søndag 30. mars 2008

Hylledilla og møte med en gammel venn


Jeg har fått fullstendig hylledilla. Dette gjelder ikke bokhylle, stuehylle, eller Herr Emmelinehylle -kun Kjøkkenhylledilla!

Bildet over kjenner sikkert mange igjen; det fra BO sitt kjøkken. Jeg ble selvfølgelig bergtatt av den åpne hylleløsningen på kjøkkenet ( for ikke å snakke om det vakre bildet). Siden jeg egentlig ikke skal bytte kjøkken på hytten, har jeg likevel gått i gang med en storstilt planlegging av nytt hyttekjøkken. Jeg har tegnet flere utkast, men har etterhvert forkastet det ene overskapet etter det andre. Nå ser det ut for at det blir hyller hele veien. Det fordrer jo at man har litt orden, og jeg syns også at kopper og fat bør harmonere i farger og fasong...


I Bolig pluss denne gangen var det en artikkel fra RICE designerne sitt hjem. De hadde også åpne kjøkkenhyller, og jeg syns det er veldig fint. Spørsmålet er om det er praktisk;) Bildet under er hentet fra First Floor!


Noen av dere husker kanskje historien om Bussrutetyven? I dag er han portrettert i Bergens Tidende, men desverre har jeg ikke klart å finne artikkelen igjen i nettutgaven. Dette er virkelig et hjertevarmt portrett av en kar som har steiner som sin fremste hobby ( Han legger steiner på rekke rundt omkring i byen) og han har busser som sin andre hobby. Fritiden sin tilbringer han på busstopp for å holde kontroll, samtidig som han vokter over steinrekkene sine rundt i byen;)



Litt dårlige bilder; men artikkelen var iallefall helt i min ånd, og ungene har en etter en lest nøye om denne søte mannen som det dog kan være vanskelig å forstå seg på! Ha en fortsatt god søndag, det er andre innlegget mitt i dag---så nå må det snart være slutt med blogging for i dag!

38 kommentarer:

Anonym sa...

Juhu! Første innlegg! Planlegging av moro! På vår hyttekjøkken valgte vi noen få overskap (akkurat som det var plass til så mange, hehe), samt noen åpne hyller. Jeg liker det kjempegodt. Åpne hyller er lekkert, men det støver jo en del da. Hvis man ikke er der så ofte, kan jo det bli en utfordring? Jeg får komme meg utover til hytta snart og ta noen bilder:-)
Håper du får gjennomslag for nytt kjøkken på hytta! Ha en strålende uke!

Anonym sa...

Ble så ivrig over å være først her, at jeg fikk bloggdysleksi. Jeg mener selvsagt at planlegging ER moro, ikke av *rødme*
Og vårt kjøkken... Herregud så masse skrivefeil! Jaja, du skjønner vel hva jeg mener, hehe.

Aina sa...

Jeg har skap med åpne hyller under, anno 1958. Der er koselig men kan fort se rotete ut, og det krever ekstra vask på av mat os osv.
Men på et hyttekjøkken som ikke er i bruk hver dag hadde det nok vært koselig med åpne hyller.
Blir uansett spennende å se hva du velger til slutt:0)

Bussrutetyven høres ut som litt av en orginal, søt mann med snodige hobbyer.
Minner meg om "klokke Artur" fra hjembyen min, han kan fortelle deg hvilken klokke faren din har! Altså, til lokalbefolkningen ja..you know what i mean...;-D

Ha en fin søndag du også!

LiSbEtH sa...

Hei... Ble anbefalt bloggen din fra annettenett, og angrer ikke på at jeg tok turen innom. du er flink med ord:) jeg var på et kurs om autisme for ca et år siden ,og han som foreleste var fra bergen.. han pratet om en mann fra bergen og viste fram steinene han la ut i rekker overalt.. kanskje det er bussrutemannen din?

BO sa...

Trur eg må låna BT hos mamma og pappa, så eg kan lesa denne hjartevarme historien.
Kjekt at du likte bildet mitt. Skal ta masse bilete av kjøkkenet som eg skal visa, men vil så gjerne at alle listene er på plass osv. Så når ting er OK så kjem bildene, i strie straumar! :-)
Legevakten i dag resulterte i pencilin til vetlepompen. Mammahjarta grein når eg høyrte på ynkinga hans. Stakkar guten hadde dobbel øyrebetennelse på begge øyrene pluss sår hals. Jaja, nå er kjøleskapet meir oppfylt av medisin enn mat!
Noko litt kjekt i dag,var komlemiddagen mannen hadde stelt i stand når me kom heim frå venting og atter venting hos legen. Nå me stappmette, og treng vel ikkje eta før neste månad. Gid så morsom eg er! :-)

☆Therese sa...

