Kanskje jeg burde se på samlemani-programmet,det gir sikkert inspirasjon til å få et strøkent hjem:) Ha en fortsatt god helg! klem fra silje.

Made by KKann sa...

Hei Emmeline!

Flotte bilder og koselig lesing - som vanlig! Smil!
Så flott butikk du har vært i..noterte meg Lexington-rommet du nevnte - skjønner at jeg må ta turen til Bergen og Alvøen!

Fortsatt god lørdagskveld!

Smil fra KKann

Helene sa...

Har ikke sett dette programmet som du nevner, men har sett Kaoskontroll med Hilde Hummelvoll. Det er også fykkt med skrekkeksempler hvordan mennesker samler og samler. Til slutt kan de nesten ikke bevege seg rundt i huset for bare rot. Slik følte jeg at jeg hadde det når vi holdt på med kjøkkenet. Det var en dominoeffekt av rot i nesten hvert rom. Blir stressa til tusen. Kan ikke fordra å ha det sånn, så jeg håpet jo at Hilde Hummelvoll skulle komme meg til unnsetning. Det viste seg at hun ikke kom, så jeg har nå fått skikk på kaoset mitt, og kan ta meg en velfortjent bloggrunde.
Håper du har hatt en fin kvinnedag.
Ha en fortsatt fin helg

Helene sa...

Fykkt skulle selvsagt vær fylt. Den blogdysleksien....

elisabeth sa...

Her var det mye vakkert:)) Har ikke vært der på to år, men kanskje en dag;)
Jeg har begynt på mitt kaos kontroll, og har begynt å tømme skap og skuffer...5 bossekker bare på kjøkkenet?!?!?!
Også ser jeg Helene S har funnet det riktige ordet: Bloggdysleksi!!!! Det er det vi har innimellom...hihi;)

Whoopsi Daisy sa...

Hei Emmeline
Takk for koselig kommentar. Kan du forstå hvordan fantasien roter på natten???
Så du har hatt besøk av den mannen du, jeg har sett han i aksjon på fergekaien og på Norges herligste. Artig program, med mange orginaler. Det som undrer meg er at ingen blir berørt av å vise frem hjemmet sitt, enten de samler på ugler eller Kiwi utgåtte varer. Jeg hadde fått panikk om noen skulle nærme seg huset mitt med kamera!!!!!
Ser du sitter oppe inatten og blogger også, jammen er det deilig med helgenetter.
Interiør Huset er en nydelig butikk. Innimellom har jeg turer på flere timer der jeg reiser fra Sotra til Askøy og gjerne til Sotra igjen. Innom by'n og utom Knarvik og Frekhaug. Det er kosedag for mor det. Behøver ikke handle noe heller....men det gjør jeg som regel ;o)
Ha en god søndag
Klem fra Whoopsi Daisy

Anonym sa...

For en herlig butikk! Jeg må se og komme meg litt rundt ja. Vi er heldige som er omringet av så mange flotte butikker. Kanskje årets påskeutflukt?
Fortsatt god helg!

Solstad sa...

Å nå fikk jeg lyst på shopping!!! ...i denne butikken!:)...den som bare hadde hatt masse peng!
Hm...jeg blir litt som Karna jeg når jeg ser slike program ;)
Klem

Bestefars Verksted. sa...

Jøss,for en butikk.....du kunne vel ikke valgt noe bedre sted å feire kvinnedagen på,iallefall......hihiiii ! Så ut som en farlig og fristende feiring,spør du meg..... :) Har ikke sett dette programmet som du nevner,men kansje jeg burde det.....av hensyn til maximalismen.....?! (som råder her i huset ) Nei,så galt er det nok ikke,men jeg er nok mer maxi,enn mini,for og si det sånn.. ! Kos deg,og ha en flott søndag :)

Tonje sa...

der var det masse flott,har sett omtaler fra den butikken,men aldri bilder så det var jo kjempe hyggelig=)

Christinas låvebutikk sa...

