torsdag 20. august 2009

Broderidilla



Etter å ha kjøpt bringeduk og belte i forrige uke, har jeg blitt fullstendig hektet på brodering. Ikke at det går så fort akkurat--stort sett broderer jeg i vei, oppdager en feil, tar bort stingene, broderer på nytt og VIPS så var det en ny feil igjen. Gøy er det likevel!


Høsten er også kommet til Emmelinehuset. Alle de sommerlige pyntetingene ble fraktet til sørlandet før ferien, og her hjemme er det på tide å finne frem glemte skatter. En ny tallerkenhylle skal snarest bestilles fra Emmelinemanens sløydverksted, og det ser ut for at høsten er i gang med røde impulser;)


Krydderplanten Timian ble sådd direkte i denne krukken i fjor. Den minner litt om lyng, og har vokst fra å være fjorårets mest puslete, til å bli fin og frodig.


I dag har jeg endelig fått fjernet virusgreiene fra Hotmail, og skal forsøke å svare på eposter som jeg lovet for en evighet siden. Ønsker alle mine skjønne lesere en super torsdag. I will be back
soon:)

31 kommentarer:

Ingunn sa...

Deilig med høst. Så artig at du har blitt hekta på brodering. Gleder meg til å se resultater her på bloggen.

Ha en fin torsdag du og!!!

Klem ingunn

Anonym sa...

Så flink du er, det så lekkert ut!
Ha en fin torsdag, klem til deg

Charlotte sa...

Ja, nå er høsten virkelig kommet, selv om temperaturen her i Bergen i dag sier noe annet! Akkurat nå har vi 22,9 grader i skyggen her på Hjellestad. Deilig!
Har selv lenge tenkt meg innom Flittige hender for å skaffe meg et broderiarbeid, men har noen andre prosjekter som må gjøres ferdig først. Bl. a en tallerkenhylle som jeg fant i brukthallen i Bir sitt anlegg på Espehaug.
Veldig fine telysestaker du har, sånne har nemlig jeg også!
Ønsker deg en kjempefin varm høstdag!
Klem Charlotte

Hilde Heimdal sa...

Enig den så ut som lyng :)

Koselig å brodere da, det har ikke jeg gjort på 25 år så spørs om jeg hadde klart det nå :)

Fine bilder !!

Klem Hilde

M sa...

Så frodig og fin planten din er!
Jeg gjetter at du må være en ekstrovert person, som trives med rødt rundt deg! Flotte Green Gate greier, det aner meg at jeg blir tatt mer seriøst hvis jeg går på Berthas Oldebarn og handler noe med polkadotter.
:D
Kos deg med håndarbeidet.
Klem,M

Ellemeller sa...

Eg skulle ynskje at eg hadde tolmod til å brodere, det er så lekkert! Eg har "berre" prøvd meg på å sy festdrakt eg (eg kan jo ikkje å brodere fint..) Det kan hende det kjem bilete på bloggen etterkvart:)

Anita

johanne`s rom sa...

Så fint at du syns det er gøy å brodere, når du først har kjøpt det, mener jeg. Får nesten julestemning av de første bildene dine, greit nok, for det ser ut for at høsten har kommet. Litt trist, men...Ønsker deg en god håndarbeids-helg.

et kjært hjem sa...

Så fine bilder, skjønn den flaggvimpelrekken! Og det matskrinet fra green gate har jeg kjempe lyst på, skikkelig lekkert!

Anita sa...

Blir fint da!! Også så koselig med røde detaljer! Broderer på papp jeg nå og bruker det på kort! Håper på å få solgt noen på jobb, for hvme trenger vel 30 forskjellige kort akkurat nå?? IKKE jeg ivhertfall ;0) Ha en fortsatt fin torsdag!

Camulen sa...

Så utrolig fin Timianen er! Hva slags type Timian er det?

Emmeline sa...

Hei Camulen.

Jeg mener at det var timian iallefall.... Det var en pakke med frø som jeg sådde rett i potten i fjor, og som har stått i en krok på altanen i halvannet år.

Hvilken sort?? Nei jeg aner ikke. Kanskje det er en annet krydder for alt jeg vet, men krydderurt er det iallefall:) TUDELU

Hilde sa...

Så nydelig broderiet ditt blir! Du er flink. Ser ut som du har samme bunad som meg, Nordhordland? I dag skal jeg innom Berthas Oldebarn. Etter Green Gate innlegget ditt kan jeg jo ikke la være... Må ned å utvide lattekopp samlingen min, og kanskje noe annet også... Bra jeg jobber like oppi veien.
ha en fortsatt fin uke, og tusen takk for en inspirerende og morsom blogg!
Hilde

Emmeline sa...

Hei Hilde:)

Kanskje vi treffes. Har tenkt meg en tur innom der jeg også---skal liksom trimme rundt Tveitevannet...Men det er egentlig bare et påskudd;)

Vestlandsjenta! sa...

Brodering er jo virkelig kjekt da! Eller det vil si, jeg har drevet med det i mange år, men akkurat nå har jeg litt dille på strikking, sying og maling! Men ja, slike aktiviteter hører definitivt høstmørket til!! Kose deg masse!!

Jorid + NOE Blog sa...

