lørdag 18. desember 2010

På førjulskjøret


Uansett hvor mye man forsøker å unngå det, så havner man på et eller annet tidspunkt på en vill og hemningsløs førjulskarusell. Det er flere faktorer som får meg til å havne på "kjøret" gang på gang. Noen av mine faste førjulsfeller er:


* Juleavslutninger. Disse kommer ofte med invitasjoner av typen: Ta med din egen hjemmelagede mat, pluss glass, pluss fat,  pluss bestikk, pluss kaffe pluss...(okey da:  Du kan like gjerne ta med ditt eget cateringbyrå!) 




  * Julekortskriving  ( Hvor er listen over hvem som fikk i fjor og som skal få i år. Hvem har egentlig skilt lag og blitt til to julekort istedenfor ett. Hvem har vi ikke fått svar fra på femten år og bør vurderes som uaktuelle mottakere - til man eventuelt hører noe derfra igjen. Hvem har flyttet -og hvorfor?  Jeg syns jeg sendte 120 julekort i fjor, hvorfor trenger vi 140 i år? Jeg husker ikke at jeg har blitt kjent med noen nye?)


*Ekstrapresanger ( Hmmm -Kanskje jeg skulle gitt noe ekstra til henne, bare en liten ting  eller to eller ti.... Tenk hvis jeg får noe av noen som jeg ikke vet noe om? Kanskje jeg bør ha en gave i vesken for sikkerhets skyld -eller to kanskje? I ulike prisklasser. Kanskje ungene får noe av noen de ikke visste noe om? Kanskje vi bør ha en hel garasje med ekstrapresanger! Kanskje vi må sprenge alle presangbudsjetter i hele verden faktisk;)


*Julebesøk som jeg ikke forteller mannen om på forhånd.... (Du --jeg tenkte at når Lillemor hadde bursdag på fredag, så kunne jeg like godt invitere barndomsvenninnene mine innom på førjulsfest på lørdagen. Siden vi da allerede hadde vasket---å nei, vi rakk jo ikke å vaske..Så syyynd! Når vi er så godt i gang så kunne jeg jo invitere hele min familie på restefest på søndagen. Vi trenger jo bare veldig lite rester, siden det kun er 23 mennesker som kommer. Joda, de er allerede invitert. Jeg hadde bare glemt å si det, skjønner du;




Med andre ord har jeg atter en gang havnet på førjulskjøret. Det er akkurat som å stå i en snøstorm og skuffe snø som en maniac -mens det snør -og det snør -og det snør bare mer ( *som de sier i sangen! ) På en eller annen mystisk måte så har jeg valgt det selv også, merkelig nok, og vanligvis er alt gone by the wind den 25 desember.  Så nå planlegger jeg bare litt julebakst i neste uke, så får vi se hvor vi havner!



Håper dere har fine og avslappende dager (*Det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg regner med at det ikke bare er meg som har havnet på før julskjøret...??? )  SEE U!!! 


 

34 kommentarer:

Ann Helen sa...

Hei. Eg har fulgt deg ei stund no, og synest det var på tide å gje lyd frå meg. Du er absolutt ikkje åleine. Men du har ein så fin måte å beskrive ting på, at eg nesten gløymer kor stressande det kan vere, he, he. Du må ha ei travel, men fin førjulstid, og så får du lande godt 1.juledag og nyte alt du har ordna før jul.

Klem frå Ann Helen

Maaike sa...

Hey Emmeline, I am in looove with your view... it must be so nice to see that mountain, water and village everyday!
Love, Maaike

Oliv / Garasjeloftet sa...

Så fantastisk flotte bilder:-))
Og ja..hvem kjenner seg ikke igjen her. Og det skjer hvert år!!

Stå på, men husk å nyte det litt også...vi får bare innse at det er dette som er førjulskosen for mange av oss pliktoppfyllende damer;-))hehe

Norwegiantage sa...

utrolig flotte bilder <3 virkelig julestemning - definitivt det siste!

<3mvv

themodernvv.com

Beate i Husets Hjerte sa...

hahaha....so me! Iår bestemte jeg meg for å ikke ha noen avtaler før jul, sånn at jeg ikke får uanmeldte ting i tillegg til alt annet..og jammen er det ikke nok kjør allikevel. Kos deg i forberedelsene da...er jo trivlig at det skjer noe da, hadde jo vært trist ellers...Klem

Gjertrud sa...

Du tar det virkelig på kornet, festlig lesing!!
Kan jeg spørre hvor du har kjøpt den fine tre vise menn telysestaken?
Gledelig jul til deg og dine!

Emmeline sa...

