søndag 26. desember 2010

Luciakor og litt kjøkkenjul


I julestrømpen min på julaften fant jeg veldig overraskende et lite Luciakor:) Jeg har jo lenge tenkt at jeg skal forsøke å trappe ned på innkjøp. Sånne små nipsefigurer er ikke helt min greie heller, så hvordan de havnet hos meg er i grunnen en gåte. Jeg tror det må være de mystiske bloggekreftene som virker inn på svake sjeler.

På Luciadagen så jeg nemlig de fine Luciafigurene som Silje har på bloggen sin.  Hun ble oppfordret til å vise dem fram, og hun skrev at de var kjøpt hos SIA for lenge siden. Samme dagen viste Hjem og Lykke frem sin Luciajente som hun hadde fått av foreldrene sine, og jeg tenkte at dette må være en sånn Carl Larsson figur som var så populær på nittitallet.


Så tittet jeg litt på disse fine innleggene og tenkte som så; Herligheten, det er jo knallkoselig med Luciafigurer, men det er jo bare Lucia EN dag i året. Hvor mange ganger får man brukt slike figurer liksom? Jeg jobber jo ikke som lærer lenger, da kan jeg ikke la dem lyse opp kateteret på Luciadagen engang. Nei, slutt din høne. Nå  må det være slutt med denne shoppingen...Nå gir du deg!  ** og  VIPS, så hadde jeg trålet nettet etter Luciakor, og ved hjelp av noen små tastetrykk var koret bestilt. I selvdisiplinens ånd! Dermed var jeg veldig overrasket da jeg pakket dem ut av julestrømpen på julaften.


Luciakoret fikk imidlertid en tøff velkomst i Emmelinehjemmet. Ungene mente det så ut som en liten gjeng med uteliggere som hadde kledd seg ut. De har på en måte vært litt uheldig med sminken. Hver dag i romjulen har de lyst opp julefrokosten med sine små lys, som jeg kjøpte hos Søstrene Grene før jul. De små lysene er selvslukkende, noe som er veldig lurt, da de ikke brenner så veldig lenge. Jeg må jo også innrømme at søte små Luciakor funker fint for julestemningen. Selv om de kanskje har sin storhetsdag den 13.desember, så har de kommet for å bli en del av julen hos oss:)


På hyllen har også den lille Dannbroghesten kommet på plass. Stor stas! Historien om Dannebroghestene mine er veldig koselig, så den sparer jeg til  i morgen:) De har tross alt reist langt for å få en plass på mitt kjøkken!

Begge kjøkkenhyllene er ellers pyntet til trengsel i rødt og hvitt... Ikke så spennende, I know, men hyllebilder hører Emmelinejulen til;)


På den andre kjøkkenhyllen har jeg hatt samme pynt i hele desember... ikke så veldig spennende det heller! 


Ha en fin fin andre juledag videre. Her er det gnistrende føre, minus 10 grader og sol. HERLIG:) Jeg vurderer å ta meg en tur med Bybanen bare for kosen sin skyld. Femten stopp en vei og femten stopp tilbake:) Det er balsam for sjelen. Kos dere alle sammen! SEES i morgen:)


23 kommentarer:

Hulda sa...

Fint julepyntet hos deg, Emmeline. :) Likte Luciafigurene dine veldig godt. Så søte, og de passer jo å ha oppe hele julen. Flott i tallerkenhyllen din også. :) God jul videre.

mi-rachel sa...

koselig dette koret ditt!
og veldig koselige hyller hos deg!
du kan julestemning! :)

Christinas låvebutikk sa...

Så koselig hos dere!!
Herlig med hvitt og rødt!!
God jul videre!

Hem och Lycka sa...

Tycker de är jättesöta och funkar ju att ha framme hela julen. Vad fint du dekorerar!

kram och god jul!

Moccashusblogg sa...

hej Fint julepynt med deg Likte godt Luciafigurene =9 var fine =) Ha en God Jul videre Juleklem fra Monica

Britten sa...

Lucia med følge passet supert inn hos dere , sammen med det røde og hvite !

Men jeg ble jo SÅ skrekkelig nysgjerrig ; ER dette Carl Larsson figurer ??? Det minner veldig om dem ...

