torsdag 3. desember 2009

Kakemenn på ville veier




Siden mine to største kakebokser er helt tomme, har jeg besluttet å fylle dem på ny. Atter en gang. For andre gang denne uken! Den forrige gjengen med kakemenn spankulerte tydeligvis nedover veien her i en sen nattetime. Taktfast og lykkelig vandret de mot friheten, og alle har kommet seg helskinnet ut av fengselet i kakeboksen! Så her er det ikke en smule igjen. Oppskriften vi brukte sist var veldig god, så da går vi for den:


















800 gram sukker

1 ss hjortetakksalt

ca 1 kg mel ( *eller til deigen er passelig. Jeg startet med 800 gr og tilsatte litt ekstra mel etterhvert)
3, 5 dl lunken melk
140 gr margarin smeltes og blandes i melken


Bland alt det tørre. Tilsett melk og margarinblandingen. Dekk deigen med plast og la hvile i noen timer i kjøleskap. Kjevle ut en leiv og stikk ut kaker som er ca 0,5 cm tykke. Stek på 170 grader i ca 10 ti minutter. Kakene skal være hvite, og kun ha en anelse farge i kantene. Avkjøles på rist, før dekorering med konditorfarge. 
























Den forrige gjengen med kakemenn ble bakt av mine døtre, og hadde en veldig naturtro design. Så naturtro at jeg ikke kunne ta bilder til bloggen engang. Kakedamene var utstyrt med pupper som hevet voldsomt i ovnen. Det var rene Samantha Fox foreningen. For å si det sånn, hadde også kakemennene utstyr som hevet i ovnen. Dagens gjeng skal derfor tones kraftig ned..De skal være representative, enten de har tenkt seg på kirkebasar eller på eldretreff..De skal låses inne med teip, og gjemmes på hemmelig sted også! Jeg gidder ikke bake kakemenn som rømmer avsted til nærmeste strippeklubb hver uke, det får være MÅTE på. Ha en fin fin kveld du også. 



41 kommentarer:

Anonym sa...

Hei tusen takk for oppskriften. disse skal jeg også bake:-) Jeg går utifra at du maler de i konditorfarge, eller må jeg frem med melisglasuren?
Ha en fin kveld, og jeg er kjempeglad at du er på "banen" igjen.
Mvh Jannicke

Anonym sa...

Hei tusen takk for oppskriften. disse skal jeg også bake:-) Jeg går utifra at du maler de i konditorfarge, eller må jeg frem med melisglasuren?
Ha en fin kveld, og jeg er kjempeglad at du er på "banen" igjen.
Mvh Jannicke

Emmeline sa...

HELT VANLIG KONDITORFARGE JA. Bruker Q-tips og baksiden av fyrstikk for å få fin dekor.

Idun // Breidablikk sa...

hehe naturtro kakemenn ja.. det er da en reality-opptatt verden vi lever i ;)

takk for oppskrift! se om jeg ikke får testet denne i helgen :)

*klem idun*

Datt sa...

Mmmmm, jeg vil også ha kakemenn!

ANETTESHUS.COM sa...

Takk for oppskrift!! Denne må prøves:)

Ha en fortsatt strålende kveld!!

Stor klem
Anette:)

På landet sa...

Takk for oppskriften den skal testes, lyse kakemenn er bare så godt, det høres det ut som noen hjemme hos deg er eninge i ;)

Julehilsen fra B.

Jannicke sa...

Hoho,
kakemenn på strippeklubb ;o)
Den var søkkande god!!
Takk for oppskrift,
kanskje jeg må prøve :o)!!
J.

victoria (huset i byen) sa...

He he herlig kakemenn på strippebar, det er et syn jeg skulle likt og sett ;)

du får ha masse lykke til med den neste gjengen håper de ikke stikker avgårde...
klem victoria

Anonym sa...

Hei.

Har lenge fulgt bloggen din. Den er flott. Synes det er spenennde de gangene du skriver om livsstilsendringen din. Holder selv på med det, ikke i et opplegg, men alene. Det er kjempe tøft,mat og følelser er vanskelige ting, men henger ofte sammen. Masse lykke til. Jeg heier på deg!!!! Ha en fin førjulstid. Tine

Kaja sa...

