tirsdag 28. desember 2010

Spiselig festbord


I dag har jeg hatt besøk av en videojournalist fra Bergen Tidende. Hun ville filme, mens jeg dekket til et nyttårsbord. Det berømmelige nyttårsbordet har kvernet i hodet på meg hele julen. For selv om jeg er glad i å pynte, så er jeg egentlig ikke så nøye på det. Nystrøkne duker og nypusset sølv er ikke min sterke side...


Dersom man skal gi råd til dekking av bord bør det jo helst være helt ekstraordinært også, så hva i all verden skulle jeg satse på? Resultatet ble spiselig bordpynt. Muffinsbuketter og konfekt fra Coop som dekor for å skape stemning!


Muffinsbuketten hørte jeg om i en kaffepause på jobben. Selv om jeg fikk forklart konseptet, så hadde jeg aldri sett muffinsbuketter i virkeligheten. Emmeline er vel strengt tatt ikke noen muffinsbaker heller, så det har vært mye fundering på hvordan dette ville funke...men det funket heldigvis bra;)


Amerikanske cupcakes med smørkrem fikk først hvile litt i kjøleskap, til smørkremen var blitt stiv. Så ble muffinsene festet på en kule av isopor. Jeg brukte rett og slett tannpirkere med spiss i begge endene (kjøpt på Nille) som jeg presset inn i isoporkulen. Det er kanskje ikke så veldig stilig, men det er jo litt morsomt! Dermed kan man forsyne seg rett fra bukettene når man skal spise dessert!!


For å skape litt effekt har jeg rullet ut en løper av aluminiumsfolie midt på bordet. Jeg har også pyntet med knalltøff julekulekrans fra Berthas Oldebarn. Den skaper jo partystemning alene, og passer perfekt til nyttårsbordet:)

Stoffserviettene har monogram A, og de har jeg fått for mange år siden av Christine med bloggen Hvit Stil. Nypusset bestikk kommer fra min mor, da jeg kun har gafler og skjeer i min samling (*mangler fremdeles kniver.)

Lekre hvite tallerker har jeg lånt av min gode venninne Mona Bellona. Denne serien heter "Tid" og kommer fra Porsgrunn Porselen. Tallerknene er bare så klassiske og fine, de går til alt, så jeg vurderer jo sterkt å begynne å samle jeg også. Billige hverdagsglass er fra Ikea, det skulle jo ikke være så høytidelig, men mest gøy:)


Smellbonboner fra Nille funker som bordkort, og da jeg først var i siget fikk både Dronning Sonja og George Clooney være med på festen;)



Jeg må jo si at jeg er ørlittegranne skeptisk til hvordan denne videoen vil fortone seg tilslutt, da jeg høres ut som en kråke for tiden. Jeg er veldig forkjølet og har nesten mistet stemmen.


I tillegg skulle det liksom være en sånn video der man viser alt fra A til Å. Dermed måtte jeg lage smørkrem og dekorere muffins, mens jeg forklarte i beste Ingrid Espelid stil. I sånne situasjoner hadde det vært en fordel å være litt mer husmoraktig anlagt. Istedet sprutet jeg melis utover meg selv da jeg kjørte i gang Kitchen Aiden. Så sto jeg der da, som en slags kråkedame, kamuflert som den avskyelige snømann... Ja det skal bli kjekt å se gitt;) 


Som vanlig er jeg mest fornøyd nå når alt er over. Dermed er bordet nypyntet helt uten grunn. Jeg har muffins i bøttevis -og snop til en hel armada og sitter med beina på bordet. Her må familyen spise muffins til middag. Jeg gidder ikke å gjøre noe mer i dag!!

Heldigvis ble resultatet så fargerikt og kjekt som jeg hadde håpet,  muffinsbukettene holder stand enda, så da krysser jeg fingre for at reportasjen blir bra også:) Jeg skal legge en link til den når den kommer ut. Ha en fin kveld alle sammen. SEE U:)  PS; Den oppmerksomme vil se at skjeene ligger feil vei -og at kniv og gaffel skal skifte plass....Så da kommer nok ikke Kongen - og Dronningen til middag likevel;) Forhåpentligvis kommer George uansett, jeg har hørt at han ikke er så nøye på det... DS! 