Hei hei.
Vi har noen åpne hyller på kjøkkenet (bitte små riktignok), har ikke angret et sekund på at vi valgte det fremfor overskap!!
Hvis rommet ikke er så stort blir det liksom mer luft i rommet også om man velger bort overskap (syntes i alle fall jeg).

Så skjønn gave du har fått :o)
Ha en fin søndagskveld.

Aina sa...

http://ainasfagerheim.blogspot.com/search/label/Oppussing%2Finteri%C3%B8r%20og%20Kj%C3%B8pedilla

http://ainasfagerheim.blogspot.com/2007/10/fr-og-etter-bilder-del2.html

http://ainasfagerheim.blogspot.com/2008/01/tfflus.html

Hvis ikke dette bare ble rot, så skal det vises litt av kjøkkenskapene mine i disse innleggene. Fotoapparatet er på tur med mannen så nye bilder må bli litt senere;0)

Aina sa...

OPS.. det gikk ikke nei!!
Ligger under før og etter bilder i 2007.
Og i et innlegg som heter Tøfflus, 22 januar 2008.

Hvis du orker lete deg fram;-D

Klem fra meg.

Nina i Paradiset sa...

Ok, steinrekker, det var noe nytt for meg! (enda jeg går under tilnavnet Nina den Steingale på ett hageforum!)
Pussig hylle-sammentreff her, for jeg skal til og lage nye hyller til Paradiset (det nye huset) og har tidligere i dag fløyet huset rundt og tatt bilder av endel av hyllene mine for å lage ett hylleinnlegg! ;)
Du får komme på "besøk" om en liten stund da!

Bloggeklem!

Nina i Paradiset sa...

PS hadde kun åpne hyller i kjøkkenet mitt for endel år tilbake. Pent, men STØVETE! Jeg har derfor gått over til vitrinedører over kjøkkenbenken.
Hyllen jeg skal lage nå skal henge over slagbenken (som enda ikke er funnet eller innkjøpt, men den er på plass i fantasien!) på kjøkkenet. Hyllen skal være ganske stor og ha kroker under seg.

Anonym sa...

Hei, det første jeg tenkte etter å ha lest bt idag var,det mååå være han! Sikter selvfølgelig til buss historien din.(som har fått meg til å spisse både ører og øyne på er bussen, det nærmeste jeg kommer action er bussnikere.)Ha en flott søndagskveld. Anita

Fru Fryd sa...

Ja, det var det første jeg tenkte også når jeg leste BT, "dette er Emmelines bussmann"!! Har hatt en liten mistanke, så nå fikk jeg det bekreftet!! `"Fnis".

Det er alltid kjekt å planlegge og ikke minst drømme!! Men jeg må si meg ennig med de andre damene at det blir en god del støv og ikke minst fett på slike hyller. Lykke til med valget... :-)

elin1976 sa...

Lever du eller har du tatt deg en ferie:O) Nydleig kjøkken. Planlegging er jo halve jobben og veldig moro. Faktisk det gøyeste synes nå jeg.

Men dette kjøkkenet var ekstra pent. Fine farger og masse inspirasjon. SNX:O)

Lynetmor sa...

Hei, innom for å ønske deg en fin søndagskveld :-)

Anonym sa...

he he, så det er han som er bussrutetyven, ja. Tenkte det var han ser du. Fantastisk koseleg gåve du har fått i hemmeleg venn! Elskar fuglehus, eg også. Ha ein super søndagskveld. Klem

Anonym sa...

Bare en miniadvarsel, vi har alltid kalt Steinmannen for Navlemannen, fordi han gjerne vil ta på navlen til unge og eldre jenter som henger feks i teaterparken på fine sommerdager. Kan være litt slitsomt, og det lønner seg å gi litt bestemt bekjed om at det ikke kommer på tale! Men ellers virker han jo søt og harmløs da.. Men kan jo være greit å vite om denne fasinajsonen hans for jentemager.Veldig fin blogg du har, og du skriver helt fantastisk!

Emmeline sa...

Hei Anonym....

Jeg må bare le; for dette med navlene har jeg fått klar beskjed av fra de andre som jeg går i klubb med!! I klubben min er det nemlig sånne slanke flotte lærerinner som soler seg på gresset utenfor Biblioteket.

For meg som er en Mummimamma og ikke ville ha solt seg i gresset foran Biblioteket om jeg hadde fått en million kroner engang har jeg selvfølgelig ikke opplevd å bli navlesjekket...hehehe...

Merete sa...

