søndag 23. august 2009

Apropos kopikatter




Her i Blogglandia raser diskusjonen om kopiering med jevne mellomrom. Jeg pleier sjelden å slenge meg inn i disse meningsytringene. Det er trolig ikke til å unngå å kopiere eller bli kopiert når bloggeverdenen er full av kreative og inspirerende impulser.


Da jeg satte meg ned med den nye STOFF OG STIL katalogen ble jeg veldig overrrasket. Har jeg ikke sett dette før? Minner ikke dette om Tone Finnanger sine englevinger?


Babochkamønsteret så jeg virkelig først hos Tone Finnanger. De rosemønstrede stoffene også!


Men kan det virkelig være sånn at Stoff og Stil har funnet inspirasjonen fra Tildas julehus? Hva tror dere? Tilfeldigheter? Personlig må jeg bare få sende en takk til Stoff og Stil som fikk meg til å lete frem Tone Finnangers julebok som både er inspirerende og lekker.

Helt tilslutt må jeg jo si at jeg måtte le da jeg så denne lille prinsessen som leker med Bambier i Stoff og Stil sitt polkadottmiljø.


Har jeg ikke sett henne før? På min egen blogg? I min egen stue før jul i fjor? Jeg husker at min lille niese Katinka smilte ganske stivt fordi hun var litt redd for de små Bambiene. Du vet aldri hva de kan finne på dersom de plutselig blir levende. De kan bite deg i nesen for eksempel! Stoff og stil bør bare passe seg;)
Ha en god søndag alle sammen!


26 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅ sånn Rudolf-diadem MÅ jeg ha til jul !! KUL!!
Marita

prinsesselinn sa...

så søt niesen din var, enda søtere enn reisndyrene;)
ha en finfin dag.

Anna sa...

Jeg fikk også direkte assosiasjoner til Tilda da jeg så den nye Stoff og Stil. Det var kanskje litt for tilfeldig? Men samme med meg, det fikk meg til å finne frem boken igjen og begynne å planlegge julegaver :)

Ha en fin søndag :)

Refleksjon på livsvegen sa...

WOW dei kan verkeleg kopiere dei i Stoff og Stil. Ok, kjekt å vere til inspirasjon, men ;-)
For meg er det for tidleg tenke Jul, men viss ein skal til med stort prosjekt bør ein vel starte no...
Ha fin førjulstid no då, med eller utan reinsdyr.. he-he

Anonym sa...

synes designeren i stoff og stil burde begynne å tenke selv

Lisas hjem og skatter sa...

så sant så sant :O)

Anita sa...

Oi! Nesten litt skummelt det der ;0) Men masse inspirasjon da, klart at stoff og stil OG Tone skal få prege høsten og jule forberedelsene! Har ikke fått katalogen jeg, men skal sende mannen innom til fredag, trenger forresten litt annet der inne også... Kos dere!

Anonym sa...

Sånn følte jeg meg da jeg fikk min mellomste datter og trodde jeg hadde funnet et orginalt navn, og det året viste det seg at "alle" andre hadde fått samme ide...
Merkelig?

Anonym sa...

Ja det er helt sant....men det er jo bra for oss som har dilla på interiør, og stoff....da har vi mer å velge mellom. Kopier kopier:D
Ha en fortsatt fin søndag!
Trine

Prinsesse Elin sa...

Jepp jepp dette slo meg og når jeg åpnet katalogen og så i den. Hmmmmm.... dette er no good. Nå suser det i sivet og jeg er lykkelig over å kunne slå tilbake;)

Anonym sa...

ha ha... tatt på kornet her
ja!
Godt du er våken & følger med,
åh som jeg gleder meg til jul nå som jeg ser disse bildene!
Klem til deg

LykkeTroll-berg sa...

hvor får man kjøpt den dere " Stoff & Stil" katalogen? ønsker mig den også,he.

Fjordheim sa...

Det må jo være en ære å bli kopiert av Stoff og stil. Du kan vel også tene litt på det.
jaja. Søte bilder ihvertfall.
Ønsker deg ei god uke :)

Margrethes hus og hage sa...

Haha, ser ut som Stoff og Stil er ute på inspirasjonsjakt både her og der, ja :) Morsomt at du har lagt merke til det og deler observasjonen med oss :)

Ha en fin kveld! Hilsen Margrethe

Anonym sa...

Hei
Her er blogg adressen til den ene designeren i stoff og stil http://karenklarbaeksverden.blogspot.com/, her kan en jo lese litt og se...
MVH Skorpionen

Ingunn sa...

Det ser jo unektelig ut som om noen blir inspirert (les: kopierer). Men man får vel bare bli beæret eller?

Ha en fin uke!

Klem ingunn

Christine Louise sa...

Så flotte bilder. Var virkelig likt til Tilda ja. Kanskje de har kopiert? De har nok skjønt hvor populær tilda er blitt :)

Klem fra meg..

johanne`s rom sa...

