tirsdag 11. mars 2008

Prinsessen på erten goes on holiday:)



Nå er det altså bare noen dager igjen før påskeferien innhenter den Emmelinske familie. I år er det sånn at jeg har trumfet igjennom at vi skal ta ferie på sørlandet. Resten av familien må kutte ut både fotball og håndballkamper for at mor skal få slappe av på hytten. Dermed bærer jeg stolt feriefanen, og innrømmer ikke at jeg har begynt å tenke mørke tanker om hvordan denne påsken vil utarte seg. Slappe av og slappe av...Vi får nå se på det....



Det har seg nemlig slik at jeg er veldig veldig redd for mus. Herr Emmeline er også redd for mus (-det skulle bare mangle, han er jo også redd for pudler) men han innrømmer det ikke. I fjor sommer var det rekordmange mus på Sørlandet, og hele musekolonien hadde veldig lyst til å feriere sammen med oss.... Dermed brukte vi masse tid på å støpe igjen alle små hull i grunnmuren (-som jo er fra 1850--ergo har den UTROLIG mange små hull! )

Nå er det jo sånn at når to mennesker som hater mus er sammen, bør de få noen barn som kan overta der hvor mor og far sin redsel slår inn. ( Hva skal man ellers få barn for??) Dermed ordner ungene opp med musefeller og annen elendighet, om det skal være nødvendig. Denne jobben er ikke gratis. Vår eldste datter; Konfirmanten, tok oppdraget med å sette ut feller og tømme fellene i sommer. Tariffen var på 50 kroner per mus, og hun tjente noen kroner på den måten for å si det sånn. Da lillebroren oppdaget søsteren sin tariff ble jobben konkurranseutsatt, og overtatt til den nette sum av 35 kroner per mus.. Da var imidlertid storesøster allerede lei av at hun måtte være først opp om morgenen for å sjekke fellene og ordne opp, før mor og far kunne våge seg inn på kjøkkenet. ( Okey--dette høres gale ut men det er det sannelig også gitt!)



I fjor var vi ikke på hytten i påsken, men i forfjor lå jeg stiv som en pinne på en madrass midt på stuegulvet i tilfelle mus. Musene gidder nemlig ikke å være på stuen, men jeg er slettes ikke sikker på om soverommet er et musesikkert område. Herr Emmeline blir skikkelig sur når jeg snakker om musene på soverommet, og etterhvert har dette blitt et ikke-tema i vår familie! (Min teori er at mannen tross alt er redd han også- men ikke vil la musefrykten styre livet sitt) Derfor har han gjort det klart at siden jeg trumfer igjennom sørlandspåske, skal han ha seg frabedt at jeg ligger på madrass på stuen i år. Jeg satser på at han ikke leser dette, men i skrivende stund har jeg pakket klar en gedigen oppblåsbar madrass med pumpe. Madrassen er ganske høy, og siden jeg sjelden har sett en liten mus med stige, satser jeg på at prinsessen på erten skal sove godt der oppe i høyden --cirka 30 cm over stuegulvet;)



Jeg kommer ganske snart igjen med bilder fra nye hyller, krakker, pynt og fjas--SO LONG til dere alle:)

46 kommentarer:

Verkstedet sa...

hei min venn.
enda et herlig innlegg! jeg ler sånn her inne:)
redd det kan bli en dyr ferie for dere, med så redde foreldre kan barna virkelig forhandle museprisene....
har dere malt egg?? så så koselig ut.
fått høre om kommentarproblemer på bloggen min, aner ikke hva det er, om du ikke får det til, kan du også skrive det i skravlefeltet slik elin gjorde?? må få tak i problemene.
i dag var vi på fretex....mannen kjøpte gammel skrivemaskin....skal se om han klarer å drea nytte av bokstavene til smykkeinngravering, har problemer med de som vil ha tre navn med dobbeltnavn på hjertene, og synes amuletter til barn ol burde vært i mindre størrelse. spent på om det funker.
ha en fin dag. jeg er helt ødelagt i ryggen og litt småhissig, for alt er vondt, og jeg som bare vil nyte fridagen i morgen må kanksje helelr sitte fire timer i legekø, for kun mulig med akuttimer, ellers hadde de 17 april!!! halloo....jeg trenger behandling, men vil gjerne ha henvisning. arg, dette passer bare ikke!!!
ha det bra min søte bloggvenn:)

Anonym sa...

