onsdag 5. mars 2008

Snøstorm



I dag har det vært litt av et vær i byen jeg bor i. Jeg kan ikke huske at huset vårt har blitt nedsnødd på så kort tid noensinne?



I det ene øyeblikket er det vår, og i det neste er det snøstorm, og vips så var det blitt vår igjen. Snøen ble til store vannmasser utover kvelden, men da var vi stasjonert trygt innendørs.



I kjøkkenvinduet satt lille kanin og ville ha mat og kos i vinterstormen.



Dermed bestemte jeg meg for å bake svenske kanelbuller som Karoline har anbefalt så varmt.
Jeg må innrømme at jeg vanligvis er alle bollers stygge stemor. Hver gang jeg baker gjærbakst så ender bollene med å bli knallharde og uspiselige. I dag fungerte det mot alle odds bra. Hvit stil har laget en god forklaring på hvordan disse bollene skal bakes, så lykke til for dere som vil prøve:)



Today it has been a horrible weather with a lot of snow.
We have spent the afternoon inside making delicious basins.

29 kommentarer:

Verkstedet sa...

så kjekt at du ble glad!!! jeg og!!! kanskej vi kan ta en tur dit sammen en gang?? en dag må jeg se treffe personene bak superbloggen!!!
ja, vi er sinnsyke, men jeg gjør mye for et sebra sengesett m bilder på til minsten....og hun butikkdamen er bare så kjekk, levende og sprudlende, liskom som en av oss andre type om du skjønner.der blir man IKKE oversett, ble lovet kaffe neste gang...;) var og skravlet og tittet og hev meg over kassene hennes i rundt to timer...!!! jeg kjøpte også herlige skjønne fargerike muffinsformer som disse deilige kanelbullerne skal ligge i. dine ser nydelig ut, like før jeg kjører opp og smaker...;) men jeg har kjørt nok nesten kolonne i dag- vet du- brukte en time og tre kvarter fra statsporten nedenfor kalfaret til birkelundstoppen....og hadde fra askøy og hjem en snitthastighet på 11km/t.....er det mulig??? og kjettinger- for vi satt oss fast i en bakke på askøy og bilen var da under ti cm fra fjellveggen....huff. og takk for gode naboer som reddet barna i barnehagen- vi dro fra askøy ca tre og kom ca klokken seks i barnehagen!!! pju....bra du og kaninen satt trygt m kanelboller hjemme.
ha en fin inne-kveld!
klem.
du hvor klipper du deg??? er han super flink elelr? mener jeg har lest noe om det før?? sinnsykt dyr?? jeg ser ut som et takras på håret, fliser og litt ettervekst og pistrete lugg. så vi kan ikke treffes enda...;)

mali-mo sa...

Hei! Ja været i Bergen idag klarte å overgå det meste vi har hatt av vintervær hittil. Jeg valgte å løse problemet "hvordan komme seg hjem fra jobb" ved å jobbe to timer overtid mens mann og barn ventet trygt hjemme. Da var snøen såpass borte at veiene var fremkommelige... Huff!

Hehe, litt morsomt, jeg gjorde akkurat som deg jeg, bakte de deilige "kanelbullerne" på kvelden. Og, jeg må si som deg; helt utrolig! Jeg som er enhver gjærdeigs største fiende klarte faktisk å få til noen velsmakende små undere av noen boller. De ble nok ikke så fotogene som dine riktignok men jeg skal jammen legge inn et bilde av dem imorgen likevel...nå venter puten. God natt!

Nina i Paradiset sa...

Ble nesten litt glad for at dere der nede også fikk litt av dette ekle hvite, for jeg følte meg ganske alene i denne vinterverdenen!
Lavet ned nesetn 50 cm de to siste døgnene, men i kveld var det nesten regn igjen. *sukk*
Er så lei og vil ha VÅR!!!

Natta!

Aina sa...

Sier meg enig med Nina, her har det lavet ned i to dager, men nå uler det rundt huset og høljer ned regn; vil ha vår jeg òg!!
Og kanelbollene dine ser supergode ut, hadde det ikke vært for at jeg har fylt opp kjøkkenet(og stuene) med takpanel som jeg maler, skulle jeg ha bakt jeg også. Kanskje til helgen...
Klem!

Marte sa...

