lørdag 29. august 2009

Kjøkkeutstyr på gang



Tusen takk for kjempeflott repons på liste-utfordringen. Selvfølgelig kommer jeg innom alle kommentatorene i løpet av helgen. Jeg er spent på å se om noen flere vil presentere sin ti-på-topp bloggetingliste.


I Bergen er det øs-pøs regnvær i dag. Det betyr at dagens trimtur er utsatt til kvelden, og at lørdagen tilbringes med broderinål, bringeduk og te i koppen.


På kjøkkenhyllen er det høst. Vårens lyseblå kopper har fått selskap av julerødt. Samlingen er også supplert med litt nytt fra GreenGate sin røde Paisley serie.


Lørdag betyr vanligvis butikkbesøk, men nå for tiden forsøker jeg å spare. Jeg har nemlig som så mange andre bloggere et ønske om å kjøpe meg Kitchen Aid maskin. I det siste har jeg lest alt jeg har kommet over om denne relativt dyre kjøkkenmaskinen. Jeg har også lest forbrukerrapporter og bloggedebatter der KitchenAid versus Kenwood blir diskutert.


Valget har tilslutt falt på Kitchenaid i Iceblue versjon. Dette fordi jeg har lite skapplass, og må ha maskinen stående på kjøkkenbenken. Hvit versjon er forkastet, og forhåpentligvis er jeg like glad i isblå om femten år som jeg er i dag... (*Sjansespill, I know:)


Da jeg var på treningsleir brukte vi kjøkkenmaskin når vi laget mat. Det var et fantastisk hjelpemiddel, og jeg gleder meg til å få egen maskin i hus.


Jeg har hørt at det er mulig å kjøre kransekakedeig gjennom lag-dine-egne-pølser utstyret, og dermed få perfekte ringer! Det er en forlokkende tanke for meg som liker å lage kransekake, men har problemer med å få ringene jevne når jeg triller for hånd! Kanskje noen av mine lesere har erfaringer med Kitchenaid og kransekakeproduksjon?


Håper alle nyter helgen like mye som jeg gjør. Innevær kan jo gi inspirasjon til mange kjekke aktiviteter, og jeg vurderer sterkt å bake etter å ha lest dagens innlegg hos Den gode feen. Hos oss er det heldigvis ingen som pynter seg med kakeformer. Det må eventuelt være Emmelinemannen på en god dag!


Tilslutt i dagens innlegg ønsker jeg å sende en spesiell hilsen til Mali-Mo familien som går gjennom en vanskelig tid. Vi tenker på dere

36 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Så stas - å være først. Det har jeg skjønt etter å lesr denne bloggen 4 dager, at her er det konkurranse!
Ikke har jeg Kitchen aid, og ikke nytt fra Green Gate, men flott var det!

Emmeline sa...

Hei Anonym:)

Ler av det med konkurranse om å være først...hehe. Jeg har jo ikke Kitchen Aid jeg heller da... Enda! Men jammen blir det flott om jeg klarer å karre den i hus tilslutt:) God helg!!

Anonym sa...

God helg til deg også. Og lykke til med bringeduken. Selv har jeg bare lest motenummeret til Henne, men ettersom jeg ikke er 2.05 m og ikke veier 43 kilo, var det en helt bortkastet time.

Emmeline sa...

*ler meg ihjel av veldig morsom Anonym person:)

Om du tar deg en tur i den trekkemaskinen til Willy Wonka vil ikke den timen med Henne være like bortkastet;)

Bravo sa...

Jeg har kitchen aid, og kan ikke si at jeg er fornøyd. Baker nemlig ganske mye med den, og det ligger alltid litt mel igjen i bunnen, under deigen. Det skal det bare ikke gjøre på en så dyr maskin, altså. Har flere venninner som opplever det samme:(
Så skulle jeg valgt igjen, så ville jeg gått for den litt kjedeligere kenwood.. Så vet du det. (Jeg har ikke lest bloggdebattene om emnet, da, mulig de nevner samme problemet der?)

sundalie sa...