Haha, herlig historie! Jeg håper dere får en fin og musefri påske! Vi har heldigvis ikke mus på hytta, men jeg er ikke redd de heller. Edderkopper derimot...... Skrekk og gru! Heldigvis er verken mann eller barn redde for eddiser, så de ordner opp for mor. Arvingen har til og med spurt om hun kan få en tarantella som kjæledyr! Hallo?! Ikke i MITT hus nei. Småkryp kryper jo gjennom den minste lille sprekk. Jeg blir dårlig ved tanken. Dere burde kanskje hatt dere en hyttekatt, hehe. Vår katt fanger stadig mus her hjemme, og han er jo så stolt. For et par uker siden, tok han likegreit en mus med seg inn. Levende! Du kan tro det ble fart i familien, for å få fanget musen! Uff, dette var uhyggelig prat! Over til noe annet!
God påske!
Gleder meg til å se flere interiørbilder fra deg + flere HERLIGE historier!

Randi sa...

Jo jo du får som vanlig sagt det på en humoristisk måte...:D
Jeg satser på en musefri påske jeg også. Selv om min svigerinne påstår noe annet, så tror jeg ikke det er mus på hytta.

Min store skrekk er at de skal komme springende over meg...men da må de ha blitt hybrider...i og med at det er høyt fra gulvet og opp til sengen...men det med stige har jeg ikke tenkt på før. Grøss...enn om de har det da....nei jeg får plassere voffsen vår på gulvet og håpe på at hun skremmer unna alt som heter mus. Ellers får jeg håpe på at det er plass til oss i hovedhytta....

Håper vi alle kan møtes i bloggverdene etter påske brune og fine uten ett eneste musehull...:))hahahahaha...morsom ja.


Da ønsker jeg dere en perfekt familie påske, med masse sol og avslapping.

Klem Randi

liven sa...

Heisann!! Kan godt skjønne deg!! Er dritredd mus selv jeg:O(
ha en fin kveld

Olstad sa...

Ha ha ha ser dere for meg og de meget kreative barna som tjener seg ferierike på å tømme feller. Må få anbefale de brune som du bare vipper musen ut av i plast. De klarer selv jeg å bruke.

Påsketur høres fantastisk hyggelig ut. Det høres også hyggelig ut å ha hytte. Vi skal være hjemme i påsken. Eller forhåpentligvis på Barselavdelingen på Gjøvik sykehus eller enda mer forhåpentligvis hjemme igjen med liten baby. Jeg er offesiellt lei av å være Gravid.

Ha en superfin ferie om jeg ikke stikker innom deg før. Håper jo egentlig jeg ikke skal det...

Olstad sa...

Må tillegge at jeg har det så travelt med liten baby at jeg ikke har tid til Blogging og ikke ligger stor og lei på sofaen....

Stine sa...

Hehe! Måtte virkelig le når jeg leste innlegget! Redd for pudler :-) artig!

Klem Stine

Aina sa...

Redd for mus ja*fnis*
Skal den hoppe opp og ta dere kanskje ;-D
Neida, er fælt å være redd for noe.

Vi vurderte å låne hytten til svogeren en par dager i påsken, men der har det også vært museinvasjon, er ikke redd de men gidder ikke tømme et tonn feller og vaske muselort i to dager, så vi tar ferien hos foreldrene mine heller;0)
Forresten da vi flyttet hit 1.desember fikk husmusen som bodde i kjøkkenskapet amnesti, eller den ble fredet helt til julen var over, da jobben som julemus var ferdig da ventet katten!

Håper du er trygg der oppe på madrassen din og at ungene gir rabatter;0)
Men snakkes vel før påske, hvis ikke må du ha en fin ferie.
Klem fra meg.

[morgrethe] sa...

Usj ja.... jeg hater mus jeg også. På en måte ønsker jeg meg stygt vær i påsken, for da drar vi ikke på hytten. Men på en annen side, så hadde vi en fantastisk påske for noen år tilbake.....og det var faktisk ikke en mus å se...heldigvis. Men nå har du utsatt deg i en situasjon der dette kan bli brukt mot deg stadig vekk.

Nei nå tror jeg at jeg skal pakke strikketøyet og dra på strikkekafe i husflidslaget. Har ikke vært på det før, så er usikker på om jeg blir alene... ja ja... jeg trives jo godt i mitt eget selskap jeg.

Lykke til med pakkinga.... det er pyton å pakke synes jeg, så jeg sender deg mange varme tanker;o)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

God tur da! Vi har ikke mus på hytten, men minken vil gjerne inn en tur.. Her begynner pakkelisten å bli laaaaang, at det skal være så vanskelig å huske fra august til mars om hva som befinner seg hvor!!!!!!!
Snakkes plutselig.
Klem

Tiril sa...