Herlig med høst :-D

Håper du får en flott dag!
Klem

Pink lady sa...

Skal si du er god til å brodere!! Jeg har selv lyst på bunad, men må nok heller spare penger og kjøpe alt sammen ferdig...

Grip dagen sa...

Brodering er en herlig syssel!
Jeg lager håndklær for tiden. Brodere roser og bokstaver. Blir fine venninnegaver.
Jeg øver meg på å tenke: Hva kan jeg KJØPE når vi skal på besøk til noen. Jeg lager altfor mye. Det tar for mye tid. Men jeg har problemer å komme ut av mitt gamle mønster.

På lørdag skal vi på fest. Og igjen har jeg glemt mitt nye motto. For i boden ligger rognebær, hyllebær og diverse greiner. Jeg skal nemlig lage en stor krans til vertinnen...
-At jeg aldri lærer... Jobbe, jobbe , jobbe.

Finn gulrota og broderiet du. Og KOS DEG!
Klem Marit

Anonym sa...

Tøft å utfordre seg selv med noe nytt... !

adales verden sa...

Snakker om handybeib du da;)
Maler og fikser i huset ,og mestrer håndarbeidets maange syssler. IMPONERT jeg, sukk!
Gleder meg til å se fortsettelsen på dette;)))
Ønsker meg også bunad, men er ikke så handy så det blir vel å spinke og spare for å få noen andre til å gjøre jobben.
Ha en fin dag
klem

Anonym sa...

Det er så kjekt når du har et nytt innlegg! Storkoser meg hver gang :-) Takk skal du ha!
Stor klem fra Lindesnes, Olaug Brit

Vi skal være her til midt i september!

Cecilie sa...

Du er kjempeflink!
Lurer på å brodere bunad til lisjeprinsessa mi, men er fortsatt på tenkestadiet, så vi får se.

Lykke til videre med broderinga di vertfall

janne - kathrine sa...

Ja, de får brodere de som har tålmodighet til slikt. Lykke til videre med både bringeduk og belte :-)

Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

Ingrid sa...

Så flink du er som broderer bunad selv! :) Fint med de røde detaljene også...

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Härligt med pyssel!!!

Kram Caroline

Heidi sa...

Broderiet ditt blir nydelig! Korssting tellesøm er kjempegøy, men det kan fort skje feil.
Det er fort å blingse på hvor man er på mønsteret, så håper du har funnet et smart system for å merke av hvor du er. Mange muligheter.
Nydelig og frodig urt du har. Timian får ofte små rosa blomster, og det finnes flere timiansorter. Så stor sjanse for at det er det.
Lykke til videre med broderiet og høstpynting av heimen :)

Tonje sa...

Du er kjempeflink Emmeline! Ser ut som om bringeduken din er iferd med å ta form...
Timianplante med lange armar, tøft. :o) Min er berre som ein liten lyng... Trur du eg kan ta den inn til vinteren å ha den på kjøkkenet?

Klem Tonje

Anonym sa...

Hei, ny og begeistret leser av bloggen din;-))

Jeg har også brodert til Hardangerbunaden. Bringeduk og belte. M korssting og det bredeste beltet jeg kunne finne hos Husfliden. Ambisjonene var høye, det skulle lages fangbånd også, men der kapitulerte jeg etterhvert.... Jeg tilbragte noen uker under en lampe m forstørrelsesglass og sterkt lys, og endte hos kiropraktor etterpå, hehe.

Men jeg har verdens fineste bunad og kan være veldig stolt hver 17 mai.

Ang timianen din,- du vet at den ikke lenger er god i mat når den blomstrer? Smaken forandres og den passer da bare til pynt. Men vakker er den!

Rosa sa...

Du verden, du er jo godt igang med bunaden allereie!

Og så fniser eg litt av shopping-sprekken din, mens eg beundrar alt det fine frå GreenGate. Eg trur nok at til min neste bursdag står noko slikt høgt på ynskjelista. Kanskje eit gåvekort hjå Berthas Oldebarn? Der har eg ein plan!

God helg, og kos deg gulrot og brodering!

Den gode feen sa...

Hei på deg snuppilupp :) Tusen takk for knallkjekke kommentarar dei siste dagane :) Er så kjekt å lese det du skriv, og eg vert hoppandes glad. Men du, når det gjeld laminaten ja... Kjøkkengulvet må me tydelegvis male ein gong i året. Det går jo greit. Er meir skeptisk til laminaten i gangen, for den virkar hardare og glattare. Det var ikkje lett å pusse overflata mattare for at malingen skal feste godt, så nå gjenstår det å sjå korleis det held seg :) Me er så heldige at me har to ytterdører, så å få malt heile golvet i eit tak var ingen problem. Sjølv om stova var full av sko, jakker og sekkar nokre dagar :) Ha ei flott flott helg, stor klem frå Linda

Den gode feen sa...

Ja, me har ikkje berre to ytterdøreer altså. Ha ha. Me har du yttergangar også. Ein som er som kjøkkenveien, og ein hovedinngang :)

sunflowers-coburg.de sa...

Hej, you makes wonderfull pictures. Very nice. Hej da Bianca.

Related Posts with Thumbnails