onsdag 9. desember 2009

En sunn livsstil



Nesten daglig får jeg hyggelige eposter fra jenter som ønsker at jeg skal skrive mer om livsstilsendringen jeg holder på med. Jeg er litt usikker på HVA jeg skal skrive om, for dette er ikke noe hokus pokus opplegg. Jeg er også priviligert fordi jeg er med på et prosjekt i regi av Helse Vest, men her er likevel litt om hva jeg gjør:



Tre faktorer er viktige for å klare å få en sunn livsstil. A: Mosjon. B: Sunn mat og C: Tankekraft. Det handler om å bestemme seg for å gjøre noe--og faktisk gjøre det man har bestemt seg for.



For mitt vedkommende betyr det at jeg har ryddet plass til mosjon på timeplanen. Jeg begynte med å gå turer, videre meldte jeg meg på den lokale vanngymnastikken, etterhvert fikk jeg meg sykkel og nå sykler jeg til og fra jobb og går på treningsstudio noen dager i uken. Det betyr ikke at Emmeline er noen erfaren trimdronning. Jeg står fremdeles og spionerer på de ulike timene gjennom et vindu i døren. Jeg titter på trinn og step og bosu og-jeg-vet-ikke-hva, og så jobber jeg litt med mine automatiske negative tanker om at jeg ikke er sprek nok til å prøve disse timene!



Så kommer vi til matdelen. Det er mange som lurer på hva jeg spiser, om jeg teller kalorier? Men dette er ikke en diett, eller en slankekur. Dette er livsstilsendring. Det betyr at jeg spiser helt vanlig sunn mat hver tredje time, fem ganger daglig. Frokost, lunsj, middag og to mellommåltid med mye frukt og grønt -og mye vann.


Tilslutt den siste og kanskje mest avgjørende delen: tankens kraft. Dersom man skal klare å endre vaner må man også legge om sine tankemønstre, man må tro på seg selv og glede seg over hver lille seier. Trenger Emmeline å spise alt som er på koldtbordet fordi det er så godt? Må hun bare ha en sjokolade når hun er lei, sint, glad eller stresset? Nei, hun må ikke det. Hun klarer seg fint med litt mat. Hun kan faktisk klare å spise frokost hver dag når hun har bestemt seg for det. Hun kan gå rundt i sjokoladehavet på Rema 1000 uten at handlekurven bader i snop etterpå. Det er faktisk mulig.



Det handler ikke om at mann og barn og Rema 1000 gjemmer snopet. Det handler om å være bevisst sine valg. Det handler om at man ikke skal la automatiske negative tanker ta styringen "Jeg kan bare gi opp, jeg klarer det ikke uansett" Det handler om å styre tanken: Jeg er flink til masse, derfor kan jeg klare dette også! ) En såkalt sprekk betyr ikke at alt er over. Det betyr bare at man har blitt rikere på erfaring! Går du  mange nok små skritt på veien, kommer man tilslutt et langt stykke -og dersom man tar tiden til hjelp kommer man faktisk i mål! Vi har nok alle noen sånne prosjekter som er mulig, bare vi bestemmer oss for å tro på at vi kan klare det:) LYKKE TIL med ditt prosjekt! Tudelu!


36 kommentarer:

Siv Janne sa...

Så flink du er :) Det du sier er veldig logisk og fornuft, men veldig vanskelig til tider. Det står respekt av den endringen du gjør. Det er tøft å endre seg , og ikke minst gå ned i vekt. De fleste skjønner ikke det.. Stå på :)
(Hilsen en som har jobbet med kiloene og jobber forsatt...)
Siv J:)

Aga Gauza Poznan sa...

Hi
I'm new here. I like yr place very much
Best regards from England
:) Agnieszka

sylvia sa...

så flott.
stå på.
fra sylvia

Anonym sa...

Så enkelt, og så vanskelig. Jeg synes du har vært kjempeflink. Selv om du er så heldig å ha et opplegg rundt deg, så er det DU som har gjort jobben, GRATULERER med mange kilo i minus :-)

Barbros lille atelier sa...

Synes du er superflink, jeg!

Klem Barbro

Fru Ruud sa...