Er like redd for mus som deg jeg Emmeline, lå og stirret en hel natt på en musehale som stakk ut av skapdøra på soverommet,(var alene hjemme) tror ikke jeg sov stort den natta, neste morgen når lyset flommet inn så jeg at det var litt av en skosnor, hvor hysterisk går det ann å bli?

♥ H@rmoni ♥ sa...

Du får ha en fin påskeferie!
- med eller uten mus.. De er jo søte, men ikke så festlig å ha i hus.
:O)

Anonym sa...

Utrolig bra skrevet :-) Heldigvis er jeg ikke redd mus, rotter derimot....
Vel, håper derer får en knallpåske, uten mus, men kanskje en sjokolademus ikke er å forakte...

MODERN COUNTRY sa...

Heisann Emmeline,

Så du drar altså på ferie snart du, den som kunne det! Litt misunnelig er jeg jo, for jeg begynner vel å ligne mer og mer på en sliten gølvfille :) Deilig med egen hytte, med eller uten mus, hihi..ikke redd for de søte små der vel?
Mye fint å nyte her inne siden sist, alltid interessant med mye variasjon!
Du får ha en fortsatt fin uke og nyt ferien som kommer!!

BO sa...

Mus? Redd? Kjære Emmeline, hadde det vore orm...

Veit ikkje om det er ekstremt museår nå og, men det var iallefall nok mus på hytta vår i fjor. Spesielt ekkelt nå ei mus hadde spist opp den andre musa som var tatt av dei ekstremt humane fellene våre... Blod,ull(?) og musekadaverrestar var spredd over heile vårt hyttekjøkken. Lekkert!

I år så blir det ikkje hyttetur på oss, for min kjære bror har bestilt mi hytta, hos mi mor(?). At det er eg som eig hytta, er visst ikkje så veldig nøye. Nå synes mamma at me må reisa opp til hytta for å gjera den klar, sånn at hytteokkupanten kan få ein fin ferie.
Snill yngre søster tier, med røyk ut øyrene, smiler søtt og seier at diverre, det blir ingen royal velkomst med flagg og varme i ovnen. Dei får heller bli velkomne av museblod å gørr, som eit lite plaster på såret, for at hytteigar (meg) ikkje får bruka mi hytta.

Ha ein strålandes sørlandsferie!
Kos dåke, med eller utan mus.

P.S: Mus er redd for folk, viss du lurte på da... :-)

Helene sa...

Hei
Jeg tenkte først å foreslå at du kunne komme innom meg og få låne katten vår i påsken, men men siden den er kastrert og ualminnelig doven, er jeg redd den bare hadde sett dumt på musene.Han tar ei mus i ny og ne, men heldigvis har vi ikke sett noe til dem i år, så kanskje er du heldig; mulig at det ikke er så ille museår her nede på Sørlandet:0)

åsemor sa...

Ja sånn kan det gå med mus og menn :)

Jill sa...

God påske til deg!
Blir fjellet på oss om noen dager :-)
Håper du slipper mus LOL

Lappesola sa...

Jeg ønsker deg en god og musefri påske.

Hilsen Sol

Bo med Lena sa...

Hi..hi..jeg ser dere for meg!! Skulle gjerne vært en liten flue på veggen.

Kos dere på hytten...mus eller ikke mus.

Kjempeflotte og inspirerende bilder også! Spesielt kyllingfamilien på tur i gresset:))

God påske til dere alle! Måtte ungene bli rike...eller..? :-)

Klem Lena

silje-sin sa...

Du skriver altså så herlig:) Dere høres ut som en festlig gjeng! Ganske imponerende at du har 4 barn altså! Jeg har vært alene hjemme med mine to små i hele dag,og nå føler jeg meg som en vridd vaskeklut.. Også har du FIRE:) Håper dere får en fin,musefri påske! Stor klem fra silje.

Jorunn sa...

He he he!! Jeg hadde ALDRI tort å ligge på GULVET i et musehus!! Det skal du ha kred for at du gjør Emmeline! Ønsker deg ei super påske, kos deg masse og slapp av ;o)
Vi reiser til Trollheimen og håper å samle så mange topper som mulig!
Klem

Anita sa...

Selv er jeg blitt kåret til Norges herligste i dag, men jammen tror jeg du går meg en høy gang!! Du er bare såå skjønn!! Ler godt og blir alltid i godt humør her inne hos deg!! Ha en god uke videre!

Marie sa...

Mus er ikkje det spor farlege, hehe. Dei kan vere infisert med musepest og det er ikkje noko særleg. Det smittar frå muselort. Vær nøye med reinhald og slapp av. Nei mus er ingenting å vere redd for... Edderkoppar derimot... UUÆææ


God ferie :) Du må vinke til meg når du fer forbi!

