søndag 12. desember 2010

Travle førjulsdager


Jeg må bare få beklage min meget ujevne deltakelse på bloggen for tiden. Jeg holder på å få alle gavene i hus før jul. Siden Danskebåten ikke har lagt til kai enda, må man bevege seg i snegletempo, og kun ha to ting på plakaten av gangen. Det tar sin tid gitt...! 


En annen mystisk danskebåteffekt er at det virker som om folk står ved siden av meg og snakker med en ropert hele dagen. Da jeg kom inn på Gina Tricot i dag, begynte svetten å hagle mens jeg sto i kassakø. Bassgangen på verdens mest enerverende psykomusikk holdt bokstavelig talt på å ta livet av meg -og alle andre normale mennesker over tjueto....
 

Da jeg omsider kom frem til damen i kassen, spurte jeg om hun var klar over at det er mulig å bli arrestert dersom man spiller musikk med for høyt volum i butikken? Kassadamen så på meg med store øyne og åpen munn. Heldigvis blir dommen mildere om dere spiller litt vakker julemusikk, fortsatte jeg....så dermed ligger dere på Gina Tricot syltynt an.


Skal jeg skru ned musikken? spurte damen. Ja gjør det, svarte jeg-- og så bør du knuse den cd-platen i samme slengen, ellers risikerer du å ende på lukket avdeling. Det er Robyn, svarte damen. Stakkars Robyn, svarte jeg, hun hadde blitt mørkredd om hun hadde hørt seg selv her inne i dag. Har du ikke noe julemusikk med mindre decibel? Joda, kassadamen nikket, og i det Emmeline gikk ut av butikken stilnet bassgangen hen. Heldigvis!


Nå tenker du kanskje at Emmeline er en ufordragelig dame, men da jeg gikk smilte vi begge to. Samtidig tenker jeg at man i denne søte juletid bør være oppmerksom på at det faktisk finnes gamle oldemødre som også skal kjøpe presanger. Det finnes kunder som sliter med utmattelsesproblemer, eller nedsatt hørsel. Faktisk finnes det også helt friske mennesker som opplever det belastende å måtte kjøpe julegaver med dirrende bassgang på full guffe over høyttalerne.  


Emmeline regner med å være over danskebåtsyken litt om litt, så jeg står i en støyt. Jeg liker faktisk veldig godt musikk, jeg liker til og med Robyn,  men det må da være mulig å holde lyden på et anstendig nivå? Det er vel ikke sånn at de fleste av oss foretrekker å gå på discotek for å kjøpe julegaver? 


Dette innlegget skulle jo egentlig handle om Arne og Carlos og den gøyale julekuleboken de har laget. En skjønn kollega fra Emmelines tid som lærer har strikket de tre lekre julekulene mine, og jeg er helt imponert. De er bare så fine!!!  Istedet har jeg laget et middelaldrende dame kjefter på unge damer i butikken-inlegg, Jaja---jeg får komme sterkere tilbake med litt mer julenytt i morgen;) SO LONG! 


38 kommentarer:

Karina sa...

hehe fantastisk innlegg! Nei, jeg vil heller ikke gå på diskotek å handle julegaver ;) heheh herlig!!

God bedring med danskebåten! :)
Ha en herlig ukestart!

Er innom her flere ganger i uken, på tide å legge igjen spor :)

Klem Karina i Hammerfest

Anonym sa...

De strikkede var kjempefine;) Selv har jeg fått ny kule i hus i dag. Sevblåst av yngstfrøkna på 13. Koboltblå med vridd mønster.. I min tid lagde vi dorullnisser... Mor er superfornøyd;)))

Kari sa...

Lengter etter de kulene, men jeg må nok få noen til å strikke dem til meg...

Flott at du ga beskjed om musikken. Jeg har faktisk gått ut av flere butikker pga for høy musikk. Kanskje jeg heller skal si ifra...