Stå på! Vet at det med tanke endringen hjelper, brukte det da jeg sluttet å røyke for tre år siden. Tenk positivt!!! Blir ikke noe lykkeligere av den røyken/sjokoladen!
Ha en fin kveld
Klem Annette

Anonym sa...

Som du selv skriver,så er du ikke på slankekur, men noe som handler om så mye mer... Syns det står skikkelig respekt av deg som har bestemt deg for å gjøre noe med det!!
Har selv vært overvektig(25+),klarte å komme meg ned igjen ved å gjøre sånn som du gjør nå.Så var det å holde vekten der...;-) Jo det har gått fint sånn stort sett,for livsstilendringen tar egentlig aldri slutt.Etter hvert blir det en del av deg og en tenker ikke over at en "forsaker" noe... Liv

Kari sa...

Selv om du er med i et opplegg gjennom Helse Vest, så er det du selv som gjør jobben. Synes du er kjempeflink og ganske tøff som går såpass offentlig ut med det.

Jeg har selv jobbet med livsstilendring og jobber vel fortsatt. Antagelig er det et livprosjekt.

Et råd jeg gir til de som spør meg, er å spise lite, men ofte. I starten satte jeg på alarmen på mobilen hver 3. time. Fungerte veldig bra for meg den første tiden.

Lykke til videre!

Kari :-)

Nooria sa...

Høres veldig fornuftig ut! Jeg gleder meg over at det går så bra med din livstilsendring :-). Får vi etter hvert se bilder av resultater også? Det hadde vært gøy. Lykke til videre!

Klaffen sa...

Jaaaa Emmeline - hurra! Og vet du -dette gjelder ALT i livet! Tankenskraft er enorm. Har selv laget ett innlegg i dag vedr. dette og ble glad langt inn i hjerterota over innleget ditt! Man har alltid ett valg - der ligger det. Lykke til med dine prosjekter. Klem i bøtter & spann

mykstart sa...

Nettopp siden det ikke er noe hokuspokus opplegg dette du driver med, er det fint at du skriver om det. Og når du i tillegg har din morsomme replikk på det hele, så er det fint at du gjør det. Toppers rett og slett!

Ocean showroom sa...

Så sant som det er sagt! Ikke noe vits i å ta en "superkur" hvor man går ned noen kilo for så å legge de på seg igjen rett etterpå...
Man må legge det så nær opp til det man kommer til å leve etter når man har gått ned de kiloene man vil, men VANSKELIG er det!Jeg er en skikkelig jojo som kan teorien, men sliter med praksisen!:)

Du er kjempeflink!
Lykke til videre!
Klem, Lene

Lille w sa...

Du er herlig!

Bildet av katten og gullfiskbollen ga meg en lang god latter:)

Lykke til og god jul!

Nettelita sa...

Du fortjener en god porsjon skryt, for det krever sin kvinne å få til en slik livsstilendring! jeg kan tenke meg det er tankenskraft og innstilling som er den tøffeste biten. Det og virkelig innstille seg på en så stor og varig endring! Men, det er vel noe de fleste bør klare hvis de går inn for det av hele sitt hjerte..
Stå på videre, og ha en herlig førjulstid!
Klem

ANETTESHUS.COM sa...

Dette var super lesning, Cecilie! Er så enig i alt du skriver:) Endring av livsstil er tingen!! Du har vært kjempe-flink, det er i alle fall sikkert!!! Stå på videre!

Stor klem
Anette:)

Anonym sa...

Så fint du ville fortelle litt, Emmeline!

Har selv lurt på akkurat hva du er med på/gjør, men har ikke villet spørre for ikke å tråkke over i det alt for private hos deg.

Holder på med det samme selv - i egen regi (og en dytt i ryggen fra Sprek & blid!)og har gjort meg de samme tankene som du har. Er dog ikke så flink med maten enda (sjokolade er FOR godt, og tre timer mellom måltidene tidvis FOR kort i en hektisk hverdag!), men tar små skritt og er fornøyd med alt jeg klarer.

