søndag 20. desember 2009

Levende lys og branntepper



På fredag hadde vi bursdagsbesøk her hos oss. Lillemor hadde tent i alle lykter, og vi  fyrte som gale for å få opp varmen til gjestene skulle komme. Da besøket var godt i gang, eksploderte mitt største Waltershus i et inferno av flammer. Lillemor hadde puttet seks telys i huset, og det er alt for mye.



Emmelinemannen tok på seg jobben som brannmann, vippet taket av huset og skulle slukke flammene som sto en meter opp i luften. På brannkurs lærer man sikkert at det IKKE er lurt å helle vann på stearinlys. Da vi helte vann på huset, ble det nemlig dobbelt så høye flammer, og vi skjønte at dette var feil metode.



Dermed satte jeg i gang en VILL jakt på et brannteppe.Er det noe vi har mye av her i huset -så er det vel tepper. Problemet er jo at de liksom er litt for fine til å slukke branner med. Man vil jo ikke akkurat slukke branner med dyre quiltetepper fra GreenGate eller lekre hekletepper fra Krasilnikoff. Man vil slukke branner med et stygt ullteppe som ligger i boden, eller kanskje på hytten--men som iallefall ikke ligger fremme til jul!



Dermed måtte det brennende huset løftes med grillvotter inn på kjøkkenet...Der brant det lystig, mens Emmeline løp rundt som en gal for å finne noe som kunne duge til brannslukking. På kjøkkenet er jo alt stylet til jul, det finnes ikke et stygt kjøkkenhåndkle i mils omkrets. Derfor måtte Emmelinemannen slukke brannen i kjøkkenvasken uten brannteppe og brannhåndkle...mens han bannet høyt over fjolleriet her i huset.



Som du skjønner har jeg nå lagt frem to stygge ulltepper som henger klar over brannslukkingsapparatet i gangen. Er du en av disse jentene som liker å tenne lys? Finn frem et brannteppe du også! TUDELU:)


56 kommentarer:

☆Therese sa...

Uff, ja - det er ikke bare bare med alle disse levende lysende. Jeg har mange av dem.... Vi har et skikkelig brannteppe i hus og jeg vet hvor det er også (øverst oppe i et skap i soveromsgangen.....). Kanskje jeg skulle legge det litt mer tilgjengelig!?

Nydelige bilder hos deg, ønsker deg noen fredfulle juledager uten flere "flammehav" !!

Klem

Guro sa...

Eller kjøpe et "ordentlig" brannteppe på feks Ikea kanskje? :)
Du har en helt hærrlig blogg, dagens høydepunkt!

Ha en fortsatt strålende god kveld!

Bente sa...

Skumle greier. I hvert fall nå når det er så mange åpne flammer rundt omkring! Du minte meg i hvert fall på at jeg skal kjøpe meg brannteppe asap!

Fint det gikk så bra som det gikk hos deg:)

:)

Emmeline sa...

Hmmm....Ja har skjønt at det kan være lurt med ekte brannteppe på Ikea. Visste ikke at de hadde det?

Må trolig på Ikea i morgen for å kjøpe brannteppe. Må også kjøpe ny ladning med stearinlys..... Kan jo ikke BARE ha brannteppe uten å trenge det skikkelig heller?

Hilsen fra landet sa...

Det beste tipset jeg har fått på lenge! :-D

Et hus i en hage sa...

Typisk det, og spesielt når "mannfolkene" er i nærheten, da har de enda ett argument for å fjerne noe av stæsjet vi har rundt;) Men det er jo derfor det blir så hjemme koselig!! Du har foresten en kjempe koselig trapp! Fint med lys i gilanderet, det er en ide jeg kan bruke... God Jul

adales verden sa...

Ojoj så bra at det gikk bra med dere .
Jeg bor sammen med en brannmann...det betyr egentlig fyfy for alt av levendelys...har blitt nødt til å godta en del forbud....har kjøpt telys på batteri ...grrr... som jeg bruker der det ikke vises at de er fake... en del lysslynger på batteri likeså...å så må jeg LOVE dyrt å hellig å aldri snu ryggen til..de jeg drister meg til å tenne.
Flott og viktig oppfordring!!
klem

Jannicke sa...

Et vanlig ullteppe fungerer ypperlig som brannteppe. Slike microfibertepper vil bare smelte. Vi har pålagt brannkurs 1 gang i året på jobben. Da slukker vi faktisk brann bl.a i en seng med teppe (så her snakker vi erfaring, haha). Veldig realistiske øvelser! Det var etter en slik øvelse jeg kjøpte et ekte ullteppe.. så nå ligger det parat i et skap her i stuen.
Koselige julebilder hos deg :o)
J.

Maria Louise sa...