Hei Gjertrud:)

Lysestaken med tre vise menn kommer fra Walters og co ( samme som lager lyshus) Min er kjøpt hos Anemone blomster i Arna. Knallfin butikk:)

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

*ler godt nå*

Klem

Berit på Bønes sa...

hei Emmeline.
Høres ut som du er kommet deg litt fra Krystallsyken.? Det er bra. Julestress? Har ikke vært belemret med det i år , men nå er det her for fullt!!! Men jeg SKAL bli ferdig med å pynte huset i løpet av morgendagen. Kakebakingen lar jeg Haukeland sykehus sitt konditori ta seg av. Raskt og greit ( sier jeg soom har bakt til svigers, naboer og kolleger!!) Ja, ja - lager jo krumkaker og biscotti og mandelbunner. Nå skal det jules samtidig med håndballkampene i dag. Ha en flott lørdag og skitnesøndag i morgen!
Utrolig fine julekort du har laget. Du bruker Picasa. Har vært inne på Picasa, men fant ikke hvor jeg kunne finne oppsett - får eventuelt bruke Photoscape.

Fru R. sa...

Ja sant, kjenner meg absolutt igjen, spesiellt det med ekstrapresanger... har gjort det allerede..:))

Herlig innlegg.

Klem

Frøken Jægers Hus sa...

Hahaha! God å høre. Jeg er alene med alt i år så jeg har innsett at ambisiøs og perfekt husmor klarer jeg ikke å være. Og sykdomskjøret som vi til stadig er på gjør at tiden nå plutselig er knapp. Krysser alt for at omgangssyken ikke når oss. Du har vært der! Stakkar! Er selv kvalm og hodepine dag og natt for tiden.

Alle gaver.. greit nå har jeg kanskje kjøpt de fleste, men de skal jo pakkes inn!! Jeg elsker å gjøre det. Men klarer ikke å gjøre det med en ettåring som kryper oppi alt sammen:) Om kvelden er jeg helt kake, men det er her jeg nå må finne tid til resten av prosjektene. Har bestilt for få julekort i år.. litt kjipa, hvem skal få og hvem skal ikke. Mannen velger å sende det som PDF til sine kollegaer.. jaja men sann.. mer personlig blir det vel ikke:) Lykke til i kaoset! Fine blogginnlegg har du nå alltid! Jeg klarer ikke å gape over bloggverden for tiden.

God helg!!!!!!!!!!!!!!

Emmeline sa...

Berit...Hvis du legger bildene i Picasa og så trykker på kollasj så kan du lage kollasj i ulike varianter;) Det er ikke vanskelig og det er det jeg har gjort både med headerbildet mitt og julekortet;)

Kjersti Dirdal sa...

Hei
Tusen takk for en fin blogg! I min førjulshverdag, som også begynner å bli noget travel, er den et artig pauseinnslag. (Det er den forresten ellers i året også.)
God jul - en rolig en :-)
Kjersti fra Kongsberg

Desirée sa...

Hehehe der var prikken over Ien ;) Men vet du, i år er jeg enda ikke kommet dit. Må være noe rart her siden jeg tar alt med ro i år...enda... Bør vel ikke si det høyt for plutselig er jeg midt i karusellen jeg også ;)

Ha ei fortsatt fin helg!

Klem fra Desiree i Hammerfest

Rosa Muffins sa...

Likte den med "ta med ditt eget catering byrå" for det er AKKURAT sånn det er! :))

Veronika Mikkelborg sa...

fantastisk innlegg og neida du er langtfra alene om å plutselig, uten noen mening om det tatt deg vann over hodet :)))))))

Jeg prøver hele tiden å hente inn kontrollen og jeg har ikke funnet den helt enda :))

Ha ei riktig god jul likevel og vi koser oss med litt kaos også:)))

Veronika

Snertne sneller og små nøster sa...

Been there - done that ;-)

Ha det godt og klem fra Siv

Unknown sa...

Hei Emmeline

I agree with Maaike, you have a just lovely view there and this pic is something awesome!

God Jul =D

Lakka sa...

Ho ho, ler så både jeg og babyen rister:-D Du kan få sagt det du!! Tror de fleste kjenner seg igjen. Uansett hvor planlagt og tilrettelagt man tror førjulstiden er, så skjer det noe mystisk siste uka... Jul blir det uansett, heldigvis! :-)

x-tine sa...

Kjenner meg igjen i det gavemyldre. Det verste av alt,er at hvert år er jeg så tidlig ute med gavene at når desember kommer er jeg nesten lystren på å kjøpe en liten ekstra ting å legge ved. Da er jo hele vitsen med de tilbudsjulegavene borte.

x-tine sa...

ps! er du på konsert.Synes jeg så deg på tv?

an-magritt sa...

Tror du nettopp beskrev mine hverdager nå for tiden.

