tirsdag 22. desember 2009

Du grønne glitrende tre goddag -hvis du er veldig billig...



To dager igjen til jul, og her sitter vi i stråleglansen fra tente lys, med et nytt brannteppe fra Ikea lett tilgjengelig (kun 69 kr hos Ikea Family) Alt er i sin skjønneste orden. Gaver er gitt og gaver er fått. Julekortene er postet og levert. Huset er pyntet og i morgen skal vi bake, men hvor er juletreet?
  


Emmelinemannen har nemlig startet sitt faste motarbeidingsprosjekt. Han jobber MOT jultrær i sin helhet, og spesielt DYRE juletrær. Han syns plutselig at det er så fint med hvitt plastjuletre at vi ikke trenger noe annet. For det hvite juletreet har vi jo allerede -og det er dermed gratis.



Her i huset har vi en lang tradisjon for å ønske velkommen alle juletrær som kun kan elskes av den moderlige kongle og ingen andre. De skjeve, de tynne, de glisne og de som ikke har så tykk barnålsvekst. Alle disse trærne som må selges med stort avslag. Juletrærne som kun får plass i et sosialistisk hjem, der man lærer å elske de svake i juletresamfunnet. Det er disse trærne man finner i Emmelinehjemmet.



Edelgran for eksempel er et helt uaktuelt valg for oss. Vi skal ha treet i en UKE, roper Emmelinemannen. Er du GAAAAL? Edelgran er et valg for overklassen. Det er et valg for dem som lar kapitalen flyte fritt hos juletreselgeren. Dersom Emmeline begynner å la kapitalen flyte fritt der også, er hun snarlig en skilt kvinde.



Derfor ser jeg langt etter alle de tykke og pene overklassetrærne som vi daglig kjører forbi, og er skeptisk til  Emmelinemannens nye og i følge han selv vanntette plan.. I år skal vi nemlig kjøpe juletre rundt MIDNATT på lillejulaften. For å sitere juletregeniet himself:  EG SIER DET BARE UNGER; VI KOMMER TIL Å KOMME HEM MED DET KANONTREET for en slikk og ingenting...


Nåja du..... Vi får nå se på det!


44 kommentarer:

Sissel sa...

Måtte smile når jeg leste innlegget ditt!!

Heldigvis får jeg fortsatt lov til å kjøpe "dyre" juletrær, men jeg vet at han synes det er mye penger for noe man hiver ut igjen etter en uke. Og jeg er for så vidt enig med han.

Men jeg er sikker på at du kan få hvilket som helst juletre til å se bra ut, så jeg venter i spenning på bilder.

Ha en fin julehelg!

Ramme Alvor sa...

Det hender eg misunner deg Emmelinemannen. Kan heilt klart gjere eit kvart kvinneliv uuthaldeleg spanande, på dei forunderligaste måtar...:)

God jul og lukka til med kuppet!

Maria sa...

Haha, jeg hadde neste passet sammen med mannen din! :) Jeg prøver hvert år å overbevise mannen her om at glisne trær er fint, for da kan pynten faktisk HENGE. Men han vil ha tette Donald Duck-trær hvor pynten blir LIGGENDE utenpå! Når det gjelder type, er vi riktignok enige om edelgran. Han liker at de er tette og jeg liker at de ikke drysser :) (Og så betaler han, hehe!) Gleder meg til å se hva slags tre dere ender opp med! :) God jul!!

mistin sa...

Jeg skjønner hvor heldig jeg er, får edelgran av svigers. Håper den tradisjonen varer...

Jannicke sa...

Er edelgran overklassetre??
Hmm,
da lærte jeg noe nytt i dag og ;o)
Juletreklem fra J.

madam mim sa...

Det midnattsjuletreet MÅ avbildes og bloggifiseres! *Venter i spenning*

:-)

GAWO sa...

I mellomtiden får du kose deg med internettjuletrær. Mange fine å finne der. Ikke drysser de heller.

sylvia sa...

bare innom for å ønske deg en god jul.
klem fra sylvia..

Benedicte sa...

Jeg er ikke sikker på at jeg hadde hatt nerver til den taktikken der ;-) Gleder meg til å høre hvordan det gikk og ikke minst se resultatet :-)

Martes atelie` sa...

Ha ha ha...gift med pappan til Linus i svingen du tenker jeg. ;)
Din mann hadde vært i himmelen om han hadde vært der vi henter treet vårt. 250,- for edelgran uansett str. He? Er ikke overklasse det da eller? Venter i spenning for å se på treet han finner :)

Heidi sa...

Det blir nok juletre på deg i år også :)
Vi har faktisk tradisjonell norsk gran fra Østfold for andre år på rad. 350 kr, og det er verdt hver krone hvis det holder seg like fint som i fjor. Perfekt i formen, fantastisk lukt, nydelige grener. I fjor mistet det knapt en nål, og har aldri hatt så fint tre. Bortsett fra i år, fordi vi fant samme selgeren. Men tror ikke det er så mange av denne sorten i salg rundt omkring.
Tror mannen din hadde elsket det!