Hei! Interiør huset er akkurat sånn som jeg vil butikken min skal bli.. men med 16 kvm er det ikke lett å ta inn alt. Hihi.. Krus 30,-kopp/skål 30,- asjett 25,- så det er ett rimelig service. Har også eggeglass til 15,- Dette kommer fra Nomi.;0)Ha en nydelig søndag!!!

mali-mo sa...

Interiørhuset har masse fint ja, er en stund siden sist men ny shopping får vente ennå en stund, jeg har selvpålagt forbud hehe. Kvinnedagen feiret jeg i hagen ved å kjøre ved. I storm og pøsregn, så vi kunne knapt valgt en bedre dag. Riktignok foregikk all aktivitet i et godt samarbeid med min utvalgte, så likestillingsdelen var iallfall godt ivaretatt. Vi ble like våte og kalde begge to! Men veden kom dit den skulle iallfall.

Og du, for nysgjerrigheten sin del: retning nord. :)

Ønsker deg en kjempefin søndag!

Klarafina sa...

Her var det mye lekkert å se. Synd bare at det er så langt bort.

Hulda sa...

Vi var i Bergen en sommer for noen år tilbake. Vi kjørte litt rundt og kom til Alvøen, ble fascinert av alle de hvite, lave husene. Dessverre var butikken stengt da. Men, vi kikket inn gjennom vinduene. :) Var på Lysøen også, to dager, helt fantastisk der!

Anonym sa...

Lenge siden jeg har vært der i åpningstiden,tar bare 5-10 min fra meg med bil.:)Har tatt noen søndagsturer, men da er det stengt(noe som er godt for lommeboken).Vaskerommet snakker vi ikke høyt om, vi er bare 3,men skulle tro på mengden av tøy at vi ihvertfall var det dobbelte.Men her kan nå døren lukkes, da er det verre med den ytterste gangen og SKO.....Må få med meg det progr. ikveld. Ha en fin dag

Jill sa...

Jeg får litt dårlige vibber av interiørhuset Alvøen, ikke på grunn av butikken, den er vakker; men fordi jeg bulket bilen på glattisen en gang jeg skulle ut dit :-(
Jeg husker ennå den ekle bismaken den (i utgangspunktet) koselige handleturen fikk....
Det ble ikke shoppet mye den dagen nei...
Nyydelig den peisen til Karna, men kan den brennes i?????
Jeg har hatt en tilsvarende gruepeis i skifer, men har fjernet den. Den gav ikke noe varme i det hele tatt, den var bare et kosleig bål som virkeleg slukte ved!!!
Nå har jeg fått sånn stram moderne som henger oppe på veggen :-)

Nette sa...

Hihi...tviler på at Karna noengang kommer i nærheten av en sånn svinesti...ble nesten kvalm av å se på bildet jeg. Men den butikken var SÅ fin, kjekt med en slik tur sikkert!

Photo-Me-Life sa...

Så lekkert ut der:)

Jeg ble sittende og humre litt for meg selv, vet du hva?
Jeg pleier se på ekstrem rengjøring + at jeg så dette programmet med samlemani. Vet du hva jeg gjør etter hvert for***** program? Jeg starter å rydde og vaske!!! Litt irriterende, men jeg blir livredd for at det skal ligne en smule slik dem har det også får jeg følelsen av at det er SÅ skittent her. Det er så ille at jeg føler jeg bare ved å se programmet må vaske hendene etter det er slutt:)

Lille Trille sa...

Ser ut til at de har riktig mye lekkert på Interiørhuset ja :-)
Må innrømme at jeg aldri har vært der, selv om det bare er ca 20 min kjøring herfra...nesten litt pinlig he,he. I selve Alvøen har jeg derimot vært mye. I tenårene var det hit sykkelturene gikk, det er jo såååå nydelig der. Men den gang var det bare en kolonial på kaien...og ja, fergen gikk ennå (tenk så gammel man føler seg når det høres ut som om ungdommen ble tilbragt i "gamle dager" hi hi).