Jannicke sa...

hehe,
jeg liker å lese om slike svake sjeler.. litt trøst til meg selv - som på SELVESTE julaften befant meg inne på ASOS sine sider - og vips der var et par (ikke billige) sko bestilt inn. Hvorfor er det så enkelt liksom?? noen burde lage det der bestillingssystemet mye er innviklet!!
Jaja, slitan med luciafigurene dine! de er søte, og veldige kjekke å ta frem til jul :o)

Moccamamma sa...

Polkadottkoppene og Nysnöglassene kunne jeg godt tenkt meg til julefrokostene også. Kjempefint!

Og, en tur med bybanen - fikk meg nesten til å savne daglige turer med 17 trikken i Oslo ti år tilbake i tid.....det er noe koselig med å bare sitte på og observere under reisens gang :)

God romjul!

Emmeline sa...

Hei Britten:)

Ja nå måtte jeg sjekke...Det ER Carl Larsson figurer. Jeg kjøpte dem her:

http://www.candydesign.no/index.php?kat_id=185&kat_navn=Christmas%20children%205

Jeg kjøpte egentlig bare jenten og gutten som holder lyset, men siden det var så dyr frakt fikk jeg med to ekstra engler gratis... Butikken plukket ut englene altså;)

Britten sa...

Ja , ser man det , he he ...

Da vet VI det , he he ...

Fru R. sa...

Heia

Gjeng med uteliggere du...hehe,
nydelige er de, kanskje litt mye rouge. Jeg har og en del som kanskje har litt i overkant av røde kinn:, men det er jo jul!
Skikkelig kos julestemning hos deg.
Klem

Solstrålå sa...

Merkelig med de julestrømpene gitt!!
Ja Lusia kor er et must må jeg si,he,he!
Goe juleklem fra Sol

Sisselshverdag sa...

Kjempekoselig å få kikke inn i julekjøkkenet ditt :D Koselig med luciakoret :D
Må bare få takke for all inspirasjonen jeg får av å lese bloggen din. Og det er ikke få ganger jeg har fått meg en god latter av de gode innleggene dine.

Ønsker deg og dine en koselig romjul :D

VillaVårfrubakken sa...

Fint kor...her har de vært raus med "sminken". Har lest innlegget ditt om fotografering, også jeg som har tenkt å gå til innkjøp av et speilrefleks ble nå plutselig skeptisk....min sambo mener jeg har teknisk dysleksi...så det kan bli en utfordring. Ha en fortsatt fin julefeiring.

Beth sa...

Åh, såå skjønne de er?
Disse kan du glede deg over i hele julen, ikke bare på selveste Luciadagen... Koselig julekjøkken!

Unknown sa...

i love your home,your post and your decor!lovely!happy christmas raffa!

Guttemamma sa...

Synes de er svært så koselige jeg!!
Fortsatt god jul til deg og gjengen din!
Hilsen fra Anette♥

Anonym sa...

Koselig kor. Og jeg syntes det var noe kjent med forsiden på BA i dag! Fin utsikt du har.

GørilU

MakeMyDay sa...

Gorgeous photographs, beautiful blog!
Lots of hugs and kisses from New Zealand :-))))
Christine

Albertines verden sa...

Heisan Emmeline. En liten romjulshilsen fra meg. Jeg rakk aldri få det gjort før julen satte inne, men den varer jo ennå. Fortsatt god jul til deg. Albertine...

Blå-hvit samlemani sa...

Skjønner godt at du fikk Luciakoret av nissen... så søte! Selv syns jeg det begynner å bli temmelig stress å handle inn i desember, det er jo så mye jeg selv også trenger... og som kjent må en unne seg noe selv også!

Villblomsten sa...

Søte luciafigurer :-)
Tenk så snill nissen er , så viste at du ønsket deg sånne :-)

Hos Jorunn sa...

Det er så utrolig koselig med rødt og hvitt på kjøkkenet! Luciakoret ditt var helt nydelig og fint i hyllene også! Fin juleheader du har laget! Ønsker deg en fortsatt God Jul og et riktig Godt Nytt År! Klem fra Jorunn

Related Posts with Thumbnails