Tror jeg må snakke litt med risikokonulenten i huset om dette... men vi sitter og ler begge to da vi tenker på emmelinemannens banning over fjolleriet. Det kan vi kjenne oss igjen i. Herlig. Godt at det gikk noenlunde bra i allefall!!!

God klem!

Monstermønster sa...

Fnis! Vi heiv den brennende pappeska (typisk at noe tok fyr i en flyttesjau) inn på bdet, under dusjforhenget. Det smeltet kjapt, gitt!

God jul, nå med brannteppe!

Konwaliowa Bombonierka sa...

Boziu!!!!! Jak pięknie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Jak w bajce z moich dziecinnych lat:)

POzdrawiam życząc wszystkiego co najwspanialsze na nowy rok!

Elin sa...

Uffa mei....skikkelig skumle greier. Godt det gikk bra tross alt.
Tror jeg må finne fram et gammelt ullteppe jeg òg.
Takker så mye for tipset !

ANETTESHUS.COM sa...

Huff, dette var skumle greier! Sikkert smert med et ullteppe parat, ja! Takk for tips:)

Ha en fin kveld!

Klem Anette:)

ANETTESHUS.COM sa...

smart;)

Maria Therese sa...

hmm.. komm på at vi faktisk fikk et ordentlig brann teppe av forsikringselskapet.. hmm tror jeg lister meg ut i gangen å bjynner å leite.. *rødme*

Fjordheim sa...

Godt at det gikk bra til slutt.
Lurt med noen gamle ulltepper fremme ja. Har visst etpar over etpar stoler nede på stua. Kan nok finne frem noen flere.
Har et skikkelig brannteppe som vi fikk i julegave i fjor. Kunne nok hatt et slikt et i hver etasje.
Ha ei flott og brannfri førjulstid :)

Monika sa...

Tudelidu - det var lurt ;)
eller ein gammel handduk ol...
og snart er det jo jul
klemma

Rosa sa...

Huff, er det noko eg ville fått panikk av, så var det halvmeter høge flammar i stova! Me har eit godt gammaldags ullteppe liggande lett tilgjengeleg der, og det kunne godt verte brukt som brannteppe. Men IKEA Family sine branntepper er nok lure å ha i hus, ja!

Ha ein god og røykfri kveld, Emmeline!

Anonym sa...

Levende lys er i grunnen ikke noe å spøke med. I mitt nabolag har det i løpet av de par siste årene vært to alvorlige husbranner. Den ene startet av et lys hus som flammet opp og fikk tak i en gardin. I løpet av en halv time var huset vekk. Alle kom ut i god behold, men flammene tok alt de hadde. Ikke for å være noe gledesdreper, oppfordrer alle til å ha respekt for levende lys. Med ønske om en God Jul.

Emma

Hilde sa...

Hmmm god ide - stygt teppe er truppet fram fra mine gjemmer... Her brennes det lifflig både i peis og div lykter om dagen...
HIlde

Fra drøm til virkelighet sa...

OJ!! det hørtes skummelt ut. Brannteppe (les: ikke-så-pent-teppe) er nå på tilgjengelig plass.
Ha en fortsatt fin kveld.
:)Elin

Anita sa...

Usj, så skummelt, men jammen bra du slapp å ofre noen fine ting :0) Lurt det der med brannteppe da, tror kanskje jeg må finne fram brannslukningsapparetet jeg da, det står visst i vaskerommet :p.. Kos dere med alt det fine! klem!

Beth sa...

Huttetu, det kunne blitt en dyrekjøpt erfaring...:-(

Jeg også er glad i levedne lys, men tenner aldri flere enn jeg klarer holde øye med samtidig.
Og av erfaring unngår jeg alle ting som er til å putte lysene inni,
det går alt for ofte galt...
Og det er slett ikke sjelden at et telys virkelig tar full fyr. Jeg har alltid en stor spiseskje liggende tilgjenngelig. Og med en åpen lysestake kveler jeg fort flammen med skjeen...
Jeg går heller aldri ut av et rom hvor jeg har tent lys hvis ikke det er andre tilstede som kan holde øye med lysene.

Vær forsiktig resten av julen,
tenn heller noen færre lys...

Hjemmekjær sa...

Ja du veit altså, alt som kan skje....! Å når du forteller det, -så kan man liksom se det hele for seg:D Egentlig skulle du nesten ha skrevet en bok om alle disse "episodene" som oppstår, å jeg tror den hadde solgt godt;)Du er virkelig flink til å få skrevet det hele på en måte som gjør at det er utrolig morsomt å lese!

Kommer til å tenke på dette når jeg tenner lys i julen:)
Klem

Vingesus og Julebrus sa...

Ojoj! Ja, sånn kan det gå. Og klart man ikke har stygge tepper liggende fremme. Det tar seg dårlig ut. Men man får jo kjøp ordentlige brantepper, som man kan h ai skapet på kjøkkenet, eller i gangen. Kanskje noe å ønske seg til neste jul?

