lørdag 22. august 2009

Ostekakekollaps



I går hadde min mor klubb, og jeg meldte meg frivillig til å bake en kake til damene. Min mor ville ikke ha kransekake og ikke sjokoladekake. Hun ville helst ha en fin kake som ikke var så hverdagslig, kanskje en ostekake? Dermed var det duket for å bake ostekake for aller første gang.


Jeg fant flere oppskrifter på nett og heldigvis møtte jeg min gode venninne Frøken Bellona i butikken. Frøken Bellona og jeg vokste opp sammen, og hun er født med utenomjordiske husmorevner. Hun er typen som strikker med en hånd, mens hun vasker, stryker og baker perfekte kaker med den andre. Hun er alltid så søt, brun, blid og velkledd -og hun deler sine kaketriks uten å blunke engang.


Foran kjekshyllen på Rema 1000 kunne hun avsløre at ostekakebunnen blir best med Bixit naturell søt havrekjeks. (Bye bye Digestive!) Dermed ble ingrediensene kjøpt inn til ostekake med gelelokk av bringebær og bringebærgele. En time før klubbstart var jeg på plass hos min mor for å ta kaken ut av springform -og over på fat.


Det gikk helt fint, kaken var superflott i cirka 5 minutter før geleen begynte å sprekke, og falle ned i store biter på yttersiden av kaken. Det var en ren kollaps. Trolig må den serveres i springform, eller med et magebelte. Eller så må geleen lages i enda mer konsentrert form? Kanskje det er noen av mine lesere som vet hva jeg gjør gale?


Nå har jeg laget meg en ny kake, med blåbær og blåbærgele. Jeg tør rett og slett ikke å ta den ut av springformen før den skal spises. Da er det ikke så nøye likevel:)


Her er oppskrift på kaken, som altså bør lages i løpet av to dager. Geletipsene fant jeg HER:

225 gram Bixit søt havrekjeks ( ca 14 stk)
125 gram smeltet smør
200-250 gram Philadelfia ost
100 gram melis
1 ts vaniljesukker
1 beger lettrømme
1/4 l kremfløte
1 pakke sitrongele
Bær til pynt på toppen
Enda en pakke gele som passer til bærene.
dvs Blåbær-blåbærgele, Jordbær-jordbærgele osv.

*Knus kjeksene og bland med smeltet smør. Kle formringen med bakepapir i bunnen, og fordel kjeksblandingen utover.
* Lag sitrongele med halvparten av vesken (dvs 2,5 dl kokende vann) sett kjølig i stor form i ca 15-20 minutter.
* Ost røres ut med melis, vaniljesukker og rømme. VEND inn stivpisket fløte og den avkjølte sitrongeleen.
*Blandingen helles over kjeksen i form, og settes i kjøleskap- helst over natten eller iallefall i 5-6 timer før gelelokket helles over.

Gelelokk Legges på kaken når den har stivnet helt.
*Lag gele med mindre veske enn det som er angitt på pakken ( 2,5-3 dl)
*Sett kjølig i stor form i ca 30 minutter.
*Pynte kaken med bær, tøm den kalde geleen over kaken.
*Sett i kjøleskap, og la stå til gelelokket har stivnet.

Lykke til. Jeg gleder meg til å smake i dagens familiebesøk, selv om denne kaken ikke akkurat kvalifiserer for en plass i Grete Roedes samlede verker! Ha en fin lørdagskveld alle sammen:)

37 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Fru Bellona her!!
Du må bare bruke halve mengden med vann npr du lager gele. Da blir den fastere i fisken og vil ikke flyte utover!!

Emmeline sa...

Akkurat ja.....
Tenkte jeg det ikke.
Frøken Bellona visste svaret.
Kaken fikk jo sånn skryt for bunnen--så du skulle vært støttekontakt helt til topps;)

Har tatt mindre vann i blåbærgeleen så det skal bli spennende å se hvordan det går;)

Men vil du virkelig hete FRU Bellona? Er ikke det søtere med Frøken?????? Lykke til på blåturen i dag:)

Anonym sa...

Jo! Jeg vi hete frøken!! Mye bedre. Og nå når jeg har lest hele innlegget ditt så ser jeg jo at du visste det med vannmengden. Men, pytt, pytt!!Lykke til med blåbærvarianten.
Jeg har bakt firkjøverkake til blåtur idag- den er safe.... ingen kollaps i sikte.

Anonym sa...

Firkjøver? Hva er det? hohoho

Emmeline sa...

Har aldri bakt firkløverkake heller jeg...så ingenting er SAFE for meg i kakeverdenen!

Jaja. Den smakte visst bra anyway og nå har jeg lært:)

Anonym sa...

