tirsdag 8. desember 2009

Emmeline forsøker å skjerpe seg...




I ettermiddag har jeg endelig hatt tid til å gå igjennom alle kassene med julepynt. Det var mye som var ødelagt, men jeg klarte også å samle sammen en gigantisk kartong med fine ting som jeg har bestemt meg for å gi vekk til Fretex. Jeg har lagt pynten i esker og satt nye snorer på gamle kuler, sånn at kanskje noen andre kan få glede av dem.




Når man sitter der midt i havet av lykter, nisser og engler, er det lett å miste kontrollen. Er det jeg som eier tingene, eller eier tingene meg? Denne tingen var fin, den kommer jeg sikkert til å bruke engang, selv om jeg ikke brukte den i fjor eller i år. Egentlig vet jeg jo at det er mye enklere å føle seg fri når man eier mindre. Derfor har jeg sortert med hard hånd, og håper det er noen som vil bli glad for det som ellers hadde blitt stående på loftet.



Det må jo virke veldig overfladisk når jeg som blogger den ene dagen viser frem nye kakebokser, og neste dag gir bort julepynt. Det er det også. Jeg er en materalist, som dessverre ikke har problemer med å skrive lange lister over små og store ting jeg ønsker meg til jul. Ting-ting-ting over hele linja, og jeg ser at det ikke er bra.



I morgen går derfor turen til Fretex fordi Emmeline med all sin barnslige fantasi ser for seg at en gammel uteligger stikker innom butikken på lillejulaften og bruker sine siste kroner på julekuler og en krybbe. Jeg håper samtidig å finne noen kjekke julegaver i Bergens nye Sally Ann butikk, og tenker at neste år MÅ jeg stramme grepet om meg selv og koppemanien min! (*sukker tungt og innrømmer at det vel egentlig gjelder handlemanien generelt;)



Jeg skal love bot og bedring så høyt at Jesusbarnet i den nedpakkede krybben hører det, og Emmeline liker jo ikke å komme på kant med De Høye Herrer, så da kommer jeg nok til å bli flinkere! Tror du ikke?


NB: Den oppmerksomme vil se at bildene er en salig blanding fra i fjor og i år....DS! 

39 kommentarer:

frøken olsens drømmer sa...

å nå angrer jeg får at ikke jeg også heller tok gelander med lys..og den kurven i trappen var berre lekker;))
he he ja den koppe manien..jeg har den jeg også..men det slutter ikke der,kan aldri gå forbi verken pledd eller servietter,det verste er det at alle de fine srvietter jeg har,he he er ikke de mine gjester får ..
god ny tirsdag til deg
klem fra meg i sør

mali-mo sa...

Joda. I den rette ånd er jeg selvsagt enig med deg. Materialisme-fysj, sløseri-fysj, handlegale kvinnemennesker-dobbeltfysj. Joda. Man skal være miljøvennlig og ikke hamstre og ikke forbruke. Enig! Jeg ER helt enig!

Derfor. Jeg resirkulerer, jeg kildesorterer, jeg gir penger, jeg støtter ditt og datt og alikevel så finnes det altså en del av meg som liker shopping!

Fordi. Jeg syns det må være lov å kose seg litt med det som gjør en glad jeg. At du kjøper noen kopper og sånn, selv om du faktisk HAR kopper fra før...det er nå liksom ikke det verste du kunne gjort da!?

Vi bor jo her vi og da påvirkes vi vel av den verden vi lever i. Jeg tror nok vi begge hadde shoppet betydelig mindre dersom vi bodde i et slumstrøk utenfor dar es Salaam feks. Der har jeg vært, så jeg VET de shopper mindre. Av åpenbare årsaker.

Dette er ikke noen forsvarstale, og ingen rettferdiggjøring. For det trengs faktisk ikke synes jeg. Man kan nemlig ha flere sider enn en, og flere tanker i hodet samtidig også. Det er jeg overbevist om at du har ;)

Også smiler jeg litt når jeg ser for meg at du roter rundt i eskene dine, bare så glitter og julelenker flagrer rundt deg. Den STORE esken med julepynt, sier du Emmeline? Fnis. Jeg sitter nå her med den enslige soppen min, jeg. Men bare vent!!