Hoho, kakemenn på strippeklubb ja! Det skulle tatt seg ut! Kaker og annet godt har en tendens til å rømme her også, men jeg må vel innrømme at jeg gladelig hjelper dem ut av kakeboksen!

/Kaja

M sa...

Hihihihihi!!!!!
Du er så herlig!
Klem,M

Anemone sa...

Hahahaha! Genialt! Dette skal jeg tenke på når jeg baker kakemennen.

Kanskje jeg skal prøve oppskriften din også, for mine hadde et meget grønt og loddent utseende når jeg skulle servere min kjære far lille julaften i fjor...

Fjordheim sa...

Fornøyelig lesning. hehe.
Jeg må nok lage slike kakemenn, det har jeg ikke gjort siden jeg gikk på husstell, tror jeg. håper jeg klarer å stenge dei inne så dei ikke stikker av.
Ha en god bakst :)

Anonym sa...

Kjære søte Emmeline....

En liten hilsen fra en nordmann i Danmark som simpelthen elsker din blog..:-)

Hvor var det en laaaaaaaaaaaag måned man skulle undvære dine herlige skriverier...jeg håber at du har fått alt det ut av ditt opphold som du ønskede dig...:-o)

Kakemenn på strippklubb...har aldri hørt så galt...!!!
Men hvor ser de supergode ut..mmmmmmm
det er sannelig også din "skyld" at jeg denne julen kun ønsker mig greengate i røde nyancer!
Mine døtre trodde ikke sine egne ører at deres Mor som er forsvoren tilhænger av den hvite stil og madonnaer ønsker sige noe RØDT!!!!!!!!!
men jeg har fortalt dem alt om Emmeline og de prøver virkelig på å forstå meg...:-o)

Ha' en super god kveld og jeg gleder meg allerede til imorgen.

(ja dette ble en god blanding av norsk/dansk stavning...men etter 39 år med dansk...så blir det sådan)

Mvh...Lisbeth

Ocean showroom sa...

Den ska jag spara och prova. Nu ska här packas för imorgon är det min tur att åka till Stockholm. :-) Kramkram alexandra

Blått til lyst sa...

Herlig artig!

Jeg ble sittende her og lure på hvem som spiste dem, og hvilke deler som ble spist først, eller hvilke deler ingen tok en bit av....
Jaja, mensann!

I de dype skoger sa...

Du skriver så utrolig bra, uansett hva du skriver om er det fengende!

Keep up the good work :)

Lykke til med kakemennene som stadig forsvinner ;)

Klem

Merethe sa...

takk for oppskrift og for at du fikk meg til å smile en ellers kjedelig, ensom og stille kveld :)

Oppskriften skal brukes! men ikke prototypene til døtrene dine. Nei, såpass kontroll over barna har jeg...eller??

Reggy sa...

hehehe, du får sagt det, du:) sjelden jeg leser oppskrifter med så mye humor i.

Prinsesse Elin sa...

he he jeg ser kakemennene og kakekonene for meg c. Men det er bra du griper tak i ting og gjør det på den ordentlige måten. Her er det fred i heimen foruten hysteriske hyl fra tina som ser på torsdag kveld fra Nydalen:))Bettinas video blogg....ha ha ha ha

Stjerneteller sa...

Hihihi. Knallbra. Virker som dere har deres egen spennende juledrama på gang der hjemme. Jeg følger spent med videre!

jannes hobbykrok sa...

Dette er en så innmari herlig blogg,her er jeg daglig innom og titter littt!I morgen blir det kakemenn på oss også!Har aldri laget det før,så det blir spennende!
Janne

Renate´s hjem sa...

Hei! Jeg synes det er gøy å følge med på bloggen din! Jeg er ny blogger selv og får mange tips av dere mere erfarne bloggere (O;
Denne oppskriften MÅÅÅ jeg bare prøve! Skal sette et sjult kamera ved kakeboksen, for å se hvor mine tar ferden! (O;
Ha en fin kveld!
Mvh Renate

Anonym sa...

Hei!

Fasinerende morsom lesing!! Må le godt og lese opp for mannen min hver gang du "slår deg løs".

God advent, og lykke til med baking, trening og voktingen av kakemenn på rømmen;-)

Mvh Marit

Anonym sa...

Hei!