Det begynte å sne hos meg også!! Makan! Vil bare ha vår nå jeg... Bortsett fra i påsken da vil jeg ha vinter, men det er jo på fjellet;)

Kaninen din er så skjønn!! Jeg ønsker meg lik.. Den rosemønstrete kjolen er jo såå søt! Kan jeg spørre hvem du har fått den av/kjøpt av? Hvor stor er den egentlig?
Jeg syr litt tilda ting, men jeg har ikke turt å begi meg utpå figurer enda;)

Ha en flott dag da Emmeline!

elin1976 sa...

Her også....men nå er vi tilbake til normalen. Regn og tåke....puh...jeg ble litt redd en stund for at klimaet var gått helt i spinn. he he
Det er jo deilig å kunne kose seg inne når det er slikt et vær ute da. Det er en perfekt dag for baking.
Kanelbollene ser nyedlige ut. Jeg har ikke prøvd dem men tror nesten jeg burde det. Jeg skal bake Mia kake i dag. Mia hadde en oppskift på en sjokoladekake som er sååååå god og enkel. Så den har rett og slett blitt en favoritt her i huset. Når mannen kommer hjem til den kaka så blir han så glad atte.
Ønsker deg en fin dag:O)

Anita sa...

Åh! SÅ koselig å få se bilder av lille vennen! Ser virkelig ut som hun har det bra!! Drømmer snart om kaniner jeg, men et er jo så moro også da når såå mange liker det jeg lager!!! De bollene så jo s¨å gode ut, bakte selv igår, men det ble bare vanlige snurreboller og boller! Noen ble spist igår og endel kom i frysen! Idag skal jeg på aftenvakt! Ha en koselig dag!

Penelene sa...

Jeg er jo litt treig for tiden - men jeg ler meg vikelig ihjel av sparingsmetoden din! maken til hyggeligere måte å spare på skal man lete lenge etter (til tross for at den ikke er så fryktelig effektiv :))

Håper dere beholder helsa i det schizofrene været!

Christinas låvebutikk sa...

Hei! Jeg syns det er på tide med vår jeg også samtidig som at barna storkoser seg i sneen! Vi har hatt så lite av det i år. Dette er vel den værste snø mnd her på nordmøre. Men vi kan kose oss inn med nybakte boller og en god kopp kaffe. Jeg venter og venter på varer-håper de kommer snart.. Ha en fin dag!!

☆Therese sa...

Er det huset ditt? Så fint det ser ut, likte så godt gelenderet opp til døra - herlig.
Kanelbollene ser utrolig gode ut, måtte inn på sidene til Hvit Stil å skrive ut oppskriften :o)
Vi har heldigvis sluppet unna snø, men man vet jo aldri med mars. Krysser fingrene :o)
Ha en god dag.

Gry sa...

Ustabil som väret i april (?), eh....eller var det mars??

Kanelbullar er sååå godt. Jeg ble så sugen på det nå alltså! Ja, det er bare å sette igang å bake det;-)

Klem Gry

Lynetmor sa...

Hei, ja, det begynte å snø her i går ettermiddag og hele kvelden, men i dag er det sol :-)
Skikkelig påske stemning ute og hvitt på bakken. Å, de kanelbollene så kjempe gode ut. Ønsker deg en fin dag.

BO sa...

For eit flott hus dåke har!!! Heldige kvinne! :-)
Bollene såg heilt utrulig gode ut. Gjærbakst er heller ikkje mi sterke side. Kunne sikkert vore bakar i krig, ettersom baksten min kunne vore brukt som kanonkuler...
Ha ein kjekk dag. Nå er det nemleg vår igjen!

elisabeth sa...

Ja, du snakker om vær!!!!
Flyturen fra oslo gikk fra Gardemoen kl. 14.30, og kl. 16.30 var vi ute av flyet!!! Ikke nok med det; JEG BRUKTE TIMER FRA FLESLAND OG TIL SOTRA!!!!! , og var hjemme kl. 20.30....iiiiik! Da hadde jeg sittet i bilen og spist tørre kjeks, og drukket kald caffe moccc, og var så tørr i munnen at jeg knapt klarte å snakke...hehehe. i TILLEGG ER DET VELDIG DÅRLIG, MED NØDVENDIGE FASILITETER SOM; Toalett..., problemet var at det tok en time å komme frem til en kiosk, eller bensinstasjon, som du så fem meter lenger borte, og ta sjangsen på å kjøre inn der, for å stå i en time i kø, for å slippe ut igjen på veien, var jo uaktuelt...hahaha;)
Jammen godt jeg ikke er på tur så ofte:))
Den kjappe visitten ble en lang, og slitsom affære, i tillegg til at vi trodde flyturen skulle ende i sjøen, ved innflygingen....
Puh, det er godt å være hjemme igjen:)
Nå må vi bare satse på at våren KOMMER FORTERE ENN SVINT!

elisabeth sa...