Har troen på et normalt kosthold i moderate mengder, terskelen er for høy- og fallgruvene for dype hvis man skal legge om til allverdens dietter tror jeg. Har du gode og sunne mattips må du gjerne dele om du vil :D

Kikker gjennom vinduer på treningssenteret jeg også, men har turd å hive meg på litt hist og pist - vi kommer fra det med livet i behold, og attpåtil er det gøy :) (bare litt flaut med valkene som detter ut av t-skjorten når man står på hodet i en eller annen "stående hund"-posisjon!!)

Takk for at du deler og inspirerer!

A.L.

Fjordheim sa...

Ja det med tankes forandring er det viktigste. Jeg har noen ganger samtaler med meg selv ved sjokoladedisken.Vil jeg virkelig spise den,eller kan jeg klare meg med et eple? Heldigvis seire eple, i hvertfall noen ganger.
Jeg er imponert over det du har oppnådd. Jeg har søkt for å få komme med på et lignende opplegg, men var ikke tung nok. Desverre, eller kanskje, heldigvis.
Så nå har jeg startet med å trene, pluss prøver å spise sunnere. Men tankene henger litt etter noen ganger.
Lykke til visere :)

Lise sa...

Kjære Emmeline.
jeg er en av de mange såkalte anonyme som har besøkt bloggen din. Jeg har ikke egen blogg.
Ville bare fortelle deg at du gjør mine dager gladere.
Jeg har både gapskrattet og storkost meg over dine innlegg og artige historier.Senest i dag når jeg så det "sultne" blikket til katta bak gullfiskbollen. Lykke til med din nye livsstil, jeg håper du og din kjære familie får en riktig god jul.
Hilsen Lise

Monika sa...

tudelidu - takk for at du deler :-)

prinsesselinn sa...

Så fin julekrybben din er ;)
Ha en finfin kveld.

Beth sa...

Det hjelper meg så godt å lese hva du skriver.
Jeg er selv inne i en tilsvarende prosess.
Jeg er brystkreftoperert nå i oktober og i dag hadde jeg min første cellegiftkur av seks i alt. Deretter blir det strålebehandling.
Prognosen er god siden de har fått fjernet all den stygge kreften,
men for å klare denne tøffe tiden jeg har startet på,
må jeg leve sundt og tenke positivt!
Det er det som gjør meg sterk og føler jeg at jeg kan overvinne alt!

Så fortsett å skrive, vi er mange som har glede av "skribleriende" dine...:-)

Klem...

Anonym sa...

Hei, jeg er en godt voksen dame som tilfeldig kom borti interiørbloggene og har fulgt med ca. et år. Jeg lurte i begynnelsen på hvorfor Emmeline alltid fikk flest kommentarer...Det lurer jeg ikke på lenger.Innleggene dine har ofte et alvorlig budskap formulert på måte som gjør at folk kjenner seg igjen, kan le litt og samtidig føle at de ikke er aleine om å tenke slik de gjør. Du balanserer hårfint mellom eksteriør, interiør og de store eksistensielle temaer.
Du gir av deg sjøl og vi elsker deg for akkurat det!

Anonym sa...

Hei Emmeline. Bloggen din inspirerer meg. Er innom nesten hver dag ;) Så flink du er, gi deg et stor klapp på skulderen. Du sier noe om små porsjoner. Det jeg lurer på, kan diu gi noen korte neksempler. Hva er en liten porsjon frokost, lunsj, middag ? Du sier jo selv det er vanlig mat du spiser. Håper du tar deg tid til å svare. Keep up the good work.

Klem Vibeke

Balke gård sa...

Så bra skrevet og så riktig, takk for gode råd og lykke til, dette klarer du! Klem, Marianne

Monica sa...

Så flink du er, og så utrolig riktig å skifte livsstil, ikke slanke. Endringer vi kan leve med er bra. Du inspirerer :) Ha en strålende dag :)

Troen og Haapet sa...

Du er en inspirasjonskilde for andre, og nå er det DIN tur!
Go for it, girl!!!;))
Lykke,lykke til!

Drømmedama sa...

Kloke ord, stå på;)

Mioora sa...

Du är klok som en bok.... :)

Linn Kristin sa...