Unknown sa...

Hehe, tror du bør kikke innom bloggen min og ta en titt på mitt tre...skjevt, pjuskete og ALT for lang stamme. Men ELSKER det, og venter på at det skal forvandles fra andunge til svane i morgen:) God jul, og lykke til!

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Er ikkje lett å kjempe mot desse menna :)
Vi kjøpte juletre på Plantasjen i år, er overaska over både pris og kor fine dei såg ut :)
Holdt på å kjøpe edelgran, men kun fordi det var billegare der enn andre plassar.
Er heller ikkje tilhengar av å bruke masse pengar på eit tre som skal vere i stova i 3 veker, men MÅ ha eit fint tre!

Lykke til med juletre prosjektet :)

God Jul :)

Klem M :)

Hilde sa...

Hi hi hi hi hi - jo da, men det er et pes å ha barnøler helt til august... Her har vi ikke edelgran, men en søster til herr edel men litt billigere - allikevel den strør ikke om deg med så mye nåler, og med tre barn som gjerne løper rundt treet flere ganger om dagen er dette en god deal for meg - gleder meg til å se bilde av treet ditt som helt sikkert blir fint med din sans og kjørlige pyntende omsorg...

God jul!
HIlde

Barbros lille atelier sa...

Hi, hi, ja, den godeste Emmelinemannen, han har mye for seg:-)

Heldigvis er vi enige om edelgran her i huset, men min kjære jakter selvfølgelig på den billigste...I år ble vi imidlertid faktisk enige ganske raskt.

Lykke til med juletrejakten! Gleder meg til å se bildene!

Klem

victoria (huset i byen) sa...

Herlig, jeg og gubben ler oss halvt i hjel... Du er så sinnsyk flink til å skrive morsomme og herlige innlegg, lever meg alltid inn i dine fortellinger...
Skal hilse fra min mann om at du burde fått deg eget skrevet komedie om deg og emmelinemannen og deres hverdagslige syssler...
Spent på juletre jakten...
stor klem victoria

Ocean showroom sa...

De kan filosofere de mannfolkene! Skjønner de ikke at jul er den viktigste tiden på året hvor all pynt skal være flott og perfekt;)
Jammen godt vi har egen skog å hugge tre i, neste år er du invitert Emmeline:)
Lykke til med årets juletre-"scoop"! Blir sikkert bra:)
Klem, Lene

Monika sa...

smile - smile :)
Og eg som var så sikker på at vi hadde norges styggeste tre i år - og enda så har vi ein heile skog å ta av -
men vi erfarte vel det at - det som var fint når det er mørkt - ikkje va så fint når det er lyst.
men med ein haug med julekuler går det vel greit -

og gjett om treet skal fort ut at,
bilde kommer vel på blogg når mor har fått sove litt
klemma

Monika sa...

smile - smile :)
Og eg som var så sikker på at vi hadde norges styggeste tre i år - og enda så har vi ein heile skog å ta av -
men vi erfarte vel det at - det som var fint når det er mørkt - ikkje va så fint når det er lyst.
men med ein haug med julekuler går det vel greit -

og gjett om treet skal fort ut at,
bilde kommer vel på blogg når mor har fått sove litt
klemma

Anonym sa...

Hos naboene er det skikkelig krise!! Far har nemlig felt et bjørketre som han driver og borrer inn furugrener på! I - 15 graders kulde.. og dette er ikke tull engang. Tenåringsdøtrene er mildt sagt fortvilet, mens fruen bare ler..
Han kom hjem med et forferdelig stygt og billig tre i fjor, så nå har han bestetemt seg for å lage et enda verre!! De vil gjerne ha billedfotografering i vår stue i år.Her er det nemlig edelgran, kjøpt av min perfekte juletrekjøpemann..hehe

Creative By Helena sa...

hmm... eg stakk bare like ned i skogen og hogget et nydelig lite tre ;-) Men hadde ikke vært krise om vi ikke hadde hatt tre i år, julaften feires nemlig ikke hjemme.

GOD JUL!! Og håper dere får dere et juletre til Jul!!

mali-mo sa...

Hehe. Mine foreldre har nå begynt å kjøpe juletre selv etter at jeg kom hjem med ett med to topper ifjor. Fordi ingen andre ville ha det. Jeg måtte faktsik insistere på å få betale for det til selgeren ;)

Tror nok taktikken til mannen din kan fungere i år...desverre kanskje...men vi var og kjøpte treet vårt for få timer siden, og utvalget var enoooormt. Kan umulig være så mange som e rute i siste liten?

Her blir det edelgran. Lillemalien og katten sloss om å klatre først ifjor, og det blir nok ikke bedre i år.

God jul til deg og dine!

Kaoskontroll sa...

Emmelinemannen har helt rett! ;) Dog er midnatt for sent, for da er de gjennværende overklassetrærne kastet på lastebil og er på vei til søppelfyllingen.

