onsdag 28. januar 2009

Den som kommer aller sist, skal i den sorte gryyyyte



Tusen takk for utrolig kjekke tilbakemeldinger på fotoapparat-valgets kval i gårsdagens innlegg. Kamera er nå bestilt og sendt fra butikken. Hvis du lurer på hva jeg endte på, kan du jo bare scrolle deg helt ned til bunnen av dette innlegget



Noen har lurt på hvordan det går med oppussingen av gangen... Jotakk, det står litt stille der for øyeblikket. Jeg skulle jo male grå ruter, men er blitt så begeistret for det hvite gulvet at jeg utsetter det litt.... Detaljene her i gangen går ellers i svart og hvitt. Furudøren som tidligere var ubehandlet har fått to strøk med svart. ( Ikke helt vellykket, vi må visst av med sprossene for å male et strøk ekstra)



Speilet som tidligere var bøkefarget har nå blitt svart!



Det er nesten umulig å få gode bilder fra gangen ellers. Her er det høyt under taket, og den eneste fargeklatten er brannslukningsapparatet.



Det hjelper ikke akkurat at det er mørketid heller. Men nu skal jo alt bli så meget bedre med nytt kamera:)



Jeg er (som vanlig) på jakt etter noen fine tekstiler i svart og hvitt som kan gjøre det lille ekstra for benken i inngangspartiet.



I den forbindelse har jeg smugtittet på den nye H&M Home kolleksjonen, som kommer på nett i februar. (*Skal ikke selges i butikker, kun via postordre. ) Her er det faktisk noen gøyale tekstiler som kanskje vil fungere bra !



Så over til kameravalget. Etter å ha fulgt med på rådene som jeg fikk i kommentarfeltet i går endte jeg opp med følgende konklusjon: Det ville stå mellom Nikon D 40, 60, 80 eller Canon Eos 450 D eller 1000 D. SIGMA sine rimelige objektiver kan brukes på Canon sine kamera. Etter litt undersøkelse fant jeg ut at SIGMA også lager objektiver til Nikon. Helst burde jeg satse på ETT objektiv som gikk fra 18-200/300. Det vil si at man har en linse som kan brukes helt nærme og langt i fra---samtidig!
I samme øyeblikk la "hobbyfotograf" ut sitt tips om at Elprice hadde et tilbud på Nikon D 40, som kom i en pakkeløsning med TO objektiver, BILLIG. Jeg bestemte meg derfor for å slå til, og i samme øyeblikk som kameraet var betalt la Kari igjen en hilsen om at jeg burde kjøpe Nikon D 60 fordi den ( i motsetning til D 40) hadde STABILISATOR. Dermed er jeg nå eier av et relativt rimelig kamera som muligens er litt ustabilt grunnet manglende Stabilisator... Jeg håper likevel at det vil duge!
Hvis dette var BRO BRO BRILLE og vi kunne velge mellom Canon og Nikon ( Gull eller sølv) ville rekken som valgte Canon utgjøre 16 bloggere. Nikon ville hatt 13 bloggere. Siden jeg valgte Nikon ville trolig Nikon ha vunnet likevel. Dette handler rett og slett om at jeg er helt RÅ på drakamper i Bro bro brille, til tross for at vi manglet tre jenter altså!
Ilse i svart og hvitt -men de er ikke mine;)
Ha en fin fin kveld og TUSEN TAKK FOR HJELPEN!

24 kommentarer:

Unknown sa...

Gratulere med kamravalget. Er ikke så ille d med stabilisator som d virket. Er bare at d ikke er stabilisator i kamrahuset men i linsen. Noe som gjør at d er dyrere og færre linser kjøpe til en hvist du har stabilisatoren i kamrahuset.

Stjernebarna sa...

her var det masse fint og se på:-) og masse inspirasjon og hente:-) har en utfordring til deg på bloggen min:-)

ha en fin kveld..

*Randi*

Villa Luftslottet sa...

Utrolig fin gang, Emmeline, artig å se:) Her ligger vi brakk alle mann, og det passer egentlig fryktelig dårlig, men nå kan jeg jo ta igjen og kose meg med litt blogging da;)

Jannicke sa...

Blir flott med nytt kamera!
Ha en fin onsdagskveld!

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

gratulere med nytt kamera :)
kjempefint det sko-skapet i gangen din var. malt på bokstavar sjølv??
håpe du har ein fin onsdagskveld :)klem marny :)

ENGEL sa...

jeg sier bare:wow!gangen er knallfin!(går det an å spraymale brannslokkere sort??jeg har samme problem)valget av kamera skjønner ikke jeg noe av,men blir helt sikkert bra. jeg sliter fortsatt mitt dårlige mob.kam!ha en super aften!(de hadde noe knall tøft sort\hvitt dynetrekk på kid,kanskje det kan brukes?)

Anonym sa...

Hei! Jeg har Nikon D40 og får alltid gode tilbakemelinger på mine bilder.. Blir helt greie bilder så lenge man bare er en hobbyfotograf. Min linse (nå husker jeg ikke merket, men det er ikke Nikon) går fra 18-200, og det er jeg kjempefornøyd med.

Jeg har aldri kommentert deg før, men jeg er innom (daglig ...?) og bare digger bloggen din. :D

Lene sa...

Du skal ikke gråte over at du valgte D40 i stedenfor D60 - de er omtrent presis samme kameraer. D60 har ikke stabilisator, men det er mulig hun som tipset deg har det i objektivet sitt.