Hei, du kan ikke bare spionere på timene på "senteret ditt" Dersom det er det samme der som på "senteret mitt" og det er jeg 99,9% sikker på at det er, er takhøyden svært høy! INGEN klarer trinnene de første 3-6 gangene. og er man sliten stopper man opp litt, og tripper bort til vannflasken sin fordi man bare MÅ drikke litt ;) Dette med saltimer gjør treningen bare enda festligere, det er moro med mye latter og utfordringer og ikke minst sosialt :) Stå på med livsstilsendringene dine (det er fler av oss)

Anonym sa...

Heia Emmeline!

Viktig det du holder på med Emmeline, en livsstil endring er varig, altså livet ut. En slankekur er noe man holder på med en kort periode for så å falle tilbake til gamle vaner!(Bin ther don that....)

Kognetiv terapi er terapi rettet mot å endre våre "automatiske" tanker,eksempelvis slike som du påpepeker i innlegget ditt "kommer aldri til å klare det"

Kropp og sinn henger sammen og
tankens kraft er mektige saker....tanker blir omsatt i følelser som dette skal jeg klare!

Jenter som sliter med vekten tror jeg har mange følelser som man har omsatt i et ernæringsbehov!

Å ha "sprekk" som du kaller det er helt vanlig i en endringsprosess, det er faktisk en del av det å endre seg. Det vikige er å reise seg igjen, og gå på videre!

Lykke til!
T.

GroLinda sa...

Her har jeg aldri vært innom før, og jeg ser at du holder på med det samme som meg :o) Jeg har vært på Evje-klinikken og er med på et program der som går over 1 år. Livs-stil-endrings-kurs :o) Det er som du sier: Det er tankene som styrer oss! Spennende å være med på og en lærer utrolig mye om koshold og hvorfor det er så viktig. Et sunt kosthold er ikke et kjedelig kosthold. Kommer til å følge deg videre. Stå på! Dette klarer vi ;o)
Stor klem fra GroLinda

Ocean showroom sa...

Du är duktig! För visst låter det enkelt men enkelt är det ju också att stoppa i sig en chokladkaka så fort man blir lite småhungrig. Jag tycker att godis och chips har varit extremt enkelt att ta till när barnen är nyfödda. Det har liksom varit enklare att stoppa en hand ned i en chipspåse med bebis i ena armen en att laga nyttig mat. Sedan har det ändrat sig till det positiva när barnen blivit så stora att de ska ha riktig mat! :-) Kämpa på!! Kra

Grip dagen sa...

Tankens kraft er himla stor.
Snur en litt på den, så har en gjort det viktigste.
Det handler litt om forståelse også. Vi har et maskineri som fungerer godt på naturlig mat. Mat som kroppen vet å bruke.
Putter vi inn all slags kemikalier, går kroppen i surr.

Det er ingen problemer å snu tvert. Og en sprekk eller ei loff-skive en gang iblandt ødelegger ingenting.
Det klarer en frisk kropp å hamle opp med.

Når du får gevinsten av en sunn livsstil, i form av mye energi og at en holder seg frisk, ønsker en jo ikke å gå bort fra dette.

Du er flink, Emmeline!

Ønsker deg aktive og friske førjulsdager!
Klem Marit

yesheimen sa...

Lykke til videre. Jeg tror du er en meget målbevist dame. Klem Ann<3

Berits lille hjørne sa...

På en måte får du det til å høres enkelt ut. Men alle som har forsøkt vet jo at det krever sin kvinne... De fleste slankekurer starter vel med at man innbiller seg at nå er det slutt på det som var, nå skal jeg leve et nytt liv heretter. Men så går vi så hardt ut at vi mister motet etter kort tid. Tror nok det meste sitter i hjernen, en finurlig kroppsdel som noen ganger bare lever sitt eget liv... og den sier at vi trenger belønning el trøst..men det må jo ikke være sjokolade hver gang. Men jeg tror du kommer til å klare dette Emmeline. Tror du kommer til å klare deg godt på tv også. Lykke til med alt...jeg følger med fra mitt lille hjørne.

agge sa...

Du verkar ha samma inställning till mat och träning som min dotter. Titta in där så kanske hon har ngt tips att ge http://fysisk.blogg.se

Related Posts with Thumbnails