Gikk hos en frisør for noen år siden. Var kjempefornøyd med klippen, men var jo helt ør av den høye musikken. Tilslutt måtte jeg finne meg en ny frisør. Noen ganger undret jeg på om de kanskje ville bli kvitt kunder som ikke lenger var i 20-årene...

Kari :-)

Lottemora sa...

Alltid herlig med disse innleggene dine som sporer av Emmeline!

Jeg hater også når de spiller høy musikk på butikker, og spesielt om jeg har trosset utmattelsen og dratt på shopping på en dårlig dag.

Jobber selv i butikk og har maksgrense på lyden der!!

Lotte

Fru Fryd sa...

Digger at du gav beskjed!! Jeg opplevde det samme på bussen hjem her en ettermiddag. Jeg hadde kjøpt meg et blad og så fram til en koselig og stille stund på bussen hjem fra jobb, men nei da. Ut av høytalerne drønnet det ett eller annet gnål... Jeg holdt på å bli sprø... Følte med som en sur kjerring da jeg ålte meg fram til sjåføren og ved hjelp av fingerspråket spurte om han kunne skru ned...Litt sur ble ham, men alle de takknemelige blikkene jeg fikk da jeg gikk tilbake til sete mitt bekreftet at vi var flere som ikke likte gnålet. Så takk til deg Emmeline og riktig god bedring. Håper du snart er i "vater";0)

Sjuskeline sa...

Har endelig skjønt hva Arne og Carlos driver med. Og kule er de, kulene altså. Og kanskje strikkedudene oxo. Merkelig fenomen det der med design, man tar noe kjent og kjært og putter det i en uventet kontekst. Da blir man enten dust eller helt ;-)

Fortsatt god julestri!

Klem

RoseSommer sa...

På tide at alle gretne, gamle gubber får litt konkurranse, synes jeg.

Unknown sa...

I think I need the book strongly. But in English or German. The idea to knit balls is terrific. I love it!

Tine

Beth sa...

Hahaha..., atter et muntert innlegg fra deg. Var på nippet til å ta for meg en stakkars butikkansatt her om dagen jeg også.
Nesten så en får migrene av å handle julegaver i sånn diskomusikk, håpløst...

Fortsatt god bedring!
Er du sikker på at det ikke er virus på balansenerven du har fått?
Det er nemmelig noe ubehagelige greier som tar tid...

Hildemor sa...

Kanonbra innlegg:-), føler det alltid er høy musikk på gina, gott du gir beskjed:-).
digger kulene fra arne og carlos.
Kjempefin blogg du har, kommer til å titte innom her ofte:-)

Anonym sa...

Føler med deg, Emmeline, og håper du blir landkrabbe snart!! Har selv vært litt i krigen i dag på søndagsåpent storsenter, og kjenner jeg nok ikke hadde vært der om senteret gynget eller snurret i tillegg, altså.

Og grattis med kule julekuler!

ANETTESHUS.COM sa...

Elsker Robyn;) Men man skal definitivt ikke få heftige svettetokter eller frykte tinnitus så fort man entrer en GT-butikk. Enig med deg. Der er det disco-tendenser. Godt du sier i fra, mor;))

Fantastisk flotte, strikkede julekuler!!

Ha en fin ny uke:)

KLEM KLEM
Anette:)

Lisbeth sa...

100 % enig Emmeline...:)
Jeg har selv gået ud af mange forretninger før jeg blev blæst ud.
Og jeg elsker musik!
Men når man nærmest skal rope til personalet i butikken så er det nok.
Jeg handler alt jeg kan på nettet, betaler gladelig porto for at slippe at stå i kø..:-)

Disse julekuler er simpelhen så herlige.Men strikke er ikke min store hobby..;)

Hej fra Lisbeth

madam mim sa...