Hei Emmeline!
Jeg har hatt en off-white KitchenAid i over 4 år, og er superfornøyd med designet, men så som så fornøyd med selve maskinen. Har hatt den på verksted 3 ganger, før jeg til slutt fikk en ny. Tror Kenwood kanskje er en sterkere maskin. Min mor har hatt en en Kenwood i rundt 20 år og har aldri hatt problemer med den. Det kan være at jeg var ekstra uheldig med min KitchenAid og at du med din nye Isblå vil bli storfornøyd :-) Håper det! Kransekakeutsprøytning har jeg dessverre ikke noen erfaring med. Designet er i hvertfall uslåelig fantastisk! Blir aldri lei den!!! Lykke til!

Bravo sa...

Leser mitt eget svar her.. med litt mel mener jeg endel, egentlig. Såpass at jeg har begynt å stoppe halvveis i elteprosessen og og få skrapet det opp og dyttet det inn i deigen med en slikkepott, og så elte videre med maskinen..

Hulda sa...

Flotte kjøkkensaker! KitchenAid er virkelig stilig. Det kommer sikkert en 10på topp liste fra meg, etterhver. Kom innom og hils på min nye venn. :-)

Anonym sa...

Nei, jeg tør mok ikke nærme meg Willy Wonka - STORE problemer med sjokolade. Den spanske inkvisisjonen laget også trekkemaskiner. Dem holder jeg meg unna av helt andre grunner.
Har forresten en Kenwood Major som jeg er veldig formøyd med. Den kverner opp elg eller elg, og får med seg mel og det hele i bollen. Men, den er stappet inn i et skap, og det finner den seg i uten en klage.

Den gode feen sa...

Så koseleg kjøkkenet vart med rødt og nytt frå Green Gate.

Ser kommentarane angåande Kitchen Aid'en, og eg er enig. Eg må også blande bunnstoffet inn i resten av deigen ved hjelp av sleikepott. Min Kitchen Aid vert mest brukt til å pynte kjøkkenet. Og ellers til å piske eggedosis, piska fløyte og lette variantar. Tunge deigar har eg faktisk framlies mekka saman for hand... For å vere ærleg kjøpte eg maskinen på grunn av designet og ikkje for å få verdas beste maskin ;) Litt ufornuftig må det vere lov å vere for sine eigne inntente penger :)

Ha ein superduper lørdag, stor klem frå Linda

Anonym sa...

Hei Emmeline!

KitchenAid Professional 600, 6QT, 575W
er en stoerre maskin og bedre egnet til f.eks broedbakst store bolledeiger ol.
Med tanke paa KAs popularitet burde butikkene tilby denne modellen ogsaa.

Jeg har hatt denne maskinen(moerk roed) paa disken i mange aar og er kjempefornoeyd.
Lykke til med farge valg!

Sidsel Veierland sa...

kan ikke uttale med om den kjøkken maskinen annet at den ser ut til å ta seg godt ut på benken.... baker selv med en Elektrolux assisetent til gjærdeiger og en liten Bosch kjøkkenmaskin til kaker. Jada, har to forskjellige, siden jeg ikke fant en som funka bra til både kaker og gjærdeig...
Ellers vil jeg si at jeg følger bloggen din, og har blitt inspiret til å blogge selv...

Christine Louise sa...

Grattis med Kitchen aid, nyyyydelig er de :) Gjett om jeg ønsker meg en slik da? I creme :)
Nydelige bilder fra kjøkkenet ditt. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt hyllen? Den var så enkel og grei :)

Klem

Emmeline sa...

Hei Christine:)

Kjøkkehyllen kommer fra Ikea.. Enkelt og greit!!!

Unknown sa...