Må bare få sende deg et stooort takk!
Har vært desperat på jakt etter zinkhus overalt, men svaret har vært det samme hver gang- UTSOLGT!!!
Men så viste du bildet fra Havna Interiør, og etter en tlf dit med spm om de hadde igjen noen, er 4 stk hus på vei i posten til meg.
Jeg gleder meg som et barn til pakken ankommer!
Så altså igjen tusen takk, uten deg hadde det ikke blitt noen Zinkhus på meg til jul.
Er fast leser av bloggen din, og koser meg like mye hver gang jeg er innom deg!
Klem fra Vigdis

ks@ sa...

Ett lite tips: Mal med en tynn pensel (og konditorfarge) FØR steiking. Super blogg :o)

Martes atelie` sa...

Ha ha ha....du får meg virkelig til å se for meg kakemenn på rømmen....sitter å smiler for meg selv. Takk for fantastiske betraktninger i hverdagen!!

Janne sa...

Haha så herlige kakemenn:)

Knallfine.

Ønsker deg en fin helg.

K-J

Unknown sa...

Hahaha! TUsen takk for smil og latter en tidlig morgentime! Alltid hyggelig å lese bloggen din, og ekstra hyggelig når man kan smile litt i tillegg. Ser nok mindre lur ut her jeg sitter på lesesalen og humrer men...takk for fin oppskrift også!
God tredje desember!

Anonym sa...

Ha-ha. Takk for fin oppskrift og morsom historie. Skal prøve ut den barnevennlige varianten. God helg. Hilsen Hilde (uten blogg)

Anonym sa...

Vet du - jeg blir alltid så utrolig godt humør av å lese bloggen din! Ha en fortreffelig dag!!! :-)

CamillasVilla sa...

Så bra at du deler oppskrift! Må notere meg den og prøve den senere!
Håper ikke kakefolkene stikker avgårde denne gangen, du får stenge de inne, så holder de seg der.. kanskje.. :)

God helg fra meg!

Camilla.

Karna sa...

HA HA HA...med slike kakemenn/damer er det vel kanskje ikke så rart de får bein å gå på...ha ha ha.....

Ha en fin førjulshelg, og ikke minst VELKOMMEN hjem igjen...har vært savnet!!

Villa Luftslottet sa...

hehehehehe, velutstyrte kakemanner....vittig!! :D spørs om de nye ikke vil føle seg litt snytt for utrustning da, og du får en hel haug av sure og sjalu kakedamer;) Jeg kan ikke bake jeg, men jeg takker nå likevel og kjører oppskriften bort til min mor;) Kos deg med juleforberedelser og lekker smekker kakebaking:)
Nina

Siren sa...

Ha ha - skulle likt å se de kakedamene/mennene :)

Hobbygåsa sa...

Så kjempeflott blogg du har! Har så lyst til å prøve å bake disse kakemennene - tusen takk for oppskrift! Men jeg lurer på, holder disse seg i kakeboksen helt frem til jul uten å bli mugne - Eller fryses de?? Veldig takknemlig hvis du gidder å skrive et svar :-) Lykke til med neste ladning av kaker, ungene har kanskje fått nok for en stund :-) Ha en fin helg!

Rosa sa...

fniiiis, ser høgst levande for meg dei usømelege kakemennene og damene i emmelines kakeboks! Den oppskrifta forresten, blir det harde eller mjuke kakemenn?

Me som bur rundt Voss er nemlig bortskjemt med dei fantastiske fløyelsmjuke kakemennene frå Voss Fellesbakeri - makalause! Lukke til med ny bakerunde!

Emmeline sa...

Hei Hobbygåsa:)

Har faktisk INGEN ANELSE....Siden det ikke er MULIG for en eneste kake å holde seg i kakeboksen så lenge at de blir mugne her i huset. Til tross for teip og gjemmesteder blir kakeboksene funnet av både barn, men også av Emmelinemann og da er løpet kjørt på en sånn måte at de ikke får tid til å mygle....

Rosa: Myke? Nope. Disse er sprø utenpå og litt myke inni... Hvis det sier deg noe:)

Mvh Audny sa...

Hei! Eg prøvde oppskrifta i dag. Men sidan det var så mykje sukker reduserte eg frå 800g til 500g. Dei var kjempegode - og meir enn søte nok:)

Mvh Audny sa...

Gløymde å sei tusen takk for oppskrifta! .....og at det ser kjempelekkert ut hos deg! :)

Related Posts with Thumbnails