67 kommentarer:

Unknown sa...

Superkult festbord:-)
Barna mine på 6 og 8 år lurer på om de kan hjelpe til å spise festbordet.... I tillegg sier de " slik vil vi også ha"

Lobeliadamen sa...

Kjempestilig! Imponert jeg :-)

W

Camilla sa...

Hoi, så stilig det ble! Elsker de knæsje fargene mot det hvite! Og med muffins til middag en gang i blant kan da umulig være så farlig. Vi hadde jordbær og is til middag titt og ofte om sommeren når jeg var liten, da mamma er så glad i det. Har nesten blitt en familietradisjon. Jeg lurer litt på om jeg skal herme litt etter deg til nyttårsaften jeg.. :D

Den gamle stil-de svunne tider...VINTAGE sa...

Rååå stilig og utrolig oppfinnsomt !Så fint du har det i huset deres !God romjul til deg og !

Anonym sa...

SUPER...synd der er så langt over til dig for jeg var gerne kommet for at hjælpe med at spise festbordet :-)Hvordan har du sat dine fine muffinskager fast?
Ser super godt ud.Kan godt forstå du nu slapper af det er velfortjent.Kram Else

Med kjæleik til livet sa...

den vil eg kopiere ;)
Håper du fortsatt har fine romjuls - drømmer ;)
Her drømmer vi om STORE NYE traktorer som koster MYE peng...
smil fra monika

Unknown sa...

Congratulations ! This is awesome and I'm your fan now ..lol

It's super cool!

ani sa...

Bordet var kjempefint, veldig innbydende.
...Men hva er det med avisene for tiden, har alle journalister ambisjoner om tv eller? skjønner ikke hvorfor de skal lage film i steden for bildereportasje.

Britten sa...

Lekkert bord !!!

Eia var vi der
- selv uten Sonja og Georgie-boy !

Glasuren på muffinsene imponerer meg i senk. - Så jeg gleder meg til videoen.

Anita fra hjerterommet sa...

orginalt, kreativt og inspirerende:)) Juleklem på deg:))

Liv sa...

WOW, dette var jo superstilig!! Og så heldig du er som får George Clooney på besøk, da får det jo heller være med dronningen...med mindre hun er venstrehendt da ;)

God jul!

fru Dyregod sa...

Emmeline som avskyelig snømann! Synes jeg ser det. Muffins til middag er sikkert deilig etter dager med julemat. Og det ble virkelig et kjempestilig bord!

mette sa...

Hihi, nå fikk du meg til å le med deg igjen... Elsker at du kommer med sånne "bak scenen" historier!

Anonym sa...

Tusen takk for dine alltid like fornøyelige innlegg! ønsker deg en fortsatt god jul og et fornøyelig nytt år! Hilsen Prusseluskan

Beth sa...

Fargerikt og fint, akkurat som vi ønsker det nye året skal være, ikke sant?
Hmm..., la faktisk merke til skjeene med en gang, men pytt sann, er det så nøye da når kongen ikke kommer likevel?

TONE sa...

NAM NAM NAM NAM............

Ann Kristin sa...

FANTASTISK

Hellohello baby sa...

Elsker dette bordet! Så fantastisk lekent, gøy og pent!

Skjeene ligger feil vei... og kniv og gaffel skulle ha byttet plass, men er ikke det bare riktig touch for et så lekent bord?! ;)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Å så härligt! Supercoolt!
Kjekt med en bordsdekoration som gör en glad. :-)

Photo-Me-Life sa...

Det der var bare et ultrakult festbord, å den muffinsbuketten var bare KNALL kul i tilegg til den fargerike kransen..

Kort og Søm sa...

Det var et morsomt bord...*smiler*..

små og store drømmer sa...

For et fantastisk og lekent nyttårsbord.
Her bys det opp til mye morro :)

Fortsatt God Jul, ja.., og Godt Nytt År :)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Supertøft! Jeg kommer gjerne...er det lov å holde av plassen ved siden av George?

Anonym sa...

Så kult!! Håper du deler oppskriften på glasuren, den ser fantastisk ut!!

Jeanetts Hjem sa...

Bordet var jo fantastisk da... en skikkelig fargeklatt i alt det hvite :) Flink har du vært !!