Loppe Leah sa...

Koselige bilder... Trappa di er fantastisk koselig:)

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Selv har jeg "bare" opparbeidet meg to (store) esker med julepynt, og det aller meste skal få komme frem nå utover i desember.

DERIMOT har jeg de siste dagene pakket ned en søppelsekk med kjempefine barneklær som skal til Fretex. Med to 2-åringer blir det EN DEL klær ja. I høst sendte jeg 4 søppelsekker til Romania, og joda, det hjelper på samvittigheten for ei stakket stund!

yesheimen sa...

Hmmm, nei , tror vel egentlig ikke på deg. he-he, du klarer aldri å slutte å shoppe. Men du har en koselig blogg, som jeg stadig kikker innom, og koser meg med....Så da er det greit at du har noen nye ting å vise.
Og så kan det jo hende at noen blir oppriktig glad for dine ting.
Ha en fin tirsadg.Klem Ann<3

Ruths datter sa...

Ja det er alltid for mye sier gubben min.Julepynt altså.Så hiver vi noe for så å kjøpe nytt som jeg bare må ha.Sånn er det nok hos de fleste.Har du satt opp juletreet allerede.Imponerende.
Klem

Fjordheim sa...

Skikkelig julestremning,
Ikke bare du som har problem med å ha for mange ting. Men det er jo greit å ha litt å gi bort også. Håper jeg finner noe mer til å gi bort i dei kassene jeg enda ikke har fått pakket opp.
Er så enig med Mali-mo. Vi må ha lov til å kose oss med ting. Ikke noe galt i det.
Ønsker deg en god dag :)

Nooria sa...

Det er jo en god start at du reflekterer over dette. Jeg har nok også kjent på det samme. På den ene siden er jeg lei av forbruk, ting, plastikk, rot og materialisme. På den andre siden får jeg kikk av å kjøpe ting til meg selv, huset eller fine ting til ungene. Jeg har skjerpet meg kraftig, så jeg føler at jeg er på god vei.

PS! Det var jeg som slettet et innlegg. Det ble lagret fra feil profil, så ikke noe dramatikk :-).

Nooria sa...

Kick skulle det stå da :-).

Ocean showroom sa...

Hej kära du! Ser att du ordnat en fin Stockholmguide nedan. Strålande! jag var i Stockholm i helgen men endast för att besöka två nykomna bebisar och deras familjer. :-) Underbart!

Igår kväll gjorde jag detsamma som dig! Men var nog inte riktigt lika duktig. Maken gjorde sitt bästa för att få mig att slänga saker men jag var i "inte den som jag fick av min syster julen 1983-modus!". :-) Nåväl får försöka på en annan dag! Ha en fin dag! Kram alexandra

Sissel sa...

God morgen!

Den trappen din var bare helt nydelig!!! Du gav meg en ide der ja...

Ha en fin dag!

Mvh
Sissel

Hilde Heimdal sa...

Eh kremt....kjenner meg litt igjen der du hehehe :)

Fine bilder :)!!

Anette Willemine sa...

He, he - jeg kjenner meg alt for godt igjen. Dette er et såpass ømtålelig tema at jeg faktisk avstår fra å kommentere det videre.

Ønsker deg en fortreffelig tirsdag!

Klem fra
Anette Willemine :)

Klaffen sa...

Mmmm du er virkelig inne på noe her! Vet du når jeg flyttet i aug så gav jeg bort 6 STORE flytte esker med julepynt! Enda er det sånn at en tidl. nyskilt arb.kollega fikk "nytt jule hjem" og jeg har fortsatt endel igjen! Kremt. Ja jeg er vel på samme toget som deg - jeg har nok ikke shoppingmani men JULEMANI.. og den strever jeg med å bli kvitt! ;)Men koselig er det uannsett - vi får ta oss selv i nakken, tenke gjenbruk og bruke intuisjonen vår på at " Det blir likar i mårra" Klem fra Lier

Anonym sa...