Hei Emmeline.
Har vært leser av bloggen din lenge, men aldri skrevet til deg før. Ville bare gi deg et tips om pynt/ full til ostekake som jeg leste om i går på bloggen: huset på planen.( kjekk blogg med klassisk design). Du bruker appelsingele + hermetiske mandariner( tror jeg det var). Hun brukte forresten også bixit kjeks til bunn( første gang jeg har hørt det var altså i går).
Katva

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Om kaka kollapset litt så den likevel hærlig ut! Nå er jeg kakesulten! ;)

Anonym sa...

jeg lagde gele til fromasj her om dagen men den stivnet og ble noe helt uttrolig stiv før jeg fikk laget bunnen - så det ble veldig stiv gele til barna i stedet - men det var spansk gele da altså...
JEG elsker å lage mat, men jeg er en slik "setter kjelen på bordet kokk" - da jeg ikke får til den siste finisjen, som gjør at det også kanskje SER kjempe godt ut også - men det smaker nå alltid godt da!!!
Kaken din ser noe så uttrolig kjempe god ut - til tross for revnelser!

..Til Lykkes Hjem sa...

Kaka så jo oppriktig nydelig ut den, kollaps eller ei. ;)
Kjempe flott og ikke minst humoristisk blogg du har.
*jeg ler*

Takk for titten for denne gang. jeg kommer nok tilbake skal vi se:)

Hilsen fra Lykkehjem

adales verden sa...

ÅÅÅÅHHHH så da herlig ut, kjedelig med kollaps,spesielt når det er selskap.. men den var fristende uansett.
Blåbærvarianten gav meg vann i munnen...å jeg som ikke burte spise kake .....kjenner at det muuuligens blir bakt i næær fremtid..
ha ei fin helg!

Pink lady sa...

Kakene så flotte ut de!! :) Om du har hatt riktig veskemegde til gelen og latt den stivne litt i kjøleskapet før du tok den på kaken så tenker jeg at det kan være at du har hatt for mye bær på toppen? Sånn at gelen ikke har fått festet seg "innimellom"... Nå har jeg aldri slått til med et lekkert gelelokk på ostekaka, så dette er bare kvalifisert gjetning;) Ha en riktig god helg. Pink Lady

Fjordlykke sa...

Ikke bare bare med disse kakene! Mitt problem når jeg lager ostekake er bakepapiret. Man må jo ha det i springformen så ikke bunnen skal sitte fast. MEN, hvordan i alle dager får man det av uten at kaken får store sprekker? Det ender alltid med at papiret må¨være igjen under kaken, og jeg må passe på at gjestene ikke spiser det...kjedelig!

Anonym sa...

Kakene såg herlige ut, eg elskar ostekake!!! Men eit godt tips er å lage kaka rett på kakefatet, då slepp du søl med bakepapir og redsel for at kaka revnar ved overføring til fat. Snu berre ringen opp ned på fatet! For øvrig er kakefatet til Porsgrund porselen, Bake it easy, berre heilt suverent til slike kaker, sjekk det ut! Eg skal kjøpa mitt fat nr.2, det er genialt til ostekake, iskake og brownie, for du kan nemleg ha det i ovnen også!:)Løp og kjøp!:) Lukke til med vidare kakebaking!
-trine

Ellemeller sa...

Eg er inga superhusmor som Fru/frøken Bellona, men eg har baka sikkert 50 ostekaker, eg kan i all hemmelegheit dele det eg har erfart.
Sett springforma rett på kakefatet og smør/press kjeksbotnen godt ut mot kanten (slik at resten av fyllet ikkje flyt utover) La kjeksbotnen stå litt i kjøleskåpet før du tek fromasjen over.
So til gelèproblemet, eg trur du har brukt litt for mykje bringebær.
Men kakene smakar jo nydeleg sjølv om dei kræsjar litt. Eg har hatt nokre variantar siste åra:)

Anita

Fjordlykke sa...

Selvfølgelig! Så lurt! Springform rett på kakefatet. Nå gleder jeg meg til å lage ostekake (bursdagskalas til minstemann neste helg...). Gjestene liker den sikkert bedre uten papir :)

Tusen takk for tips!!!

Monicas sa...

denne så bare sååå god ut....eller begge om så var..takk for oppskfift..tar med meg ett stykke her på lørdagen

torleif ann karin sa...

Hmmm, må le litt... har egentlig ikke noen gode tips, for den eneste gangen jeg har laget ostekake ...ja så endte den i kollaps, akkurat som hos deg.

God helg, og lykke til med blåbærkaka.

Klem <3

Tonje sa...

Hei på deg! Dette har skjedd meg og. Min grunn er nok at eg er litt for utolmodig og at kremen ikkje får stivne lenge nok... Eg brukar kun 2 dl vatn i sitrongeleen som skal vere i kremen. Bixit er forøvrig ein sikker vinnar! :o)

Ha ein trivelig laurdagskveld!
Klem Tonje

Fjordheim sa...