Har sett innslag med sånne samle-mennesker på Oprah. Tror det må være helt forferdelig å ha det slik. Husker en dame som fikk hjelp, hun kunne ikke kaste en gammel tennis-sokk fordi hun en eller annen gang KUNNE få bruk for den som støvklut. Men hun fikk jo heldigvis hjelp, og det ble da system på sakene etterhvert.
Hmmm, tror jeg gjør som Karna og tar en tur på vaskerommet ;-)

Ha en super søndag.
Klem Lille Trille

Linda sa...

Der var det mye lekkert.Linda :))

Donnas Verden sa...

hei hei

Lenge siden jeg har vært innom deg nå, har kost meg med alle innleggene dine siden sist. Nydelig hytte dere har, kjempefine "tevarmere" du har laget og butikken så veldig spennende ut.

Spennende buss"venner" du har, he he.

Ha ei fin uke!

Tone sa...

Åh, i den butikken skulle jeg gjerne vært. Eller kanskje ikke, har brukt så sinnsykt mye penger i det siste... Tror nok jeg må suge på labben en god stund fremover. Uff ja, kan du forstå hvordan noen orker å la det gro igjen slik. Når jeg ser påkostede hjem med flotte bad og dyre møbler som alikevel ser ut som en ren svinesti, så synes jeg det er så bortkastet. Hva er vitsen med å pusse opp i dyre dommer og så la det gro helt igjen etterpå? Akkurat nå driver jeg jo å maler kjøkkenet mitt, så nå er det ikke akkurat innbydende hos meg heller. Skal bli deilig å bli ferdig. Men jeg er ikke av typen som går å smårydder når jeg har prosjekt på gang. Først så ser det ut som et helvete i lange tider, og så blir det helt blåst etterpå. Skippertak kalles det visst... Ha en fin uke Emmeline, klem :-)

♥ H@rmoni ♥ sa...

Ja de har masse lekkert i Alvøen. Nå er det lenge siden jeg har vært der. Det er forresten utrolig hva folk samler på! Ekstrem rengjøring viser jo også en del av det samme- både rot og skit! Tenk å bo sånn!
Greit å rydde litt underveis, før det hoper seg opp! Går jo an å gi vekk en del til loppemarked!

Huset på toppen sa...

Hei:) Så kjekt du har hadde det på kvinne dagen da:). det er sikkert 2 år siden jeg var sist i Alvøen, så flotte blider du har tatt i butikken, det inpirerer til en tur:-) Må få med meg det progr. ikveld.


HA en fin søndag!

BO sa...

Så kjekt at du blir både inspirert og imponert! :-)
Skal jo legga ut meir bilete av det utruliga unika kjøkkenet mitt-He he he he! Som den einaste i landet som har IKEA kjøkken, så er jo eg ytterst spesiell!

Debatten inspirasjon og kopiering er jo veldig bra, for det er jo ei linja der som ein bør overhalda.
Det er jo ikkje å plagiera når nokon legg ut bilde av kanelboller, og at ein då bakar i inspirasjon og med vatn i munnen! Men viss ein kopierte heile teksten, tok like bilete så vart det jo litt kjedelig...

Aldri kjedelig på din blogg iallefall! Her er det alltid kjekke innlegg, med god tekst, som alltid får meg til å le! Gledar meg til å sjå ditt nye kjøkken på hytta, med skohyller fulle av hermetikk! :-)

Line sa...

Ååå for en herlig butikk!! Hadde ikke vært sunt for meg å ha en slik en i nærheten. Akkurat nå er jeg inne i en periode hvor jeg synes at netthandel er helt toppers ..tjihi. Uffamej ..nå ligger det spennende pakker til meg i postkassen nesten daglig...bare småting altså..helt til jeg i dag oppdaget et super dansk nettbutikk som heter Marengs.com. Et funn for en Odd Molly elsker (¨,)

Ha en fin uke!

Gry sa...

Herlig bilde av det rotete huset. Det får meg til å föle meg såååå mye bedre, ha,ha... Mitt rot er jo ingenting i sammenligning. Må nok forstörre det og henge på kjöleskapet som påminnelse de gangene jeg får abstinenser etter ett ryddig og pertentlig hjem ;-)

Håper du har hatt en finfin helg! Glem ikke å nyte av söndagskvelden. Klem Gry

Merete sa...

for ein utruleg koseleg butikk!! utruleg mange flotte ting å sjå på bildene..nesten farleg å gå inn der ;o)

MeyBiMe sa...