Tante Mimmi sa...

Kanon bra!! :)God påske!

My little footprints sa...

Det er jo ikke noe problem Emmeline, altså for musa! Han bare kravler opp på dyna di som ligger litt på nedsiden av madrassen og ned på gulvet. Så får han en myk og behagelig reise gjennom dyneland og opp på nesetippen din!! haha ;)))
Neida, du får satse på å snorke veeeeldig høyt, så holder den seg nok unna ;)) hihi.. Vi har tatt enormt mye mus her i vinter, MEN jeg skal berolige deg med at nå er musa ute! Her er det ingen mus i fella lenger! nå er det nok alt for mildt til at ho holder seg innendørs, så hun koser seg nok ute nå ;)
Ønsker deg iallefall en god tur! Med eller uten mus ;))
klem fra Beth

Lemi sa...

ha en fin påske! me eller uten mus!!

Tonje sa...

hehe for ett herlig innlegg som alltid!
Jeg er også fryktelig redd mus,men har heldigvis en samboer som ikke er det...så det er han som må styre alt når det kommer til å få fjernet slike.

Ikke for å skremme deg,men det hjelper ikke med en madrass på 30cm over gulvet.

I vårt forrige hus var vi plaget med at det kom inn mus før vi fikk pusset opp og da spurte jeg samboeren min om musene kunne komme seg opp i sofaen o.l eller om jeg var trygg der....ja du er trygg der fikk jeg vite,men tror du ikke at neste gang det kom inn en mus så kom den oppi sofaen???!!!
Men hvis du har glatt underlag er det større sjangse for at de ikke klarer å komme seg opp....
Håper dere får en flott påskeferie på hytta med null mus i år.KLem

ChatrinesLiving sa...

Heihei Emmeline!
Du er nå go du:) Jeg tror du skal få deg en kattepus som du kan ha med deg på påsketur;) Da tenker jeg musene stikker fort;)
Høres koselig med påske på sørlandet! For min del skal jeg være hjemme alene bare med kjæresten;);) Mine barn er sørafor hos besteforeldre, og koser seg der. Å da blir det ikke særlig mange ski-turer på meg, nei. Her blir det strikking, og tv-titting tror jeg. Å for ikke snakke om hvor stille det er i huset... eneste lyd er jeg som skriver og hører "taste-lyden" rart i grunnen...
Kjæresten ligger med feber på sofa, og sier ikke så mye han heller i grunnen.
Mus har vi heller ikke i hus GUDSKYLDLOV. å lille vovven purker og sover på skinnet sitt;) Nydusjet;) Og lukter ikke hund lengere, men shampoo.
Du må nu altså ha en strålende tur på hytta, så håper jeg madrassen din ikke lekker, så du holder deg høyt oppe;)
GO TUR!!!
Klem fra chatrine:)

Mummimamma sa...

Ho ho ho, nå har jeg ledd sånn at jeg har vondt i magen.
Måtte lese det fantastiske innlegget ditt for Gemalen også, han lurte på hva jeg satt og lo så hjertelig ac.
Du skriver så innmari godt, Emmeline, er altid en fryd å lese det du skriver!

Mus er ikke mitt yndlingsdyr heller, og jeg vil helst ikke ha dem i hus.
Men orm, det er besvimelsesgrunn! Det er vel den eneste fordelen med å ha flyttet fra Sørlandet, at jeg slipper å gå meg på så mye orm.
Pudler derimot, føler jeg at jeg har et naturlig forhold til, tjihi :)

Jeg skal i allfall krysse fingrene for at dere får en musefri påskeferie.
Det er museinnvasjon her i Trøndelag, så da er det sikkert ikke mus på Sørlandet :)

Påske, det er kyllinger og påskehare det, ikke mus :)

Ha en fortsatt fin kveld!

Klem fra meg

Bestefars Verksted. sa...

Oiiioiiii,ser ut som du forbereder deg på en actionfyllt påske....håper prinsessen på erten får sove,til tross for disse ubudne gjestene...! Må også si at du har barn med god,økonomisk sans...... God tur til deg og dine :)

elin1976 sa...

Du får ikke dra før pakka har kommet for den skal være med på hytta.

Livy sa...

Hei!
Du skriver bare så utrolig bra:-)Ser dere for meg alle sammen! Huff - mus er ingen spøk, og spesielt ikke når mannen ikke liker dem heller! Håper musene har rømt hytten, og at dere får en fin påske! *Klem*

Tone Yvonne sa...

