lørdag 25. desember 2010

Merry X-mas


Så er julen her. Det er herlige dager! Jeg har hatt bloggefri i dagesvis, for å kunne rekke alt. Murens fall førte til en gedigen sprekk i tidsskjemaet. Trappeløpet fra 3. til 1.etasje bærer fremdeles preg av at ett tonn murstein har ramlet forbi. I den anledning sørget guttene for at den gamle støvsugeren trakk sitt siste sukk.( Jeg tviler på at man brukte støvsuger da man skulle fjerne muren mellom Øst- og Vest-Tyskland...)


På julaften var vi 11 til bords her hjemme og det var god stemning. Jeg fikk masse fint, så nå er jeg den lykkelige eier av Ilse Jacobsen støvler, Olivenkrukke og stativ til kameraet mitt - pluss mye mer selvfølgelig!


Sent lillejulaften kom endelig juletreet ut av sin grønne netting, uten at julelykken var komplett av den grunn. Juletreet er på en måte en evig kime til diskusjon her hjemme. Jeg syns det bør se bra ut, og foretrekker edelgran. Emmelinemannen syns juletreet må være billig, siden vi kun skal ha det i en uke. Han kuppet derfor juletrekjøpet i år.


Han trampet inn på Plantasjen og spurte om de hadde et tre på salg. Det hadde de, og når man ser på det, forstår man godt at det var på salg. Etter 36 timer drysser det som bare juling, så dette er kvalitetstre må jeg si. I fjor kuppet jeg juletrekjøpet, og kjøpte det fineste og høyeste treet jeg fant. Uten å spørre om prisen først!! Året før kuppet Emmelinemannen juletrekjøpet og kjøpte en vindskjev busk som bare han selv kunne elske. Med andre ord; dette er fast tradisjon hos oss!


Jeg må innrømme at jeg vurderer å kjøpe falsk juletre på sånne dager. Men så er det noe med lukten, og stemningen og granbaren som gjør at jeg holder ut. Men neste år...Da skal JEG kuppe trekjøpet, det er SIKKERT OG VISST!


I år var det første gangen jeg brukte julestrømpene våre. Ungene har strømper fra GreenGate som jeg kjøpte på salg i fjor. Emmelinemannen har hatt en brodert strømpe som jeg kjøpte fra MetteFlette for flere år siden. Endelig har også jeg fått meg en brodert strømpe fra MetteFlette, så dermed måtte vi jo ta i bruk de berømmelige strømpene også.


På julaften fikk alle et juleblad, snop og en gave i julestrømpen. Vi var på forhånd enige om at vi skulle spise frokost sammen og så kunne stømpene tømmes. Dett gjorde at Kjøkkensjefen var klar for frokost på et meget tidlig tidspunkt. Hun bar strømpene med seg frem og tilbake fra rom til rom,  mens hun forsøkte å få familyen til å stå opp:) Damen fungerte rett og slett som en slags juleinnpisker...!


I min strømpe fikk jeg et skjønt Santa Luciakor som jeg har bestemt meg for å ta bilde av ved hjelp av stativet. Skal bli spennende å se om jeg får til å bruke det:)  Ha en fortsatt GOD JUL alle sammen. Nyt romjulsdagene- Det er jo de aller beste dagene, med stengte butikker, gøye filmer på tv og god tid til å blogge: SEE U:)


36 kommentarer:

Marit sa...

Enig med deg at juletreet skal være rett og fint - og ikke av plast:) God Jul til deg og dine;)

Hegemor sa...

Juletreet så da ikke så aller verst ut da Emmeline!
Men jeg gleder meg til å se min venninnes juletre i morgen, det er visstnok en opplevelse i seg selv. Ei av pynterne knakk visst sammen i latter da hun så det...
Det skulle ha vært lagt ned forbud mot at den mannlige delen av familien skal stå for juletrehentinga!
God jul!

Mitt hvite hus sa...

Syn sjuletreet var fint jeg... flott pyntet..og det høres ut som julestemingen er på topp i Emmeline familien... akkurat slik det skal være

kos deg og nyt deilige juledager..

klememr 0))

Hegeslilleboble sa...

Nydelig pyntet juletre! Høres ut som dere har hatt en fin dag og har flere i vente:). Jeg fikk kun pakket opp tre gaver selv i år, resten gikk jeg rundt og vogget en illskrikende småtass i armene.... Men jeg fikk mye fint likevel;)

Shus sa...

Av og til kunne eg tenkt meg å flytta inn i huset til Emmeline, og sett alt som skjer, med eigne auge :-D Men eg får nyte beskrivelsane dine istaden!!