Ja du er virkelig inne på noe der, ikke bare englevingene men dukkene er også veldig Tilda-inspirert. Men det er vel mange som følger med på hva vi i bloggeverden liker og driver med, og tror vel da at det er det som vil slå an. De har vel kanskje rett også, men det blir jo ikke noen ny inspirasjon for oss da, når de nye katalogene lanseres. Ønsker deg en hyggelig uke.

Gurimalla! sa...

Der var det mye likt! Men polkadotter, roser og babushka har vært litt populært før Tilda kom med bøkene sine også. Roser og prikker er kjent fra bl.a. green gate.

Karen Klarbæk sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Emmeline sa...

Hei Karen...

Jeg har allerede skrevet et svar til deg på din egen blogg. Jeg håper du skjønner min humoristiske tone i innlegget. Nå har jeg lest det en gang til, og syns vel at det kommer ganske klart frem...
Når jeg sier at Bambiene kan bli levende, og hoppe opp og bite Stoff og Stil i nesen så skulle det vel være greit nok?

Jeg anser ikke dette innlegget for å være et av de mest dypsindige der min såkalte bloggermakt blir utnyttet. Men beklager om du føler det som et personlig angrep. Det var det iallefall ikke ment å være....

Anonym sa...

Skjønner Karens indignasjon. Her snakker en proff som faktisk-selv om vi ikke liker å høre det-skaper trender og stiler som vi "hiver" oss på.
En tur rundt på bloggene viser at mange hjem er veldig like,vi handler i de samme butikkene og flaks for oss så har jo butikkene AKKURAT det vi liker! På loppis er de fleste ute etter akkurat de samme originale funnene.
Personlig har jeg også trodd jeg har funnet på noe nytt og så finner jeg det i en butikk i Roma ett halvt år senere. Den italienske designeren har sannsynligvis ikke kopiert meg-ikke har jeg blogg og ikke har han vært invitert på middag.
Vi er nok begge påvirket av snikende nye trender som vi har fått inn via bestselgende bøker, filmer,politikk,miljøkatastrofer.....you name it.
Ser på meg selv som en ganske "sær" og ikke særlig opptatt av mote person men etter en titt i klesskap og rundt i kåken ser jeg jo at det er jeg jo! Det henger ikke mange jakker med skulderputer igjen i mitt klesskap og jammen har det sneket seg inn noen tights i skuffen selv etter at jeg sverget på slutten av 80 tallet-etter å ha gremmet meg over bilder av meg selv fra 17mai og diverse familie selskap ikledd STILONGS- at det plagget skulle aldri på meg igjen uansett.
I stuen har vi hvit Ektorp-kjøpt før jeg dumpet borti bloggeverden,og bambi figurer til jul har jeg også.
Datteren min på 19 heter Emma,da folk hørte det da hun var bitteliten sa de faktisk rett ut at hun var søt men hvorfor ett så grusomt navn.Vi bor i utlandet,i Europa,og reaksjonene der var de samme-navnet var for Jæ.....8-9år etter lå Emma på navnetoppen i flere år i begge land. Var det snakk om en massiv oppkalling etter "min" Emma eller snakk om en naturlig bølge?
Men det er jo skikkelig flaks da for alle oss som elsker Green Gate at de lager akkurat det vi har drømt om og trenger,skulle tro de var tankelesere.....
Glad du er tilbake Emmeline,du er flink til å skape litt debatt og det har vi godt av.

Lene

Torills blogg sa...

Herligt og flott alt i sammen.
Har selv kjøpt inn bambier etter jul i fjor. 70 prosent avslag og da må man jo bare ha det etter å ha sett bildene i bloggen din, eller hos noen andre bambielskende bloggere.
Ha en flott dag videre og i blogglandia

Anonym sa...

Hei Emmeline!
Synes innlegget ditt var herlig humoristisk,-lo godt over design - fryden:-)
Siden Karen fra "Stoff og stil" ble så sint og tar seg selv så høytidelig ,
-så traff du kanskje et sårt punkt..?
Uansett - kjekt å se på dette innlegget-slutter ikke å handle hos " Stoff og stil " av den grunn !
Ha en fortsatt fin uke, klem Hege.

Anonym sa...

Ho,ho - må si jeg lo godt både av innlegget ditt og den sinte danske damen. At man kan ha problemer med å forstå at innlegget ditt er humoristisk vinklet? Guriland. Jeg håper for kjære Karens del at hun representerer seg selv som privatperson, og ikke Stoff og Stil i denne sammenhengen. Pinlig innlegg, som jeg ser hun også har slettet. Å skrive ting i affekt fungerer sjelden bra, og blir som regel både umodent og latterlig. Heia Bergen, Heia Emmeline og heia ironi og humor! Jeg håper du Karen tar deg tid til å lese innlegget til Emmeline en gang til, og at du kanskje også vurderer å komme med en unnskyldning?

Anonym sa...

noe jeg lurer på er; har virkelig stoff og stil lov til dette? Bruke andre sine private bilder i sin kommersielle katalog?? Det er da dine bilder selv om du har kringkastet de her...er det ikke litt på kanten? jeg hadde personlig ikke satt pris på dette om mine bilder ble tatt slik og kringkastet.

Related Posts with Thumbnails