Kunne ikke sagt det bedre selv. og den oppfatningen har jeg hatt siden jeg var tidlig i 20-årene! (Befinner meg nå i de gyldne 30-åra)Handelstanden skremmer meg heller bort med sine øreutblåsninger. (Men så liker jeg ikke Robyn og hennes medpopsøstre heller da) Nei,så negativ jeg høres ut nå, ja skitt au :-D

Jeg har bestilt meg A & C julekuler fra en dame i Mjøndalen som kunne strikke,hurra! Jeg har nemlig ikke evnen.

God bedring!

Klem Linda

Villblomsten sa...

Hihi :-)
Heia Emmeline :-)
og takk fra oss andre :-)

Anne Karins Mat og Vin sa...

Ja det skulle vært morsomt å vite hva bakgrunnen er for den ALLTID så høye musikken i butikkene ikke bare i julen men ellers i året også. Jeg elsker musikk, men når musikken blir støy og irritasjoen kommer snikende, er plutselig ikke musikken så fin lenger..
Ufattelig at personalet selv ikke lider.
De er bare så fine de strikkede julekulene, og jeg har sett dem hos Kreaktiv butikken her på kvadrat også.
Min mann kom hjem med danskebåten i natt kun 6 timer forsinket... Gjett om jeg er stuptrett i dag! Måtte jo opp og se på alt han hadde kjøpt av kjøtt, vin, parfyne og sjokolade haha. Tror jeg skal finne senga litt igjen, gjesp
Ha en fin dag!
Klem Anne Karin

trompetmor sa...

Fantastisk innlegg!! heia Emmeline:) hehe... Ha en super uke og håper du snart er frisk fra sjøsyken din!

Anonym sa...

Helt enig med deg...det er bedre å handle julegaver med litt rolig julemusikk i bakgrunnen.
Jobber i butikk selv og det er bedre å jobbe å......

God bedring.

Hege Anita fra Steinkjer

Janne sa...

Som høygravid (og med følelsen av å ha kronisk danskebåtsyke) så skulle jeg gjort som deg; si fra! Kanskje jeg rett og slett skal gjøre det neste gang...? JA, jeg prøver meg på en "Emmeline"! Finnes ikke noe mer slitsomt å gå å handle til diskomusikk med ekstrem desibel...

God bedring!

Breivik Samfunnshus sa...

Ååååå Emmeline, jeg kunne ikke vært mere enig.
Var innom GinaTricot i tr.heim i høst og jeg holdt på
å klikke i vinkel av den grusomme og meget høye "musikken" !!!
Synes musikken skal være i bakgrunnen og ikke gi oss hodepine og synsforstyrrelse og andre ulumskheter !!

veldig søte de julekulene !!!

Ha en fin dag, men rolig hav !!!

-maren-

Janne sa...

Rett og slett en morsom førjulshistorie dette, Emmeline:-)))Jeg er faktisk helt enig med deg, men er nok ikke så tøff som deg til å si ifra. Skal prøve å bli det:-))Flotte julekuler!!!
Kos deg videre i førjulsstria. Klem

Tante Odny sa...

Hei!Jeg er ofte inne på bloggen din og lar meg inspirere.

Jeg er født i 1945 og skjønner ikke hvordan dere unge klarer å
fortelle så festlig om de hvedagslige opplevelser!

Julehilsen fra Tante Odny
tanteodnyputerogpynt.blogspot.com

Tante Odny sa...

Hei og takk for en utrolig spennende og insprerende blogg

Anonym sa...

så bra at noen endelig har tatt opp dette med lyden i gina-butikkene! her i fredrikstad er de minst like ille! akkurat som det ikke er slitsomt nok med overfylte kjøpesentre.. :)
god bedring, håper du er i land snart!
klem

Catje sa...

Takk for at noen tør å ta opp kampen! Det verste jeg hittil har opplevd var Abercrombie & Fitch i USA i sommer. Helst stapp mørkt lokale, med sterk parfymeduft og diskomusikk som hadde overdøvet et Boeing-fly som tok av. Føler jeg ikke er helt i målgruppen for de klærne!
(Fortsatt god bedring, forresten. Svimmelhelt er noe av det mest gufne som fins!)