Nydeleg med slike opne hyller :o) Klart du får mannen med på å pusse opp kjøkenet på hytta ;o) Kjøkkenet står på lista over oppussingsprosjekt her...ser ikkje bortifrå at det vert nokre slike opne hyller her og då!
Artig med mannen med steinane og bussrutene...
Ha ei fin kommande veke :o)

Anonym sa...

Så flotte bilder av hyller. Du har en super blogg. Jeg husker steinmannen fra jeg gikk på lærerskolen på Landås. Han er vel en av de litt orginale personene en finner i Bergen.

♥ H@rmoni ♥ sa...

Det er jo flott med åpne hyller -har jo blitt veldig inn de siste årene. Men det krever jo en viss orden og ja-endel støvtørking.. men er jo veldig flott da!
:O)

Trines Hus og Hage sa...

Hei!
Nydelig, nydelig gave fra hemmelig venn! Jeg har vært i Skien i helga hos gode venner, og så lenge på et slikt termometer i en koselig interiørforretning i går. Skjønner godt du ble glad for den gaven. Fuglehuset var jo også bedårende.
Bildene du viser av hyllene er kjemmpefine, inkl. den hylla du selv har i huset ditt. Moro å drømme og planlegge er det iallefall. Og hvem vet, kanskje herr Emmeline lager flere fine hyller til deg som du kan ha på hyttekjøkkenet?
Har lest opp de fine ordene du skrev om mannen min til ham. Alle liker jo å få ros, og han er intet unntak! Ja, jamme var vi heldige med den fangsten på fyllinga! Veldig glad for at han og jeg deler denne interessen for gamle møbler.
Jeg fikk litt dårlig samvittighet kjente jeg, fordi jeg mente ikke å mase på deg om tilbakemelding om blomsterlista. Hadde vært litt kjedelig omm du ikke så den, det var det jeg tenkte.Håper virkelig den kan være til hjelp for deg!
Veldig kjekt å bruke en bærbar pc slik at man kan sitte og blogge litt mens du samtidig er til stede sammen med resten av familien. Ikke særlig ok å bruke masse tid på en stasjonær pc hvis den står i et rom der de andre ikke er, nei. Forresten artig å lese og se bussrutetyven i avisa. Merkelig hobby, men det er godt han har noe å fylle dagene med som han liker.
Ha ei fin ny uke! Klem fra Trine

Tone sa...

Åpne hyller er jo veldig sjarmerende da. Kanskje litt upraktisk med støvet, men personlig så pleier jeg jo å la det estetiske gå foran det praktiske... Så jeg ville nok valgt hyller....Med mange søte pastellfargede og hvite skåler og ting og tang... Gaven fra din hemmelige venn var super, sånt fuglehus vil jeg også ha!
Ha en herlig uke, klem :-)

Himmelkroken sa...

Har fulgt med på bloggen din en tid og du skriver sååååå morsomt. Jeg ler så jeg griner.

mali-mo sa...

Likte hyttekjøkkenideene dine. Deilig å se at jeg ikke er alene om å drømme meg vekk i kjøkkenønskene... Min drøm realiseres neppe de par første årene, da har jeg større tro på din.

Åpne hyller er lekkert, ingen tvil om det. Men, som du sier, hvor praktisk er det? Jeg er typen som blir litt stresset når alt er nedfettet av stekeos, og det er jo også noe å ta med i betraktningen siden jeg mener det fins mer morsomme ting enn å vaske kjøkkenhyller. Kanskje et kompromiss med noen få åpne hyller, det serr jeg for meg iallfall. Lykke til med videre planlegging, venter i spenning på resultatet, det blir nok lekkert.

Jon Håvard er en artig kar ingen tvil om det. Setter litt ekstra farge på bybildet vårt den karen.

Ønsker deg en god ny uke!

Verkstedet sa...

bare helt på tampen- på vei i seng...
men husker du at jeg spurte deg om det var han m stenene på rad og rekke?? og det var det altså!!! orsomt at jeg fikk han i tankene den gangen, men er jo same by. snakket med han flere ganger:)
vokst opp på fjellesiden og han var alltid rundt der på årstad.

veldig fine hyller, og på en hytte er det kanskej enklere å holde orden enn hjemme?? har ofte mer krims og krams i hovedhuset sitt??

natta. øynene går i kryss, lest i hele da" tusen strålende soler" den som lå på benken min i solskinnet...om du ikke alt har lest den- LES DEN. Jeg er helt rar inni meg nå...for en bok!!!!! kunne ikke legges vekk, leste som en gal. anbefales på det varmeste og sterkeste.
natta rett over fjellet;)

Magdalena sa...