Blåbærostekake har jeg aldri smakt. Høres veldig godt ut. Må nok prøve det med noen av bærene jeg har rensket i dag.
Ser himmelskt god ut.
Ha en flott kveld :)

BO sa...

Såg nå skrekkelig god ut, om det var kollaps eller ei!
Trur eg hadde slukt ho...! :-)
God laurdag til deg og dine!

reSIRIkulert sa...

Eg fann vegen til bloggen din gjennom 'Anna's Kreative', og måtte smile av ditt siste innlegg :) Eg tenkte 'kven har vel ikkje klart å laga ei mislukka kake akkurat når ein helst vil laga verdas finaste??' Eg har!!
Eg har funne ut at om eg skal lukkast med ei ostekake, gjer eg det best i 'cacas' sine kakeformer. der lagar eg ho 'omvendt' og avsluter med kjeksbunn. Då er det berre å dyppa forma nokre sekund i varmt vann, og velta ho over på fat. Dekorativ blir ho og.
Laurdagshelsing frå Siri

Lotta sa...

Hihi..morsomt å lese om fru bellona:)Jeg pleier å bruke sitronsyre for å få den stiv;)
Klem fra Lotta:)

aase sa...

Ostekake er jo bare kjmepedigg!! Nå er jo jeg egnetlig utdannet koo og vi hadde også vår til i lære i konditoriet. Noen tips dro man jo med seg. Når man lager kjeksbunn til ostekake bruker jeg bare vanlig form med papir, når den er kald løsner jeg forma og løfter opp den stive bunnen, og papiret dras meget lett av. På med formen igjen, og fyllet/kremen kan legges på. Dette må stå til det er helt stivt, hvis ikke går det galt. Jeg baker alltid ostekake over to dager for da er det lett å få til. Geleen legger jeg på i to lag om det er mye bær på, da vet du at det stivner før du har fyllt på alt.

Og et lite tips til ,lar du den stå for lenge i kjøleskapet så den allerede er stiv når du tenker ha den på kaken, da kan den altså varmes og kjøles igjen slik at du ikke behøver lage ny.

Blåbærkaka så nydelig ut forresten!!

aase sa...

Glemte å si at jeg ofte bruker litt kanel også i bunnen. Bruker også Tine mandarin og appelsin ost istedet for philadephia, blir litt friskere liksom.

M sa...

Det burde vært en stor blinkende varsellampe på pc`en hver gang den viser en fristende kakeoppskrift...jeg satte på kaffe`n helt i vanvare da jeg så kaken din...
Nammmm....
Du er nå go` du som lager kake til din mor sin klubb, så godt har ikke min mor det!
(Fikk litt dårlig samvittighet nå..kanskje jeg må tilby det, jeg også?)
Klem,M

Rostrose sa...

Whatever happened to the first cake - I think it looks great and I really would like to try one piece of it! (And I'm sure the other one is also mouth-watering!)
Kind regards from Austria,
Traude

RMnorge sa...

Hei Emmeline!

Min første Ostekakeerfaring fikk jeg da jeg inviterte min splitta nye svigerfamilie på besøk. Jeg benyttet da mammas usedvanlig-gode-ostekake oppskrift som bygget på Bixit kjeks og GELATIN.

For å si det slik; det var ikke bare gelebiter som falt av kaken - her snakker vi TOTAL kollaps! Ostekaken nærmest fløt utover den hvite damask duken min..

Gjestene syntes så fryktelig synd på meg at de spiste flytende Ostekake rett fra bordet.Mmm, lunken, flytende smøreost - det kan vel ikke bli bedre enn det!?!

Siden den gang har jeg hatt et svært anstrengt forhold til kakebaking. Denne helgen måtte jeg til pers igjen, og endelig fikke kake-bake-historien en lykkelig slutt!

Kan leses på www.rivieramandc.blogspot.com

*Kakesmil* fra Catherine

Ingunn sa...

Nå fikk jeg veldig lyst til å lage kake. Du inspirerte meg masse med ditt innlegg og humør. :)

Ha en fin søndag.

Klem Ingunn

Ingvild sa...

Jeg sitter her å ler, ikke fordi kaka kollapsa, men du skriver det så levende kjære Emmeline :)

Vi har forøvrig prøvd oss på hjemmelaget sushi idag for første gang, den måtte spises med skje, men smakte fortreffelig likevel :)

Jeg pleier bruke 5 dl vann som det står på pakken til gelelokket på ostekake, men bruker ikke alt om jeg har bær på. (Det nyter ungene godt av, med hver sin lille plastkopp med gele til barnetven)

Klem Ingvild

Monica sa...

ser du har fått tips fra fru bellona nå, hihi:) Men men det var vel lærdom i det iallefall:) Og jeg må bare si at blåbærkaken så også NYDELIG ut, og den er nok kjempegod. jeg elsker jo blåbær jeg, åsså slår du til med en bringebærostekake neste gang;) Takk som deler oppskriften, den skal prøves vettu:) god klem fra Monica

Bjørg sa...