Du er estetiker emmeline, det er det du er!

Anonym sa...

Du må huske at det er mye verdagslykke i en pen kopp!

Guttemamma sa...

God morgen,Emmeline!
uansett deilig å få ryddet opp i det en har og det kjennes deilig å få gitt unna litt...vi har akkurat vært i London og fylt opp kofferter,måtte kjøpe en stor bag for å få med ale gavene hjem, og jeg kjente også litt på den følelsen du beskriver....som så mnage andre skriver gjelder det vel å finne en balanse mellom dette her???
Kos deg du,i ditt julepyntete hus!!
klem fra Anette

Anonym sa...

Såå koselige bilder:)

Ønsker deg en fin dag
Klem Nina

Emmeline sa...

Hei alle sammen, og spesielt anonym:

For noen kjekke og støttende kommentarer.Fine refleksjoner også:)

Det er mye hverdagslykke i en pen kopp er jo et av mine favorittsitater:)

Takk for at jeg fikk den påminnelsen, det hjelper veldig bra for humøret, må muligens skrive sitatet på veggen med overhead snarest sånn at jeg kan trøste meg selv med disse gullbevingede ord;) Ha en fin fin dag.

Hilsen estetikeren (hehehe)

lisasornes sa...

koselige bilder:)hmm,kjenner meg igjen,men HVORDAN skal man motså alt det nye som popper opp ibutikkene rundt oktober:)ha en fin uke:)advendtsklem

Huset på toppen sa...

Så flink du er som tar tak og skjerper deg,C
Enn får jo en slik god følelse inni seg ved slik tiltak, ikke sant??
Det er endelig mange som kan/vil nyt godt av ditt "overskuddet" av julepynt!!
Ha en fin førjulstid,kos deg inni mellom øktene......
Klem Linda
ps,
Imponert over alt du har klart og gjort med egen helse i høst:)
Inspirerende for mange dette....

Nina i Paradiset sa...

Da jeg leste overskriften tenkte jeg: om dette gjelder koppe-shoppingen, da er det bare til å glemme! For den dilla er uhelbredelig, tror jeg! ;)

Lykke til! ;)

Klem fra Paradiset!

kathi sa...

Beautiful photos and decorations! I love your white Christmas tree!

Linda sa...

Nyyydelig:) Jeg kjenner foresten den utsikten, jeg tror du bor ikke langt fra hvor jeg bodde når jeg var liten:)

Ocean showroom sa...

Mannen her i huset sier at jeg ikke får lov å kjøpe noe nytt hvis ikke noe annet går ut av huset. MEN så er han også den som ALDRI vil kaste noe! Sist vi ryddet i garderoben og jeg kastet en søppelsekk eller to med klær, spurte han om jeg kunne finne en brødpose som han kunne kaste sine i! Skjønner du, her hoper det seg også opp!:)
Ha en fin kveld!
Elsker det bilde av trappen din, mener jeg så det i fjor også!?
Klem, Lene

Hennes sa...

Jeg synest du er flink jeg..
Ikke lett å sortere når alt kan komme til heder en dag.
Ha en fin kveld.
Linda.

fru Storlien sa...

Å gud, jeg tror naboen har blitt inspirert av din turkise jul. I dag ankom et tre meter høyt juletre som nå glitrer i blå, elektrisk prakt mens vi gremmes bak blendingsgardinene.

camilla sa...

åå,den røde koppen med prikker var bare perfekt fin!! akkurat sånne e skulle hatt!! er det green gate?? :)

hilsen en til med koppe mani;))

Monica sa...

Hei:)

Lurer veldig på hvor du har kjøpt det hvite juletreet? Det var nydelig :-)

Skrekk og Gry sa...

Hei!
tror nok at din påfugl er i NÆR slekt med min fra Åhlèns:

http://skrekkoggry.blogspot.com/2009/11/pafugl.html

Jeg også falt totalt for den..
Liker bloggen din og den snedige måten du skriver på! Åsså måå jeg trekke fram den blålige stjerna og staken (som muligens var fra ifjor)
Det var vanvittig fint!!
mvh Gry

Anita sa...

