torsdag 30. desember 2010

Skal du dekke et festbord?


Vel, da kan det være en idé å plassere bestikket riktig vei ! Da slipper du våkenetter. Du slipper også at tante Bibben får hjerteatakk. Dersom du plasserer bestikket rett vei, slipper du i tillegg å grue deg mens du venter på at famøs bestikktabbe skal komme på video i en avis nær deg...


Generelt er det å plassere bestikket riktig vei, en god måte å minimere alle sine bekymringer på. I tilfelle noen lurer..-omtrent SÅNN bør det se ut -omtrent altså. Det er nemlig veldig strenge regler for det meste. Hvis man først liksom skal henge seg opp i ting;)


Jeg har fått noen eposter om muffinsdekorasjonen. Hvordan gjør man det egentlig? Nå kommer trolig filmen på nett i løpet av kvelden, men generelt kan jeg jo gi følgende råd. Lag lave muffins som går kant i kant med muffinsformen. La muffinsene bli kjølig før de dekoreres. Etter at du har dekorert med smørkrem bør du la muffinsene hvile i kjøleskap før du fester dem på en kule av isopor. Jeg har festet dem med tannstikker som har spiss i begge ender)


Oppskriften kommer her:
Muffins:

250 gram smør
4 dl sukker
4 store egg
2 dl melk
6 dl hvetemel
3 ts vaniljesukker
1 teskje sitronessens ( man kan også bruke vaniljeessens)som jeg i grunnen vil anbefale;)  

Pisk smør og sukker. Tilsett ett egg om gangen. Tilsett sitronessens. 
Sikt hvetemel og bakepulver i røren vekselvis med melk. 
Fordel deig i muffinsformer som ikke bør være mer enn 3/4 fulle. 
Stek midt i ovnen 175 grader i ca 20 minutter. La muffinsene bli kalde
før du pynter dem.

Smørkrem til topping:
250 gram margarin ( bør være romtemperert) 
2 ts sitronessens (eller annen smak) 
1 dl melk
ca 12 dl melis ( ca to pakker) 

Pisk sammen smør, vaniljeessens og melk og ca 5 dl melis. 
Tilsett mer melis litt etter litt, til man har fått en luftig smørkrem.
Dersom du ønsker farge på toppingen,  kan du tilsette konditorfarge.
Dekorer muffins og sett i kjøleskap. Når dekoren har stivnet kan muffinsbuketten
monteres... Lykke til!!! 




Jeg har sett flere videoer av superflinke pyntere, uten at jeg befinner meg i denne ligaen akkurat. Du kan for eksempel gjøre det på denne måten:



Eller på denne måten:



Dermed er det bare for meg å vente videre på den berømmelige filmen...sukk. Ha en fin nestsiste kveld i 2010:) Jeg er snart tilbake...



25 kommentarer:

sylvia sa...

hei.
hihihihi ja så det var noen som grudde seg fælt til dette med bestikk idag, hun gjorde visst en tabbe,stakkar lita.
men å herlig muffins oppsats dette er, gleder meg til det kommer på nett, du er en kunstner Emmeline.
vil å ønske deg og dine et riktig GODT NYTTÅR ,måtte det komme med masse glede ,latter, og flotte innlegg fra deg.
nyttårsklem fra sylvia

Villevinkel sa...

Blir glad av bloggen din !!!

Stor juleklem!

Emmeline sa...

Tusen takk VilleVinkel:) Snille deg!

Blomsterpiken sa...

Hehe. Synes det var litt gøy med bestikket feil vei. Så perfekt dekket bord, og herlig med skjeen feil vei, og kniven og gaffelen som hadde byttet plass. Kanskje du har startet en ny trend, fint for venstrehendte iallefall:-)

n i n a s hjem sa...

Mmmm...de muffinsene så jo bare NYDELIGE ut :)

GODT NYTT ÅR!!!
Gleder meg til å følge bloggen din også i 2011.

Klem Nina

Beth sa...

Pytt sann, hva gjør vel det om bestikket ligger feil vei eller på feil side?
Hadde jeg satt koppene på feil vei hadde jeg bare svart at desverre så har jeg bare kopper med hank på venstre side! Enkelt og greit! Hehehe...

Godt Nytt År til deg og dine!

Birgitte sa...

Kæreste Du,
Rigtig godt nytår og tusind tak for al skøn inspiration i året der nu svinder.
Kram Birgitte

Fru R. sa...

Hei igjen
Er det så nøye med det bestikket, begge bordene er fargerike og fine.
Må takke deg for masse herlige innlegg fra deg, er på plass hver eneste dag, forventningsfull til 'hva skal Emmeline fortelle i dag'. Jeg har hatt høytlesing mer enn en gang her hjemme, og vi har fått oss mang en god latter :)))
Var innom for å ønske deg et riktig God Nytt år : )

"Årets slutt er verken en slutt eller en begynnelse, men en fortsettelse, med all den visdom som erfaring kan fylle oss med."