Fantastisk historie!!!
Godt dere har fått barn som har næringsvett ;-D
Vi får satse på at det blir en relativt musefri påske på dere :o) Ikke noe særlig å være redd hele tiden - speiselt ikke når du skal sove!!!! Flotte påskebilder du har lagt ut!!!

Ha en fin dag :o)

Lynetmor sa...

Hei, et morsomt innlegg he, he. Håper dere ikke får besøk av så mange mus i år og at dere får en knall fin påske. Vi drar på hytta onsdag neste uke. Ønsker deg en fin dag ;-)

Sussen sa...

Heisann! Her var det sannelig koselig å tilbringe litt tid. For meg som har litt aversjon mot påskepynt(spør meg ikke hvorfor), var dette noe av den fineste påskepynten jeg har sett. Slik pynt vil jeg ha!
:-)
Artig lesing om mus og menn, lykke til begge to.
Klemmer fra en ganske ny blogger, Sussen

chevostar sa...

He he arti historie! Jeg var også redd for mus før, men måtte bare gi meg med det, for jeg har to katter som til tider kommer inn med 5-6 stk pr dag. Så jeg har jaget mange mus rundt i huset vårt.. før jeg får fanget dem!

Ha en flott påskeferie emmeline!

Huset på toppen sa...

For et herlig innlegg!!
Kanskje det er en nabokatt som kan hjelpe litt til med musejakten!!

Jeg ønsker dere ha en fin påske,med eller uten mus!!

God tur!

Anonym sa...

Hihi dette var jo litt komisk da Emmeline?! Men jeg skal ikke si noe for jeg er fryktelig lite begeistret for små dyr selv....mus, chiuauauer,hamsterer osv.....kanskje det er med meg som med elefanten som jo også er kjent for å være redd mus (ref. de voksne elefantene på Dumbos sircus) at det blir så langt ned at man liksom ikke har kontroll på hva de foretar seg?!

Ha en nydelig påske ferie!!

Ps! Kjempelekre Påske bilder!!

Line sa...

He he he jeg er tøff på avstand, hadde kanskje kviet meg litt for å dele soverom med mus jeg også..men du kommer nok til å klare å lage DEN gode påskekrimmen utav alle musemordene i hytta..? tjihi
Ønsker dere en fin ferie (¨,)

Merete sa...

kos deg masse på hytteferie, Emmeline!!! klem frå meg :o)

mali-mo sa...

Her i vårt gamle hus har vi hatt ca et musedødsfall i uken gjennom vinteren, alle som en avsluttet de livet i feller fra Clas Ohlsson (kan anbefales)og etterlot ikke blod eller gørr noen steder. Det var iallfall positivt at de kommer opp i ETT bestemt kjøkkenskap og ikke sprer seg utover huset. Såpass hensynsfulle er de iallfall.

Etter en viss herdetid har også jeg begynt å tømme fellene. Tanken på at en ny mus skulle komme opp i kjøkkenskapet og at fellen allerede var opptatt...urgh. Hvem vet hvor musen hadde tatt veien da? Men noe spesielt koselig er det jammen ikke.

Jeg må le når det nevnes mus og katt i samme setning over her. MIN katt hever sine usynlige øyenbryn i mild indignasjon over at jeg kan tenke tanken.

Ønsker deg en fin hyttetur og håper musene har dradd videre til neste hytte.

Ann Helen sa...

Hei hei! Har vært innom hos deg flere ganger, og tenkte det var på tide å legge igjen et lite spor:) Du har virkelig en fantastisk inspirerende blogg:) For et par år siden skrev Selma Lønning Aarø innlegg i Dagbladet på søndager, og skrivestilen din minner veldig om hennes:) Superbra! Ha en riktig, riktig fin påske:)

Linda sa...

Hei!Så koselig at du skal ha sørlandspåske.Vi har det fint her.
Det har regnet noen dager men i kveld klarna det opp.Det er belt fint vær første del av påska.
Så velkommen til sør.Med eller uten mus.Hi,hi.Ha det fint.
Hilsen Linda :))

Made by KKann sa...

Hei Emmeline!

Morsom lesing og fine bilder som alltid!
Ja - mus er pyton!
..har en søt historie om min venninne fra barndommen, hun bodde på gård og var vel vant til mus..men en natt våknet hun av små tassende museskritt over pannen..smil!

Ha en fortsatt strålende onsdags kveld!

Smil fra KKann

irina sa...

Ha en Kjempe påske Emmeline !!!

Kos deg med musene......he he mente familien.
Tenkte på musene du var redd og skrev det.

Jeg skjonner hvordan du har det for jeg har det sånn med edderkopper !!!

Klem

Related Posts with Thumbnails