Catje

Sommerhusliv Hele Aaret sa...

Du skriver lige nøjagtig mine ord.
Jeg var på julegave indkøb i Aalborg igår, og var ved at få spat af alt det høje musik de spiller i butikkerne.
Det kan faktisk få mig til at gå ud af en butik, kan slet ikke koncentrere mig, bliver bare så stresset af den høje musik.
Men der var en butik "Quint" hvor de faktisk sælger tøj til unge piger og drenge.
Der spillede de dansk julemusik.
Så da jeg skulle betale, kunne jeg ikke lade vær med at sige til den unge mand,
at det var den første butik jeg havde været i idag, der fik mig i julestemining, istedet for at stresse mig.
Han blev helt glad kunne jeg se.
Men det er ikke kun i julen det er træls med den høje musik, jeg hader den generalt.
Håber der snart er nogen der vågner op, for de skræmmer kunderne væk...

Anonym sa...

Hallo.Liker heller ikke høy musikk når jeg handler.God bedring.Førjulhilsen fra Grete.

Britten sa...

He , he ...

Bra du sa ifra.

Og bra dere "var på smil" da du forlot butikken !

Anonym sa...

Fantastisk blogg. :)
I dag finnes artikkelen fra BA også på Nordlys; http://www.nordlys.no/bolig/article5406759.ece
Smil fra Kari

Gro Juve-Andresen sa...

HE, HE...
Kjenner meg så til de grader igjen i det å bli helt ør i h0det av høy musikk i klesbutikk...

Gr0 J.A.

PIONPIA sa...

Liker musikk når jeg handler, bare på et normalt nivå! SÅ: fint noen sier ifra! Det bør vi vel alle bli flinkere til....;-)
Flott julekuler btw!
klem

Ann Kristin sa...

Hi hi hi :) VELDIG bra innlegg! Du skriver så bra at jeg sitter og ler høyt for meg selv...

Håper danskeferja snart legger til kai :)

God førjulstid!

Anonym sa...

Hei.

Min forrige sjef hadde krystallsyken, og jeg har fått en gjennomgang om hvordan den fortoner seg. Hun fikk tak i en lege som klarte å få den bort. En forferdelig seanse, men da hun gikk ut derfra var hun kurert. En ordentlig lege, altså. Ikke noe alternativt fiksfakseri.Vil du ha navnet til vedkommende, så kan jeg prøve å skaffe det. Bor på østlandet da

Shy sa...

Er veldig enig med deg i det med høg musikk i butikkar, det er stressande det!
Og kulene er kjempefine :)

Photo-Me-Life sa...

Jeg skvatt i dag. Du skjønner jeg måtte fortelle ei på jobb om alle de artige historiene dine, å noen minutter etter det gikk jeg inn på lokalavisa her oppe...å hvem ser jeg der?? Joda, du... www.nordlys.no :)

Marit sa...

Jeg er så enig med deg Emmeline, det skal ikke være nødvendig å få hørselsskader fordi man tilfeldigvis måtte handle litt i en butikk:))
Jeg liker julekulene - tenkte å kjøpe boka til min mor til jul:))

God bedring til deg:)

Lunalei ;-) sa...

Alltid en sann fornøyelse å besøke deg! Herlig innlegg - og nyyydelige julekuler!
Jeg var på Zara her en dag - husker ikke om musikken var høy - for det spotene var stilt inn slik at du fikk dem rett i øya. Det var så ubehagelig - og helt umulig å se hvordan klærne egentlig så ut... ble ikke så lenge der,nei!
KLem fra Lunalu

Vibeke / Mammas Hus sa...

Det må være en Gina-ting; Synes musikken i alle de butikkene er OVERDØVENDE. :( Det er ille i andre butikker også, men Ginaene er ekstreme. :(((

Related Posts with Thumbnails