God jul!

Margie’s daughter Leiny sa...

Merry Christmas, Hugs Margie.

Anita sa...

Så enig med du. Her kommer det KUN inn edelgran. Men min kjære er enig i den saken, og jeg vil ha taktre som jeg kaller det. Helst som stjerna butter i taket med. Han så at vi skulle hatt et mye høyere ett i år når det kom inn, Stua vår er jo dobbelt så stor nå. ;)

Ha en fortsatt fantastisk god jul!

Alberte sa...

God jul, Emmeline! Treet ser bra ut! Tenker alltid på H.C Andersen sitt eventyr, Grantreet....

Så Vitt Jag Vet sa...

God Jul till dej! Finfina julstumpor du har. Vackra monogram på dem!
Julkraamar
Sanne

Tove sa...

jeg synes treet var nydelig, jeg :)) Sjarmerende tre og fantastisk pyntet!! Jeg er jo av mening at edelgranen nesten blir FOR perfekt. Så sjarmerende, men tett og fin julegran her - vakkert pyntet.
Gled deg over gaver, familien og stille og rolige dager - og muren som falt i 2010 ;)

Shy sa...

Hehe!Eg er no einig med Emmelinemannen eg då :)
Og treet såg fint ut. Dryssing i full gang her også. Det er ein del av sjarmen :)

Knøttehuset sa...

Nyydeli tre det der, vi hadde ikke juletre i år vi.

Barbros lille atelier sa...

Koselige julebilder:-) Synes juletreet ditt var fint jeg. Med så masse flott pynt så ser man ikke så nøye på treet likevel. Selv om jeg er enig i at edelgran er best:-)

Her ble det også kamerastativ til jul, pluss ny linse! En Sigma makrolinse:-) Juhuu!

Ønsker deg og dine en fortsatt god jul!

Klem

Britten sa...

Juletreet var fint det !
- Selve treet helt ok , og fint pyntet er det. Masse spennende "enkeltpynt" som jeg nok hadde blitt stående og studere ...

Der var masser av fine glassengler blant pynten som var å finne i butikkene i år. Men din med lilla skjørt er vel den fineste jeg har sett ...

Fortsatt god jul !

RoseSommer sa...

Herfra ser treet ditt OK ut, men er enig; edelgran er tingen.
Men jeg er også gjerrig når treet skal kjøpes, så jeg kjøpte edelgran på salg i år jeg. Det var ikke så stort, men shit au, tenkte jeg. Det jeg ikke visste var at det ikke var noen stamme under de nederste grenene, så for å få det ned i foten måtte nederste ring av grener kappes av. Noe som medførte at treet ble enda mindre.
Så da min manns datter kom på lille julaften, så lurte hun på hvor RESTEN av treet var??

Hilde sa...

-Det ble jul allikevel_ synges det jo - til tross for murens fall og støvsky i heimen... Nyt opp pussing og trappefiks - en snasen ny støvsuger skal vel også i hus i løpet av romjulen... GOD JUL
Hilde

Beth sa...

Jeg vil ikke bytte ut mitt kunstige juletre for alt i verden!
Jeg var såå nøye på at jeg alltid skulle ha den fineste edelgranen hver år og den kostet meg over
kr.550,- hver gang.
Nå er det byttet ut med et kunstig tre som er inntjent opptil flere ganger allerede og jeg har et flott "Disneytre" hvert år nå som i tillegg kan pyntes en hel uke før julaften uten at det drysser en eneste barnål, GLEEEDE!!!

Refleksjon på livsvegen sa...

GOD JUL I STOVA!
REKNAR MED AT STØVSKYA HAR LAGT SEG OG AT DET ER FRED I HEIMEN..
VÅRT JULETRE DRYSS OGSÅ..
KANSKJE DET HELD AKKURAT TIL 1.JANUAR..
TREET I EMMELINE HEIMEN VAR FLOTT!!

Breivik Samfunnshus sa...

Deilige stemningsbilder fra deg Emmeline !!!
Og jeg synes virkelig at juletreet så fint ut, fint pyntet veldig " me like " !!!

Ha en strålende romjul !!!

Unknown sa...

How nice angel have you in your Xmas tree , really nice!
Merry Christmas ! =)

Лань sa...

какая же красота! это просто волшебство!!!

Unknown sa...

Merry X-mas from Poland:-)

Lisbeth sa...

Træet er pyntet så flot at man lægger slett ikke mærke til noget andet..:-o)
Jeg har brugt en stor gren af vores eget lærketræ, og det er katten vild med...:)
Og jeg er dybt imponeret over at det var plads til et helt Lucia-kor i din strømpe da...lol..)
Fortsat god Romjul fra Lisbeth

Mona sa...