Det var lurt da, jeg har planer om å hive en haug med juelpynt jeg da, er så masse som er sånn halvveis ;0)) Kopper er toppers da, og tepper som er min dille :p.. Ha en flott uke fortsatt!

Emmeline sa...

Heisann og hoppsann:)

Joda Påfugl er fra Åhlens.

Koppen kommer også fra Åhlens og koster den nette sum av 49 kroner-ergo er prisen levelig:)

Det hvite juletreet ble kjøpt for to år siden hos Mollys Heaven som nå er nedlagt, men jeg mener bestemt at Plantasjen selger akkurat de samme hvite juletrærne:)

Rosa sa...

Desember er vel materialismens høgtid meir enn noko anna tid på året, og som deg har eg nok kjent på det i det siste, når eg berre MÅ ha kva-det-no-var.

Ellers må eg berre sei at mali-mo er ei klok dame ;)

God tur til Fretex!

uniktliv sa...

Hei.. må bare si som fersk blogger i år så er det mye å lese om rundt om kring.

De fleste blogger har etter min mening en veldig Høy Standard på ting og tang, noen er flinke å blande med litt brukt.. og noen har ting til eks et barnerom som jeg ikke har hørt om merket en gang.

Fint for de som har udsedvanlig god RÅD og kan vise fram dette, og sikkert kunne ha kjøpt de dobbelte også- ler litt for vi alle liker vakre ting, men ikke lommeboka alltid.

Glad av å lese at du skal gi til Fretex, men sikkert noen fattige der ute som hadde blitt superglad av å få noe gratis på Finn.no også.
Ikke alle som engang har råd til å kjøpe det på fretex, å jeg må si at mye "fretex har også blitt dyrt.
Jeg ga bort en del baby tøy etter min sønn her i sommer på finn. fikk 78 mail- så det gav meg en tankevekker på at det er mange som vil ha noe gratis, og noen misbruker dette ganske sikkert også.

Dette var bare noen tanker- synest du har en udsedvanlig flott blogg med mange følgere og takk gud så blogger vi om det vi vil, som er unikt og rikt for oss i livene våre.

Huff dette ble langt- men vi har for mye alle sammen det tror jeg vi fleste kan skrive under på.
Klem GE

MiaNostalgia sa...

Kjenner meg veldig igjen igjen i det du skriver (desverre)... Jeg lover meg selv at jeg skal bli flinkerer til å ikke kjøpe mer ting jeg egentlig ikke trenger. Men så finner jeg DEN fine bollen, tallerkenen, boken eller boksen og så har jeg "havnet utpå" igjen... Sukk! Ikke bra.

Er egentlig i mot et bruk-og-kast samfunn, spesielt med tanke på miljøet og har begynt å tenke at det er bedre å kjøpe færre litt dyrere ting, istedenfor mange rimelige ting som man (kanskje) ikke verdsetter så mye og som havner på søpla etter kort tid... Men må inrømme at det ikke alltid er like lett å overholde.

Anonym sa...

Hei Emmeline:-)
He, he det er jo greit at du sier det rett ut ihvertfall:-)
Du er flink med farver, og det er inspirerende for meg!
Kopper er visst en "bloggomani" det også, har hatt det viruset i årevis...!(Kunne laget et eget innlegg på det...)
Ha en fin kveld, klem Hege.

Lobeliadamen sa...

Hei og hå,

Så koselig du har det! :-)

Det ligger en liten ting på bloggen min til deg :-)

Ha en vidunderlig kveld.

Klem
W

Anonym sa...

La julepynten stå på loftet til barna blir store. De vil knytte gode minner til tingene. Mer enn fremmede.

Emmeline sa...

Hei anonym:)

Takk for koselig råd, har selvfølgelig samlet all julepynt med affeksjonsverdi, alt jeg har laget, de har laget, ting vi har fått av slekt og venner...Men alt det andre kan noen andre få glede av:) Boksen er allerede levert, og når jeg tok en titt på utvalget på Fretex tenker jeg at det kom godt til nytte;)

Related Posts with Thumbnails