Herlig!!

tante fiolett sa...

Så sant så sant!!! Skulle vært en stoppknapp på karusellen;) Håper resten av førjulsdagene ikke blir noe mer stressende for deg enn for meg hehe;)
Nisseklem fra Jeanette

Fjordheim sa...

Har ganske rolige dager nå. Men skal jobbe dei fleste dagene frem mot jul, begge juledagene. Men så er jeg ikke i den heldige situasjonen at jeg har masse familie og invitere på besøk. Desverre. Skulle gjerne fylt huset med juleglade mennesker. Men dei flest venner har nok med sin egen familie.
Lykke til med alle dine koselige førjulsgjøremål :)

ANETTESHUS.COM sa...

Huff, Cecilie!! Jeg blir småsvett bare av å LESE om førjulskjøret ditt jeg!! Du har virkelig lagt opp til et skikkelig førjulstivoli før den store dagen;) Godt du er superwoman!

Lykke til med selskaper og julekortskriving! Husk å legge inn noen velfortjente pauser også da;) Jeg tar det nesten uforskammet MED RO i år. Mamma ordner det MESTE! Ingen julekarusell her. Fantastisk deilig;)

KLEM

Lunalei ;-) sa...

He he - "ditt eget cateringbyrå..." Du skulle sett meg på onsdag - totalt avslappet, satt og bladde i et eller annet julemagasin... - så kom Malin (min datter) ut fra badet og annonserte at "Dette skal jeg ha på meg på juleavslutningen"... Ok, sier jeg - men du trenger jo ikke ha det på deg nå....
"Jamen... det begynner jo klokka seks" sier hun litt forundret. Da var klokka kvart på seks.
Jeg skal love deg det ble liv i meg - siden jeg trodde avslutninga var torsdag! Skulle ønske alt var ferdig bestilt fra et byrå da ja!!!! hi hi ;-)
Ellers er det lite julemas her - vi er merkelig nok i rute i år - nesten så jeg lurer på om det er noe viktig vi har glemt!!!
KLem fra Lunalu

Lisemoren sa...

Hei Emmeline

Julekjøret er jo litt hyggelig også, så sant man glemmer å vaske og støvsugedelen iallefall, det er tross alt viktig å kose seg også.

Jeg likte så godt de tre visemenn, stilige var de, passet godt der på hyllen din.

Nå næremer julen seg jo med stormskritt, som du så riktig påpeker, så jeg benytter sjansen til å ønske deg en riktig God Jul litt på forhånd her.

Lykke til

Hilsen Lisemoren

Kari Anne sa...

Hei! Håper du klarer å finne noen rolige minutter og kose deg litt i førjulstiden :o)
Jeg tenkte på deg i stad, når jeg tok fram julefluesoppnissen min fra skapet - ikke like lekre fluesopper som mange av dere andre interiørbloggedamer har, men han har sin sjarme gammelfluesoppnissen min også:o)

God førjulstid fra Kari Anne

Lottemora sa...

Herlig innlegg Emmeline!

Juleklem fra Lotte

Anonym sa...

Lider av det samme... plutselig kjøper man masse for sikkerhets skyld.... enda man bare har to dager med stengte butikker, Hallo?erdetmulig....
Men da blir det havrelefse i januar... same old

Ramme Alvor sa...

Ja, det er slik tradisjonar vert til..hjå oss er det omvendt...eg som lever i uvita heilt til boom! "Her kjem vi!" står i døra. Mannen trur at om han har tenkt noko, så veit resten av verda det. Kjekt lell, med julekav..det er no det som er jul..eller?

klem!

Helena sa...

Ønsker deg en fortsatt fin tur på din litt stressende julekarusell :)
Håper du rekker å kose deg med det itillegg til å bli ferdig- jul blir det uansett :)

Torgunn Hansen sa...

Hahaha, du er så festlig! Morsomt å lese bloggen din og få seg en god latter før man går til sengs. Ler antakeligvis så godt på grunn av at jeg kjenner meg så godt igjen! Goood juuul! :)

Tante sa...

Nei, jeg er omsider blitt voksen! Og fattigere! Dvs at julebudsjettet mitt har skrumpet inn. Her blir det ikke gitt ekstragaver i øst og vest, så snill er jeg ikke lengere at jeg blakker meg for å gi ting til alle og enhever som har alt fra før. Ikke har jeg et sosialt image å ivareta heller. Jeg har pyntet etter beste evne ( er ikke så værst der om jeg må si det selv), nå skal jeg sette inn giret og vaske litt. Da blir det bra og jeg skal riktig kose meg i friuka. Har vært på nutrilett i fjorten dager nå, så nå skal maten smake ekstra godt. God jul emmeline!

Related Posts with Thumbnails