Gratulerer så mye med nytt kamera. Og et lite tips til slutt: Når du knipser innendørs, still da inn hvitballansen på innelys - så unngår du at bildene blir gule, spesielt på kvelden. Igrunnen et tips jeg tror mange interiørbloggere vil ha glede av :)

Anonym sa...

Gratulerer med nytt kamera! Jeg tror du kommer til å bli kjempeglad i det. Et annet tips, siden du antageligvis vil ta litt interiørbilder, er å kjøpe en tripod - et formbart lite kamerastativ slik at kameraet står heeelt stille og ikke påvirkes av skjelvende hender etc, spesielt om kvelden, da kan man bruke lang lukketid og få fine stemningsbilder. :)

Anonym sa...

Nikon er min favoritt, jeg er helt sikker på at det blir din også!

Gangen blir flottl. Lang og trang ja, men bedre enn vår som er kort og trang. ;-)

Klaffen sa...

Hei på DU!Nå skal jeg begynne med å bekalge til deg, for min dårlige samvittighet! Du vet, jeg skrev at jeg skulle sende deg noe!! Omsider fikk jeg tak i en knall fin julestjerne til deg - BLÅ!!! Men når jeg fikk hentet den i Sverige ( !!! ) så var romjula godt over! Dessuten forsvant jo han jeg delte hus med, og det har dessevrre vært rimelig hektisk her! Men du SKAL få stjerna di - men akkurat nå trenger du den ikke heller... hihi.Også har jeg ett spørsmål, og hvis svaret er JA ett hett tips!!Er det fliser i gangen? Du snakket om ruter husker jeg.... har man fliser og vil prøve ruter... prøv dette! Kjøp kontaktpapir i ønsket mønster, farge - klipp ut ønsket størrelse og BRUK!!! Drit stilig, billig og varer lenge!!var hos ei venninde i Eda i Sverige, og de hadde gjort det på kjøkkenet sitt! Dødsrått, og til mindre enn halveprisen av å legge nye fliser!! Stor klem og litt mer unnskyld fra meg

Photo-Me-Life sa...

We`re the Nikon girls with photopower!!!

We rock!

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

hei igjen :) eg har ei utfrodring i bloggen min til deg... :o) fekk ikkje til linke andre bloggar inn i teksten min..veit ikkje ka eg gjere feil????

Klem Marny :)

K@ri sa...

Tror du blir lykkelig sammen med din Nikon! Og et kamerastativ koster ikke mange kronene, så du blir helt sikkert fornøyd.
Gleder meg til å se bloggen din når du får nytt kamera ;o)

Min Still By Maia sa...

Hei Emmeline
Så utrolig fin kommode med skrift du har i gangen. Har du malt skriften selv? Lykke til med nytt kamera. Jeg elsker mitt Nikon D40 kamera. KLEM

Bianca sa...

Gratulerer med nytt kamera :)
Så fint det har blitt i gangen deres. Du er veldig flink og kreativ altså!

Har en utfordring til deg i bloggen min :)

. sa...

Gratulerer med kameravalg.
Selv har jeg et Nikon D 80,
og er kjempefornøyd..
Gangen din er kjempekoselig :O)

Pulsatilla sa...

Hadde jeg vært innom på forrige innlegg kunne jeg anbefalt outsideren Olympus E520 som jeg fikk til jul - veldig mye kamera for lite penger det også. OG bildestabilisator i kamera, ikke linsa. Men nå er valget tatt og du kommer nok til å bli kjempefornøyd med nikonkameraet ditt! Det hadde du nok blitt uansett valg.

Gangen din er kjempefin! Men jeg tror det blir enda stiligere med ruter på gulvet.

Miss.T sa...

Så flott gangen din ble.. likte knallgodt de sorte detaljene !

Heidi sa...

Hei Emmeline!
Jeg slo også til på det tilbudet fra Elprice.no! Gleder meg utrolig til kameraet kommer i posten, og jeg kan begynne utforskingen! Har tidligere fotografert mye med Nikon D70 gjennom jobb, og synes Nikon er utrolig brukervennlige og stabile kamera. Så jeg er sikker på at vi begge har gjort et "ska´kjøp" som vi sier på mine kanter av landet.

Tilonino sa...

hei Emmeline
Jeg har også et Nikon D 40, og er kjempefornøyd med det. Me siden jeg ikke har så veldig peilig på kamera ville jeg ikke anbefale noe. Men nå når du har bestemt deg kan jeg jo si at du har gjort et godt valg :):):) Flott gang og fine bilder som alltid.
Kjekt å se innom deg alltid.

Rosa sa...

Du blir nok fornøyd, sjølv om du ikkje valde rett, hihi. Det er utruleg effektfullt med svart og kvitt, ser kjempefint ut, sjølv med kompaktkamera i vinterlys ;)

Anonym sa...

Hei! Leste om deg i BT i dag og måtte inn å kikke ;) Har også nettopp kjøpt meg D40'en etter mykje vurdering fram og tilbake - og er veldig fornøyd! Utslaget hos meg var denne linken her: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm
Her kan du bli endå sikrare på at du har gjort eit godt valg ;)
Fin blogg forresten!

Anonym sa...

måtte innom å sjekke ang. kameravalget! trur du skal bli godt fornøyd med d40'n! et veldig godt amatørkamera -og får en sikklig peiling og hekta etterhvert kan en jo oppgradere til et bedre og mer kostbart kamerahus=) - et tips til - hvis du ikke har noe bilderedigeringsprogram så kan gimp anbefales! photoshop er jo absolutt nr 1! men det koster jo skjorta og enda litt til - men gimp er rett å slett helt gratis og ligner på mange måter på photoshop! www.gimp.org
"hobbyfotografen" ;)

Related Posts with Thumbnails