Fortsatt god søndag til deg og dine!

Anonym sa...

Skummelt.få tak i et skikkelig brannteppe.
men det var fint pyntet hos deg:)klem

Nooria sa...

Takk for at du deler av din lærdom :-). Vi har hatt et par nestenulykker eller noe slikt her i huset også de to siste dagene. I går tok hyssingen som henger rundt et av adventslysene med sinktall i fyr, og i dag stod pluttselig et annet kubbelys i full fyr. Vi skal ha det lyst i jula, men ikke så lyst!

mona sa...

Det var godt at det endte bra da!
Jeg fikk erfare det samme for et år siden da vi var på hyttetur. Vi hadde et fat med mange telys som plutselig var et stort bål. Lur som jeg var tok jeg fatet med til vasken og satt på springen. Hehe.. Det ble rett og slett en eksplosjon som sto opp til taket, og det var bare et under at ikke gardinene tok fyr. Jeg tror nok at alle som var der den kvelden kommer til å huske at man ikke skal ta det under vann ihvertfall ;)

Ida sa...

Hahahahaha.. dagens lærdom!!
Legger frem ett ullteppe ved brannslokkeren asap!

Men du.. har du tenkt over hva som hadde skjedd dersom du ikke hadde vært hjemme? eller er emmelinemannen godt oppdratt?

Han hadde vel ikke brukt GGteppet? ;-D

Klem

Hem och Lycka sa...

Nä usch vad otäckt men så skönt att det gick bra. Vi har en brandfilt liggandes på hatthyllan i tryggt förvar.

kram

Breivik Samfunnshus sa...

Huff, så bra at det gikk bra med dere !!! Oooog takk for påminnelsen.. Har selv blitt overrasket over hvor utrolig varme enkelte lysestaker blir UNDER !! Så jeg er stor fan av å ha ting stående på brett av metall, glass ol.

Hilsen fra nord !!

Drømmen om en eplehage sa...

Hei du skjønne!

JEg vil også ha en så fint dekorert trapp!!!! Furt...
Men en dramaking som tidvis, aker, ruller eller hopper nedetter trappen er det dømt til katastrofe om jeg putter noe oppetter trinnene. Vel, vel plutselig er han komfirmant ;)

-Og ikke er det håp i hengende snøre at jeg kan finne tid til å dekorere den kun for å få tatt bilde av det hele heller. Egentlig har jeg ikke tid til å blogge heller, men nå klør jeg slik etter å ha kjempet med juletreet at jeg måtte avreagere litt. hihihi! Samme farsen hvert år... Heldigvis har mine "gullunger" kommet til verden med en stor dose humor i genene.

Du får gi et vink om du sitter overtrøtt og full i f... rundt kl 2 i natt og nettene som kommer. Da kan vi pønske ut pek for jeg er sikkert like overtrøtt. Dette ender i tragedie! _Hahahaha!

Kyss, klapp og klem

Drømmen om en eplehage sa...

Ja, og det var godt å se brannen ble sliukket til slutt og at ingen kom fysisk til skade. Ser deg for meg!

Og om det kan være til støtte. Jeg hadde heller ikke tatt fine teppene mine som ligger fremme ;)

Miamor sa...

..no ligg vel brannstasjonen på Landås bare et lite pekyrande steinkast unna vil eg tru..så å springa dit eller hive det ut i snøen er kanskje en ide?????

Creative By Helena sa...

oi, det er litt skummelt med lys ja..¨

Her i huset har vi kjøpt et ordentlig brannteppe sånn ca 100 kr på Chlas Ohlson.. det har jeg en bestemt plass på kjøkkenet;-)

Håper du får en rolig og fin jul, uten så alt for mye Walters-hus-brenning;-)

Vestlandsjenta! sa...

Kjekt å ha tepper tilgjengelig til formålet ja, men nå som vi har snøen kan masse ordnes der da!Iallfall om det brennede kan flyttes på!!

Uanett ett levende og morsomt innlegg, som vanlig!! Takker!

Ikke A-Lene sa...

Takk for tipset.. Teppet skal legges fram;O) Vi hadde en liten episode i fjor.. Jeg, så "kreativ" som jeg er, hadde laget en skål med kubbelys og mose..Kubbelyset brant for langt ned og phooff, så sto mosen å brandt.. Jeg fikk panikk, men det ble kastet ut i snøen..Det gikk heldigvis bra...
Når man ser på det i ettertid og når det gikk bra, så er det veldig komisk hele situasjonen med jeg som får panikk.. Hehe..
Viktig at man tar levende lys på alvor å følger med...
God jul..

Anne Mette Lie sa...

Oisann! Så godt at det endte bra! Genial idè å henge fram ulltepper! *note to self på to-do-listen* God jul, Emmeline! :-)

MumsiMumsan sa...