ALTSÅ 4 TIMER I BIL! Var veldig viktig å får med det;)

elisabeth sa...

hastig og lystig her på tastaturet...

Anonym sa...

Åååå,dei såg gode ut! Kanskje dei må prøvast til morgondagens bursdag...Takk for tipset:0)

Huset på toppen sa...

Godt at vi er tilbake til det normale været i dag!!

De kanelsnurrene ser så gode ut!

Skal ha 2 venniner på besøk i kveld, hadde tenkt å lage rundstykker, men jeg prøver kanelsnurrer istedenfor :-)

Ha en fin torsdag:-)

Marie sa...

Reine julestemninga hos deg! Me har også hatt snødrev i dag og regn i kveld, men heldigvis ikkje sånne mengder med snø som du viser.

Bollene ser kjempegode ut :)

Anonym sa...

Jeg er så glad jeg har gangavstand til jobben! Andre jeg jobber med brukte timesvis hjem i går, så jeg føler meg veldig heldig:-)
Vil ha vår!

Tonje sa...

Akkurat slikt vær har vi også hatt de siste dagene,men akkurat nå er det fint igjen...det er masse snø så det trengs lange dager med sol for at den skal smelte bort..

Så flot at det gikk bra med gjærbaksten...så godt ut på det bildet=)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Ser ikke ut som du har avtale med Håkonsvern nei, ,intern joke på jobben, små, harde boller blir kalt for kanonkuler, hi,hi. Dine ser hyper delikat ut, og nå ble jeg godtesyk!!, Fy flate for et vær, jeg er som strutsen, stikker hodet ned i en god interiørbok og håper uværet er over når jeg titter opp, tenker ikke på å bevege kameraet i nærheten av kulden og blæsten engang.
Kuuul hønepøne under her.
Klem

Made by KKann sa...

Hei Emmeline!
JA..de er noe for deg! -Lexington Living bøkene! Se bloggen min, så ser du jeg har tatt noen bilder fra boka + +!! hihi..smil!
-Skal heller lese å kommentere det nye innlegget ditt i morgen!

Smil fra KKann

Made by KKann sa...

Hei Emmeline!
JA..de er noe for deg! -Lexington Living bøkene! Se bloggen min, så ser du jeg har tatt noen bilder fra boka + +!! hihi..smil!
-Skal heller lese å kommentere det nye innlegget ditt i morgen!

Smil fra KKann

Made by KKann sa...

..Oj dobbelt opp med kommentarer
..sånn kan det gå..når en blir litt ivrig!! hihi..

Smil igjen..fra KKann

Anonym sa...

haha.. litt vanskli å unngå å ver pedagogisk når hodet er proppa fullt av pedagogikk.. *ønsketenkning*
Eg kan ikkje kome på å ha truffe på nokon mummimamma.. Men det e litt småsjukt at folk veit kven du er, uten du veit ken dei e.. haha.. Eg må virke temmeleg overlegen der eg går rundt omkring i byen "min".. Håpar du ikkje flirar deg helt i hel..
haha:p
Ha ei god helg!

ChatrinesLiving sa...

WOW, ja jeg så det været på nyhetene...
Godt at dere er innomhus!
Håper våren kommer i morra da;)
klem fra chatrine:)

Mita`s hjørne sa...

Hadde nok det samme været her i trøndelag også - masse snø, vind og kaos...
Gubben ble sittende på Flesland han i lang tid...he,he... jeg sa det var straffen for at han ikke fikk tid til å stikke innom dukkehusbutikken, enda hotellet de var på lå like ved...grrr...

De kanelsnurrene du har bakt ser jo fristende ut... er ikke helt venn med denne bakegreia jeg - fikk en ny brødbakemaskin jeg da - hvorfor...???

Ha en koselig dag og helg...

Made by KKann sa...

Hei igjen Emmeline!

Skikkelig snøstorm åsså det da!
Jeg syns trappa ble lekker jeg da, med all den snøen! Fine bilder!
Så kjempe søt Påske kanin - Tilda kanin det, ikke sant?
- må si jeg syns dromedar-høna var fin åsså jeg da!

Ha en strålende helg!

Smil fra KKann

Related Posts with Thumbnails