Oi,oi,oi,oi....gjett om jeg er glad for at det ikke er bare jeg som har fått en "busk" i hus :-)! Når jeg sto og pyntet treet vårt...skal jeg innrømme at jeg tenkte med misunnelse på hvordan Emmelines tre så ut....selv om du har det rimelig "hektisk" til tider, lander du alltid med beina rett vei igjen, og alt er så utolig flott hos deg :-)! Ønsker deg en fortsatt flott juletid, og måtte busken overleve til nyttår:-)

Elin | Draumesidene sa...

Lekkert pappa-tre, sikkert økonomisk at mor og far vekslar på å kjøpe tre? ;) Svigerfaren min er spesialist i slike stygge tre. Svigermor hevdar at han synes synd på dei styggaste trea som står bakerst, og kjøper eitt av dei, slik at dei skal bli glad... Eitt år måtte treèt tjorast fast i veggen med eit snøre, for at det skulle halde seg oppe i foten...

Så dette treèt du viser, er jo fint?

Lykke til med fjerning og opprensking etter murens fall. Det var nok styr i Tyskland også, før alt var fjerna. Kva med å selge souvernirar på nettet? Bitar av Emmelines wall? ;)

Nyt romjula.
Klem Elin

Naturally Carol sa...

Merry Christmas!

Helena sa...

Roen har senket seg etter mange hyggelig timer med familien :)
Nå er det tid til blogg-lesing. Smiler litt av juletre diskusjonen i Emmeline-huset.

God romjul :)

Li/Småtingene sa...

Emmeline, da - her synes jeg virkelig at Emmelinemannen har gjort en god jobb! Treet er jo kjempefint! Og hvis det var billig i tillegg... :-))

Du har jo ikke vært i denne heimen og kikket - jeg som har en mann som i alle år har satt sin ÆRE i å plukke ut et FLOTT tre, koste hva det koste ville - og derfor har fått alle vetoretter ift juletre. I år gikk han for DET FØRSTE OG BESTE han fant - og det var IKKE bra!! Type "vindskjev busk", passer bra...
Så ingen medlidenhet herfra mao! ;-)

Nyyyt romjulen, Emmeline!!
:-))

Rosa sa...

Her trur eg me går for ein middelveg - det treng ikkje vere edelt, men helst tett og fint ;) Men med denall den fine julepynten vert nesten alle buskar fine!

Romjulsdagane er vel ikkje det eg vil karakterisere som rolege, med to virvelvindar i hus, men det er iallefall godt å sleppe vekkerklokka ;)

Nyt dagane som kjem!

Siddis back home sa...

Så pent det er hos deg, de broderte julestrømpene er nok de fineste jeg har sett! Ha en fortsatt fin jul i stua!

Anonym sa...

JEG FIKK MEG EN GOD LATTER DA JEG SÅ DIN BORGER KRIG PÅ HJEMME FRONTEN.JEG HAR SELV OPPLEVD DETTE, MEN VEGGEN BLE STÅENDE HELDIGVIS ,MEN MED ET STORT HULL .HAHA JEG HAR FULLGT MED DIN BLOGG DE TO SISTE MND JEG MORER MEG OVER DINE SKRIVE FERDIGHETER OG NYTER DE PENE BILDENE.HILSEN INTERIØR GALE HØNA FORTSATT GOD JUL

Anonym sa...

God jul Emmeline! Vi har furutre. Det rekker til taket, er tett og fint og drysser ikke. Men vi helte på varmt vann første gangen, rett etter at vi hadde kappa det til passe lengde, og det er svært drikkfeldig fremdeles. Det er forresten kortreist, ikke kjøpt på plantasjen. Så på edelgranene de hadde der, men de var dyre, og så korte og tykke i stammen at de var ikke aktuelle i det hele tatt. Hilsen Toril A.

MCG sa...

Paso a saludarte y desearte muy felices fiestas!!

Anita fra hjerterommet sa...

God jul Emmeline:))

Her i huset har vi også tre fra "billigtorget", gubbens ansvar, ble ikke så verst i år faktisk:)

Nyt dagene:)

Juleklem fra antra:)

Anita fra hjerterommet sa...

jøss vet jo ikke sjøl hva jeg heter gitt:)))

Therese sa...

God jul, Emmeline! Takk for at du stadig gjør dagen min litt morsommere med dine blogginlegg.

Varme hilsner fra Therese

Related Posts with Thumbnails