Jammen godt det gikk bra!
Og at noen holder hode klart når uhellet først er ute!
Ullpledd er funnet fram her nå, med lys i hver en krok er nok det ikke noe dumt tips nei.
Lykke til med Ikea tur, og brannteppe jakt i dag!
JuleMumseklem fra Vibece :O)

Unknown sa...

Tusen takk for tipset!

Linda aka Myrini sa...

Har allerede opplevd at et telys tok fyr (eller, kaill'n fikk det med seg, jeg hadde lagt meg)
Det er så fort gjort, men det var nå bra at dere handlet kjapt.

Torill sa...

Dette må vera det mest nyttige innlegget eg har lese i desse førjulstider. Me går jo inn i den tida på året der flest mennesker opplever brann. Takk for at du minner oss på brannsikkerhet.
God jul Emmeline !!

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Så koselig det var i trappen:) Tror jammen jeg skal dekorere med girlander i min jeg også;)

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Skummelt med brannen:( I desember med alle de levende lysene...skal man jammen passe på. Skal jammen finne fram noen gamle tepper med det samme!

Anonym sa...

Jeg får helt "gåsehud"når jeg leser om brannen i ditt fine Walterhus...heldigvis gikk det bra..
Får noen år tillbake opplevde vi at det tok brann i julekrybbe dekorationen i et stort vindu hos min datter...det gikk så fort at innen branbilene kom var stuen brent...det eneste vi tenkte på var at få alle mine barnbarn ut...
det var en opplevelse vi aldri glemmer...så vi bruker en masse lysgirlandere istedet for og kun levende lys hvor vi kan se dem hele tiden...
Det er også mere praktisk da man som vi har 7 store hunde som svinser og svanser med deres lange haler...

Fortsat god jul til alle dere oppe i Norges land fra Lisbeth i Danmark

Silkeline sa...

Du, den trappen din er bare helt nydelig!!!!! og så vakkert du har pyntet.....skikkelig stemning! Ja,levende lys må man passe godt på.........hadde en nestenulykke her jeg også, men fikk reddet det i tide heldigvis.

Så ønsker jeg deg og Emmelinefamilien en RIKTIG varm, fredfull og gledelig JUL!!!

Varm Klem fra Flower.

Anonym sa...

Vi har hengt et brannteppe (som kommer i en smal boks) i skapet under vasken, sammen med søppelbøtten og andre nyttige ting. Veldig kjekt dersom noe skulle ta fyr på ovnen eller andre steder.
God Jul
Linda :)

Anonym sa...

Her er forresten link til brannteppe, noe å ønske seg til jul Emmeline??
Herlig blogg du har :)
Linda
http://www.tryggogsikker.no/html/97.html?gclid=CLG36oG26J4CFReBzAoddkuzNA

Anonym sa...

Fantastisk Emmeline! Jeg ser deg helt levende for meg der du fyker rundt!

*Anett*

Fru Ruud sa...

Utrolig koselig trappoppgang du har!!Kjempe fint med alle lysene!! Men pass på ja, kan fort bli skummelt. Du er så god til å skrive så en ser hele "filmen" for seg, skikkelig action!!

Ha ei god jul!!!

Klem Annette

MiaNostalgia sa...

Hærlighet (som vi sier på Sørlandet) - visste ikke at dette kunne skje med de fine Wlaterhusene! Men måtte jo le litt av hele situasjonen du beskriver, og kjenner meg jo igjen. NO WAY at mine fine pledd eller vattepper skulle brukes til å slokke en te-lysebrann! :-) Men godt det gikk bra likevel!

Ønsker deg en god førjul og juletid!

Monica sa...

Uff da, jammen bra det endte godt. Te lys kan faktisk være riktig skumle de, og en hel gjeng blir jo selvsagt enda skumlerer.... Et skikkelig brannteppe bør vi nok ha ja.
Nydelige bilder fra ditt hjem, og alltid artige historier. Selv en kjedelig tur på Lagunen kan bli noe ekstra gjennom Emmelines ord.
Ønsker deg og din en riktig god og fredfylt jul.

Anonym sa...

SÅ kosleige bilder. Skikkelig flott hos deg.
Ille med brann. Må være flinke til å passe på i disse tider med mye stearinlys.
God jul til deg

Anonym sa...

Trodde aldri jeg skulle le meg skakk av en brann. Du er bare morsom. Det tror jeg emmelinemannen synest også, siden han fortsatt bor der...
De beste ønsker for julen.
Hilsen en oldemor uten blogg.

Lillan sa...

Innom for å ønske deg en riktig GOD JUL!

juleklem fra Lillan

mirmir sa...

Vi fikk brnnteppe i julegave av jobben til mannfolket et år, det ligger på en fast plass på kjøkkenet ;)

Related Posts with Thumbnails