Ser frem til å blogge videre sammen med deg!
Klem fra Mette

Ruter & Hjerter sa...

Fikk helt vann i m unnen av disse muffinsenen:) mmm, liker godt bordet du har ordnet til! Gleder meg til å stelle mitt imorgen:)

Line sa...

Herlig lite selvhøytidelig, spør du meg!

Jeg er ny følger på bloggen din...

Godt nyttår!

Rosa sa...

e de nøye då?

eller, jau.... eg skjønar du syns det e litt nøye når det skal publiserat for all verda. men trass alt, det er jo berre bestikk!

Ein gong skal eg prøve muffins-buketten, det er iallefall heilt sikkert!

My home is my Castle sa...

Vil få ønske deg et riktig Godt Nytt År !
Gleder meg til å følge deg videre :)

Klem,Kari

Anita sa...

Hei, hei på den nest siste kvelden i 2010. Hvor har du kjøpt de søte julekrybbefigurene i glass???

Muffinsene ser veldig gode ut, og du skriver så godt. Jeg får meg mang en god latter når jeg leser bloggen din. :)

Emmeline sa...

Hei Anita:)

Jeg har ikke hatt julekrybben fremme i år, men dro den ut av boksen da jeg var på jakt etter en lader tidligere i dag...For her er alt snopet som lå på bordet gone by the wind...

Men iallefall. Denne krybben har jeg fått av gode kollegaer..Den kommer fra Hadeland Glassverk og det har tatt mange år ( mange julebord å få den komplett) Har fått noen figurer hvert år.... Har til og med to Jesuser---men den ene funker bra som liten hyrde:)

Takk til alle for koselige hilsener. Har vært en lang ventedag dette.... Skal greit å bli frisk av forkjølelse pluss ferdig med videoshowet;)

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Og der var du på bt.no.

Så stilig! Du kan være stolt av deg selv, selv jeg er stolt av deg..

En flott reportasje!

Hilsen Elisabeth

Rosemary and thyme sa...

Gratulerer med førsteoppslag i BT. Flott innlegg. All ære til deg:)

Klem Tove

Maya sa...

Der var det på BT. Kult :-))

Liker veldig godt bloggen din og er innom hver dag..likte ekstra godt hendelsen med murveggen....godt å lese om andre med kreative barn. Våre tre setter grå hår i hodet på oss :-)

Rosa Muffins sa...

Hei:) Jeg har en svigermor som konsekvent legger henholdsvis gaffel og kniv på feil side og det har hun gjort i alle år. Sin egen stil liksom ; ) Kjempefint nyttårsbord, ble inspirert til å pynte litt extra men tviler på jeg får til noe i nærheten av dette. Sier som flere her - blir glad av å se i bloggen din og alle de fine fargene du omgir deg med, Emmeline :) ønsker deg et Godt Nytt År.

STYLIZIMO sa...

Hehe, alle kan gjøre feil :) Syntes bordet var råkult uansett.
Titter innom for å ønske deg et godt nytt år! Ser frem til å følge bloggen din i det neste.
Nyttårklem Nina

Unknown sa...

Happy new Year!

Britten sa...

Grattis med kjempefin video !!!

Det der "kom du godt i fra" !!!

- Elegant påsprøyting av glasur ... Det MÅ prøves når anledningen byr seg.

GODT NYTTÅR !

Og godt nytt bloggår ! :-)

Anonym sa...

Godt nytår, Emmeline.
Har lige været inde og se din video, og hvor er det dejligt at se dig og høre din stemme ;o)
Tak for al din inspiration og alle dine glade farver i 2010 - jeg glæder mig til at kikke indenfor hos dig hver dag i 2011.
Knus fra Charlotte

Unknown sa...

Jeg tenker å lage muffinsene dine, og i beskrivelsen din av røra, står det at hvetemelet og bakepulveret skal siktes i. Men det står ikke noe i oppskrifta din om bakepulveret og hvor mye bakepulver det skal være.
Kan du finne ut av det?
Muffinsene dine ser nemlig veldig gode ut.

Unknown sa...

Hei og godt nyttår.
Ser du har en fin oppskrift på muffins, men det er noe feil i oppskrifta din. I beskrivelsen av oppskiften skriver du at "hvetemelet og BAKEPULVERET siktes i", men det står ingenting ting om det i selve oppskriften din.
Kan du sjekke ut dette?

Barte-Marte sa...

Likte bloggen din så godt at jeg har bladd meg ned og ned... og hva kom jeg til? Jo, muffinser i lange baner:) Elsker muffins, fikk fint muffinsfat eller brett eller hva jeg skal kalle det, og skal servere muffins her i morra:) Bare at mine aldri helt ligner akkurat sånn jeg så det for meg inni hodet mitt, det skjer en liten forvandling gitt. Men - hjemmelaget skal da se hjemmelaget ut...:) God helg:)

Related Posts with Thumbnails