Takk for titten og oppmuntrende ord til meg! Vittig med denne steinmannen, - men artikkelen var så vakkert skrevet, at det var rørende. Så har eg en sønn som heter JOHN Håvard...
God mandag til deg!
Venter at ei veninne skal plukke meg opp nå, vi skal til Lindås, til "Farmors Hus". Der MÅ du dra om du ikke har vært der før, der finnes de lekreste varer...

chevostar sa...

Dette høres spennende ut med nytt kjøkken på hytta!

Den artikkelen i bt skulle jeg gjerne ha lest! Må se om jeg får tak i avisen!

Ha en flott mandag emmeline!

elin1976 sa...

Nå har jeg tatt utfordringen og det rosemalte helvete er på bloggen:O)

Anonym sa...

Åpne hyller er koslig men kanskje litt upraktisk.
Om du ikke har en veldig god kjøkkenvifte samt er glad i å tørke støv og matos av det som står i hyllene ville jeg nok gått for skap.
Så det var det med å veie det praktiske opp mot det estetiske.Hmm..

Photo-Me-Life sa...

Huff, føler jeg har så mye å ta igjen på bloggen iom at stjelenor har stengt hele ab.mitt for tidlig. (les blogg)

Skulle jo lest gjennom steinmannen din, skumleste innimellom jobben her.

Ja seng er viktig, gleder meg til å stæsje den opp. Kanskje du har noen soveromstips til en nordlending????

I morgen starter jeg flytte småting og traileren kommer onsdag. Jeg tror rett og slett jeg skal kjøpe meg en liten flaske champagne og sitte og nyte utsikten onsdagskvelden....

Blir utrolig artig å møblere leiligheten. Jeg har også litt pledd og putemani, oppdaga da jeg holdt på å rydde boden nå at det har gått over alle støvelskaft. Jeg vet ikke hvor mange putetrekk, innmat, pledd etc jeg fant. Jeg kan sørge for at hele blokka får puter i sofaen sin. Men...puter får man aldri nok av, så artig å skifte:)

Kommer med bilder så snart jeg kan på bloggen...

Gleder meg

Randi sa...

Så fin gave du har fått!! gleder meg til jeg får min jeg også.

Jeg syns det ser utrolig flott ut med åpen løsning. Men så er det det med støvtørking da, jeg er redd jeg hadde kommet til å gå lei av støvet som smaler seg. Men en stor hylle hadde jo gått.

Det som er moro er jo å planlegge og drømme seg bort.

Så koselig og lese om stein mannen.

Ha en superfin våruke. Endelig har våren kommet innom oss en tur også.

Villa Luftslottet sa...

For en historie:)
Herlig med et positiv portrett av et menneske utenom rammen:)

Anne sa...

Nå har jeg et spørsmål til deg på siden min som du bare må besvare, for denne damen skal til Bergen å lage kaos i mannens stein rekker
:-)

Anne sa...

1000 takk Emmeline du er en KNUPP !!!

Marie sa...

Fleire flotte innlegg her dei siste dagane! Lukke til med hyllekjøkken!

Ha ei fin veke :)

Lene sa...

Neimen, nydeligste hemmeligevenngaven du har fått, da. Ikke vært meg imot med en liten feiladressering på den, så den havnet i et godt og trygt herm i Drammen istedet. Men jeg ser jo at den var svært godt tatt imot hjemme hos deg og, da :)

Så koselig å få hilse på busstyven, Emmeline. Jeg liker så godt sånne busstyver, jeg - og omgåes noen av dem daglig :)

Ha ei god natt i Bergen :) Og ta nå godt vare på Anemone når hun kommer, så hun ikke roter seg bort - og vi får henne vel bevart (hmmmm - Anemone?) tilbake igjen på bloggen ;)

Klem

Lene sa...

.....for noen sjarmerende skriveleifer, da ;)

Huset i Hagen sa...

Fine kjøkkenbilder du viser. Jeg har noen åpne hyller på det lille hyttekjøkkenet vårt. Det er så lite at det som står på hyllen blir brukt daglig. så da blir det ikke tid til at det samler støv. Må tørke litt av det dersom det er en stund siden vi har vært på hytten da. :0) Hjemme derimot så hadde vi åpne hyller men jeg synes det ble for mye støvtørking og fettstekeos. så nå har vi bare noen få åpne hyller igjen. Resten har kommet inn i skap. :0) Lykke til videre med planleggingen. Vi er ikke så flink med planlegging her i huset. Det er nok viktig med god planlegging for å få et fint resultat som passer for DEG.Vi prøver og feiler hele tiden og styrer på. Ha en fin dag! :0)

Related Posts with Thumbnails