Siv-Tones hverdagsgleder sa...

SÅ FLOTT:-)

Har du oppskrift på muffinsene? Spesielt toppingen? :-)

Jannicke sa...

I M P O N E R T!! Er det i utgaven nyttårsaften vi kan se herligheten på trykk?

Anonym sa...

Du verden så flott og ikke minst SØTT,herlig bord.
*Romjulsklem*

Familien Bakken sa...

Stiki nyttårsbord:-)
Å muffinsbukettene va jo berre lekker;-D

Gry sin lille verden sa...

Utrolig kult og fargerikt nyttårsbord - helt suverent etter min smak i alle fall :o)

Ha ei fortsatt trivelig romjul.

Familien Bakken sa...

stiki=stili;-P

☆Therese sa...

For et knallflott festbord!!
You rule ;o)

Ramme Alvor sa...

No er det vel på tide å starte eige foretak med regnskapsprogram fra Uni Micro, slik at du kan trekkje frå utgiftene til remedier som interiørdetaljer og snop.... Då har du eit uslåeleg konsept :)
Kjempeflott nyttårsbord, no må det berre ikkje verte ein vane, å leve livet ditt slik på forhånd...både jula og nyttårshelga godt dokumentert i Bt før me andre har fått snudd oss i valsen...
Britt :)

Heidi sa...

Utrolig festlig og stilig bord! Muffinsbukettene var supre, så det er det nok mange som kan tenke seg å kopiere. Og kransen - nydelig!
Gleder meg til du legger ut linken :)

Anonym sa...

I love it:-)))) happy new year , and party on girl!!!

hobbyvimsa sa...

Dette var jo helt genialt,det tipset skal jeg gjemme i bakhodet til neste fest:=)Super søte disse muffins bukettene..ha en fin romjul:)klem Linda:)

mi-rachel sa...

så mange morsomme detaljer!
jeg hadde aldri taklet en slik situasjon...bli filmet mens en lager festbord! godt jobba!

Britt sa...

Det var vikelig lekkert, skulle gjerne ha spist noen av de muffinsene...

Anonym sa...

DU ER HEILT SJEF!!!

Anita sa...

Hvem bryr seg om at skjeen er feil vei og at kniv og gaffel har byttet plass når bordet er så lekkert? Jeg synes bordet er skikkelig stilig. God ide med muffinsbuketter...

Sonja sa...

He he herregud så jeg kosa meg gjennom innlegget!!!! Bare måten du formulerer deg på er superarti og helt i min ånd!! Digger deg!! :-)) Prikken over i`en var gaflene, knivene og skjeene som lå feil vei:-D Det er slike innlegg som gjør at du har så mange lesere på bloggen din, uhøytidlig, morsomt, samtidig som det ert stilrent og lekkert!! Stå på videre:-))

Simo sa...

...che meraviglia!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Stillig pyntet!
Nu fikk jeg inspirasjon til nyttårsfest i heimen :)

Bjørg 47 sa...

Siden jeg alltid fryder meg over dine ord i BoligPluss, stakk jeg like gjerne innom her, og har hatt noen deilige minutter med din blogg. Godt at jeg fant den !!! Er ikke veldig opptatt av interiør hjemme, men har en retro-stil, og er fornøyd med det. Da jeg før jul sto i en BlackDesign-butikk og takket nei til 'kundekort' fordi jeg sa at jeg heller gikk i bruktbutikk, sa den unge damen: Det er ikke noe å være flau over det, da !!!!!!!!! Ja, ja. God jul.

Miranne sa...

Så artig bord - takk for ideane, dei kjem godt med.
Og så er det jo som alltid lekre foto - snop for auga!

Caroline sa...

Nam,nam sier jeg bare!!!! Dette var skikkelig stilig,dette er jo noe heeeeelt utenom det vanlige,men så utrolig imponerende:)Tipper reportasjen blir bra jeg...Ha en videre god romjul:)Klem Caroline

det lange hvite huset sa...

Den julekulekransen var helt utrolig flott, den kunne jeg godt tenke meg å vite mer om.

Herlig nyttårsbord, jeg er fristet til å la meg inspirere, som så mange flere her, ser jeg. :)

Therese sa...