Så her er det jeg anbefaler; Møt opp ved lille lungårdsvann senest kl 21 lille julaften og følg med på opprydningen. Når den eldste mannen (han i kjeledress og lua påtredd på en særdeles ukledelig måte) beordrer at også de resterende edelgranene skal på bilen trer du frem og sier du gjerne vil redde et av dem for en billig penge.

Jeg er ikke sikker på om det vil duge om emmelinemannen gjør dette, men min far er svak for kvinnelig sjarme. ;)

Ps! Hold deg unna han yngre mannen, for han virker ikke sjarmtriks på. *ler*

Hilsen juletrekongens datter. ;)

Anonym sa...

ha ha ha,du är bara bäst!! Fast jag hade nog önskat dig att få en ädelgran ändå,det är jag säker på att du är värd! god jul!! hälsningar Åsa.

Karna sa...

HA HA HA...du kan si til Emmelinemannen at han kan arve mitt 1. nyttårsdag...helt gratis...

Ønsker deg og dine en GOD JUL Emmeline, gleder meg til å følge bloggen din i året som kommer!

Anonym sa...

Har faktisk sluttet med juletre, vil egentlig ikke ha det i mitt hus, men så er jeg jo ikke sosialist, men kommunist! Bare tulla, det er veldig fint med juletre, får bare sånn kløe av det...

Ocean showroom sa...

Hej Emmeline! Kul läsning hos dig som alltid. Jag vill önska dig och dina en riktigt god jul! Varma julkramar Alexandra

Anonym sa...

Jeg tror at Emmelinemannen og Emmeline passer som hånd i hanske, og veier opp for hverandre.
Når mor smugler Greengatekopper inn, må jo far stramma livreima der livreima kan strammes....og noen kroner spart på hvert juletre blir.....tja la meg se.....om mange, mange år gode penger spart :))

Ha en fortreffelig jul, Emmline med familie. Jeg gleder meg til å følge dere inn i det nye året.

Juleklem fra Vibeke i Trøndelag
(som har edelgran :))

Hildegunn sa...

Dette minner svært mye om min barndom! Mamma som maser på pappa om at han må kjøpe juletre i god tid, mens pappa venter til det siste med å kjøpe og ender derfor opp med en pjuskete furu, ett år fikk han med noen furugrener på kjøpet (sikkert fordi selgeren hadde medynk pga ar han tok penger for det merkelige treet) og pappa boret hull i stammen og supplerte med litt ekstra gren for å få det fyldigere. Men det ble faktisk jul det året også ;)

Anonym sa...

Hahaha, fin holdning han har han mannen din =)

Juletre er et kapittel for seg ja - ingen enkel sak få skaffet i hus!

God jul fra Joveig, som leser bloggen din jevnlig

Anonym sa...

God jul!

M sa...

Gooooooood jul snupp!
Håper du får fine dager med dine kjære. Koooos deg!
Klem, M

Maria Louise sa...

Dere får komme innover til oss og hugge et tre til neste år. Vi har mest furu, men innimellom er det ei lita gran også .) Helt gratis!!

Blå-hvit samlemani sa...

Blir spennende å se hva dere ender opp med. Vi betalte 200 for et edelgran hos en bonde vi kjenner. Da hugget han det for oss....

God jul!

ANETTESHUS.COM sa...

Takk for hyggelig julehilsen, Cecilie! Se det, ja;) Det ble edelgran til slutt allikevel *smiler* Det synes jeg du fortjente!!! Er innom for å ønske deg og dine kjære en riktig god jul og et godt nytt år! Kos deg i julen!

Stooor klem
Anette:)

home 4us sa...

Å du store mi tid, kor æ kjenne mæ igjen. Home4us- mannen stiller i samme klasse...nesten

haha!
Ha ei fortryllende jul allikevel!

My home is my Castle sa...

Innom en liten tur for å ønske deg og dine en riktig GOD JUL :)

Juleklem fra Kari

Blått til lyst sa...

Hi, hi - du er god!
Og det er like ille her. Ikke fordi vi skal kjøpe et tre, vi har målevis av dem, men fordi en skogeier bare bruker de aller dårligste trærne innendørs. De andre blir planker og penger!

silje-sin sa...

Er bare innom for å ønske deg en god jul kjære emmeline:) klem fra silje.

♥ Stines hverdag sa...

Hei Emmeline!
Kikker bare innom deg en liten tur for å ønske deg og dine en riktig god jul!

Gleder meg til å se treet ditt, er sikker på at du kan få alle trær til å se fantastisk ut, uansett størrelse eller form.

Juleklem fra Stine :)

Home By Virginia sa...

♥ Titter innom for å ønske deg og dine en riktig GOD JUL ♥

Klemmer fra Malin Virginia

Eirin Bjørnstad sa...

Med ønske om en god jul til deg! Ha ei langsom og deilig jul.
Klem fra Eirin ;-)

Rosa sa...

hihi, eg gler meg til å sjå Kanon-treet kjøpt ved midnatt! ;)

francescashabbyhome sa...

I wish you a Merry Christmas, cheers Francesca.

Related Posts with Thumbnails