Ååå, de nye GreenGate-varene er så nydelige! Jeg har vært hos min lokale GreenGate-forhandler to ganger denne uken for å kikke i GreenGate-hyllene hennes... Jeg må holde meg selv i bånd for å ikke gå amok og varmeskjære kortet mitt. Derfor kikker jeg og tenker og tenker på hva jeg skal kjøpe først. Unnskylder meg med at jeg kan jo kjøpe litt ekstra slik at det kan være julegaver, for deretter å forkaste de julegavene senere og beholde varene selv. :) God plan? Tror nok det ja.

Ha en fin lørdagskveld! Har forresten planer om å hive meg på utfordringen din, selv om jeg ikke har blogget så veldig lenge. :)

Unknown sa...

Til slutt må jeg bare nevne at jeg har en Kenwood Major. Selv om den tar større deiger enn Kitchen Aid, klarer heller ikke min å få med seg alt "bunnslammet" nederst i bollen, så jeg må stoppe maskina og bruke slikkepott for å blande alt. Og dette på tross av at jeg kjører den i minst fem minutter slik man skal når man baker gjærdeig. Ganske irriterende til tider. Skjønner ikke at det skal være så innmari vanskelig å få med seg det som er nederst i bolla liksom? Jaja. Jeg tror nok du blir veldig fornøyd med Kitchen Aid-maskina. Tross alt spiller jo utseendet på slike ting mist like mye som anvendeligheten. Hehe.

Anonym sa...

Hei!
Har fulgt bloggen din en god stund og må bare si at jeg elsker både interiørstilen og humoren din:) Innimellom må jeg bare lese innleggene dine høyt for mannen min da du skriver utrolig morsomt.
Angående kjøkkenmaskin har jeg i flere år hatt en Kenwood Major og er "fornøyd" med den, dvs. jobben den gjør;) Jeg skal så snart jeg får råd bytte den ut i en Kitcen Aid, som kan stå på benken:))
Kenwoodmaskinen la også igjen mel i bunnen, helt til jeg leste veeeldig grundig gjennom bruksanvisningen og fant ut at det var en justeringsskrue (oppe ved vispefestet mener jeg og huske)som måtte justeres manuelt på hver enkelt maskin. Dette kan jo være det som skal til på Kitchen Aid maskina også.
Lykke til, er sikker på du blir fornøyd:)...og ha en fortsatt god helg! Nina:)

sylvia sa...

så fint på dine hyller,koselig med frisk farge.green gate er bare skjønt...blir nok ra med ny kjøkken maskin sånn etterhvert uansett hva du velgerha en flott helgfra sylvia

Pink lady sa...

Flotte ting fra Greengate! Ang kjøkkenmaskin så ser jeg at en del av kommentarene går på at melet ligger igjen i bunnen. Dette er også mitt problem når jeg baker. Men i følge min dyktige venninne(som baker rundtstykker ukentlig) så er dette kun fordi jeg har melet i før vesken. Hun sier at vesken skal i først og så det tørre, da oppstår ikke dette problemet. Siden jeg ikke er så dyktig på hukommelsen har jeg ikke sjekket ut om dette stemmer, men det høres ganske logisk ut! Lykke til med kjøkkenmaskinkjøp! Jeg ser her i Bergen at det innimellom er rabatter på dissee maskinene, så det er mulig å gjøre gode kjøp med 20-30% avslag! Lykke til! Klem Pink lady

Rostrose sa...

I love your "autumn-cup-decoration" and your photographs!
Best wishes, Traude

Refleksjon på livsvegen sa...

Simens universal har tjent meg og mine i 22år! (Bryllaupsgåve) Ikkje så fint å sjå på, men så praktisk og grei. Du veit, det er ikkje alltid det ytre som tel..
Men har ingen erfaring med den du vil ha.

Så fint at du minner oss om dei som har det vondt.

Ha ei flott helg!!

Myhome sa...