Det var det stiligste festbordet jeg har sett!! Skikkelig imponert over oppfinnsomheten jeg.

Tove `blogg verden sa...

Så morsomt festbord : D Hadde aldri kommet på noe i nærheten av dette : D!! Blir dette ditt bidrag til NIB`neste utfordring?
ps. Tror jeg må kopiere det med aluminiumsfolien på hvit duk!! Lekkert!
Ha en fin romjul Emmeline
klem Tove

ANETTESHUS.COM sa...

SÅÅÅÅ flink du har vært, Cecilie! Super-imponert!! Gleder meg til å se videoen:))

STOR klem
Anette:)

Anonym sa...

Kjempeflott nyttårsbord!! Kreativiteten lever i beste velgående i det Emmelinske hjem,jeg bøyer meg i støvet!! :D

Anne sa...

du er jo bare så kreativ. spiselig festbord, eller festlig spisebord, om man vil:-)

Villblomsten sa...

Nydelig og gøyt bord !

ps
tror jeg hadde valgt George Cloony til bords ,
fremfor Kongen og Dronningen :-)
Hihi :-)

Dette er mitt lille hjørne! sa...

Kjempemorsomt! Utrolig gøy bordkonsept! :) Flinking!

Siris Hjem sa...

Å for et hærlig bord :D.... fikk lyst til å sette meg og spise med det samme.

Kjempefint med MASSE farger!!

Siri

Cathrine Aksnes sa...

tøøøøft :):) snapper opp noen ideer :)

Inspiration i vitt sa...

åååå herre guuuu så inspirerande och här vill jag sitt och njuta, titta på allt härligt läääänge. Gott nytt år och kram på dig/Ingela.

Trollmora sa...

jaha. . . Enda mer hermegåspotensial ja. . . . Den pyntekransen der kjenner jeg sterkt at jeg ikke bare må men bør ha. Her er det snakk om seriøs forelskelse skal jeg si. Av sorten 'ser ikke annet'. Tror nok ikke jeg får sove før jeg vet hvordan, hvor og når jeg kan få kjøpt en sånn. Alt ellers er nydelig Emmeline, men akk den kransen. . . .

Rosa sa...

Så utruleg stilig med muffinsbukettar! Det er jo ein kjempeidè til bursdagar og andre festlege samkome! :)

Nyt kvelden, med beina på bordet!

Ruths datter sa...

Dette ble knallfrgerikt. Sånn skal det jo være til nyttårsfesten. knalle litt. Ønsker deg en fin nyttårsfeiring.
Klem

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh vilket underbar nyårsbord!!! Så läckert och unikt och färgspraknde, och tänk att Drottning Sonja kom på din fest också:) Fotografen hade nog fullt upp här, så kul att fota ett sånt vackert bord, ett rikigt Gott Nytt Bloggår önslar jag dig!!! Mari.

Refleksjon på livsvegen sa...

Wow så lekkert!

godt nyttår til heile gjengen..

Gilda - Sweet Sweet Home sa...

Hello, I found your blog by accident and I was fascinated by its beautiful images. Your house is fantastic, I love it. I wish you a happy 2011, bye Gilda

Anonym sa...

Har sett videoen og digget det :-) Kjempefint bord og du egner deg ypperlig på skjermen. La ikke merke til bestikket jeg.

GODT NYTTÅR!

Klem fra anonyme Annette

Sandra sa...

Kjempefin blogg=) Henger meg på som en av alle følgerne dine=) Liker veldig godt måten du skriver på og gleder meg til å lese mer!!

Brigg sa...

ja så deg i BT forleden! jeg digget bordet ditt! spiselig og med farger! marveilleous! håper du vinner NIB-konkurransen. og ganske praktisk med snop til julebukker på bordet. clever. Så forøvrig at dine trakter skjøt opp vakre og evigvarende raketter. I mitt nabolag var det hylende griser på bakkenivå. mye lyd, lite lys. Men kjekt var det;-) Godt nytt år til deg!

EMILLANA sa...

WOWWWWWW

JEG BLE HELT IMPONERT DA JEG SÅ DISSE BILDENE. JEG SKAL I HVER FALL PRØVE A LAFE MUFFIN BUKETT.

KLEMMMMMMMMMMMM

Related Posts with Thumbnails