En kvinne uten mage er som en seng uten pute.VI VIL HA KAKE..

Breivik Samfunnshus sa...

Hei hei !! jeg er heeelt ny her i bloggelandet ;) men synes du har en koselig blogg !! har bakt myyye ostekaker i min tid, og selv om du har fått mange nyttige kaketips vil jeg gjerne dele ett med deg som jeg synes gjør det veldig enkelt å bake akkurat denne kaka. Har faktisk fått litt skryt for dem *blush, blush*!!
so here comes : Jeg bruker cacas sine former, de med prega mønster i bunnen, kluet er å lage kaka opp-ned ! altså: gele først i forma, så evt bær og fromasje,når geleen er stiv og så legges kjeksbunnen på helt til slutt !! legg et bakepapir over og ei fjøl med litt press på . .et par melkekartonger e.l. lett å sjekke når kaka er ferdi for det er den når du kjenner at bunnen er hard !! En fattig trøst når det gjelder kræsja kaker er at dem smaker like godt ;)) meeen skjønner at ergelsen var stor !! bedre lykke neste gang !!

Anonym sa...

Hei!
Dagens lille høydepunkt....blir bestandig et lite smil om munnen når man sitter å leser bloggen din :) :) og venter på Emmeline i bokversjon!

Bruk 1 dl med vann på en pakke gele da kan jeg garantere deg at kaka ikke får total kollaps!
Ved bruk av frukt/bær på sånne kaker kan det være lurt å la de ligge på et papir for å trekke ut litt av fuktigheten før de haes på kaka,en annen mulighet er å gå ned på vannmengde i geleen..

En bærcoulis er også et godt alternativ til gele-lokk..
Jordbær syltetøy i foodprosessor...vips,bærsaus! Yammmiiii
Ha en fin kveld :)
Karin

Anonym sa...

Hei!
De kakene så gode ut, til tross for sprekker i bringebærkaka.
Men du emmeline, var bringebærgeleen sånn hurtig-gelè? Den sprekker nemlig... Det har jeg erfart flere ganger. Det er ikke alltid at man ser det som står med liten skrift på gelèpakka.

Klem, ellabella

Anonym sa...

Hei, hei!
Jeg hadde tenkt å lage ostekake til moren min til bursdagen hennes, men jeg har et lite problem som jeg håpet du kunne hjelpe med. Moren min tåler ikke rømme, rømme er nemmelig i oppskriften, tror du jeg han bytte rømmen ut med en youghurt eller noe slikt???

Hilsen Ingeborg

Håvard sa...

Hei, jeg forsøkte meg på denne oppskriften (ved Klikk.no) for første gang for et par uker siden, og jeg må si at det ble full klaff ved første forsøk takket være den enkle oppskriften og detaljerte fremgangsmåten. Nå baker jeg ikke akkurat mye kake ellers, og det var mitt første forsøk med ostekake, så puh! ;-)

Jeg brukte appelsingele og små hermetiserte båter i topplokket, og det fungerte veldig fint. Jeg har laget en ny ostekake, som jeg skal ta med til slektninger i dag. Denne gangen brukte jeg blåbærgele, og det ser ut til at det vil gå like bra.

Jeg var veldig OBS! på vannmengden i geleen, ellers er jeg sikker på at det ville gått galt ;-)

Må bare si til dere som ikke har prøvd å lage denne ennå: Gjør det! Den er nydelig, og gjestene vil elske det.

Takk for flott blogg, forresten!

røysheimsgamla sa...

Hei Emmeline! Tusen takk for en super blogg som jeg har fulgt lenge. Ostekaka di så kjempegod ut til tross for sprukket gele. henger meg på de andre kommentarene om at du bare bruker halv mengde med vann til topplokket.
Opplever at litt av bærene/frukten stikker over gele-lokket. Fikk et tips om å spare litt gele, som jeg pensler på frukten som stikker over.
Da blir den blank og fin(sånn som på konditori). Dette tipset har jeg også brukt på frukt i paier osv.For å få litt variasjon kan du også bytte ut geleen i selve kaka.Sitrondråper kan erstattes med konsentret saft. Ellers henger jeg med på lovordene om porsgrunnfatene - de er utrolig praktiske. Jeg har fått helt dilla på osteiskaken som feen hadde oppskrift på i sin blogg. Den er lagd i mange smaker her hjemme. Ønsker deg en fortsatt fin høst.
Mvh Røysheimsgamla

Related Posts with Thumbnails