Her var det masse flott!!!
Jeg har faktisk aldri vært innom denne butikken her...men det tror jeg nå jeg må!!!!
Ha en fin uke!!!

Anonym sa...

Så flotte bilder, utrolig mye fint de har i denne butikken...! Skjønner godt at du liker deg her, og lampene var veldig flotte! Dessverre litt langt for meg å reise :( Ha en finfin søndag! Synnøve :)

Tiril sa...

Det var en flott butikk Emmeline, skulle gjærne vært der, selv om jeg ser vi har en del av samme varene.Ja stjerneteppene til lexington er dyre sammenlignet med Grand, men 2500 var høy pris, det hadde ikke gått her hos oss. Endelig tilbake på nettet ,etter 14 dager uten maskin. har nå problemer med å få legge til flere bilder på bloggen, er der noen andre som har det problemet idag?Klem fraTiril

elin1976 sa...

He he...du er ikke sann.
Flott kommentar hos Molly. Det der har vi hatt litt problemer med selv men ikke helt visst hvordan vi skulle gripe det der ann. Spesielt M har hatt problemer. Der noen skriver de har blitt inspirert av M og så er det ren kopiering. Det er kipt for vi sitter og planlegger, tegner og diskuterer for å finne på feks. nye tildaer. YOU ROCK GIRL( skal begynne å skrive det til di som rokker;O))

Anne sa...

Å dit skulle en jammen ta meg ha vært du, jeg ja, mens Visa kortet mitt nesten er innelåst nå før konfirmasjonen i mai. Kortet skjelver stakkar, og jeg er nesten manisk når jeg ser disse vakre bilder.

Men du må nevne opp noen fine butikker i Bergen sentrum det er mulig å besøke for meg. For en tur dit blir det i løpet av nermeste fremtid. Skal på et kurs, og rekker vel over (jeg skal jeg skal)
noen interiørbutikker i løpet av de få dagene. Så kom med fine tips til denne damen er du snill!!!

Og rot... sa du... hadde fader ta meg tent på jeg om jeg hadde en slik samlemani..., men noe samler da vel denne damen på også.

Fin uke til deg.

elin1976 sa...

Nå begynne programmet emmeline, nå begynne det:O)

ChatrinesLiving sa...

Så koselig butikk du har vært i!!
Å du, ja peisen til Karna så virkelig mere glamorøs ut enn den andre;)
Hos meg er det jo alltids litt rot, men heldigvis ikke i nærheten av det på siste bildet ditt!:)
Ha en super dag Emmeline!
Klem fra chatrine:)

[morgrethe] sa...

JA der var det mye lekkert. Her har helgen gått med til klær, håndballkamp og håndballdugnad. Ikke mye interiørbutikker her nei. Ikke trenger jeg noe heller, men det er alltid godt å gå i fine butikker. Gjør heller det enn å gå i klesbutikker.....

Nå er mandagen kommet, og en ny uke med nye muligheter. Dessuten siste uke før påske. Deilig å tenke på. Ha ei fin uke Emmeline.

Tone Yvonne sa...

Fantastisk flott butikk!! Tror jeg må til Bergen.....
utrolig hvilke effekt et tv program kan ha..... ;-D
Så hva du mente med like peiser, selv om den ene var usedvanlig godt gjemt ;-D
Har vasket kjøkkenskaper og ommøblert hele stuen i helge så det var deilig med litt mandag i dag....

Ha en fin etermiddag!!!

Aina sa...

Hei vennen, så fine bilder fra en tydeligvis flott butikk, godt for lommeboken min at den er laangt unna;-P

Så reprisen på det programmet, huffamei så trist hvor syke mennesker kan bli!
Jeg samler på mye og har av og til vanskelig for å kaste ting, men stiller heldigvis i en helt annen kategori enn de fra det programmet. Og så samle på søppel og kroppsavfall da...isj!