Så fin blogg du har! Ærlig og personlig! Legger meg som følger:)
Bildene dine er så flotte, nydelige ting fra greengate du har kjøpt!
Isblå kitchn er friskt, og den vil passe godt inn hjemme hos deg:) Vet du, friske farger kommer i full fart nå, og det trenger vi:)
Har nett fått en hvit sånn maskin, men har ikke testet den enda, står fremdeles bare til pynt...
Vet ikke om jeg kan ta utfordringen din, for jeg har ikke så mange innlegg som fersk blogger. Det er ikke lett å beskrive min min stil, for jeg liker alt som er vakkert uansett stil:)
Tenker også på Malimo-familien, det er så veldig veldig trist.
Klem Anita

mali-mo sa...

Tusen takk for tankene, kjære Emmeline. Overveldende omsorg fra både kjente og ukjente bloggere merkes faktisk. Vi forsøker å komme oss gjennom dagene og ta vare på gode øyeblikk for lillemalien vår.

hvitstil.com/Christine sa...

min liste er nå blogget

klem

Haust sa...

Så god stemning det er i kjøkkenet ditt!

Unknown sa...

God morgen, Emmeline! Jeg er bare innom for å si at jeg nå har svart på den morsomme utfordringen din. :) Velkommen til å besøke jordbærland! Ønsker deg en fin søndag!

Bravo sa...

Justeringsskrue!! For et fantastisk tips, TUSEN TAKK til Nina, sitter her og leser i bruksanvisningen nå at det fins! På KA er den i vinkelen under motordelen når man har den i løftet posisjon
*danser*

Ellers må jeg legge til at jeg såklart er helt enig med Emmeline og de andre her at designet er uovertruffent, og det var ikke meningen å virke negativ, ville bare at du skulle høre om dette før du kjøpte, istedenfor å erfare det etter innkjøp, det er jo straks litt surere.

Til slutt må jeg jo kommentere bloggen din, den er kjempefin, jeg kikker stadig innom og leser og fryder meg over morsomme anekdoter.

God søndag:)

Brit Strikkenerd sa...

Det er så imponerende å se hvor gjennomført det er hos deg:)
Det med fargepletter etter årstidene er en fin måte å få små forandringer i heimen:)

Anonym sa...

Award til deg ligger på bloggen min, da du har en herlig blogg jeg besøker nesten hver dag! Hilsen Mona

Merete sa...

Hei!
For en koselig blogg! Første gang innom her idag, men den er allerede en favoritt! :)
~merete

Elisabeth Antonette sa...

Hei!

Kitchen Aid i isblå er nyyydelig!

Jeg har en Kenwood Major i skapet, den luftes ukentlig. Jeg bruker den til alt mulig. Det er en skrue man kan bruke til å justere vispen eller eltekroken opp og ned med, da får man med seg alt melet som ligger i bunnen. Kankje det er slik på KA også?

Jeg bruker Kenwooden både til å male mandlene og til å trykke ut deigen til kransekakene. Det blir veldig fint og jevnt, og så går det fort. :o)

Selv om jeg er superfornøyd med Kenwooden min står en Kitchen Aid på ønskelista. Den skal få stå framme hele tiden, til pynt og inspirasjon.

Jane. sa...

Hei Emmeline.Jeg er stadig innom på bloggen din for å sanke både inspirasjon og underholdning.
I likhet med deg har jeg lenge siklet på en kitchenaid,og i dag gikk jeg til det skrittet å bestille en hos pixmania :O).
Valget mitt fallt på kremhvit,så jeg har vel i motsetning til deg tatt en helgardering i fargevalget.
Lykke til med kitchenaiden,og takk for at jeg stadig kan fornøye meg i bloggen din :O).

thea sa...

Hei.
Vil bare si at kitchen aid`en er på tilbud hos kitchen akkurat nå...men det vet sikkert !
thea

Anonym sa...

mjog ahugavert, takk

neesa sa...

go to these guys Ysl replica handbags over here Dolabuy Hermes more helpful hints bags replica gucci

whethe sa...

j7r57b2h19 l7v51m9u57 x2n25w7c06 n8g03f1h40 i5j95n1t76 q7c59b5e11

Related Posts with Thumbnails