Hadde med en hamstrer å gjøre da jeg jobbet på sykehuset her, ingen visst når han sist hadde vasket seg...vi måtte vaske han litt om litt, for å rett å slett ikke ta livet av han, hjertet mitt blødde og jeg hadde så vondt av den mannen.
Trist slutt på en trist historie for han døde, men kan ikke la være å undre om det ikke var en befrielse, tror ikke den mannen hadde et godt liv.

Nei beklager, nå ble jeg jo helt deprimerende her, skulle jo bare innom å hilse på i malepausen min;0)
Mannen har tatt med lillemann på avslutning på håndarbeid-stuen der jenta vår er med, så jeg kan få male litt i fred-kjekt!

Håper du får en fin kveld.

Miamor sa...

Hei sveis! Jammen leenge siden jeg har vært i Alvøen ja! Fikk lyst til å ta en tur nå med inspirasjonsbildene dine...
Det er jo ikke langt hjemmefra for meg,men hadde liksom glemt denne perlen av en butikk etter at Mollys heaven kom i nærmiljøet! Utrolig trivelig på AC shop på Askøy også! Jeg er på hjul med jobben min ,så da får jeg sjekka ut litt ymse ser du... Akkurat nå er jeg i Førde, og der har de lagt ned deen nydlige kombinert blomsterbutikk og fransk landstil sjarm..ja.ja.. Ha en fantastisk kveld. Jeg sitter på hotell,så da blir det nok litt bloggsnusing i på meg!

Verkstedet sa...

så koselig med jentetur til alvøen. det er så nydelig der, ligger så idyllisk til!!!
bra du ventet til snøværet stilnet...;) var vel kaos til askøy, men fikk med meg noen godsaker da:)
ha en fin kveld.

åsemor sa...

For noen fristelser du utsetter deg for når du IKKE skal handle, du må holde deg hjemme i slike perioder. MEN det var en fin markering av kvinnedagen :)

Her ble helga plutselig til mandag uten at jeg fikk sukk for meg, uvant med fullt program hele helga.
Men i påska skal jeg slappe av....
Travle tider på jobben nå før høytiden, samtidig som jeg skal "omstruktureres" i en del av stillingen min, spennede tider, MEN dette går nok utover blogginga denne uken :(

Ha ei fin uke, vi sjåast :)

Mita`s hjørne sa...

suk.....jammen var det masse flott der i den butikke du... hadde nok blitt vakum på kontoen min om jeg hadde bevega meg inn der - kanskje godt Alvøen er litt langt borte...

Påskehilsen herfra...

Anita sa...

Åh! Ser ut som en nydelig butikk! Skal en tur til vårt lille " sentrum" jeg i formiddag og må nok innom en interiør butikk der etter å ha sett de fristelsene fra deg og Interiørhuset! Ha en fin dag! Klem!

Trines Hus og Hage sa...

Å, det var fint du tok med det lekere bildet tilslutt, for det rotebildet var fælt å se på! Jeg har ikke sett dette programmet, men kan godt skjønne at man ble rystet! Får virkelig håpe Karna har kommet seg igjen fra ryggproblemene, og at vaskerommet hennes ble fint og koselig!
Bildene fra butikken så veldig fine ut. Hørtes også veldig hyggelig ut å ta en slik tur med egen mor og datter og reise til denne koselige butikken og kikke. Men kjøpte du noe, da Emmeline?
Gleder meg så til årets jentetur i mai. Den går som vanlig til Kjøbenhavn og ei av venninnene har med bil så vi skal kjøre rundt til alle fine interiørbutikker i og rundt Kjøbenhavn. Høres artig ut, eller? Men først er det påske, og jeg gleder meg! KLem til deg med ønsker om en god dag!

h.espe sa...

Jeg ble helt syk jeg... Så utrolig mye flott det var i den butikken der.... Sukk, litt langt å reise til Bergen for å shoppe....

Ønsker deg en fin uke videre!

roothee sa...

Learn More Here replica bags Get More Information replica designer bags wholesale a fantastic read replica gucci

Related Posts with Thumbnails